Paard trapt naar auto. Wie schuldig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Paard trapt naar auto. Wie schuldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 01:37

@Lamar
Maar dat paard schrok van de vrachtwagen zelf.
Het verhaal van TS is dat het paard in eerste instantie geschrokken was van het kanon.

Als je dit verhaal zo leest zou je in het buitengebied nooit meer een paard kunnen inhalen of van voren kunnen naderen, omdat de afstand dan snel rond die meter (of zelfs minder) is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 01:42

Het paard was al geschrokken en toonde al onrustig gedrag, daar had de chauffeur van de auto dus beter rekening mee moeten houden ipv het te verergeren door de toeteren.
Een paard is de zwakkere schakel in het verkeer, net als een fietser en een kind. Daar horen automobilisten rekening mee te houden.
Met een rechtsbijstandsverzekering kun je er altijd een jurist opzetten. Ik zou niet zomaar de schuld op me nemen.

Ik passeer met mijn auto altijd paarden op meer dan een meter afstand. Desnoods moet ik door de berm of stapvoets rijden (ik vind sowieso dat vrijwel alle auto's veel te hard paarden passeren)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-11 01:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 01:47

Een paard wordt wettelijk niet gezien als een zwakke verkeersdeelnemer.
Daarom hoort hij ook niet thuis op het fietspad of stoep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 01:49

Fietspad of stoep heeft er niets mee te maken, dat het een levend dier is die onverwachte ongecontroleerde bewegingen kan maken wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 01:51

Dat maakt hem nog geen zwakke verkeersdeelnemer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 01:52

Zoek maar eens wat jurisprudentie op, daarin komt het steeds weer naar voren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 01:55

Lamar schreef:
Zoek maar eens wat jurisprudentie op, daarin komt het steeds weer naar voren.

Verkeersdeelnemers tot 14 jaar zijn sowieso niet aansprakelijk te stellen bij een ongeval, ook al ligt de schuld bij hun. (alleen in een paar heel bijzondere gevallen... en dan nog geeneens voor 100%).

Daarnaast blijf ik het raar vinden dat als iemand er bewust voor kiest met zijn paard, wat onverwachte ongecontroleerde bewegingen kan maken, de weg op te gaan.... een ander daar maar aansprakelijk voor is als er een ongeluk gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 02:05

Brainless schreef:
Verkeersdeelnemers tot 14 jaar zijn sowieso niet aansprakelijk te stellen bij een ongeval, ook al ligt de schuld bij hun. (alleen in een paar heel bijzondere gevallen... en dan nog geeneens voor 100%).

Daarnaast blijf ik het raar vinden dat als iemand er bewust voor kiest met zijn paard, wat onverwachte ongecontroleerde bewegingen kan maken, de weg op te gaan.... een ander daar maar aansprakelijk voor is als er een ongeluk gebeurd.

Ik heb niet gekeken hoe oud TS is.
Ieder paard kan onverwachts ongecontroleerde bewegingen maken, het is een levend dier. Zelfs een paard met enorm veel schriktraining achter de rug. Die van mij heeft in het verleden voor de rouwkoets gelopen maar schrikt ook soms nog wel eens ergens van, dat zou je niet verwachten van een rouwkoetspaard.

Het verkeer is niet alleen een spel van regels maar ook van inschattingsvermogen. Als een automobilist een nerveus en geschrokken paard tegenkomt die zich duidelijk anders gedraagt dan rustig dan hoort hij niet te gaan toeteren en zich er vervolgens tussendoor te gaan wringen. Dan heb je mijns inziens niet alleen geen goed inschattingsvermogen maar ook geen goed werkend verstand.
Het is toch niet zo dat de vriendin van TS met een onrustig onhandelbaar paard aan haar rit begon. Dit kan iedereen gebeuren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 02:11

Die 14 jaar gaat niet over TS, maar over het bericht van jou van de KNHS en het ongeluk met die vrachtwagenchauffeur. Die amazone was 13 ... dus wettelijk gezien kon ze niet aansprakelijk worden gesteld.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 02:19

Tja, ik vind het ook een beetje raar door sommige mensen dat alles maar op te weinig kennis word gegooid van bestuurders? Tuurlijk weet niet iedereen iets van paarden maar het passeren van dieren in het verkeer staat volgens mij gewoon in het theorie boekje hoor. Dus dat hoor je als bestuurder toch gewoon te weten?? En ik vind het bovendien vreemd dat men vind dat wanneer je in een voor jou onbekende situatie bevind schijnbaar van niemand enige voorzichtigheid word verwacht. Als je je in het verkeer bevind in een situatie die je moeilijk kan inschatten zoals bijv dieren maar ook dronken dan wel levensmoe wandel en fietsverkeer, kinderen en andere onbezonnen verkeersdeelnemers benader je toch ook wat voorzichtiger.

@gamblerscup: Fikse boete (naast al aansprakelijkheid) en "rijontzegging"??? zullen we dat ook doen met de rest van Nl die wel eens een deuk in een auto heeft gereden (met welk vervoersmiddel dan ook) zou de oplossing zijn van het fileprobleem denk ik :') .

IK denk trouwens dat het al veel zou schelen als er meer begrip was van de verkeerstekens die met handgebaren worden gemaakt. Die moet iedere bestuurder in principe kennen maar ik zie dat bijv zelfs het vertragings en stop teken door veel mensen niet word begrepen. Dan vind ik het geen wonder dat men de situatie niet in kan schatten want zelfs als de ruiter verkeerstekens geeft word het niet begrepen. Of het moet zo zijn dat mensen zonder enige kennis of kunde van paarden ook niet van een ruiter/menner aan willen nemen dat het geen optimaal moment is om te passeren :? .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 02:30

Brainless schreef:
Die 14 jaar gaat niet over TS, maar over het bericht van jou van de KNHS en het ongeluk met die vrachtwagenchauffeur. Die amazone was 13 ... dus wettelijk gezien kon ze niet aansprakelijk worden gesteld.

Ze werd hierom niet aansprakelijk gesteld, haar leeftijd deed niet ter zake:
Het Hof oordeelde dat de chauffeur door, ondanks in aangepaste snelheid te willen passeren, onvoldoende rekening heeft gehouden met de te verwachten oncontroleerbare bewegingen van de pony.

Ik denk eerder dat het vaak het geval is dat ze het niet willen aannemen Liedje89.
Ik maak zelf zo vaak mee dat automobilisten vinden dat ik op de weg niets te zoeken heb en maar op het fietspad moet gaan rijden. Wanneer ik ze er dan op wijs dat het verstandig is dat ze de verkeersregels nog een keer goed doornemen omdat ik daar helemaal niet mag komen met een paard krijg ik vaak een grote mond terug met een hoop zinloos gescheld. Ik loop in de weg dus ik moet opdonderen, klaar. (dit gebeurt me gek genoeg altijd alleen maar met mijn fjord, dan durven ze wel).
Ik wil mijn ritten dan ook gaan filmen, heb al een helmcamera gekocht, maar die blijft niet goed zitten in draf dus ben daar nog ff een oplossing voor aan het zoeken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 02:32

@Liedje89
Het is netjes als mensen luisteren naar jouw handgebaren, maar ze zijn niet verplicht hiernaar te luisteren.
Alleen officiële verkeersregelaars zijn bevoegd deze te gebruiken en ben je als verkeersdeelnemer ook verplicht deze op te volgen.

Ik denk ook wel dat de meeste automobilisten rustiger doen als er paarden in het spel zijn.
Maar vaak is ook niet te voorspellen wat er aan de hand is.
Wij weten dat als er paarden uit elkaar zijn je even beter moet kijken of het goed gaat.
"Normale" automobilisten denken dat niet en zien alleen maar een goede gelegenheid om te passeren.

Er zijn ook stukken weg waarvan ik ook afvraag wat mensen daar in hemelsnaam doen met een onrustig/nog niet verkeersmak paard. Terwijl er ook goede alternatieve zijn (bv een rustiger weg een stukje verderop).
Daarnaast kun je niet van iedereen verwachten 100% rekening met een ruiter/menner te houden als degene beslist om door het drukke centrum te rijden.

Ik ben ook weleens een groepje tegengekomen die niet om wilde omrijden maar gewoon besloten door een drukke woonwijk te gaan. Deze gingen ook continu midden op de weg rijden en dwongen zo alles te stoppen zodat men de ruimte kregen die zij vonden dat ze hoorden te krijgen.
Er zat 1 beestje bij die alles nog heel eng vond, tja dan ben je in mijn ogen een gevaar op de weg... en ja ook aansprakelijk als zo'n beestje toch beslist om op een auto te gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 02:46

Als ruiter of menner heb je evenveel rechten als iedere andere verkeersdeelnemer, dus ook dat er rekening met je wordt gehouden. Het is geen voorrecht om te paard over de weg te mogen gaan, je bent gewoon een verkeersdeelnemer net als de rest. Je kan toch ook niet zeggen dat je niet van iedereen kan verwachten dat ze 100% rekening met fietsende pubers hoeven te houden als deze beslissen om met z'n drieën naast elkaar op de weg te gaan fietsen. Tuurlijk moet iedereen 100% rekening met elkaar houden, anders moet je niet aan het verkeer deelnemen. Ruiters/menners hebben hierin geen ondergeschikte rol en hoeven zich niet over sluiproutes te begeven omdat de rest even geen zin in ze heeft.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 07:57

toch mooi hoe er teruggekoppeld word naar een theorieboekje en autorijles.. iemand enig idee hoe lang dat geleden is voor deze meneer?
Hoeveel mensen weten nog uit hun theorieboekje en autorijles dat je op een autoweg 100 mag rijden? NIet veel hoor als ik naar de autoweg hier in de regio kijk.

Mensen.. ga er nou toch niet vanuit dat iedereen iets van paarden weet, het is onze hobby en niet die van de rest van NL, tuurlijk is deze meneer niet handig geweest daar is ie zelf ook wel achter maar meneer heeft misschien geen verstand van paarden en die weet echt niet meer wat er in het theorieboek stond.

Iemand vroeg wat meneer gedaan zou hebben als hij zijn kleindochter was tegengekomen, waarschijnlijk had ie dat ten eerste niet gezien, iemand heeft namelijk een cap op hopelijk en ik herken mijn hele familie ook niet aan hun rug en misschien had ie dan ook wel even getoeterd als begroeting, doen ze bij mij ook regelmatig.
Alleen is mijn paard verkeersmak, hij loopt zelfs gewoon door als we door een groep motorrijders ingehaald worden en zijn vriendje van 12 gaat compleet door het lint (voor de beeldvorming, hij was toen 3) maar moet ik dan die motorrijders gaan verwijten dat ze inhalen, kom nou toch zeg!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:18

@Lamar
Als jij rijdt waar je hoort te rijden, rijd je niemand in de weg. Tenzij je midden op de weg gaat rijden.
Naar pubers mag je toeteren als ze gevaarlijk gedrag vertonen.... naar paarden blijkbaar niet.
En wat ik al zei... op veel wegen (vooral in het buitengebied) moet je nu eenmaal redelijk strak passeren, dan kan een ruiter niet eisen dat ze dan maar achter je blijven... of keren omdat je er anders niet langs kan/mag.

Ruiters hebben (net als ouders) naast hunzelf ook nog een de verantwoordelijkheid over een paard/kind.
Ik leer mijn kind van 4 ook niet fietsen op een drukke 80km weg, en ik verwacht van ruiters hetzelfde verantwoordelijkheidsgevoel.

Ook al weet ik dat auto's 100% rekening moeten houden met mijn kind en wettelijk gezien mijn kind niet aansprakelijk kan worden gesteld, laat ik niet mijn kind van 4 alleen fietsen op een drukke weg. Het leven van mijn kind is belangrijker dan zijn recht om daar te mogen fietsen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 04-07-11 08:28, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:20

Polly schreef:
toch mooi hoe er teruggekoppeld word naar een theorieboekje en autorijles.. iemand enig idee hoe lang dat geleden is voor deze meneer?
Hoeveel mensen weten nog uit hun theorieboekje en autorijles dat je op een autoweg 100 mag rijden? NIet veel hoor als ik naar de autoweg hier in de regio kijk.

Je dient ook na de rijles ten alle tijden op de hoogte te ijn van de wet- en regelgeving en die up to date te houden. Is dus geen excuus.

Er is veel jurisprudentie over ongelukken met paarden en auto's. Vaak krijgen de automobilisten een groot deel eigen schuld omdat je dieren met voldoende afstand en gepaste snelheid dient te passeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:29

@Fransje23
Lamar had ook al over die jurisprudentie, maar ik zo 123 niet wat vinden.
Heb jij wat uitspraken bij de hand?

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:00

Ik rij veel op de openbare weg. Zelfs op een 100 weg buiten de bebouwde kom. Ja dit mag in Duitsland want je mag er ook fietsen. Gelukkig heb ik nog nooit wat meegemaakt, mijn paardje is van het rustige type. Ik weet niet wat hij bij een kersenkanon zou doen.

Maar mijn tip is bij het buitenrijden. Hou voldoende rechts als het kan berm. Rij je met meerder samen en je meent dat een auto te hard aan komt rijden zorg dat ie afremt. Zodat ie langzaam voorbij moet rijden. In het geval van dit incident toch zorgen als er 1 paard aan de andere kant van de weg staat om de auto te blokken zodat het paard eerst bij de andere terug kan komen. Ik maak altijd eerst oogcontact met de automobilist. En geef hem aanwijzingen. En heel belangrijk altijd bedanken als je de situatie samen goed hebt opgelost.

Naar mijn idee had de man nooit tussen de paarden door moeten rijden. Dit heeft niets met kennis van paarden te maken. Je doet dit ook niet met wandelaars, fietsers, kinderen, honden of wilde dieren als deze bij elkaar horen. Hoeveel tijd kost dat nou even afwachten wat er gaat gebeuren. Je bent dat altijd sneller thuis dan wanneer je een schadeformulier moet invullen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:12

Frats; precies, zit ik ook net aan te denken.. Hoe moeilijk was het geweest om heel eventjes rustig te wachten zodat de groep ruiters de gelegenheid had om netjes aan de kant te gaan (en dan even vanuit het oogpunt van de automobilist he). Ik geef fietsers die midden op de weg rijden toch ook netjes de tijd om in een rijtje te gaan fietsen zodat ik fatsoenlijk kan passeren?
Ik heb altijd geleerd dat je defensief moet rijden. Zo zit ik op mn fiets, mn brommer, in mn auto (ookeee, niet altijd := ), en zo wandel ik ook met mn paard. Ik vind mezelf een sociale verkeersdeelnemer (uitzonderingen daar gelaten, sommige automobilisten zijn gewoon écht heel vervelend :') ) maar ik merk heel vaak dat zulke mensen meer uitzondering zijn dan regel.. Iedereen doet tegenwoordig maar zo'n dotje en vindt dat een ander daar maar rekening mee dient te houden.. Ik erger me vaak groen en geel aan wandelaars of fietsende scholieren die het vertikken om even aan de kant te gaan, ook al kan dat makkelijk. En ja, dan blijf ik er maar netjes achter. Liever zo dan dat zo'n eigenwijs op mn motorkap belandt want daar word ik ook niet vrolijk van. Dus waarom moet je als ruiter maar gewoon alles accepteren? Dat je er voor dient te zorgen dat je een route kiest die past bij het niveau van je paard, a la. Ik ga ook de drukke wegen niet opzoeken als ik het half niet vertrouw. En natuurlijk moet je er rekening mee houden dat de meeste automobilisten géén rekening houden met jou (defensief rijden, kom ik er weer op terug..). Maar om in dergelijke situaties nou altijd alles maar af te schuiven op de ruiter? Nee, ben ik het niet mee eens. Ik verwacht iig ook een stukje verantwoordelijkheid van mijn medeweggebruikers. En zo hoort het toch ook?

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:44

Hoe bang mijn paarden ook zijn, dan gaan ze écht niet zomaar uithalen hoor. En mensen die bij autorijles hebben meegekregen langzamer te rijden/niet te toeteren, dan heb je waarschijnlijk een instructeur gehad die iets met paarden heeft.

Wij vinden het allemaal heel simpel want die man was asociaal en blablabla. Maar denk een serieus na. Kijk naar al die kindjes met eigen pony's, waarvan de ouders er geen drol verstand van hebben. Die doen ook de mafste dingen, en de kindjes moeten ouders vertellen dat ze er niet achterlangs mogen lopen enzovoorts. Dus ja, mensen snappen paarden gewoon echt niet!

En dat automobilisten er vanuit gaan dat je paard mak is als je op de weg loopt, ja dat vind ik maar meer dan logisch. Dat denk ik zelf namelijk ook! En ik heb liever dat ze er tussendoor scheuren dan dat ze een kilometer/de hele weg achter me blijven hangen, dan voelen die van mij zich opgeduwd en dáár worden ze onrustig van.

Als je de weg op gaan en hij schrikt even, prima. Maar dan moet je m met 2 a 3 passen echt wel weer onder controle hebben. Dat hoort er nou eenmaal bij. Dat t paard in een keer aan de andere kant van de weg staat, vind ik al te ver gaan. Hij mag een pasje opzij springen, maar dan moet je weer tot m door kunnen dringen. En ja, t gebeurt mij ook wel eens dat ik dat niet voor elkaar krijg, maar ik beland níet aan de andere kant van de weg!

Het was misschien niet zo'n handig actie van deze meneer, maar die mensen weten nou eenmaal niet beter. En toeteren moet een verkeersmak paard wel tegen kunnen. Ook als ie al over de zeik is.

Vind het ook volkomen terecht dat de aansprakelijkheid bij de ruiter ligt. Gestresst paard of niet, uithalen op zo'n manier is echt not-done. Uithalen sowieso. Dat mogen ze alleen als er een hond in hun benen hangt, en verder niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:48

ik heb zelfs een keer een boswachter gehad die al tuterend achter onze paarden aan reed... en maar roepen: stoppen!! stoppen! en onze paarden gingen harder en harder door die enge tuterende auto achter ons... :+

Vind de reacties van "je paard mag dit en dat nooit doen" eigenlijk belachelijk. Het is en blijft een paard...
Als een auto zo dicht langs een paard rijdt dat deze raak kan trappen, is het de schuld vd chauffeur. Je hebt toch fatsoensnormen? gewoon even geduld en rustig langs rijden. dat snapt iedereen hoor......

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:50

VivaLaVida schreef:
ik heb zelfs een keer een boswachter gehad die al tuterend achter onze paarden aan reed... en maar roepen: stoppen!! stoppen! en onze paarden gingen harder en harder door die enge tuterende auto achter ons... :+

Vind de reacties van "je paard mag dit en dat nooit doen" eigenlijk belachelijk. Het is en blijft een paard...
Als een auto zo dicht langs een paard rijdt dat deze raak kan trappen, is het de schuld vd chauffeur. Je hebt toch fatsoensnormen? gewoon even geduld en rustig langs rijden. dat snapt iedereen hoor......

Ik snap je beredenering, maar je moet beseffen dat een paard een heel groot schopbereik heeft.
Meer dan 2 meter....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:56

Brainless schreef:
@Lamar
Als jij rijdt waar je hoort te rijden, rijd je niemand in de weg. Tenzij je midden op de weg gaat rijden.
Naar pubers mag je toeteren als ze gevaarlijk gedrag vertonen.... naar paarden blijkbaar niet.
En wat ik al zei... op veel wegen (vooral in het buitengebied) moet je nu eenmaal redelijk strak passeren, dan kan een ruiter niet eisen dat ze dan maar achter je blijven... of keren omdat je er anders niet langs kan/mag.

Ruiters hebben (net als ouders) naast hunzelf ook nog een de verantwoordelijkheid over een paard/kind.
Ik leer mijn kind van 4 ook niet fietsen op een drukke 80km weg, en ik verwacht van ruiters hetzelfde verantwoordelijkheidsgevoel.

Ook al weet ik dat auto's 100% rekening moeten houden met mijn kind en wettelijk gezien mijn kind niet aansprakelijk kan worden gesteld, laat ik niet mijn kind van 4 alleen fietsen op een drukke weg. Het leven van mijn kind is belangrijker dan zijn recht om daar te mogen fietsen.

Waar is je plek op de weg met een paard dan? In de berm? Zoveel mogelijk rechts van de rijstrook?
Nee, het is midden op de rijstrook, net als een bromfiets en een motor. Zo zijn de regels dus ik rij sowieso nooit iemand in de weg omdat dat mijn plek op de weg is. Of mensen die regelgeving leuk vinden interesseert me niet.
Tuurlijk houd ik ook wel rekening met het overige verkeer en ga ik op een landweggetje niet midden op de weg rijden als er een grote landbouwmachine langs komt, maar ik laat mezelf niet naar de kant van de weg verdringen als ik over de dorpsstraat rijd en het verkeer bijna de neus van mijn pony eraf rijd, dan houd ik netjes mijn plek op de weg, ook uit veiligheid voor mij en mijn paard. Er is niets gevaarlijker dan verkeer dat met hoge snelheid rakelings langs je heen raast met op de rijstrook daarnaast verkeer dat hetzelfde doet, en dat tussen twee rijen geparkeerde auto's in.

Naar mijn paarden mag je toeteren wat je wilt terwijl ik voor een dichte spoorwegovergang sta met rinkelende bellen terwijl de trein langsraast en een harley achter me staat te knallen en naast me een vrachtwagen zijn remmen ontlucht, daar hebben mijn paarden geen problemen mee. Maar ik blijf wel realistisch, als er dan plotseling een hond uit de bosjes komt schieten bestaat de kans dat ze schrikken en een huppeltje maken, het blijven wel dieren hè, je weet nooit van tevoren of dat huppeltje een halve meter naar voren of opzij zal zijn. Dat doen ook paarden met schriktraining achter de rug en 18 jaar straatervaring zoals die van mij, of je moet ze oogkleppen opdoen, dan is de kans mischien wat kleiner.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:57

De plek van het paard is nl wel zoveel mogelijk rechts en in de berm als dit mogelijk is.
Citaat:
Volgens de Wegenverkeerswet en het Regelement Verkeerstekens en Verkeersregels 1990 behoren ruiters, koetsiers en ook geleiders van rijdieren, trekdieren en vee tot de categorie bestuurders. Je bent ook een bestuurder als je met je paard aan de hand wandelt op de openbare weg. Als bestuurder gelden voor jou dezelfde regels als voor een automobilist. Je hebt dan te maken met de volgende wet- en regelgeving:

- Ruiters en menners moeten zoveel mogelijk rechts houden. Zij mogen niet met zijn tweeën naast elkaar rijden.
- Een rijbaan is een weggedeelte bestemd voor rijdende voertuigen met uitzondering van de fietspaden en de bromfietspaden.
- Ruiters zijn verplicht gebruik te maken van ruiterpaden en als die ontbreken, mag een ruiter in de berm of op de rijbaan rijden. De berm moet breed genoeg zijn.
- Het overige verkeer mag niet worden gehinderd bij het gebruik van de berm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:01

Staat nergens in de wet dat je met je paard in de berm moet, en zoveel mogelijk rechts is gevoelsmatig, niet de regelgeving.