Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:40

Let op trouwens, als je in een automaat afrijdt, mag je daarna ook alleen met een automaat+trailer rijden!!!!
wij hebben van stal een automaat (dodge :D :D) dus voor mij maakt het niet uit.... maar als je zelf een schakel auto hebt, heb je wel een probleem!! en veel rijscholen hebben een automaat als les auto..

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:07

Ik heb twee weken geleden mijn E rijbewijs gehaald! :D Ik heb wel een aantal lessen gehad, maar zo'n dagcursus leek mij niets. Gelukkig heb ik dat ook niet gedaan, kan nu tenminste bochten achteruit rijden in 1x 8-)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:09

VivaLaVida schreef:
Let op trouwens, als je in een automaat afrijdt, mag je daarna ook alleen met een automaat+trailer rijden!!!!
wij hebben van stal een automaat (dodge :D :D) dus voor mij maakt het niet uit.... maar als je zelf een schakel auto hebt, heb je wel een probleem!! en veel rijscholen hebben een automaat als les auto..

Huh? Is dat zo? Dat zou wel heel raar zijn. Want je hebt dan toch al een gewoon rijbewijs, dus je mag rijden in een schakelauto?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:10

ik ga er van de winter mee beginnen (E) ben vorige maand geslaagd voor mijn motor rijbewijs,nu even door sparen en slagen en dan kan de trailer er achter. :D

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:15

Nou mijn eerste lessen morgen gaan niet door. Werd net gebeld dat instructeur in het ziekenhuis ligt..
Even uitstellen dus maar.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:25

YankeeBoy schreef:
Wat een leuk topic!

Ik wil ook graag m'n E halen, maar weet niet of ik het aandurf om met paard in de trailer te rijden..
Heb al 4.5 jaar m'n B, dus eigenlijk wordt het weleens wat..
Hoe hebben jullie dat ervaren, eerste keer met paard erachter?

Heeeelp :') 'kan jij niet rijden?' Vooral rustig rijden, goed voor je uitkijken, kruispunten/rotondes rustig benaderen en goed kijken wanneer je over kunt steken. Voor de rest heb ik vrijwel alleen snelweg gehad,
de terug weg was harstikke saai :+

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:56

VivaLaVida schreef:

Dit is echt niet waar hoor ;) wie heeft je dat verteld?! ;)

Georgy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:03

Wat een leuk topic!
Gelukkig had ik mijn E de eerste keer behaald was erg zenuwachtig omdat diegene voor mij was gezakt en de examinator niet erg vriendelijk was. Ik had een dag cursus, niet aan te raden was veelste lang, maar 2x1/2 dag deel is wel te doen. Ik raad iedereen aan om in een 4x4 te rijden zijn makkelijker om achteruit te rijden i.v.m. kleine draai cirkel. Ik wens iedereen veel succes die nog moeten afrijden.

fysio_juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:24

Hartstikke handig zeg, via vakantieveiling.nl dat had ik zelf niet kunnen bedenken. Ik rijd momenteel met een zware auto een twee paards trailer in de hoop dat t totaal onder de 3500kg is :o kan iemand mij ook vertellen wat precies de eisen zijn die je moet kunnen voor het examen?
- bochtje achteruit
- snelweg
- ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:28

doom schreef:
VivaLaVida schreef:

Dit is echt niet waar hoor ;) wie heeft je dat verteld?! ;)

het staat op mn rijbewijs ;) als bemerking. en in de wet! Als ik thuis op de comp ben zal ik het voor je opzoeken.

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:47

Ik heb enkele weken geleden mijn E achter B gehaald. Wat wordt gezegd over 1 daags opleidingen is niet helemaal waar. Ik kan goed achteruit rijden met de trailer etc.
Maar dat is misschien omdat ik van tevoren geoefend had op eigen terrein. En regelmatig met de normale aanhanger (tot 750 kg) rijdt. In ieder geval heb ik het in 1 keer gehaald met weinig stress.
Om 8 uur begonnen met lessen, wat drinken en eten tussendoor en om 2 uur had ik examen.
Dus een eendaags cursus kan ik aanraden. :)

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:15

fysio_juul schreef:
Hartstikke handig zeg, via vakantieveiling.nl dat had ik zelf niet kunnen bedenken. Ik rijd momenteel met een zware auto een twee paards trailer in de hoop dat t totaal onder de 3500kg is :o kan iemand mij ook vertellen wat precies de eisen zijn die je moet kunnen voor het examen?
- bochtje achteruit
- snelweg
- ....

Je moet in principe twee bijzondere verrichtingen laten zien. En daarbij nog het aankoppelen etc. In het begin werd bij mij ook nog wat theorie gevraagd :) En dan natuurlijk nog het rijden zelf :D

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:21

Nou dat zou ik echt onwijs raar vinden!
Tegenwoordig rijd haast iedereen in automaat af.. Ik ook.
Zie het graag ff van je tegemoet.. Zal het eens met mijn instructeur bespreken :j
Heb ook vriendinnen die automaat reden en nu gewoon in schakelwagen zitten!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:25

Kan het ook niet zo snel vinden op Google. Die regelt gaat wel op voor je b rijbewijs.
Wil je dan handgeschakeld kunnen rijden moet je weer eerst examen doen..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:55

Maar dat is natuurlijk ook een heel ander verhaal. Bij je B rijbewijs leer je een auto besturen. Bij je E wordt er vanuit gegaan dat je weet hoe een auto werkt, dus zou het heel gek zijn als het dan ineens uitmaakt met wat voor type auto je rijdt...

Ik heb mezelf even gequote, in onderstaande link staat eigenlijk alles wat je moet weten en kennen voor je E, ook precies hoe je moet kijken enzo. Echt een aanrader!

Amable schreef:
Een fijne site die je goed voorbereid op wat komen gaat en wat je moet kennen, had gewild dat ik hem had gezien voor ik op examen moest...

http://www.viatura.nl/pdf/Praktijkboek_ ... iatura.pdf

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:05

Ik had die idd al gelezen! Goede site idd! ;)
Ik heb mijn instructeur gemaild.. Voel me er niet prettig bij.
Ts heb jij niet toevallig je b rijbewijs ook in een automaat gedaan?

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:08

Ik heb zelf mijn E rijbewijs in een handgeschakeld busje gehaald, maar heb er niets over gehoord dat je rijbewijs anders is als je in een automaat lest. Lijkt me ook raar als dat waar is.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:12

Zeker omdat het als leek nergens voor je staat vermeld.. ;( pfff voel me echt waardeloos nu.. Hoop zo dat het niet waar is!

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:19

Ik wil van de winter voor mijn E rijbewijs. Eerst nog even illegaal oefenen met mijn pa op de parkeerplaats, scheelt weer een hoop centjes. :+

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:46

coiboi schreef:
Ik heb enkele weken geleden mijn E achter B gehaald. Wat wordt gezegd over 1 daags opleidingen is niet helemaal waar. Ik kan goed achteruit rijden met de trailer etc.
Maar dat is misschien omdat ik van tevoren geoefend had op eigen terrein. En regelmatig met de normale aanhanger (tot 750 kg) rijdt. In ieder geval heb ik het in 1 keer gehaald met weinig stress.
Om 8 uur begonnen met lessen, wat drinken en eten tussendoor en om 2 uur had ik examen.
Dus een eendaags cursus kan ik aanraden. :)

Ja maar dat is nogal een verschil met mensen die nog nooit met een aanhanger hebben gereden en ook niet de mogelijkheid hebben om op eigen terrein te oefenen, ik ben namelijk keihard gezakt met mn dagcursus en ik ben echt geen abnormaal slechte chauffeur of iets dergelijks. Als je al wat ervaring hebt zoals jij dan is het een heel ander verhaal.... Voor mensen met geen ervaring echt 0,0 is een dagcursus geen goed idee en wel geldverspilling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:00

doom schreef:
Zeker omdat het als leek nergens voor je staat vermeld.. ;( pfff voel me echt waardeloos nu.. Hoop zo dat het niet waar is!

het is wel waar. Op google heb ik het gelijk gevonden nadat degene van het gemeentehuis mij de bemerking liet zien. Zelfs daar vonden ze het heel vreemd!
Ik vond het via google op theoriecursus.nl met een stuk erbij uit het wetboek........
Precies nu doet mn internet op de comp het niet.. Grrr.....

Ik zal morgen voor alle zekerheid het cbr bellen.voor mij maakt het niet zoveel uit maar kan me voorstellen dat als je zelf een schakel hebt, het erg vervelend is.

Mijn insctructeur heeft dus ook niks gezegd erover he.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:06

doom schreef:
Ik had die idd al gelezen! Goede site idd! ;)
Ik heb mijn instructeur gemaild.. Voel me er niet prettig bij.
Ts heb jij niet toevallig je b rijbewijs ook in een automaat gedaan?

en nee dan zou het natuurlijklogisch zijn he ;)
ik heb mn b in een geschakelde gedaan, mijn b.e in een automaat.
Vandaag ging ik mn rijbewijs aanvragen en toen liet ze mij haar formulier zien, en ze zei: mag je nou alleen in een automaat met trailer rijden?? Er stond bij mijn be rijbewijs een bemerking, bij mijn b en brommerijbewijs niet.....
Ze vroeg hett na aan een collega maar die wist ook niet hoe het zat. Opgezocht en stuk uit de wet gevonden..... Zo zit het dus. Maar zoals ik al zei ik bel morgen het cbr en zal het hier vermelden. Soms kan ik de dodge niet meenemen en dan neem ik een opel vivaro busje mee, das ook handgeschakeld... Dus voor mij is het ook niet super. Maarja ik las dat je anders overnieuw examen moet doen.

Edit. Zoek op google op "be rijbewijs automaat" en dan is het de bovenste. Sdie van theorie cursus.nl. Daar staat alles in.... Het is wel gigantisch krom en hoop nog steeds dat t niet zo is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-11 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:06

VivaLaVida schreef:
doom schreef:

het is wel waar. Op google heb ik het gelijk gevonden nadat degene van het gemeentehuis mij de bemerking liet zien. Zelfs daar vonden ze het heel vreemd!
Ik vond het via google op theoriecursus.nl met een stuk erbij uit het wetboek........
Precies nu doet mn internet op de comp het niet.. Grrr.....

Ik zal morgen voor alle zekerheid het cbr bellen.voor mij maakt het niet zoveel uit maar kan me voorstellen dat als je zelf een schakel hebt, het erg vervelend is.

Mijn insctructeur heeft dus ook niks gezegd erover he.........

Dat is alleen zo als je je B in een automaat gehaald hebt....voor je E maakt het niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:23

waarom komt het dan op mn rijbewijs te staan.....?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:45

geen idee....misschien leeftijdsafhankelijk
Op mijn rijbewijs staat echt niets...en ook ik hneb mn E in een automaat gehaald...heb er van de rijschool ook niets over gehoord.