Transportbeschermers ja of nee ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Froemel

Re: Transportbeschermers ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:40

Als transportbeschermers te warm worden en de pezen niet kunnen koelen, kun je daarna toch wel thuis op stal koelen, afspuiten met water?
Ik ben eigenlijk anti bescherming, alleen met springen gebruik ik ze :P
Mijn bijrijdster wilt dus wedstrijden gaan rijden en ik heb transportbeschermers liggen, maar ben zwaar aan het twijfelen wat ik moet doen, juist voor de pezen..

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:42

Ik doe wel transport beschermers aan :j
Mijn paard is zo'n hittepit die niet zonder bescherming buiten komt. Ze is gewoon vrij schichtig, en al hoewel het met grondwerk erg verbeterd is, let ze gewoon echt niet op der benen.
Op de trailer laad ze nu gemakkelijker, maar de ene maal staat ze er rustig op en de andere maal staat ze te kloppen.
En ik vind dat het braafste paard zich nog pijn kan doen als hij bvb van de klep schuift of schrikt, dus beenbescherming vind ik wel belangrijk. Ik heb nog nooit mijn paarden van de trailer gehaald, dat hun benen echt warm waren van die beschermers :n
Een opgevoed paard of niet, beenbeschermers gaan er bij mij altijd rond :j

Ik heb al genoeg ongelukken gezien met trailers/veewagens en paarden die niet beschermd waren, dan liever warmere benen om te koelen nadien dan dat hoor!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:45

Michellkuh schreef:
Als transportbeschermers te warm worden en de pezen niet kunnen koelen, kun je daarna toch wel thuis op stal koelen, afspuiten met water?
Mijn bijrijdster wilt dus wedstrijden gaan rijden en ik heb transportbeschermers liggen, maar ben zwaar aan het twijfelen wat ik moet doen, juist voor de pezen..

Juist voor de pezen moet je ze aandoen.
Het word echt niet warm, dit omdat het paard niet werkt, het blijft normale temperatuur.
Als je paard valt zoals de mijne deed in de trailer, en hij schopt van angst oid tegen zn pezen... risico wil ik niet lopen en was maar wat blij dat ie transportbeschermers omhad.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:51

Oh zo :) Hij staat stokstijf op de trailer (van angst) en je voelt hem ook niet erop staan, alleen met laden is hij een tegendraads :) Dan kan hij gewoon transportbeschermers om.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:59

Ik doe rondom hoge transportbeschermers aan. Of dikke fleece bandages met springschoenen rondom. Vooral voor het afladen, maar in de tweepaards is ze ook best onrustig en heeft ze wel eens het shcot weggetrapt, dus ook daarom meer bescherming.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:03

Ik heb hoge tansportbeschermers om alle 4 de benen en stro in de trailer omdat mijn ruin altijd plast.
Ze zijn nog nooit afgezakt.
Ik draai ook altijd die stangen waarmee je de trailer dicht maakt weg zodat als ze langs de klep stappen ze niet daar langs schuren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:27

MelanieB schreef:
Het word echt niet warm, dit omdat het paard niet werkt, het blijft normale temperatuur.
Als je paard valt zoals de mijne deed in de trailer, en hij schopt van angst oid tegen zn pezen... risico wil ik niet lopen en was maar wat blij dat ie transportbeschermers omhad.

Als een paard tegen zijn eigen pezen schopt dan zal zo'n lapje stof niet heel veel van die klap opvangen. Als dat je overweging is om transportbeschermers aan te doen kun je beter harde peesbeschermers omdoen, die beschermen tenminste tegen een klap.
Wat betreft de temperatuur, het wordt in een trailer sowieso al warm, als je dan ook nog op een plek waar ze warmte kwijt kunnen de boel inpakt dan worden die pezen heus wel opgewarmd. Of ze tot gevaarlijke temperaturen komen zal van de omstandigheden afhangen, maar als ze die kritieke temperaturen hebben bereikt dan helpt achteraf koelen niet meer. Bij een bepaalde temperatuur krijg je onomkeerbare reacties (vergelijkbaar met het koken/bakken van een ei, eenmaal gestolt zal het ei nooit meer vloeibaar worden).

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:50

ik doe eigenlijk nooit beschermers om alleen springschoenen, ik ben altijd bang dat transport bescherms afzakken en me pony in paniek raakt.
Ook als ze met zijn 2en staan niet, er zit dan wel een houten schot tussen in.

marish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:15

Ik doe in de trailer nooit bescherming om, vind het niet nodig!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:58

MelanieB schreef:
Michellkuh schreef:

En jij gelooft echt dat zo'n lapje stof helpt wanneer een paard om zich heen gaat schoppen?
Het enige waar het tegen beschermt is de oppervlakkige huidbeschadiging. Echte bescherming voor je pezen biedt het niet. Peesbeschermers op zo'n moment ook niet meer, trouwens.

Oh, enne, de eiwitstructuren in een pees veranderen onomkeerbaar boven 45°C! Daar kun je op koelen tot je een ons weegt, gaat niet meer goed komen........

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:55

Ik doe voor peesbeschermers om en achter strijklappen die rondom zitten.
En geen strooisel op de bodem.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:38

zeker weten
heb transportbeschermers en zonder gaan ze niet erop.
veel te riskant

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:46

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:52

Ik heb nooit iets om in de trailer, hooguit peesbeschermers als ik daarna meteen ga rijden.
Wel dekens, in de winter/met slecht weer, maar nooit bescherming voor de trailer oid

Edit: pony komt in een normale week (zonder vakanties) 2 a 3x op de trailer)

Sharon_2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 00:46

Ik gebruik altijd transportbeschermers, gewoon voor de zekerheid dat ze zich geen pijn doen. Je weet maar nooit..

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:45

Doe om de voorbenen normale peesbeschermers, en achter meestal van die grote peesbeschermers, van BR zijn die geloof ik :)

Printemps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:49

Die van mij krijgt niks om zelf niet op lange ritten ( 10 tot 12 uur). Ik wil het risico niet lopen dat de pezen te warm worden en er niet omkeerbare schade ontstaat! Ze heeft 1 keer bandages om gehad naar de keuring maar die zijn heel snel verwijderd door dat ze er on ophoudelijk naar stond te schoppen. Voor mij geen bescherming :n uiteraard kan ze zich verstappen maar ik zorg er altijd voor dat er minstens 1 iemand is die mij paard naast de klep naar beneden kan begelijden dus waarneer ze dreigt naast de klep te stappen dan kan ze terug geduwt worden. En ja zij kan ook als een debiel achteruit de trailer af dat heb ik ondertussen wel gemerkt maar met iemand ernaast kan ze onmogelijk ernaast stappen!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:53

Avrille schreef:
Die van mij krijgt niks om zelf niet op lange ritten ( 10 tot 12 uur). Ik wil het risico niet lopen dat de pezen te warm worden en er niet omkeerbare schade ontstaat! Ze heeft 1 keer bandages om gehad naar de keuring maar die zijn heel snel verwijderd door dat ze er on ophoudelijk naar stond te schoppen. Voor mij geen bescherming :n uiteraard kan ze zich verstappen maar ik zorg er altijd voor dat er minstens 1 iemand is die mij paard naast de klep naar beneden kan begelijden dus waarneer ze dreigt naast de klep te stappen dan kan ze terug geduwt worden. En ja zij kan ook als een debiel achteruit de trailer af dat heb ik ondertussen wel gemerkt maar met iemand ernaast kan ze onmogelijk ernaast stappen!

Waar ga jij helemaal heen met je paard?

Printemps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:04

Calimero_ schreef:
Avrille schreef:

Waar ga jij helemaal heen met je paard?

Frankrijk :P

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:17

Knuppel in het hoenderhok? Als je je paard professioneel laat vervoeren ( bv paard in buitenland gekocht) dan is er een VERBOD op het omdoen van bescherming, dit ivm risico op irritatie ed...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:55

riagr schreef:
Knuppel in het hoenderhok? Als je je paard professioneel laat vervoeren ( bv paard in buitenland gekocht) dan is er een VERBOD op het omdoen van bescherming, dit ivm risico op irritatie ed...

Goh, en op basis waarvan zou dat verbod zijn ontstaan.........

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:13

Ik heb het niet over vervoer van slachtpaarden, maar over het vervoer van duur aangekochte, en luxe getransporteerde (prive) sportpaarden.. Slechte ervaringen met transportbescherming idd: beschadiging, irritatie, schuurplekken ed.

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:12

ik doe zelf eigenlijk altijd stro in de trailer (maar als ik met de trailer ga rij ik ook wel gelijk 1 uur) en ik doe altijd om alle benen transportbeschermers om, nooit echt problemen mee gehad, niks van uitslag of wonden, echter bij de trailer training bij Annemarie van der Toorn deden ze alleen peesbeschermers voor en achter, heb eigenlijk nooit gevraagd waarom

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:55

ligt er maar net aan welk paard, het varieert van niks, beenbescherming met springschoenen of echt transportbeschermers.
ligt aan waar we naar toe gaan, afstand enz..