Fleurtje100 schreef:Er zijn zeker DA's die vrij snel en makkelijk allerlei onderzoeken adviseren en dat zal vast nog erger zijn als je verzekerd bent. Ons oude paard is bijvoorbeeld ontzettend koliek gevoelig, we hebben haar al jaren en ze heeft altijd dezelfde vorm van koliek, verstoppingskoliek en dat meestal van teveel stro eten of krullen eten in combinatie met te weinig beweging. Zet haar 24/7 buiten en er is niks aan de hand. Maar nou was het nogal rotweer en op de stal waar ze net stond hadden ze haar binnen gehouden. Gevolg: paard koliek. Na een behandeling was het over maar toch wilde de DA haar nog op allerlei vitale functies laten testen door middel van bloedonderzoek. Dat kost maar 100€ maar was imo nutteloos, paard liep weer vrolijk buiten en we wisten de oorzaak, vanaf dat moment is ze niet meer binnen gehouden en heeft ze geen koliek meer gehad.
Zo heb ik ook een keer gehad dat de DA sterk adviseerde foto's van mijn paard zijn hoef te laten maken. Want daar kwam de kreupelheid vandaan volgens hem. Ik had hem kreupel zien worden na een flinke bok in de wei, en daarna ging hij ook niet meer rollen en liggen. Naar mijn idee was het eerder iets bovenin als gevolg van een flinke bok. Niet akkoord gegaan met het onderzoek en een week later was er niks meer aan de hand. Maar stel je voor dat je op zo'n moment in het advies meegaat en je paard naar de kliniek brengt. "Nee we zien niets op de foto's van de hoef, maar we kunnen nog wel...." Ik heb sinds die tijd bij een lichte kreupelheid nooit meer meteen de DA gebeld maar eerst eens 1-2 weken niet rijden en dan kijken hoe het gaat. Tot nu toe was het dan altijd over en heeft me een hoop geld gescheeld.
Mocht dat ooit niet zo zijn dan breng ik hem meteen naar de Lingehoeve, daar kunnen ze alles en dat scheelt denk ik veel rompslomp en tijd en is waarschijnlijk uiteindelijk nog goedkoper ook dan eerst je eigen DA laten komen, die laten onderzoeken, dan doorverwezen worden etc. Toen mijn paard (de andere die nooit koliek heeft) met koliek stond die niet snel overging heb ik hem daar ook heen gebracht zodat hij er maar alvast was mocht er geopereerd moeten worden en dat is me erg goed bevallen.
En overigens heb ik wel gemerkt met bv. pensionstallen dat op de ene stal veel meer paarden een DA nodig hadden dan op de andere stal. Het ligt soms ook echt aan hoe er met een paard omgegaan wordt. Waarmee ik overigens alleen wil aangeven dat ik de opmerking van ikke wel kan begrijpen. Je kunt ook gewoon echt heel veel pech hebben en dan is het wel fijn als je verzekerd bent.
Je kunt inderdaad pech hebben, maar wat jij beschrijft is precies waar ik op doel.
De tarieven liggen dan wel vast, zoals eerder werd opgemerkt, het aantal en soort van onderzoek is ter beoordeling van de dierenarts en paardeneigenaar.......
Lovely schreef:Fleurtje100 schreef:Er zijn zeker DA's die vrij snel en makkelijk allerlei onderzoeken adviseren en dat zal vast nog erger zijn als je verzekerd bent.
Hier zit 'm de crux. Mensen geven veel te makkelijk carte blanche aan een kliniek om maar te blijven zoeken naar de juiste diagnose en de beste behandeling. Wie kent ze niet, de mensen die toch nog maar dit en toch nog maar dat gaan proberen, want er is een kleine kans dat iets aanslaat.
Het is niet de eerste keer dat we op dezelfde golflengte zitten..........