wat zouden jullie vinden hiervan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:30

Verzwegen drachtigheid is een 'koopvernietigend gebrek'.
Dus als je wilt, kun je de koop terug laten draaien.
Het is de vraag of je dat wilt/kunt.
Dracht bij een 2-jarige komt vaker voor. Het leidt niet per definitie tot schade bij merrie/kind. Er zijn voor-en tegenstanders van dit 'fenomeen'. Voor de zekerheid zou ik me goed laten informeren door een DA met verstand van zaken.
Of je recht hebt op een schadevergoeding, weet ik niet. Dat zou je kunnen uitzoeken...
Je kunt ook beslissen om het voldongen feit van het veulen te aanvaarden als een onverwacht cadeautje en dit avontuur aan te gaan.

by the way: opvoelen in een laat stadium van de dracht kan ook weeën opwekken. Ik zou goed overleggen met de DA wat zinvol is.

elliecuijk

Re: wat zouden jullie vinden hiervan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:50

daarom heb ik ook gevraagd om de dierenarts te laten kijken.de stalhouder weet het hele verhaal (tenminste hoe het moet zijn gelopen)en ik denk dat al hij ruana ziet en schouwt goed kan beoordelen of opvoelen verstandig is.
als het veulen wordt geboren ga ik een telefoontje plegen naar rechtsbijstand.informeren wat zij mij adviseren.
de koop zal ik niet ontbinden.ruana is en blijft bij mij.ik heb haar gekozen om haar karakter.
omdat ik besef dat de oud-eigenaar hier waarschijnlijk ook niets van wist vindt ik niet dat hij alles moet betalen hoor.zo ben ik ook weer niet.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 00:03

Afgelopen 12 mei 2010 een mooie 8-jarige welsh merrie gekocht, afgelopen 31 maart bevallen van een gezonde zoon!

En ja, eerst even slikken, oh mijn god, dit is niet de bedoeling, immers de pony is gekocht voor een meisje van 9!
De pony is net drachtig geweest toen we haar kochten, verkoper heeft aangeboden het veulen te kopen en zelfs de pony terug te nemen, maar geen denken aan!

Maar de droom van het meisje van 9 kwam uit, en ze mag hem houden want zoon word waarschijnlijk behoorlijk groter dan zn mama, kan ze dr over 3 jaar op door rijden :j

De bevalling is super verlopen, we waren er allemaal bij, alsof ze op ons had gewacht /3 , wat een bijzondere ervaring, dankbaar dat we dat mee mogen maken.

Een pracht veulen is het geworden, al zeg ik het zelf :j (ik wil wel een foto doen, maar weet niet hoe ik die moet plaatsen :+ )

Ik zou zeggen: laat het over je heen komen, blijf rustig en geniet ervan, Gefeliciteerd!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 07:04

ik ben sinds ik weet van haar mogenlijke dracht alles behalve rustig,slaap slecht en wordt smorgens wakker met een buik die strak staat van de stress.vanmorgen ook weer.en alleen maar denken aan m'n meisie.alleen als ik echt bezig ben gaat het beter

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:35

Om zo in de stress te zitten lijkt me helemaal niet nodig hoor,
een drachtige merrie is niet zo'n drama en je hebt hulp op je stal
Informeer je goed en probeer overal ZELF bij te zijn daar word je veel zekerder van, als je alles maar aan een ander over laat is dat heel makkelijk maar blijf je zo onzeker over alles.
Bestel een goed boek bv " van veulen tot paard" dan heb je alle info bij de hand en kan je lezen wanneer je daar tijd en zin voor hebt,
maar probeer vooraleerst zekerheid te krijgen over de dracht.
Een veulen is een nieuw jong leven en brengt bij iedereen een glimlach op het gezicht, zonde van je negatieve energie, er komt wel een oplossing en daar kan je zelf heel actief in meedenken en doen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:42

2 voor de prijs van 1? :D
Wat een situatie joh.
Ben benieuwd wat de DA morgen zegt maar t klinkt wel als een veulen dat niet lang op zich laat wachten.
Als alles straks goed gegaan is en er zo'n hummeltje naast staat vind je t mss ook wel weer leuk.
Heb je er al over nagedacht wat er daarna moet gebeuren?
Jammer van sommige negatieve reacties hier.
Het is idd geen spoed geval, ik zal ook niet met spoed een DA bellen als t niet gaat om koliek, koorts of een ernstige wond.
En ik zou idd wel mailen/schrijven ipv bellen want dan heb je bewijs.
Een mondelinge afspraak o.i.d. is in principe ook rechtsgeldig maar dan is het zijn woord tegen het jouwe.
Succes en ik hou dit topic even in de gaten!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 12:53

toen ik ben gaan kijken naar haar ,is er gelukkig iemand meegeweest.en hij was erbij toen ik vroeg of ze drachtig was.dus wat dat betreft heb ik al een punt.hij had dus eigenlijk moeten zeggen dat er wel een hengst bij stond.dan was het anders geweest en had ik niks gekund.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:59

Het is een verborgen gebrek. Dus je mag haar er om teruggeven. :j Paard voldoet duidelijk niet aan de eisen die je stelde toen je haar kocht. En ja, er komen kosten bij enzo, maar ja, een veulen kan je ook opfokken, vetmesten en verkopen. En mss blijkt het wel de nieuwe Totilas. Een paard draagt 11 maanden. Van de zwangerschap van mijn merrie heb ik haar maar 1 maand hoeven ontzien. Ook bij zwangere paarden geldt, dat beweging het beste is voor ze. Dan zijn ze op conditie als ze moeten bevallen. Voor elk probleem is een oplossing. Desnoods ga je na via de rechtbijstand of je de kosten van een veulen kan verhalen op de verkoper en dan drop je het veulen daar, zodra het van de moeder af mag.

Ik vind dat een risico van een merrie. Daarom koop ik mijn paarden of heel jong (anderhalf) óf het zijn ruinen...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:30

idefix4 schreef:
Het is een verborgen gebrek. Dus je mag haar er om teruggeven. :j Paard voldoet duidelijk niet aan de eisen die je stelde toen je haar kocht. En ja, er komen kosten bij enzo, maar ja, een veulen kan je ook opfokken, vetmesten en verkopen. En mss blijkt het wel de nieuwe Totilas. Een paard draagt 11 maanden. Van de zwangerschap van mijn merrie heb ik haar maar 1 maand hoeven ontzien. Ook bij zwangere paarden geldt, dat beweging het beste is voor ze. Dan zijn ze op conditie als ze moeten bevallen. Voor elk probleem is een oplossing. Desnoods ga je na via de rechtbijstand of je de kosten van een veulen kan verhalen op de verkoper en dan drop je het veulen daar, zodra het van de moeder af mag.

Ik vind dat een risico van een merrie. Daarom koop ik mijn paarden of heel jong (anderhalf) óf het zijn ruinen...

De nieuwe Totilas? Ik wil niet neerbuigend doen hoor, maar ehm.. het is een Tinker :P Als je geluk hebt kun je er papieren bij krijgen, maar zelfs dan weegt wat een veulen opbrengt waarschijnlijk niet op tegen de kosten die je eraan hebt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:40

ik zou absoluut niet blij zijn :n

mijn Appaloosa bleek ook drachtig,de verkoper had wel gezegd dat de hengst erbij geweest was en ik heb haar met 2 mnd laten scannen en idd drachtig
ze was net 4 en dit zou haar 2 de veulen worden

de dracht was erg zwaar en op 310 dgn is het veulen dood gevonden in de wei
het was een enorm groot merrie veulen dat tijdens de geboorte overleden was
mijn merrie is erg ziek geweest en heeft een zenuw beschadiging overgehouden,ze heeft achter nooit meer 100% goed gelopen

en wat ik lees over 2 voor de prijs van 1.........ik was er bijna 2 kwijt -O-

als alles goed gaat is het super, maar er zit een keerzijde aan

ik hoop voor jou dat alles goed verloopt en dat er straks een beauty van een veulen naast je merrie loopt :D :j

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:56

Narya schreef:
De nieuwe Totilas? Ik wil niet neerbuigend doen hoor, maar ehm.. het is een Tinker :P
Waarom doe je het dan? :D Post voegt niets toe en is alles behalve opbouwend :+

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 22:07

ben daarstraks bij haar geweest en ze was nog steeds niet blij met het poetsen over haar buik.bleef weer op en neer lopen en stilstaan na het poetsen was er helemaal niet bij.
lekker een beetje door het dorp gewandeld en ze wilde alles bekijken.
bewust gekozen voor een rustige route ,zodat t niet teveel stress opleverd.
morgen weet ik of ze echt drachtig is.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:38

Ben benieuwd Ellie! :)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 10:11

ik krijg net een sms-je van de stalhouder.dierenarts is geweest en het is defenitief.ruana krijgt een veulentje!!!ik ga nu proberen te ontspannen al zal dat niet lukken.ik zal jullie regelmatig proberen op de hoogte te houden.
ps.dierenarts kan niet precies zeggen hoelang ze drachtig is.afwachten dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:18

Gefeliciteerd met het aankomende veulen en succes voor Ruana met de bevalling!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:30

Gefeliciteerd! ben net als jou heel benieuwd wanneer het veulen komt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:41

Gefeliciteerd! Spannend! Weet je wanneer ze bij de hengst gestaan heeft of welke periode, dan kun je er min of meer iets van zeggen.
en uier en banden in de gaten houden.
Straks een lief veulentje erbij.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 10:59

ze heeft bij dat paard gestaan tot ik haar kocht.maar de hengst is in augustus september geruind.dus ik vermoet dat het binnen nu en een maand wel eens zou kunnen gebeuren.ze is achter best wel slap.maar misschien dat ik vanavondt nieuwe informatie krijg van de staleigenaar.zij was erbij toen de dierenarts er was.
opvallend detail:we hebben goed gekeken naar de hengst die haar zou hebben gedekt(op een foto)en ruana lijkt er best wel veel op.???betekent dit iets???

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:10

elliecuijk schreef:
opvallend detail:we hebben goed gekeken naar de hengst die haar zou hebben gedekt(op een foto)en ruana lijkt er best wel veel op.???betekent dit iets???

Je zou eens na kunnen vragen wat de afstamming van die hengst is en die vergelijken met die van je merrie. Er is bij de slordige fokkers natuurlijk wel enige kans op inteelt.

sweetyash17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:16

elliecuijk schreef:
heb daarnet weer een mail gestuurd naar de oud eigenaar.ben benieuwd ,maar heb niet veel hoop dat ie ookecht reageerd.
haar uiers bekijk ik elke dag.dat had de staleigenaresse ook gezegd.we hebben allebei gekeken en de uiers worden echt voller.
ik heb haar vandaag even gelongeerd (wil haar toch bezig houden als ze dat prettig vindt)maar ik merk dat ze snel moe is en vanzelf gaat stappen.
zo kreeg ik ook te horen dat ze veel gaat liggen.al enkele dagen.ook andere mensen die daar komen (op les en andere eigenaren van paarden)hebben dat gezien.ze oogt wat onrustig.
toen ik haar gelongeerd had en haar weer in de stal had gezet,kwam de staleigenaar ff kijken en nou zag ze hem zelfs bewegen en ook iemand anders zag dat.
als ik het niet vertrouw schakel ik zoeizo een arts in.ik ben al twee paarden jong verloren en niet weer een.
het enige waar ik nu echt bang voor ben is dat ze het veulen niet accepteerd of niet laat drinken.omdat ze zo jong is en het niet snapt of zo,
maar zo ver is het nog niet

Ik zou als je paard inderdaad al zo ver is, haar niet meer longeren maar haar rust geven.. het vraagt namelijk erg vele energie zoals je zelf zegt, dat ze erg loom is..

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 11:31

we bekijken het per dag.moet zoiezo kijken hoe haar humeur is hoor,want poetsen vindt ze nu niet zo geweldig meer.wat wil je als zon kleine met de hoeven in je zij port.
als het kan ga ik gewoon een stukje wandelen aan de hand.erop zit er nu voorlopig niet meer in.en vooral lekker vertroetelen..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:30

Gefeliciteerd met je aankomende veulentje, ik hoop dat alles spoedig zal verlopen :)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 12:49

t blijft de vraag wanneer natuurlijk.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:00

Gefeliciteerd!

Ligt zeker aan het ras :+ Mijn merrie heeft een tijd in pension gestaan bij een tinkerfokkerij (dus ja ook met hengsten in de buurt). Nu was het geval dat mijn tinkermerrie gedekt is door hun toenmalige hengst. Ik weet het nog goed dat de eigenaar bij me kwam van euhm je paard is gedekt....zijn door de draden gegaan.... Ik had echt zoiets *slik* Ik had net kort daarvoor met veel verdriet afscheid genomen van haar eerste (verkochte) veulen, en nu was er waarschijnlijk weer een onderweg! Laten scannen en ja hoor raak! Eigenaar gaf me de keus om op zijn kosten het veulen af te laten spuiten, maar dat wou ik echt niet! Nu is veulen het alweer 2 en staat bij lieve baasjes op Terschelling. Als het eenmaal geboren is valt er veel van je af en geniet je wel van die kleine pluizetinker :D

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:15

Wat gaat er een spannende tijd aan komen voor je.
Maar als ik al zo lees dat dr banden bij dr kont al slapper zijn en dat dr uier vol loopt denk ik dat het niet echt heel lang meer zal duren.
En lekker rustig met dr wandelen is alleen maar goed hoor.