Minimum spaarbedrag voor medische kosten?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:23

Man, man, man, wat een bedragen. Zou geweldig zijn, wanneer je een paard aanschaft, je meteen een rekening met eurootjes erbij krijgt. Stel dat er iets gebeurt. Mag je ook wel een buffer hebben voor de auto. Gaat die kapot, kun je niet meer naar je paard. Buffer voor je CV, buffer voor de katten, buffer voor.... Noem het allemaal maar op. Ik mag wel een geldboom gaan zoeken of een sugardaddy..

Nee, ik heb een kleine buffer voor mijn lieve paard. Gelukkig heeft hij nog nooit iets ernstigs (lees: duur) gehad en laten we hopen dat dat zo blijft. En mocht het misgaan. Overal is wel een mouw aan te passen.

(Ik wou dat ik €3000,00 had := )

SIEMxFUNNY

Re: Minimum spaarbedrag voor medische kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:28

Je kan toch ook een buffer hebben voor meerdere dingen.
Ik heb ook een aardige spaarpot. mocht er wat met mijn huidige pony zijn dan kan het geld daar naar toe. Komt ze te overlijden dan kan ik daar geld vandaan halen voor een nieuw paard.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je je spaarpot weer aan kan vullen als je het geld ineens moet uitgeven.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:37

ik ben van mening dat als je iedere maand een bedrag opzij kan leggen
je dit beter aan een verzekering kan betalen
het voordeel is dat als je verzekerd bent je de rekening in kan dienen en dan ook nog een gedeelte vergoed krijgt
als je het uit je spaarpotje betaald ben je alles kwijt

mijn paard is verzekerd voor 4500 euro waarde (en is voor alles verzekerd, uitgebreid dus)
ik betaal 52 euro per maand
dat is gewoon goed te doen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:40

Mar_Nimbus schreef:
het voordeel is dat als je verzekerd bent je de rekening in kan dienen en dan ook nog een gedeelte vergoed krijgt

mijn paard is verzekerd voor 4500 euro waarde (en is voor alles verzekerd, uitgebreid dus)

Ik heb mijn paardjes thuis staan en die kost mij normaal (voer/hoefsmid) geen 52 E per maand, dus in verhouding vind ik dit een boel geld.
Zeker als je meerdere paarden hebt.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:43

ja maar als je 2500 af moet rekenen voor een operatie of behandeling
ben je heel erg blij dat je die 52 euro per maand hebt betaald
want dan krijg je er in ieder geval nog iets van terug

ik heb al een keer voor de keus gestaan namelijk
koliek en gebeld worden mag en kan hij geopereerd worden
dan ben je blij dat je verzekerd bent hoor als je dat bedrag niet ineens kan ophoesten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:47

Maar voor 3 paarden is dit 3x52= 156 E, en dat vind ik een boel geld elke maand, wat je "kwijt" bent als je paardje niet ziek wordt.

Mijn paardje waar de meeste kosten aan waren was te oud om verzekerd te worden.
Andere paardje waren we mee bezig om te verzekeren en deze kreeg een trauma aan haar hoef (kansen nihiel) dus zij is helaas nu ook al ingeslapen. Huidige paardje is chronisch bevangen en wordt niet meer geaccepteerd.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:56

ja voor 3 is het inderdaad wel veel, ben ik met je eens
tja als hij niets krijgt dan ben je je geld kwijt
maar ik moet er niet aan denken dat hij wel iets krijgt
en ik zijn behandeling niet kan betalen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:00

3 paarden a 52E per maand is 1872E per jaar.

Na 10 jaar is dit bedrag 18.720 E... ik hoop niet dat ik ooit zoveel DA kosten zal krijgen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:06

Mar_Nimbus schreef:

Dat is zeker goed te doen, alleen valt mij toch vaak op dat een verzekering net die kosten niet uitbetaald waar je denkt recht op te hebben (zeker na jaren trouw je premie betaald te hebben) Er zijn gelukkig ook wel mensen met goede ervaringen met de verzekering, maar ik neem liever zelf het risico en zorg dat ik alles kan betalen ;)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:13

Ik heb zelfs omdat ik student was, de verzekering die ik kon overnemen bij de aankoop stopgezet en heb ik geld geleend bij de ib-groep als buffer. Dat leen ik tegen 3% rente die ik ook ongeveer krijg aan rente van de bank. Kon ook wel terugvallen op ouders, maar wilde wel zelf de beslissing kunnen nemen, en daarin niet afhankelijk zijn van hen.
Mijn verzekering was zonder ziektekosten, en heb toen wel overwogen dat erbij te nemen. Was ik inderdaad zo'n 600€ per jaar kwijt. Nu ben ik in 5,5 jaar tijd één keer 1000€ aan veearts kosten kwijt geweest. Als ik hem verzekerd had was ik al ruim 3000€ aan verzekeringskosten kwijt geweest. Bovendien vergoedde die verzekering niet alles en ook niet een hoger bedrag dan waarvoor mijn paard verzekerd was etc. Zo groot is de kans ook weer niet dat je 3000€ kwijt bent aan dierenarts kosten in 5 jaar tijd, dus ik spaar dat liever mijn geld dan dat ik het aan de verzekering geef. Beide is natuurlijk een gok, maar ik denk dat, met een gezond paard (dus niet een waarvan je weet hij is koliekgevoelig ofzo), de kans groter is dat je je spaargeld kan houden dan het uitgeven aan de dierenarts.
Inmiddels is hij 19 jaar, en dan heeft verzekeren sowieso weinig nut, want je waarde waarvoor je paard verzekerd is wordt ieder jaar minder vanaf 15-16 jaar dacht ik.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:14

daar heb ik idd ook mee geleerd
tegenwoordig check ik eerst gelijk wat ze vergoeden en maak dan mijn keuze hoe of wat
en dan weet ik ook gelijk waar ik aan toe ben
maar tot nu toe nog geen slecht ervaringen gelukkig

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:19

Ik vind een 'achter-de-handje' van 5000 euro reeel.

Ik verzeker overigens mijn paarden ook nooit. Stel er gebeurd wat, dan doet de verzekering vanalles om onder de betaling uit te komen.

Mijn vorige paard heb ik 10 jaar gehad, en in die 10 jaar is hij welgeteld 1x heel ziek geweest. Toen had ik wel een DA rekening van 1700 euro.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:42

Mar_Nimbus schreef:

Als ik mijn oudere merrie verzekerd zou hebben dan had ik nu 18 jaar lang premie betaald, dat komt op het aardige bedrag van Eu 11.232,- (gebaseerd op jouw premie) terwijl ik in die 18 jaar niet eens over de 100 euro "declareerbare kosten" heb gehad. Best wel zonde....... :P
Ik heb een redelijke spaarrekening voor (on)voorziene zaken, waar dus ook eventuele extra kosten voor het paard van worden betaald en ik kan gewoon zelf beslissen wat ik wel of niet zinvol acht.
Ik verbaas me eerlijk gezegd wel over het aantal mensen dat helemaal geen buffer achter de hand heeft, vind ik best onverantwoord. Je neemt toch de verantwoordelijkheid op je voor een levend wezen als je een paard koopt, dat is toch wat anders dan een brommer of auto.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:48

Ik heb het geluk dat mijn paard in de 7 jaar dat ik hem heb nog nooit wat gehad heeft :D Dierenartskosten 0 euro.
Ik heb een keer de ostheopaat laten komen a 70 euro, maar dat bleek ook mee te vallen. Wel heb ik een spaarpotje achter de hand, maar dat is niet persé voor mijn paard. Als ik dadelijk een jaar ga reizen zal het potje flink inkrimpen en als er net dan wat gebeurt... tja een oplossing is er altijd wel te vinden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:58

heel fijn voor alle mensen die nooit iets hebben met hun paard, maar ik ben super blij dat hij verz is :j

ik heb hem nog geen 2 jaar en al ruim 4000 euro kosten gehad
waarvan alleen de ct scan niet vergoed is.

en dan natuurlijk de osteopaat,massages,homeopathie,maar goed daar kies dan voor omdat dat helpt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:07

Ik heb altijd geleerd dat als je de kosten zelf op een of andere manier kunt ophoesten, verzekeren overbodig is. Het is voor de meeste mensen duur geld en een enkeling krijgt veel meer vergoed dat hij heeft ingelegd. Logisch natuurlijk, de verzekeraar wil er aan verdienen!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 20:02

Illusion1990 schreef:
Man, man, man, wat een bedragen. Zou geweldig zijn, wanneer je een paard aanschaft, je meteen een rekening met eurootjes erbij krijgt. Stel dat er iets gebeurt. Mag je ook wel een buffer hebben voor de auto. Gaat die kapot, kun je niet meer naar je paard. Buffer voor je CV, buffer voor de katten, buffer voor.... Noem het allemaal maar op. Ik mag wel een geldboom gaan zoeken of een sugardaddy..

Nee, ik heb een kleine buffer voor mijn lieve paard. Gelukkig heeft hij nog nooit iets ernstigs (lees: duur) gehad en laten we hopen dat dat zo blijft. En mocht het misgaan. Overal is wel een mouw aan te passen.

En daarom wacht ik nu al zo ongeveer 10 jaar op een eigen paardje. ;) Ik zou het niet over mijn hart verkrijgen om DA-kosten niet te kunnen betalen.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:35

dorientjuh schreef:
En daarom wacht ik nu al zo ongeveer 10 jaar op een eigen paardje. ;) Ik zou het niet over mijn hart verkrijgen om DA-kosten niet te kunnen betalen.

Zo... Das dapper... Zo denken de meeste mensen er niet over en ik vind het persoonlijk ook een beetje overdreven. Natuurlijk moet je voldoende geld hebben om een paard te kunnen onderhouden en hem van medische zorg te voorzien als het nodig is, maar overal is een mouw aan te passen. De lengte van die mouw is de discussie, iedereen hier heeft een stukje mouw geregeld voor zijn paard. Maar nogmaals, ik weet zeker dat menig bokker geen potje van drieduizend euro heeft liggen. Verzekeren is een optie, maar kan ook zonde van het geld zijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:44

ik ben voor de verz 365 euro [ afgerond] per jaar kwijt
dat is 1 euro p/d
vind ik niet iets waar je krom voor hoeft te liggen.

ik ben dan wel verz voor ziekte kosten tot 2000 p/j
en helaas voor de verz heb ik nu bijna 2 jr lang dit limiet gehaald :+

en idd vergoeden ze niet altijd alles, maar iig beter dan alles zelf ophoesten :j

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:45

Aan de andere kant is het natuurlijk ook weer zo dat een paard het verschil niet merkt tussen verdoofd worden en een operatie krijgen van 3000€ en daarna weer wakker worden en verder leven. Of tussen verdoofd worden, een spuitje krijgen en niet meer wakker worden. Ik zou het laatste ook niet kunnen, dus zorg ik voor een spaarpot. Zou me ontzettend schuldig voelen als ik hem zou laten gaan om het geld, en dat dus ook nooit doen.
Maar dat is wel meer mijn gevoel, dan dat het iets met het welzijn van mijn paard te maken heeft, want die heeft er toch geen besef van. Als je er wat rationeler tegen aan kan kijken, kan ik me ook wel voorstellen dat je geen 3000€ uitgeeft aan een dier.
Ik vind het wat dat betreft erger als mensen bijvoorbeeld het bellen van een dierenarts uitstellen, het nog "even aankijken" vanwege de kosten dan dat ze zeggen dit bedrag is voor mij de max. die ik uitgeef en anders krijgt hij een spuitje. En wel snel handelen en beslissen als hij pijn heeft. Heb ook mensen gekend die of 1500€ aan een onderzoek (scintigrafie) uit konden geven en dan wisten ze wat het paard had. Maar ze konden ook hem 3 maanden op boxrust zetten en als het dan nog niet verbeterd was dan zou het sowieso niet genezen en moest hij ingeslapen worden. Het is vanwege het geld de laatste optie geworden. Dus dat dier heeft 3 maanden boxrust gehad, verbeterde vervolgens niet en is ingeslapen. Zoiets vind ik wel heel erg, had dan of uitgebreid onderzoek gedaan of hem meteen in laten slapen. Vond het toen ook heel raar dat hij 3 maanden op boxrust moest, dan kan weer zoveel andere schade opleveren voor een dier en langdurige boxrust is imo alleen een uiterste redmiddel als het echt niet anders kan (en gelukkig bij veel veeartsen tegenwoordig ook).

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:56

ik vind dit altijd heel moeilijk om in te schatten.
ik heb zelf jaren een eigen paard gehad en die werd volledig betaald door mijn ouders behalve als ik wat leuks wilde. hier heb ik bijna nooit een dierenarts voor hoeven laten komen. alleen een paar keer koliek gehad door verkeerd voer waar hij nogal gevoelig voor was. dit waren de hoogste kosten ook niet. en natuurlijk de jaarlijkse kuren enz. maar daar ga je al vanuit van te voren.
nu ken ik genoeg eigenaren met paarden die veel meer kosten maken. doordat een paard vaak kreupel is of omdat hij een zware koliek kreeg en naar de kliniek moest.
tja het is altijd verschillend. als je paard iets heel ergs krijgt kun je zomaar 2000 euro lichter zijn.
maar aan de andere kant kan het ook jaren goed gaan zonder ook maar een klein ongelukje!
ik zou elke maand als het mogelijk is zoveel mogelijk op je spaarrekening zetten. dan heb je dat voor jezelf en eventueel ook voor je paard!
en zelf zou ik ook een verzekering afsluiten. zelfs voor een oud recreatiedier. juist omdat die wat kan overkomen. en dan heb je toch maar mooi een gedeelte vergoed!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:44

maai_ke schreef:
ik vind dit altijd heel moeilijk om in te schatten.
ik heb zelf jaren een eigen paard gehad en die werd volledig betaald door mijn ouders behalve als ik wat leuks wilde. hier heb ik bijna nooit een dierenarts voor hoeven laten komen. alleen een paar keer koliek gehad door verkeerd voer waar hij nogal gevoelig voor was. dit waren de hoogste kosten ook niet. en natuurlijk de jaarlijkse kuren enz. maar daar ga je al vanuit van te voren.
nu ken ik genoeg eigenaren met paarden die veel meer kosten maken. doordat een paard vaak kreupel is of omdat hij een zware koliek kreeg en naar de kliniek moest.
tja het is altijd verschillend. als je paard iets heel ergs krijgt kun je zomaar 2000 euro lichter zijn.
maar aan de andere kant kan het ook jaren goed gaan zonder ook maar een klein ongelukje!
ik zou elke maand als het mogelijk is zoveel mogelijk op je spaarrekening zetten. dan heb je dat voor jezelf en eventueel ook voor je paard!
en zelf zou ik ook een verzekering afsluiten. zelfs voor een oud recreatiedier. juist omdat die wat kan overkomen. en dan heb je toch maar mooi een gedeelte vergoed!

Het nadeel is, dat bijna geen verzekering een oud recreatiedier wilt verzekeren, omdat die zo rap iets kunnen overkomen...

Ik weet niet hoe het juist zit bij welke verzekering, maar oude dieren, of dieren die al serieuze ziektes hebben gehad, willen ze niet meer verzekeren.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:13

inderdaad dat klopt. maar tot 23 jaar als ik het goed heb verzekeren ze nog wel.
een paard kopen wat ouder is dan dat is gewoon een enorm risico nemen.
liever geen discussie hierover maar het is een risico wat je neemt. hoewel ik genoeg oudjes krijg die medisch nog prima in orde zijn.
toch zou ik zoveel mogelijk een paard wel verzekeren. vooral als je een wat duurder paard hebt. het zou toch jammer zijn dat je zoveel geld zelf moet betalen en een verzekering kost je heus niet alles!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:28

Naar mijn idee zijn oudjes vaak wat duurder in onderhoud voor hetgeen je er mee doet.
Vaak worden ze minder intensief bereden enzo, maar hebben ze wel wat meer zorg nodig aan voer en supplementen. Geloof niet zo zeer dat je meer risico hebt in grote D.A kosten als "in een operatie".
Veel mensen kiezen bij een oudje daar ook niet meer voor. Herstel duurt meestal langer bij oudere paarden én ook de slagingskansen nemen af door een hoge leeftijd, al blijft het altijd moeilijk om een beslissing te nemen en imo is er geen verkeerde beslissing mogelijk al is dat gevoelsmatig of achteraf gezien anders... .

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:39

dorientjuh schreef:
Illusion1990 schreef:

Wie zegt dat zij de dierenartskosten niet zou kunnen betalen? Gaat er niet om HOE je het betaald, ALS je het maar betaald