Verzekering weggegooid geld of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Verzekering weggegooid geld of niet?

Weggegooid geld, dus niet doen
68 (45%)
Wel doen
83 (54%)

Totaal aantal stemmen: 151

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:58

Suus schreef:
ikke schreef:
De dierenarts weet duidelijk meer dan jij..........

Daarnaast, als jij meerdere jaren op rij meer dan 1000 euri's per jaar aan dierenartskosten hebt, moet er toch een lampje gaan branden.

Dat is erg makkelijk oordelen zo van achter de computer he. En misschien heb je niet eerder gehoord van verantwoordelijkheid nemen voor je dier, zorg dragen ervoor in goede en minder goede tijden...?

Ik oordeel niet, ik vraag me slechts af of er bij jou een lampje is gaan branden.........

Suus

Re: Verzekering weggegooid geld of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:27

Ja, het lampje van het zorgdragen voor een dier wat helaas regelmatig wel eens ergens last van had. En het niet afdanken als een gebruiksvoorwerp.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:39

over lampje gaan branden...........leg eens uit :j

ik heb mijn laatste paard laten keuren en was goed gekeurd
even daarna begonnen de problemen ,zou ik dat dan zelf toegebracht hebben?
ik heb hem geen vernauwde bloedvaten in het hoofd gegeven :n
en nu is hij afgelopen vrijdag geopereerd aan een forse chip in kootgewricht, heb ik die dan zelf veroorzaakt?

soms heb je gewoon veel pech met paarden
en helaas heb ik er nu 2 achter elkaar eerst getobt met Cheyenne en nu al 2 jr met Gringo

en toren hoge rekeningen gehad,maar niet hoger dan van iemand die niet verz is
voor alles staan vaste prijzen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:58

ikke schreef:
Suus schreef:
Dat is erg makkelijk oordelen zo van achter de computer he. En misschien heb je niet eerder gehoord van verantwoordelijkheid nemen voor je dier, zorg dragen ervoor in goede en minder goede tijden...?

Ik oordeel niet, ik vraag me slechts af of er bij jou een lampje is gaan branden.........

Oeh dat vind ik ook een hele gevaarlijke opmerking zonder dat je de rest van het verhaal kent.....

Ik heb zelf ook hele hoge VA-rekeningen gehad een aantal jaar achter elkaar. En ja ik heb er zeker over nagedacht of ik dat had kunnen voorkomen door de paarden op een andere manier te houden/mee om te gaan. Want natuurlijk ga je alle mogelijkheden voor jezelf af op zo'n moment.
Helaas zat de oplossing niet in op een andere manier voor de dieren zorgen, dat was een hele simpele oplossing geweest die ik graag had gehoord ;)

Ik ken Suus niet en haar situatie niet, maar zo'n opmerking zou ik om die reden dus ook nooit durven maken.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:00

mirgino schreef:
en toren hoge rekeningen gehad,maar niet hoger dan van iemand die niet verz is
voor alles staan vaste prijzen.

Klopt overal staan vaste prijzen voor.
Maar ik weet uit ervaring dat als je niet verzekerd bent dat de VA wel eens een deel van de behandeling niet in rekening brengt. Als ze wel verzekerd zijn zullen ze dit niet zo snel doen.

Wat Ikke zegt klopt dus gedeeltelijk. De rekeningen van een verzekerd paard zijn uiteindelijk (bij langdurige zaken) hoger dan de rekeningen van een niet-verzekerd paard. Echter is dit niet omdat de VA meer schrijft bij een verzekerd paard. Maar doordat ze wel eens je tegemoet willen komen bij een niet-verzekerd paard en daardoor iets niet schrijven.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:03

Je kunt gewoon veel pech hebben met je paarden. Heeft niets te maken met de manier van rijden. wel van fouten van anderen waardoor je paard geblesseerd raakt.
Ik heb nu een paard dat waarschijnlijk door een top smid twee zere voeten heeft en al weer diverse onderzoeken heeft ondergaan.
totale onkosten zullen zeker zo rond de 800 euro zijn. Helaas met geen mogelijkheid te verhalen op die smid. (kan volgens hem niet van d'r ijzers zijn. En zo kan ik helaas nog wel even doorgaan met zadelmakers etc. etc.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:22

Richtje schreef:
kynshiri schreef:
maar zoals gezegd ben ik ook heel selectief in welke operaties wel zullen uitgevoerd worden aan mijn paarden.
en de kost van een onderzoek om dat vast te stellen, kan ik zelf ook wel prima betalen, dus voor die ene keer dat dat voorvalt, betaal ik het wel uit eigen zak...

Maar het hoeft niet zo'n duidelijke diagnose en behandelkeuze te zijn he. Het stellen van de diagnose kan al flink in de papieren lopen. Of zou je dan ook de keuze maken om niet verder te zoeken?

Geen aanval hoor, puur nieuwsgierigheid :)

ik ben nu ook niet te krenterig om (ik zeg maar wat) foto's te laten nemen om vast te stellen of er nu een probleem in dat been zit of niet. Ik heb bv nu net een endoscopie laten doen bij de ene pony omdat ze plots met erge luchtwegproblemen kampte.
maar eerlijk, dit zijn geen bedragen die ik zelf niet kan ophoesten. endoscopie plus medicatie en onderzoek was nog geen 200€. ja als je dat al niet kunt betalen, hoe onderhoud je dan in godsnaam je paarden vraag ik me af.
net zo met een bloedonderzoek, zoveel kost dat niet en je weet vaak meteen waar het op staat...

maar dus van die situaties als nog een keer naar de andere kant van het land met dat beest voor dit of dat onderzoekje in de hoop dat ze er daar wat meer van kunnen maken en dan weer dit en dan nog eens dat proberen omdat ze het eigenlijk niet goed weten wat er nou mee mis is; neen dan haak ik inderdaad af ja

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:22

kynshiri schreef:
Richtje schreef:
Maar het hoeft niet zo'n duidelijke diagnose en behandelkeuze te zijn he. Het stellen van de diagnose kan al flink in de papieren lopen. Of zou je dan ook de keuze maken om niet verder te zoeken?

Geen aanval hoor, puur nieuwsgierigheid :)

ik ben nu ook niet te krenterig om (ik zeg maar wat) foto's te laten nemen om vast te stellen of er nu een probleem in dat been zit of niet. Ik heb bv nu net een endoscopie laten doen bij de ene pony omdat ze plots met erge luchtwegproblemen kampte.
maar eerlijk, dit zijn geen bedragen die ik zelf niet kan ophoesten. endoscopie plus medicatie en onderzoek was nog geen 200€. ja als je dat al niet kunt betalen, hoe onderhoud je dan in godsnaam je paarden vraag ik me af.
net zo met een bloedonderzoek, zoveel kost dat niet en je weet vaak meteen waar het op staat...

maar dus van die situaties als nog een keer naar de andere kant van het land met dat beest voor dit of dat onderzoekje in de hoop dat ze er daar wat meer van kunnen maken en dan weer dit en dan nog eens dat proberen omdat ze het eigenlijk niet goed weten wat er nou mee mis is; neen dan haak ik inderdaad af ja

_/-\o_

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 00:24

Er zijn zeker DA's die vrij snel en makkelijk allerlei onderzoeken adviseren en dat zal vast nog erger zijn als je verzekerd bent. Ons oude paard is bijvoorbeeld ontzettend koliek gevoelig, we hebben haar al jaren en ze heeft altijd dezelfde vorm van koliek, verstoppingskoliek en dat meestal van teveel stro eten of krullen eten in combinatie met te weinig beweging. Zet haar 24/7 buiten en er is niks aan de hand. Maar nou was het nogal rotweer en op de stal waar ze net stond hadden ze haar binnen gehouden. Gevolg: paard koliek. Na een behandeling was het over maar toch wilde de DA haar nog op allerlei vitale functies laten testen door middel van bloedonderzoek. Dat kost maar 100€ maar was imo nutteloos, paard liep weer vrolijk buiten en we wisten de oorzaak, vanaf dat moment is ze niet meer binnen gehouden en heeft ze geen koliek meer gehad.
Zo heb ik ook een keer gehad dat de DA sterk adviseerde foto's van mijn paard zijn hoef te laten maken. Want daar kwam de kreupelheid vandaan volgens hem. Ik had hem kreupel zien worden na een flinke bok in de wei, en daarna ging hij ook niet meer rollen en liggen. Naar mijn idee was het eerder iets bovenin als gevolg van een flinke bok. Niet akkoord gegaan met het onderzoek en een week later was er niks meer aan de hand. Maar stel je voor dat je op zo'n moment in het advies meegaat en je paard naar de kliniek brengt. "Nee we zien niets op de foto's van de hoef, maar we kunnen nog wel...." Ik heb sinds die tijd bij een lichte kreupelheid nooit meer meteen de DA gebeld maar eerst eens 1-2 weken niet rijden en dan kijken hoe het gaat. Tot nu toe was het dan altijd over en heeft me een hoop geld gescheeld.
Mocht dat ooit niet zo zijn dan breng ik hem meteen naar de Lingehoeve, daar kunnen ze alles en dat scheelt denk ik veel rompslomp en tijd en is waarschijnlijk uiteindelijk nog goedkoper ook dan eerst je eigen DA laten komen, die laten onderzoeken, dan doorverwezen worden etc. Toen mijn paard (de andere die nooit koliek heeft) met koliek stond die niet snel overging heb ik hem daar ook heen gebracht zodat hij er maar alvast was mocht er geopereerd moeten worden en dat is me erg goed bevallen.
En overigens heb ik wel gemerkt met bv. pensionstallen dat op de ene stal veel meer paarden een DA nodig hadden dan op de andere stal. Het ligt soms ook echt aan hoe er met een paard omgegaan wordt. Waarmee ik overigens alleen wil aangeven dat ik de opmerking van ikke wel kan begrijpen. Je kunt ook gewoon echt heel veel pech hebben en dan is het wel fijn als je verzekerd bent.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:53

Je vergeet wel dat je als je verzekerd bent eerst een verwijzing van een DA moet hebben voordat je naar de lingenhoeve mag van de verzekering. Ga je gewoon zelf dan krijg je niets vergoed.

Onderzoek van 200 euro kan ik zelf betalen, maar het is wel prettig als je verzekerd bent als het de rekeningen richting de 1000 euro gaan. Aangezien ik een paard heb die het woord PECH op zijn voorhoofd heeft staan ben ik toch blij dat ik verzekerd ben. (het scheelt me toch al snel 5000 euro).
En nee ik doe haar niet weg, ze is in mijn armen geboren en ik ben dol op haar en aangezien ik afgelopen februari haar moeder heb verloren aan een iets wat ook weer niet vaak voorkomt (zij was overigens niet verzekerd tegen ziektekosten, de de rekening van 800 euro hebt wel zelf mogen betalen) gaat ze zeker niet weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:29

Fleurtje100 schreef:
Er zijn zeker DA's die vrij snel en makkelijk allerlei onderzoeken adviseren en dat zal vast nog erger zijn als je verzekerd bent.

Hier zit 'm de crux. Mensen geven veel te makkelijk carte blanche aan een kliniek om maar te blijven zoeken naar de juiste diagnose en de beste behandeling. Wie kent ze niet, de mensen die toch nog maar dit en toch nog maar dat gaan proberen, want er is een kleine kans dat iets aanslaat.

manic

Re: Verzekering weggegooid geld of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:13

Ik rij altijd direct naar de Lingehoeve toe en stuur de rekening naar mijn verzekering en die wordt dan over het algemeen netjes uitbetaald (gelukkig heeft hij niet zo heel vaak rare dingen). Ik heb nog nooit een doorverwijziging gehad of een formulier laten tekenen...

Of wat voor verzekering dan ook weggegooid geld is is natuurlijk altijd de vraag.... of het nou om je auto, rechtsbijstand, huis, hond of paard gaat.

Maar ja, als je een pechpaard hebt of gewoon een stom ongeluk en er echt iets ernstig aan de hand is gaat het vaak al niet meer om een euro of 200, maar eerder om een euro of 2000. Of je dat wil verzekeren is altijd erg afhankelijk van persoonlijke omstandigheden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:25

Fleurtje100 schreef:
Er zijn zeker DA's die vrij snel en makkelijk allerlei onderzoeken adviseren en dat zal vast nog erger zijn als je verzekerd bent. Ons oude paard is bijvoorbeeld ontzettend koliek gevoelig, we hebben haar al jaren en ze heeft altijd dezelfde vorm van koliek, verstoppingskoliek en dat meestal van teveel stro eten of krullen eten in combinatie met te weinig beweging. Zet haar 24/7 buiten en er is niks aan de hand. Maar nou was het nogal rotweer en op de stal waar ze net stond hadden ze haar binnen gehouden. Gevolg: paard koliek. Na een behandeling was het over maar toch wilde de DA haar nog op allerlei vitale functies laten testen door middel van bloedonderzoek. Dat kost maar 100€ maar was imo nutteloos, paard liep weer vrolijk buiten en we wisten de oorzaak, vanaf dat moment is ze niet meer binnen gehouden en heeft ze geen koliek meer gehad.
Zo heb ik ook een keer gehad dat de DA sterk adviseerde foto's van mijn paard zijn hoef te laten maken. Want daar kwam de kreupelheid vandaan volgens hem. Ik had hem kreupel zien worden na een flinke bok in de wei, en daarna ging hij ook niet meer rollen en liggen. Naar mijn idee was het eerder iets bovenin als gevolg van een flinke bok. Niet akkoord gegaan met het onderzoek en een week later was er niks meer aan de hand. Maar stel je voor dat je op zo'n moment in het advies meegaat en je paard naar de kliniek brengt. "Nee we zien niets op de foto's van de hoef, maar we kunnen nog wel...." Ik heb sinds die tijd bij een lichte kreupelheid nooit meer meteen de DA gebeld maar eerst eens 1-2 weken niet rijden en dan kijken hoe het gaat. Tot nu toe was het dan altijd over en heeft me een hoop geld gescheeld.
Mocht dat ooit niet zo zijn dan breng ik hem meteen naar de Lingehoeve, daar kunnen ze alles en dat scheelt denk ik veel rompslomp en tijd en is waarschijnlijk uiteindelijk nog goedkoper ook dan eerst je eigen DA laten komen, die laten onderzoeken, dan doorverwezen worden etc. Toen mijn paard (de andere die nooit koliek heeft) met koliek stond die niet snel overging heb ik hem daar ook heen gebracht zodat hij er maar alvast was mocht er geopereerd moeten worden en dat is me erg goed bevallen.
En overigens heb ik wel gemerkt met bv. pensionstallen dat op de ene stal veel meer paarden een DA nodig hadden dan op de andere stal. Het ligt soms ook echt aan hoe er met een paard omgegaan wordt. Waarmee ik overigens alleen wil aangeven dat ik de opmerking van ikke wel kan begrijpen. Je kunt ook gewoon echt heel veel pech hebben en dan is het wel fijn als je verzekerd bent.

Je kunt inderdaad pech hebben, maar wat jij beschrijft is precies waar ik op doel.
De tarieven liggen dan wel vast, zoals eerder werd opgemerkt, het aantal en soort van onderzoek is ter beoordeling van de dierenarts en paardeneigenaar.......
Lovely schreef:
Fleurtje100 schreef:
Er zijn zeker DA's die vrij snel en makkelijk allerlei onderzoeken adviseren en dat zal vast nog erger zijn als je verzekerd bent.

Hier zit 'm de crux. Mensen geven veel te makkelijk carte blanche aan een kliniek om maar te blijven zoeken naar de juiste diagnose en de beste behandeling. Wie kent ze niet, de mensen die toch nog maar dit en toch nog maar dat gaan proberen, want er is een kleine kans dat iets aanslaat.

Het is niet de eerste keer dat we op dezelfde golflengte zitten.......... :D

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:52

ikke schreef:
Je kunt inderdaad pech hebben, maar wat jij beschrijft is precies waar ik op doel.
De tarieven liggen dan wel vast, zoals eerder werd opgemerkt, het aantal en soort van onderzoek is ter beoordeling van de dierenarts en paardeneigenaar.......

Absoluut! Maar daarom vind ik ook dat je daar zelf kritisch in mee moet blijven denken. Of je paard nou verzekerd is of niet. Je kan van alles vinden van wat de VA wel of niet doet, maar je bent er altijd zelf bij.

En natuurlijk is niet iedereen er even assertief in, maar toch. Het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid uiteindelijk.

Wat Manic zegt, ga ik ook in mee. Bij een kreupelheid oid die niet overgaat met wat stappen of rust, ga ik niet eerst naar de DA thuis maar gelijk naar Bodegraven. Scheelt ook een hoop ellende :j

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:15

De mijne is flink zwaar verzekerd, en ik ben daar heel erg blij mee. Omdat ik zelf de armslag niet heb voor grappen als koliekoperaties, en mijn paard inmiddels gebleken is een enorme brokkenpiloot te zijn- helaas. Beetje onhandig in haar enthousiasme, erg creatief in de dingen die ze oppikt, en ook een beetje pechvogel :+ Ik heb tot nu toe elk jaar mijn premie er dik uitgehaald (ook weer- helaas). Maar had natuurlijk liever nodeloos geld weggesluisd richting verzekering wat me alleen een gevoel van zekerheid zou opleveren :P

Ik ga wel met Richtje en ikke mee: het ligt zeker aan DA en eigenaar hoeveel er gesleuteld/onderzocht wordt. Met de kreupelheid van mijn paard vorig jaar had ik de keuze meteen verder te gaan zoeken of boxrust en stappen eerst te gaan proberen voordat we eventueel alsnog de volledige mallemolen open zouden trekken. In het eerste geval was ik 1000-2000 euro kwijt geweest (toen die onderzoeken nog niet verzekerd), in het tweede geval 200 euries aan Metacam (wat wél vergoed werd). Ik kan me indenken dat mensen gauw voor de eerste optie zouden kiezen, maar ik ben blij dat ik daar wat nuchterder in ben. Heeft een hoop geleur met paard én een hoop centen gescheeld... Nou moet ik wel zeggen dat ze in de kliniek in Someren daar heel netjes in waren, ze gaven me gewoon eerlijk de opties met verwachte uitkomsten en lieten mij kiezen. Lijkt me moeilijker om voor de vrijblijvendere optie te kiezen als je een "onderzoekgrage" veearts treft, hoe goed zijn of haar bedoelingen ook zijn.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:48

Ik heb voor 1 gestemd.
Er zijn natuurlijk verschillende verzekeringen, maar ik heb het dus nu over Dierenartskosten verzekering.
Als het niet levensgevaarlijk is, valt het er niet onder.
Ze verzinnen er wel wat op.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:48

KellyDV schreef:
Ik heb voor 1 gestemd.
Er zijn natuurlijk verschillende verzekeringen, maar ik heb het dus nu over Dierenartskosten verzekering.
Als het niet levensgevaarlijk is, valt het er niet onder.
Ze verzinnen er wel wat op.

Nou dan vraag ik me af over welke verzekeringsmaatschappij jij het hebt. Ik zat zelf bij de EFO en die hebben echt bijna alles gewoon zonder vragen te stellen vergoed.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:00

Bij Equipe zijn ze daar net zo netjes in :j Je moet er wel goed om denken volgens de regeltjes te spelen (erkende dierenarts, bij kliniekverwijzing meteen vz bellen om dat te melden en schadedossier aan te laten maken, dat soort dingen). Van kreupelheidsonderzoek tot uitverdoven tot röntgenfoto's op de kliniek tot antibiotica, alles met bijbehorende dierenartsbezoeken netjes vergoed en was toch echt niet levensbedreigend hoor. Momenteel loopt paard bij de osteopaat vanwege blokkades in de ruggewervels, daar moet ik het "vonnis" van de vz nog over horen maar als het goed is wordt dat ook gewoon vergoed.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:30

:D ik kan gelukkig melden dat mijn operatie netjes uitgekeerd word :j

en met de rekeningen die ik van mijn DA nog moet krijgen zit ik weer tegen mijn max uit te keren bedrag aan.

ik klaag niet over mijn verz, soms moet je wat doordrammen omdat ze toch er onderuit willen komen ,maar tot nu toe heb ik geen klagen.

cashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:17

ik vind het ook afhankelijk van het paard en wat je zelf te besteden hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:10

cashmira schreef:
ik vind het ook afhankelijk van het paard en wat je zelf te besteden hebt.

Dat eerste begrijp ik niet helemaal. Verzekeren doe je datgene waarvan je de kosten niet kunt overzien en/of dragen. Wat het paard hierin te betekenen heeft, begrijp ik dan niet. Leg eens uit hoe je dat bedoeld.

Nadine_v_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:23

ligt aan je paard. Mijn paard is nog al een sukkel soms, is in de drie jaar dat ik hem heb al vaak gewond geweest door domme acties, dus heb mijn geld er al dik uit. Bij een rusig paard in een rustige omgeving zou ik het misschien niet doen.

Nadine_v_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:25

Bij sommige paarden (zoals die van mij) is het waarschijnlijker dat ze in een domme bui zich zelf bezeren (er komt een auto aan waar hij tegen aan springt, ligt een bruggetje waar hij van af valt, loopt in de sloot, pest andere paarden waardoor hij getrapt wordt). Bij een gelijkmatige haflinger oid is de kans op deze geintjes wat kleiner.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:45

Nadine_v_P schreef:
Bij sommige paarden (zoals die van mij) is het waarschijnlijker dat ze in een domme bui zich zelf bezeren (er komt een auto aan waar hij tegen aan springt, ligt een bruggetje waar hij van af valt, loopt in de sloot, pest andere paarden waardoor hij getrapt wordt). Bij een gelijkmatige haflinger oid is de kans op deze geintjes wat kleiner.

En wat is de invloed van de omgeving op jouw paard hierin?
Ik heb een behoorlijk hoog in het bloed staand "sportpaard" maar die is toch niet zo dom dat ze zichzelf constant open haalt, op auto's of van bruggen springt en zelfs als ze andere paarden pest, levert dat niet direct een risico op schade. Daar heb je dus niet per se een gelijkmatige Haflinger voor nodig. Sterker nog, de "gelijkmatige Haflinger" op stal is degene die de domme acties uithaald, ALS er al domme acties worden uitgehaald, die dan meestal wel te wijten zijn aan voorafgaande domme acties van een mens......