Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lamar schreef:Zoek maar eens wat jurisprudentie op, daarin komt het steeds weer naar voren.
Brainless schreef:Verkeersdeelnemers tot 14 jaar zijn sowieso niet aansprakelijk te stellen bij een ongeval, ook al ligt de schuld bij hun. (alleen in een paar heel bijzondere gevallen... en dan nog geeneens voor 100%).
Daarnaast blijf ik het raar vinden dat als iemand er bewust voor kiest met zijn paard, wat onverwachte ongecontroleerde bewegingen kan maken, de weg op te gaan.... een ander daar maar aansprakelijk voor is als er een ongeluk gebeurd.
.
. Brainless schreef:Die 14 jaar gaat niet over TS, maar over het bericht van jou van de KNHS en het ongeluk met die vrachtwagenchauffeur. Die amazone was 13 ... dus wettelijk gezien kon ze niet aansprakelijk worden gesteld.
Polly schreef:toch mooi hoe er teruggekoppeld word naar een theorieboekje en autorijles.. iemand enig idee hoe lang dat geleden is voor deze meneer?
Hoeveel mensen weten nog uit hun theorieboekje en autorijles dat je op een autoweg 100 mag rijden? NIet veel hoor als ik naar de autoweg hier in de regio kijk.
), en zo wandel ik ook met mn paard. Ik vind mezelf een sociale verkeersdeelnemer (uitzonderingen daar gelaten, sommige automobilisten zijn gewoon écht heel vervelend
) maar ik merk heel vaak dat zulke mensen meer uitzondering zijn dan regel.. Iedereen doet tegenwoordig maar zo'n dotje en vindt dat een ander daar maar rekening mee dient te houden.. Ik erger me vaak groen en geel aan wandelaars of fietsende scholieren die het vertikken om even aan de kant te gaan, ook al kan dat makkelijk. En ja, dan blijf ik er maar netjes achter. Liever zo dan dat zo'n eigenwijs op mn motorkap belandt want daar word ik ook niet vrolijk van. Dus waarom moet je als ruiter maar gewoon alles accepteren? Dat je er voor dient te zorgen dat je een route kiest die past bij het niveau van je paard, a la. Ik ga ook de drukke wegen niet opzoeken als ik het half niet vertrouw. En natuurlijk moet je er rekening mee houden dat de meeste automobilisten géén rekening houden met jou (defensief rijden, kom ik er weer op terug..). Maar om in dergelijke situaties nou altijd alles maar af te schuiven op de ruiter? Nee, ben ik het niet mee eens. Ik verwacht iig ook een stukje verantwoordelijkheid van mijn medeweggebruikers. En zo hoort het toch ook?
VivaLaVida schreef:ik heb zelfs een keer een boswachter gehad die al tuterend achter onze paarden aan reed... en maar roepen: stoppen!! stoppen! en onze paarden gingen harder en harder door die enge tuterende auto achter ons...![]()
Vind de reacties van "je paard mag dit en dat nooit doen" eigenlijk belachelijk. Het is en blijft een paard...
Als een auto zo dicht langs een paard rijdt dat deze raak kan trappen, is het de schuld vd chauffeur. Je hebt toch fatsoensnormen? gewoon even geduld en rustig langs rijden. dat snapt iedereen hoor......
Brainless schreef:@Lamar
Als jij rijdt waar je hoort te rijden, rijd je niemand in de weg. Tenzij je midden op de weg gaat rijden.
Naar pubers mag je toeteren als ze gevaarlijk gedrag vertonen.... naar paarden blijkbaar niet.
En wat ik al zei... op veel wegen (vooral in het buitengebied) moet je nu eenmaal redelijk strak passeren, dan kan een ruiter niet eisen dat ze dan maar achter je blijven... of keren omdat je er anders niet langs kan/mag.
Ruiters hebben (net als ouders) naast hunzelf ook nog een de verantwoordelijkheid over een paard/kind.
Ik leer mijn kind van 4 ook niet fietsen op een drukke 80km weg, en ik verwacht van ruiters hetzelfde verantwoordelijkheidsgevoel.
Ook al weet ik dat auto's 100% rekening moeten houden met mijn kind en wettelijk gezien mijn kind niet aansprakelijk kan worden gesteld, laat ik niet mijn kind van 4 alleen fietsen op een drukke weg. Het leven van mijn kind is belangrijker dan zijn recht om daar te mogen fietsen.
Citaat:Volgens de Wegenverkeerswet en het Regelement Verkeerstekens en Verkeersregels 1990 behoren ruiters, koetsiers en ook geleiders van rijdieren, trekdieren en vee tot de categorie bestuurders. Je bent ook een bestuurder als je met je paard aan de hand wandelt op de openbare weg. Als bestuurder gelden voor jou dezelfde regels als voor een automobilist. Je hebt dan te maken met de volgende wet- en regelgeving:
- Ruiters en menners moeten zoveel mogelijk rechts houden. Zij mogen niet met zijn tweeën naast elkaar rijden.
- Een rijbaan is een weggedeelte bestemd voor rijdende voertuigen met uitzondering van de fietspaden en de bromfietspaden.
- Ruiters zijn verplicht gebruik te maken van ruiterpaden en als die ontbreken, mag een ruiter in de berm of op de rijbaan rijden. De berm moet breed genoeg zijn.
- Het overige verkeer mag niet worden gehinderd bij het gebruik van de berm.