Instructeur mee bij de aankoop van een paard of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Voque48

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:26

Jammer dat het nu zo afgelopen is.

Voor een volgende keer, ik zou mijn instructeur wel mee hebben genomen of in elk geval om advies hebben gevraagt over hoe je de aankoop het beste kan regelen. Ik heb zelf sinds een half jaar een eigen paard. Mijn instructuur heeft mij helpen zoeken ik heb hierdoor een geweldig paard kunnen kopen voor een redelijke prijs.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:27

Betreffende Namark, Ik geloof dat je dat ook niet moet proberen, negeer deze 3 jarige vrouw, maar. Ik heb een Mod ingelicht.

shan

Re: Instructeur mee bij de aankoop van een paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:33

de mods zullen het even druk krijgen, namark spamt overal, ik heb ook al een mod ingelicht.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:36

Je kunt de spams nog wel vinden via profiel, maar niet meer in de topics.Namark looks wiped out, hahaha.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 18:55

Haha... Ik vond het al vaag dat ze maar drie was!

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:46

Hoi Ilze,

Ik heb alleen je topic gelezen en nog de eerste paar, maar als je zelf een wauw gevoel hebt, paard is leuk en levendig in de omgang, je hebt je vriend erop zien rijden, maar ik vraag me af, voor welk doel koop je het paard, recreatief of wedstrijdgericht, dressuur, springen, samengesteld etc.. Excuus ik heb alleen jouw topic(je) gelezen, dus..

Mijn intuitie is meestal goed, maar verkooppraatjes door een verkoper daar moet je je niet door laten imponeren. Zorg wel dat je goed beslagen ten ijs komt door voorwerk te doen. Met stamboek kan je altijd op internet terecht en evt. even navragen.

Prijsklasse
Verrichtingsniveau
Afstamming
Exterieur.

Alle waar is naar zijn geld, maar er zijn meer leuke paarden en je moet gewoon niet overhaast te werk gaan. Orienteer je maar eens goed. Paard kopen kan je altijd.
De paardenhandel ligt op zijn kont, dus ..

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:46

@ cissy
Er zijn foto's genomen, dat is het hem net.
Maar ja, wat zagen wij als leken daarop, toen ons eerste paardje kopend.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:49

Optiwolk schreef:
@ cissy

Ja maar je hoeft die foto;s toch niet zelf te beoordelen?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:38

sporter schreef:
Optiwolk schreef:
@ cissy

Ja maar je hoeft die foto;s toch niet zelf te beoordelen?

Nee, maar je kijkt daar toch eens naar?
De DA (toenmalge) heeft die toen beoordeeld en goed bevonden.
6 maanden later (typisch: net toen we niets meer konden doen) was de diagnose hoefkatrol.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:42

ilze schreef:
Ik weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen, dus zet ik het hier neer.

Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een paard. Nu hebben we vanmiddag een paard gezien waar we helemaal weg van zijn en we willen haar wel kopen. Er is meer animo voor die deze week nog langs willen komen. Ze staat een stuk rijden hier vandaan. Nu vragen wij ons af of wij nog met een instructeur langs moeten komen of dat wij haar kunnen kopen. De eigenaar heeft ingestemd met een keuring en als ze afgekeurd wordt dan komen de kosten voor hem. Wij hebben heerlijk gereden en de gezondheid wordt gecheckt door de dierenarts. Wat is de toegevoegde waarde van een instructeur?

Altijd doen! En ook luisteren naar zijn/haar advies! Ik ken zoveel gevallen waarin de instructeur adviseerde het paard niet te kopen omdat het qua rijden gewoon niet paste(doorgaans een veel te gevoelig paard voor betreffende ruiter) en dan het dier toch kopen en veel problemen. Niet leuk voor het paard en voor jezelf ook niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:40

waarom lezen mensen (cathcath en mindfields bijvoorbeeld) niet eerst het hele topic vóórdat ze gaan posten...... :? Ik vind dat zo onbeleefd, het lijkt nu wel alsof jullie posten om het posten ipv geinteresseerd te kijken wat anderen al gepost hebben en of het nog wel actueel is wat je schrijft.... ;)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:43

Ik ben het helemaal met je eens Cissy!!! _/-\o_

Ik erger me daar altijd groen en geel aan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:45

Sorry voor deze onvergeeflijke fout :D Zie nu inderdaad dat het allang achterhaald is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:46

het is geen overgeeflijke fout :D maar wel bloedje irritant.... }>

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:58

Jammer van je geld!Jammer dat ze afgekeurd is!
Maar er zijn meerdere paarden waar je een klik mee kan hebben.
Je weet nu waar je naar op zoek bent :D
Wat je nooit meer moet doen :x

Het is rare handel.....Jullie kiezen op emotie en de andere partij denkt aan z`n portomonai :$ Dat gaat gewoon slecht samen.
Binnenkort vinden jullie vast jullie droom paardje.
En die instructeur die niet mee wou _-:(
Ik neem ook altijd iemand mee die mij kent zodat ik mijzelf niet verlies :o

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:20

Optiwolk schreef:
6 maanden later (typisch: net toen we niets meer konden doen) was de diagnose hoefkatrol.

Ja en dan.....? Je zegt het zelf al als leek zie je daar nauwelijks iets op.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:47

sporter schreef:
Optiwolk schreef:

Ja en dan.....? Je zegt het zelf al als leek zie je daar nauwelijks iets op.

Nee, maar het scheelt dat hij op datum X niets ziet op de foto's, en 6 maanden later zegt, hmmm, uw merrie heeft hoefkatrol. En vrij erge ook zelfs.
Nieuwe DA (die nu dus de stal doet) heeft ook gezegd, mevrouwtje, dat paard is gespoten. En aan de foto's te zien had ze niet mogen goedgekeurd worden.

Ik trek daar mijn conclusies uit: ofwel had DA 1 géén diploma mogen hebben OF hij speelde onder één hoedje met de verkoper.

Waarom moet IK me eigenlijk verantwoorden :?

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:09

Ik zou hem/haar ook mee nemen.
Hij of zei weet hoe jij rijdt wat je er verder mee wilt en met zijn 3 zie je meer dan met zijn 2

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:11

Optiwolk schreef:
Nee, maar het scheelt dat hij op datum X niets ziet op de foto's, en 6 maanden later zegt, hmmm, uw merrie heeft hoefkatrol. En vrij erge ook zelfs.
Nieuwe DA (die nu dus de stal doet) heeft ook gezegd, mevrouwtje, dat paard is gespoten. En aan de foto's te zien had ze niet mogen goedgekeurd worden.

Ik trek daar mijn conclusies uit: ofwel had DA 1 géén diploma mogen hebben OF hij speelde onder één hoedje met de verkoper.

Je hoeft niks.
Ik vraag gewoon hoe het in elkaar zit. Als je daar geen antwoord op had willen geven had je dat niet moeten doen :(:)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:50

sporter schreef:
Optiwolk schreef:

Je hoeft niks.
Ik vraag gewoon hoe het in elkaar zit. Als je daar geen antwoord op had willen geven had je dat niet moeten doen :(:)

Wow, nu ik m'n reactie herlees, is die wel wat kortaf :o
Tuurlijk wil ik wel antwoord geven, daar is een forum toch voor? ^^

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:38

@ Optiwolk

Ja, en dat ben je ook naar Mindfields en naar mij toe, dus kortaf.

Het gaat er helemaal niet om dat TS dat paard nu wel of niet heeft gekocht, waarom zouden wij van jou al die reacties moeten lezen?

Mindfields is gediplomeerd instructrice en rijdt op hoog niveau dressuur en ik ken haar niet persoonlijk, maar m.i. zoals ik haar foto's zie een heel schappelijk persoon, die zeer goed met paarden om kan gaan, want anders ben je naast je andere drukke leven geen Z2 dressuur.

Toen ik een paard zag en eigenlijk was dat alleen maar om het plaatje, ik had er even opgezeten, maar aangezien die instructrice van mij destijds ook Z2 dressuur was heb ik haar meegenomen. Ik had al mijn bedenkingen, want toen ik kwam hebben ze hem even gelongeerd en hij was niet te houden. Ik dacht, daar hij de hele dag op stal had gestaan, dat hij een beetje uitgelaten was. Na het longeren werd hij opgezadeld en hij zou verkeersmak zijn dus we gingen de weg op. Nou verkeersmak was hij allerminst, want de toenmalige eigenaresse hield hem beet en we kwamen op een klein kruispuntje en daar kwam een auto zachtjes aanrijden. Zij hield hem beet en ik zat erop. Was na een tijdje uit de paarden te zijn geweest niet gewend dat iemand die zegt dat het paard verkeersmak is, me mee de weg overneemt, want dat was wel een optie dat hij 100% ?!?!? verkeersmak zou zijn (is natuurlijk geen enkel paard), maar hij begon daar uit het niets te steigeren. Het was een paard van ruim 1.65 m, door zijn uiterlijk en hoe hij op stal was ik onder de indruk. Was een zwart paard, met een witte bles. Echt een paard dat zo opviel. Ze vroeg 3500 euro voor hem met toebehoren. Dat toebehoren had ik niet nodig. Hij bleek geen stamboom te hebben (dat doet er ook niet zoveel toe), maar het bleek ook niet meer de jongste. Toch was ik nog steeds geinteresseerd. Echter was ik de realiteit niet uit het oog verloren en heb een instructrice meegenomen die Z2 rijdt. Ben vroeger Z-springen geweest, maar dressuurmatig dan moet ik toch wel even iemand meenemen. En ik wilde haar er natuurlijk op zien rijden. Nou zo erbarmelijk had ik haar nog niet zien rijden. Voor de beleefdheid laat je voor de verkopers die 20 minuutjes maar uitrijden, maar niet dat hij er vandoor schoot, maar hij liep niet lekker om maar zo te zeggen.

Ik wist echt nadat mijn meegenomen instructrice er nog geen paar minuten opzat. Dit is het niet. Mijn instructrice stelde vrij lastige vragen aan de verkopers en die waren niet blij met haar. Ik kon zelf wel zien dat hij niet lekker liep, maar ik vroeg ook hoe zij hem vond zitten. Dat was ook erbarmelijk. Ik was eigenlijk toen de instructrice erop ging na die paar minuten niet meer geinteresseerd in het paard.

Voor het de rijtechnische kant als je een paard ingaat om de sport in te gaan, jijzelf op L-niveau rijdt en het is b.v. een leerpaard dat Z neem dan altijd een instructrice (liefst gediplomeerd) mee, die dit ook kan beoordelen. Hoe vaak zie je niet op Marktplaats staan dat een paard 15 jaar is en Z-dressuur is geweest. Ja, geweest. Als jijzelf niet dat niveau hebt en het het paard niet kan aangeven, zal jij nooit en tenimmer dat niveau behalen.

Een paard dat al heel vroeg in het Z-staat is helemaal niet goed. Alle paarden en pony's zijn op zijn vroegst pas uitgegroeid rond hun 6de jaar. Een paard van 1.80 m rond hun 8ste. Een paard van drie ziet er aan de buitenkant volgroeid uit, maar hij is het niet.

Ik zal het als volgt doen als je een paard of pony wilt kopen:

- eerst kijken naar het doel, recreatief, springen, dressuur, sgw, endurance, western etc..
- plaatje, maar vooral, het karakter moet je aanspreken
- eerst alleen gaan kijken of met een bekende
- ben je geinteresseerd dan als het om een wat duurder paard gaat met een instructrice
(een goede instructeur/-trice kan aangeven of het paard rijtechnisch bij jou past)
- keuren door een onafhankelijke DA en daarmee doel ik op een goede, niet die je het meest moet betalen
- een klinische keuring zegt vaak ook niet zoveel (een paard kan klinisch afgekeurd zijn, maar rontgenologisch goed, meestal komt het tegenovergestelde voor)
- goed erover nadenken, want er zijn meer leuke paarden, maar orienteer je gewoon goed als de prijs boven de 5000 euro komt
- pony en paarden die aangeboden worden op Marktplaats voor 1500 euro of zelfs minder hoeven totaal niet slecht te zijn. Iemand moet er maar vanaf willen. De hobby paardenhouderij is nog altijd een dure. De aanschaf, dus de koopprijs daar draait het niet om, want dan begint het vaak pas

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:38

CathCath schreef:
@ Optiwolk

Ja, en dat ben je ook naar Mindfields en naar mij toe, dus kortaf.

Het gaat er helemaal niet om dat TS dat paard nu wel of niet heeft gekocht, waarom zouden wij van jou al die reacties moeten lezen?
Mindfields is gediplomeerd instructrice en rijdt op hoog niveau dressuur en ik ken haar niet persoonlijk, maar m.i. zoals ik haar foto's zie een heel schappelijk persoon, die zeer goed met paarden om kan gaan, want anders ben je naast je andere drukke leven geen Z2 dressuur.

Toen ik een paard zag en eigenlijk was dat alleen maar om het plaatje, ik had er even opgezeten, maar aangezien die instructrice van mij destijds ook Z2 dressuur was heb ik haar meegenomen. Ik had al mijn bedenkingen, want toen ik kwam hebben ze hem even gelongeerd en hij was niet te houden. Ik dacht, daar hij de hele dag op stal had gestaan, dat hij een beetje uitgelaten was. Na het longeren werd hij opgezadeld en hij zou verkeersmak zijn dus we gingen de weg op. Nou verkeersmak was hij allerminst, want de toenmalige eigenaresse hield hem beet en we kwamen op een klein kruispuntje en daar kwam een auto zachtjes aanrijden. Zij hield hem beet en ik zat erop. Was na een tijdje uit de paarden te zijn geweest niet gewend dat iemand die zegt dat het paard verkeersmak is, me mee de weg overneemt, want dat was wel een optie dat hij 100% ?!?!? verkeersmak zou zijn (is natuurlijk geen enkel paard), maar hij begon daar uit het niets te steigeren. Het was een paard van ruim 1.65 m, door zijn uiterlijk en hoe hij op stal was ik onder de indruk. Was een zwart paard, met een witte bles. Echt een paard dat zo opviel. Ze vroeg 3500 euro voor hem met toebehoren. Dat toebehoren had ik niet nodig. Hij bleek geen stamboom te hebben (dat doet er ook niet zoveel toe), maar het bleek ook niet meer de jongste. Toch was ik nog steeds geinteresseerd. Echter was ik de realiteit niet uit het oog verloren en heb een instructrice meegenomen die Z2 rijdt. Ben vroeger Z-springen geweest, maar dressuurmatig dan moet ik toch wel even iemand meenemen. En ik wilde haar er natuurlijk op zien rijden. Nou zo erbarmelijk had ik haar nog niet zien rijden. Voor de beleefdheid laat je voor de verkopers die 20 minuutjes maar uitrijden, maar niet dat hij er vandoor schoot, maar hij liep niet lekker om maar zo te zeggen.

Ik wist echt nadat mijn meegenomen instructrice er nog geen paar minuten opzat. Dit is het niet. Mijn instructrice stelde vrij lastige vragen aan de verkopers en die waren niet blij met haar. Ik kon zelf wel zien dat hij niet lekker liep, maar ik vroeg ook hoe zij hem vond zitten. Dat was ook erbarmelijk. Ik was eigenlijk toen de instructrice erop ging na die paar minuten niet meer geinteresseerd in het paard.

Voor het de rijtechnische kant als je een paard ingaat om de sport in te gaan, jijzelf op L-niveau rijdt en het is b.v. een leerpaard dat Z neem dan altijd een instructrice (liefst gediplomeerd) mee, die dit ook kan beoordelen. Hoe vaak zie je niet op Marktplaats staan dat een paard 15 jaar is en Z-dressuur is geweest. Ja, geweest. Als jijzelf niet dat niveau hebt en het het paard niet kan aangeven, zal jij nooit en tenimmer dat niveau behalen.

Een paard dat al heel vroeg in het Z-staat is helemaal niet goed. Alle paarden en pony's zijn op zijn vroegst pas uitgegroeid rond hun 6de jaar. Een paard van 1.80 m rond hun 8ste. Een paard van drie ziet er aan de buitenkant volgroeid uit, maar hij is het niet.

Ik zal het als volgt doen als je een paard of pony wilt kopen:

- eerst kijken naar het doel, recreatief, springen, dressuur, sgw, endurance, western etc..
- plaatje, maar vooral, het karakter moet je aanspreken
- eerst alleen gaan kijken of met een bekende
- ben je geinteresseerd dan als het om een wat duurder paard gaat met een instructrice
(een goede instructeur/-trice kan aangeven of het paard rijtechnisch bij jou past)
- keuren door een onafhankelijke DA en daarmee doel ik op een goede, niet die je het meest moet betalen
- een klinische keuring zegt vaak ook niet zoveel (een paard kan klinisch afgekeurd zijn, maar rontgenologisch goed, meestal komt het tegenovergestelde voor)
- goed erover nadenken, want er zijn meer leuke paarden, maar orienteer je gewoon goed als de prijs boven de 5000 euro komt
- pony en paarden die aangeboden worden op Marktplaats voor 1500 euro of zelfs minder hoeven totaal niet slecht te zijn. Iemand moet er maar vanaf willen. De hobby paardenhouderij is nog altijd een dure. De aanschaf, dus de koopprijs daar draait het niet om, want dan begint het vaak pas

Omdat ik daar om vroeg daar om vroeg dat lijkt me duidelijk :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:36

Moderatoropmerking:
Enige offtopic reacties verwijderd. Graag ontopic en respectvol weer verder

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:43

voor de volgende keer zou ik hem meenemen
ik les al 10 jaar bij de zelfde instructeurs en ik heb hun mijn paard zelfs laten zoeken