Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ikke schreef:Varekaj schreef:Ik heb een jong paard gekocht vorige maand (2,5 jaar, wordt deze zomer 3) waarvan ik de eigenaar al enkele jaren ken (is m'n ex, heb het paard mee opgevoed) en heb het paard lang van dichtbij zien opgroeien. En toch heb ik 'm zowel klinisch als RX laten keuren voor aankoop. Vond iedereen onzin: de verkoper (de ex dus), mijn omgeving, zijn omgeving. Hij was toch in orde en ik kende toch immers zijn medische achtergrond?
Paard is uiteindelijk 100% goedgekerud, had 'm laten keuren met oog op sport ook al komt hij waarschijnlijk niet verder dan recreatie. DA twijfelde bij 2 foto's omdat iets klein tikje wazig leek. ofwel bewogen foto, ofwel kans op spat of schade na een trap/val in het lang, ofwel vuiltje dat de RX beïnvloedde. Heb toen via de DA gratis 2nd opinion gehad van een prof in RX in de kliniek. Paard is compleet goedgekeurd door die prof.
Maar voor hetzelfde geldt had dit paard dus wél spat gehad of schade, en dan had ik 'm gewoon niet gekocht. Aan de buitenkant zag je er echter niks aan en zou je gezworen hebben dat hij in orde was.
Het paard volledig hebben zien opgroeien en dan niet opgemerkt hebben dat ie spat zou hebben? Lijkt me op z'n minst apart......
djoeka schreef:ikke schreef:Het paard volledig hebben zien opgroeien en dan niet opgemerkt hebben dat ie spat zou hebben? Lijkt me op z'n minst apart......
Daar ben ik het dus niet mee eens..
Wij hebben er eentje laten keuren die de klinische keuring goed doorkwam..ook de buigproeven. De foto's zeiden heel wat anders, die bleek dus ook spat te hebben en niet in een beginstadium.
djoeka schreef:Vala ik ben het met je eens dat heeft er imo niks mee te maken..als een paard afgekeurd wordt en de koper moet betalen is dat best heel zuur. Je moet betalen maar krijgt er niks voor, dus weggegooid geld.En dat wij het paard ook rx gekeurd wilde hebben, hebben wij onze eigen redenen voor.
Rontgenogen hebben wij ook niet en zoals je al las was het eerste paardje wat wij lieten keuren klinisch helemaal goed.
Kon dat zijn, ofwel schade aan het gewricht door een trap op de weide of een val. Trap of val kon wel, paard durft nogal lomp zijn
Of het kon ook gewoon een ietwat bewogen foto zijn of een vuiltje dat genoeg dichtheid had om licht zichtbaar te zijn op de RX. Het bleek dus ietsiepietsie bewogen foto te zijn en gelukkig niks anders.Waratje schreef:djoeka schreef:Vala ik ben het met je eens dat heeft er imo niks mee te maken..als een paard afgekeurd wordt en de koper moet betalen is dat best heel zuur. Je moet betalen maar krijgt er niks voor, dus weggegooid geld.En dat wij het paard ook rx gekeurd wilde hebben, hebben wij onze eigen redenen voor.
Rontgenogen hebben wij ook niet en zoals je al las was het eerste paardje wat wij lieten keuren klinisch helemaal goed.
Hoezo krijg je er niks voor? Je hebt een advies gekregen om het dier niet te kopen en kunt daardoor een hoop ellende besparen.....
Noem dat maar "niks".
Ariebren schreef:Een opmerking in een kranten artikel van afgelopen woensdag, paardenmarkt Numansdorp.
Een gerenomeerde paarden fokker / handelaar werd geintervieuwd.
"Vroeger waren er paardenmensen, nu zijn er mensen met een paard."
Wie van alle bovenstaande schrijvers kan zien of een paard er gezond uitziet ??
Wie van alle bovenstaande schrijvers kan zien of een paard goed gebouwd is ??
Wie van alle bovenstaande schrijvers kan zien of een paard goed loopt in stap en draf ??
Wie van alle bovenstaande schrijvers heeft nu echt verstand van paarden ??
Als je hier vier maal "ja" op kan antwoorden dan heb je echt geen aankoop keuring nodig.
En de topruiters die zich een paard aanschaffen in de hogere prijsklasse, maken echt geen probleem over een paar honderd euro keurings kosten.
Het zijn juist die mensen die amper een paard kunnen onderhouden die moeite hebben met de keuringskosten.
Varekaj schreef:@ Fleur: hier hebben ze me gek verklaard dat ik toch een keuring wilde, zeker op die leeftijd. Kans is immers klein dat ik 'm laat voorbrengen voor een hengstenkeuring. En toch, zelfs al ken ik 'm al van jongs af aan, je weet maar nooit en >2500 voor een 2,5 jaars met goed papier wil ik toch wel zekerheid dat ik waar krijg voor m'n geld! Hij had ook een keer mank gestaan na een lompe actie van 'm en ik wou ook zekerheid dat daar geen blijvend letsel van was overgebleven.
Miepie77 schreef:Ariebren schreef:Een opmerking in een kranten artikel van afgelopen woensdag, paardenmarkt Numansdorp.
Een gerenomeerde paarden fokker / handelaar werd geintervieuwd.
"Vroeger waren er paardenmensen, nu zijn er mensen met een paard."
Wie van alle bovenstaande schrijvers kan zien of een paard er gezond uitziet ??
Wie van alle bovenstaande schrijvers kan zien of een paard goed gebouwd is ??
Wie van alle bovenstaande schrijvers kan zien of een paard goed loopt in stap en draf ??
Wie van alle bovenstaande schrijvers heeft nu echt verstand van paarden ??
Als je hier vier maal "ja" op kan antwoorden dan heb je echt geen aankoop keuring nodig.
En de topruiters die zich een paard aanschaffen in de hogere prijsklasse, maken echt geen probleem over een paar honderd euro keurings kosten.
Het zijn juist die mensen die amper een paard kunnen onderhouden die moeite hebben met de keuringskosten.
een chippie of een drie-tje hoef je vaak aan het lopen niet eens te zien, dus een beetje dom dit, de eerste mens met rontgen-ogen moet nog geboren worden, anders is het gewoon gokken
Vala schreef:Ik zou als verkoper gewoon altijd zelf al laten keuren, dan ben je zeker van dat je een goed paard verkoopt en kun je idd zeggen dat als de koper alsnog wil keuren deze dat zelf moet betalen.
Maar om te zeggen dat de koper altijd de kosten moet betalen vind ik belachelijk, zeker het argument:diegene wil het paard hebben dus betaald maar! Ja ammehoela, jij als verkoper wilt toch verkopen?? En ik neem aan het liefst een goed paard?
Je zal maar net de pech hebben dat je 3 paarden afgekeurd hebt, je bent dan zo 1500-2000 euro lichter. En je hoeft echt geen stomkop te zijn om dat mee te maken, er worden er tenslotte tegenwoordig meer afgekeurd dan goedgekeurd.
Maar goed, ik begrijp dus wel dat sommige verkopers willen dat de keuring op kosten van de koper gebeurd.) ikke schreef:Varekaj schreef:Ik heb een jong paard gekocht vorige maand (2,5 jaar, wordt deze zomer 3) waarvan ik de eigenaar al enkele jaren ken (is m'n ex, heb het paard mee opgevoed) en heb het paard lang van dichtbij zien opgroeien. En toch heb ik 'm zowel klinisch als RX laten keuren voor aankoop. Vond iedereen onzin: de verkoper (de ex dus), mijn omgeving, zijn omgeving. Hij was toch in orde en ik kende toch immers zijn medische achtergrond?
Paard is uiteindelijk 100% goedgekerud, had 'm laten keuren met oog op sport ook al komt hij waarschijnlijk niet verder dan recreatie. DA twijfelde bij 2 foto's omdat iets klein tikje wazig leek. ofwel bewogen foto, ofwel kans op spat of schade na een trap/val in het lang, ofwel vuiltje dat de RX beïnvloedde. Heb toen via de DA gratis 2nd opinion gehad van een prof in RX in de kliniek. Paard is compleet goedgekeurd door die prof.
Maar voor hetzelfde geldt had dit paard dus wél spat gehad of schade, en dan had ik 'm gewoon niet gekocht. Aan de buitenkant zag je er echter niks aan en zou je gezworen hebben dat hij in orde was.
Het paard volledig hebben zien opgroeien en dan niet opgemerkt hebben dat ie spat zou hebben? Lijkt me op z'n minst apart......
Fleurtje100 schreef:Maar ik vind wel dat je bv bij een paard dat als recreatiepaard van 2000€ te koop wordt aangeboden vanuit de verkoper minder kunt verwachten dat hij het paard op zijn kosten helemaal op de foto's wil laten zetten. Van een verkoper die zijn paard als sportpaard te koop zet in een hogere prijsklasse, verwacht ik dat eigenlijk wel.
Varekaj schreef:Als het om een klinische keuring gaat kan je dat nog doen, maar als je elk paard op de RX wil laten zetten en je hebt er zo 3 die afgekeurd worden ben je toch wel een fikse hap kwijt hoor. Hier is een RX keuring van de benen + klinisch zo'n 400€. Heb je er zo 3 en ze willen telkens dat je zelf alles betaald, ook bij afkeuren? Nou
Solleke_Noah schreef:Ik vind het eigenlijk wel normaal dat de koper de keuring betaald, je bent geïnteresseerd in een paard, wilt (min of meer) zekerheid over z'n gezondheid, en dan betaal je toch gewoon? Nu moet ik wel zeggen dat beide paarden die wij al gekocht hebben gewoon goedgekeurd werden, dus heb de situatie nog niet meegemaakt waarin er afgekeurd werd.
Gini schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens. Ben je gewoon eventjes 1200 euro kwijt en heb je nog geen paard in je stal staan.
Het gemiddelde budget voor een paard is 8000 euro. Knabbel daar die 1200 vanaf en je kan al meteen in een prijscategorie lager gaan zoeken.
Gini schreef:Naar een paard kijken levert je nul komma nul informatie over de binnenkant van het dier. Helemaal niet, zelfs niet als je een dag meeloopt met een fysiotherapeut.
dendola schreef:Solleke_Noah schreef:Ik vind het eigenlijk wel normaal dat de koper de keuring betaald, je bent geïnteresseerd in een paard, wilt (min of meer) zekerheid over z'n gezondheid, en dan betaal je toch gewoon? Nu moet ik wel zeggen dat beide paarden die wij al gekocht hebben gewoon goedgekeurd werden, dus heb de situatie nog niet meegemaakt waarin er afgekeurd werd.
Best zuur, als je dan als koper de domme pech hebt dat 6 paarden op een rij afgekeurd worden en je dus als aanstaande koper 6 x de keuringskosten mag betalen. Ben je al een kapitaal kwijt voordat je uberhaupt een paard gekocht hebt
elllis schreef:Je verkoop een gezond paard dus daar moet je achter durven staan .. dus Goedkeuring kosten koper Afkeuring kosten verkoper .
Ander verhaal vind ik wel als de koper het paard al recent heeft laten keuren dan zou je de aanwezige foto`s door je eigen dierenarst kunnen laten checken .
Klinische keuring zou ik altijd doen bij aankoop dat is een moment opname !