Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 09:49

Tigra_ schreef:
Wat vermoed je nu dat het dier heeft? Je hebt eerder gezegd dat het dier pas NA 3 weken ging manken. Bedoel dat kan die net zo goed bij jouw opgelopen hebben.
Erg jammer dat je niet op alle vragen die mensen stellen antwoord geeft want nu is het een erg onduidelijk verhaal.
Daarbij als jij er zo zeker van bent dat de eigenaar het dier terug moet nemen als er wat uit het onderzoek komt. Vraag ik me af waar dit topic voor is.
Als ik jouw was zou ik een bericht maken met alle info zodat mensen een beter beeld krijgen van wat er precies aan de hand is en wat jij wil en hoe je het dier gekocht hebt. Dus hem je hem van te voren zelf wel bekeken onderzocht en waarom geen keuring gedaan end.

Dier heeft rotstraal en ben aan het behandelen en zelfs laten bekappen,het paard kan licht manken van rotstraal maar wil nu zekerheid dat hij niet mankt van iets anders,daarom komt de dierenarts vandaag langs om hem laten na te zien

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:51

In Nederland ook niet, mits het vermeldt is natuurlijk...
Maar het is de vraag of rotstraal onder "een gebrek" valt. (In Nederland nl niet... want je had het kunnen zien bij aankoop, daarnaast is het geen ernstig gebrek en heel goed te behandelen).

Na en maand is het moeilijk bepaalde gebreken/inspuitingen nog aan te tonen. Maar wat wil je nu zelf?
Wat ik al zei: je kan proberen de koop te ontbinden (ik dek niet dat je dat lukt), maar dat houd in dat je het paard terug moet geven... en dat wil je niet. Dus wat is dan het nut nu geld uit te geven als je het paard wilt houden?!

edt: Maar als hij nu mankt op de rotstraal is het zeer moeilijk te zien waar hij evt ook nog ergens anders op mankt.
Mankte hij al op het moment van aankoop??
Laatst bijgewerkt door Brainless op 17-03-11 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:51

Ik ga mee met de rest, je had aan je kopersplicht moeten voldoen door te laten keuren.
Hier in NL mogen ook geen paarden met onzichtbare gebreken verkocht worden door wie dan ook, maar het wordt wel gedaan.

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 09:52

aquafan2 schreef:
pluchke schreef:
paard is gekapt door de hoefsmid 1 week geleden en word nu behandeld met egyptische zalf voor rotstraal .
laat een analyse doen van het bloed plus een test voor de pezen door een buigproef voor de vier benen omdat hij nu een beetje mankt .

Is de rotstraal weggesneden? Paard kan kreupel lopen als die niet goed is bekapt en er teveel is weggesneden.

Paard is over twee weken gekapt en rotstraal weggekapt en mankte niet,als hij verkeerd gekapt is zou hij sneller manken denk ik toch.

Brainless

Re: Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:53

Dus 2 weken terug mankte hij nog niet, maar is dat later gaan doen.
Toen had je het paard al 2 weken??

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 09:54

keshia schreef:
een tip, mijn paard had ook bij aankoop ontzettende rotstraal, voor mij geen enkele aanleiding om het dier niet te nemen... zet het paard in een super droge stal, en mest deze een paar keer per dag uit, zodat het de hele dag droog blijft... koop bij de dierenarts CTC spray, dat ontsmet en droogt uit... dan maak je de hoeven heel goed schoon, liefst zonder water, en dan spray je dat er een week lang onder... rotstraal weg, paard blij, jij blij, handelaar blij....

mijn paard had het heel erg, de stralen zaten er haast niet meer, alles stonk, er kwam pus uit, heel smerig, maar na een week begon alles al te helen....

Ben nu aan het behandelen met zuurstofwater om de wonde uit te kuisen en daarna een laag egyptische zalf eraan.

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 09:55

Brainless schreef:
Dus 2 weken terug mankte hij nog niet, maar is dat later gaan doen.
Toen had je het paard al 2 weken??

Had hem al 2 weken voor hij licht begon te manken.
Je voeld het paard manken in draf maar je ziet het niet,ik veronderstel dat hij een beetje mankt van de rotstraal waar ik deze nu voor behandel en is bekapt door de hoefsmid trouwens.
Laatst bijgewerkt door witte41 op 17-03-11 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:56

Staat je paard nu buiten of binnen?
En waar staat je paardje evt binnen op (stro/vlas/houtkrullen)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:56

pluchke schreef:
heb momenteel het paardje 1 maand, deze heeft momenteel last van rotstraal,ben het aan het behandelen met egyptissche zalf.
Kan ik aanspraak maken om het paard terug te nemen doormiddel van koopondbindendheid.
Paard mankt licht op de voorbenen, kan dit komen door rotstraal,de veearts komt nu donderdag alles nazien plus een bloedanalyse.
Heeft men geen 6 maanden garantie in belgie bij gebreken

Als je bij een handelsstal hebt gekocht, dan valt jouw koop onder het consumentenkooprecht. Dat geldt in NL maar ook in alle EU landen daar het EU recht is. Komt er binnen 6 maanden na de koop een verborgen gebrek aan het licht, dan moet de verkoper het paard terugnemen tenzij hij kan aantonen dat het gebrek er voor de koop nog niet zat.
Zo te horen heb je het paard bij aankoop niet laten keuren. Dat is natuurlijk altijd een risico.
Persoonlijk vind ik rotstraal niet echt een reden om een paard terug te brengen, mits het natuurlijk rotstraal is. Dan is het met een klein beetje zorg zo over.
Maar het kan natuurlijk ook hoefkanker zijn (wat er wel een beetje op lijkt)
Dus zo snel mogelijk laten keuren om de oorzaak van de kreupelheid te achterhalen.

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 10:00

Babootje schreef:
pluchke schreef:
heb momenteel het paardje 1 maand, deze heeft momenteel last van rotstraal,ben het aan het behandelen met egyptissche zalf.
Kan ik aanspraak maken om het paard terug te nemen doormiddel van koopondbindendheid.
Paard mankt licht op de voorbenen, kan dit komen door rotstraal,de veearts komt nu donderdag alles nazien plus een bloedanalyse.
Heeft men geen 6 maanden garantie in belgie bij gebreken

Als je bij een handelsstal hebt gekocht, dan valt jouw koop onder het consumentenkooprecht. Dat geldt in NL maar ook in alle EU landen daar het EU recht is. Komt er binnen 6 maanden na de koop een verborgen gebrek aan het licht, dan moet de verkoper het paard terugnemen tenzij hij kan aantonen dat het gebrek er voor de koop nog niet zat.
Zo te horen heb je het paard bij aankoop niet laten keuren. Dat is natuurlijk altijd een risico.
Persoonlijk vind ik rotstraal niet echt een reden om een paard terug te brengen, mits het natuurlijk rotstraal is. Dan is het met een klein beetje zorg zo over.
Maar het kan natuurlijk ook hoefkanker zijn (wat er wel een beetje op lijkt)
Dus zo snel mogelijk laten keuren om de oorzaak van de kreupelheid te achterhalen.

Ja vandaag word hij nagezien door de dierenarts zodat ik weet of hij niet van iets anders mankt dan van de rotstraal,ben momenteel aan het behandelen tegen de rotstraal,zou het paard niet graag terugdoen hoor hopelijk komt alles in orde

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:02

Hopelijk knapt je paard snel op en kun je weer lekker aan de slag.

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 10:06

Kay_Kim schreef:
ik dacht dat je in belgie indedaad een 10 dagen had om het paard terug te brengen als ze stalondeugden hadden, maar hiervoor moet je contact opnemen met een advocaat ofzo, zij kunnen hier meer uitleg over geven. maar je hebt het paard al een maand... ik denk niet dat je hier iets aan kan doen, hij kan evengoed bij jou dat manken (pezen of rotstraal) opgelopen hebben, zeg niet dat dit het geval is, maar zo kan de handelaar wel redeneren... en er zijn nog andere dingen die meespelen vb een geschreven overeenkomst waarin het staat dat het paard gezond is, ...

Zes maanden als je bij een handelsstal koopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:18

Steph86 schreef:
Ik ga mee met de rest, je had aan je kopersplicht moeten voldoen door te laten keuren.
Hier in NL mogen ook geen paarden met onzichtbare gebreken verkocht worden door wie dan ook, maar het wordt wel gedaan.

Dat wordt wel vaker gezegd, maar zo is het niet helemaal. Als je bij een handelsstal hebt gekocht is de verkoper degene wiens plicht boven die van jou gaat. De wet gaat er nl. vanuit dat hij degene is met deskundigheid en ervaring. Door de consumentenkoopwet is er veel verbeterd en zijn "aspirant" kopers beter beschermd. Toch hebben nu ook weer veel handelaren er iets op gevonden om aspirant kopers een rad voor ogen te draaien. Ze geven dan zogenaamd "garantie" van een half jaar op eventuele gebreken en geven dat zelfs op papier. Dat is natuurlijk een sigaar uit eigen doos want dat half jaar "garantie" zijn ze natuurlijk wettelijk al verplicht. Aspirant kopers die vaak geen verstand hebben van hun rechten bij aankoop en mogelijke gebreken bij paarden, hebben dan vertrouwen in zo een handelaar (hij geeft immers een schriftelijke garantie) en komen dan in de verleiding om maar niet te keuren, want voor een keuring (met foto's) die dan vaak ook nog voor eigen rekening is, ben je al gauw zo'n 500 euro kwijt. En dat is dan een hele kostenpost bovenop een aankoopbedrag van bijvoorbeeld 2 of 3 duizend euro. Met het risico dat een paard wordt afgekeurd en je het geld kwijt bent. Dat risico is overigens bij paarden in die prijsklasse best groot.

Dus bij het kopen van een paard bij een handelsstal is er een aantal regels die je in acht moet nemen:
1) Koop nooit een paard zonder dat er een keuringsrapport bij zit. Of eis dat het paard gekeurd wordt en als hij wordt afgekeurd, de rekening wordt betaald door de verkoper. (Als de verkoper daar niet toe bereid is, laat het paard staan ook al is ie nog zo leuk; er zijn nog meer leuke paarden in de wereld). Laat bij aankoop ook altijd nog zelf keuren of de foto's bekijken door je eigen DA. En laat controlefoto's nemen om te beoordelen of de foto's wel bij jouw paard horen) Ga ervan uit dat paardenhandelaren (en autohandelaren) niet te vertrouwen zijn. (Helemaal niet als ze allebei zijn :D :D :D )
2) Sluit een koopovereenkomst waarin duidelijk staat met welk doel je het paard hebt gekocht. Als je de koop wilt ontbinden, dan moet er sprake zijn van non-conformiteit dat wil zeggen dat het paard niet geschikt is voor het doel waarvoor je het hebt gekocht. Dat kan een gebrek zijn, maar ook kan het zijn dat het paard dat jij als "bomproof" hebt gekocht toch gevaarlijk angstig
blijkt te zijn. Of een paard dat met geen mogelijkheid op de trailer te krijgen is terwijl jij een "sportpaard" hebt gekocht. Ga dan maar eens een wedstrijd rijden!
3) Ga bij een kreupelheid direct naar de veearts en laat de kreupelheid zo snel mogelijk vaststellen. Ook al is je paard gekeurd, dan nog kunnen er verborgen gebreken aan het licht komen. Want niet alles kan/of gaat immers op de foto. In het geval van een kreupelheid stel zo snel mogelijk - en schriftelijk - de verkoper hiervan in kennis.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:29

Babootje, Dat wist ik dus niet, maar dan nog vind ik er grote haken en ogen aan zitten.
Ik vind dat je een paard hoort te laten keuren door een eigen gekozen da.
Het mag niet maar er zijn da's die onder 1 hoedje met de verkoper werken ( helaas zelf ervaren).
Daarbij zal ik een paard van onder de 3000 euro niet gauw rontgenologisch laten keuren, alleen klinisch dus.

Ik heb destijds mijn 1e paard alleen klinisch laten keuren, hier was de prijs naar, de leeftijd van het paard en mijn doel met het paard toen.
Mijn 2e ( huidige) paard heb ik volledig laten keuren oa wegens de prijs maar ook omdat ik een heel ander doel had dan bij mijn eerste paard.
De volledige keuring heeft mij in totaal 360 euro gekost, dat klinkt toch wat vriendelijker als 500 euro.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:38

pluchke schreef:
In het contract staat niet in dat ik hem zelf moet laten keuren,hier in belgie mag een handelsstal geen paard verkopen met gebreken.

Pluchke, je droomt hoor. Je hebt echt geen poot om op te staan.
De lijst met verborgen gebreken is bijzonder kort. Ja, ook in België. ;)
Welke gebreken precies reden kunnen zijn tot het terugbrengen van een paard, staat allemaal gespecifieerd in de wet.
En de dingen die jij hier noemt staan daar zeer zeker niet tussen.
Bloedtesten zijn nu inderdaad ook niks meer waard, een maand later.
Jij hebt als koper je onderzoeksplicht verzuimd, dus zal je de gevolgen ook moeten dragen.
Ik hoop voor je dat het niks ernstig blijkt, want anders is het wel een harde les om te leren. :(:)

Lees dit misschien eens door, dit geeft veel info ;)
http://www.vlaamspaardenloket.be/admin/uploads_docs/2011-02-25-09-10-02_De%205%20geboden-LORES.pdf

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:44

Bloed laten trekken om te kijken of het paard is ingespoten lijkt me een overbodige uitgave.

Ga jij maar eens bewijzen dat dat een maand geleden is gebeurd en niet bij jou op stal, dat is onmogelijk en daar zal een verkopende partij dan ook niets mee doen.

TS: als het paard een pees probleem heeft wat ga je dan doen?
Rotstraal is niet zo'n probleem maar een peesprobleem kan wel een probleem zijn. Aan de andere kant, hoe ga je bewijzen dat dit er al langer dan een aantal weken zit?

Mag ik vragen wat de reden is dat je het paard niet hebt laten keuren?

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:53

als een paard niet gekeurd is en gekocht is door een eigen gemaakt contract heb je geen poot om op te staan.
heb dit igg zelf mee gemaakt en heb een hoop tijd en moeite gekost.!

je ken het igg wel altijd proberen maar ik zal m`n tijd daar niet meer aan verdoen.!

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:29

En is de DA al geweest?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:05

Ha ha, we zitten op het puntje van onze stoel op de uitslag te wachten!

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 14:26

bonzwa schreef:
En is de DA al geweest?

Vanavond rond 17.00 uur komt de DA langs.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:44

Steph86 schreef:
Babootje, Dat wist ik dus niet, maar dan nog vind ik er grote haken en ogen aan zitten.
Ik vind dat je een paard hoort te laten keuren door een eigen gekozen da.
Het mag niet maar er zijn da's die onder 1 hoedje met de verkoper werken ( helaas zelf ervaren).
Daarbij zal ik een paard van onder de 3000 euro niet gauw rontgenologisch laten keuren, alleen klinisch dus.

Ik heb destijds mijn 1e paard alleen klinisch laten keuren, hier was de prijs naar, de leeftijd van het paard en mijn doel met het paard toen.
Mijn 2e ( huidige) paard heb ik volledig laten keuren oa wegens de prijs maar ook omdat ik een heel ander doel had dan bij mijn eerste paard.
De volledige keuring heeft mij in totaal 360 euro gekost, dat klinkt toch wat vriendelijker als 500 euro.

Dat klopt, altijd je eigen DA erbij. Maar een bijgeleverd keuringsrapport verkleint de kans altijd dat hij wordt afgekeurd, zodat je niet voor niets keurt. Ook kun je je eigen DA de foto's laten keuren en controlefoto's laten nemen zodat hij kan zien of de foto's bij het paard horen. Een bloedproef bij de keuring (was ik nog vergeten) hoort er tegenwoordig al standaard bij. Zeker als je alleen klinisch keurt, moet je kunnen controleren of hij geen pijnstillers heeft gehad. Steeds vaker worden ook foto's genomen van de rug.
Ik keur altijd rontgen ook al is hij niet zo duur. Want het gaat er niet altijd om of hij duur of niet duur is. Als blijkt dat hij na verloop van tijd artroseproblemen krijgt waarvan het risico op foto had kunnen uitsluiten, heb je misschien met behandeling nog wel een rijdbaar paard, maar geen verkoopbaar paard meer. En dat is zonde van alle tijd die je er heb ingestoken als je er een sportpaard van zou willen maken. Ook is het zo dat op het moment dat er een risico je dat dan weloverwogen kunt nemen en vaak is het ook nog van invloed op de prijs.
Overigens heb ik mijn Welshcob alleen klinisch laten keuren, maar dat heeft meer te maken met het ras waarbij beengebreken, ocd's etc. minder vaak voorkomen.
De prijs van een keuring zal afhangen van de plaats waar je hem laat keuren. Bij ons in Den Haag zit je met foto's al gauw op dat bedrag.

Wees altijd op je quivive als je een mooi paard wordt aangeboden met mooie gangen voor een lagere prijs.
Of een paard dat wegens "tijdgebrek" al "even niets heeft gedaan". Misschien dan toch ook even pezen scannen?

Alle gekheid op een stokje. Een keuring is natuurlijk altijd een momentopname. En het scheidt het meeste kaf van het koren. Daarnaast is het toch ook vooral een kwestie van "geluk hebben".

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:46

Ik ben echt benieuwd naar het oordeel vd DA!

witte41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 23:57

Dierenarts heeft langsgeweest, buigproef gedaan en paard mankte serieus,Da heeft bevestigd dat het hoefcatrol is.
Chipnummer laten controleren waariut blijkt dat deze niet overeenstemt met de chipnummer vermeld op het aankoop contrakt.
Wat nu??

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:58

maar heb je hem bij aankoop dus niet laten keure ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:58

pluchke schreef:
Dierenarts heeft langsgeweest, buigproef gedaan en paard mankte serieus,Da heeft bevestigd dat het hoefcatrol is.
Chipnummer laten controleren waariut blijkt dat deze niet overeenstemt met de chipnummer vermeld op het aankoop contrakt.
Wat nu??

De verkoper bellen. En zeggen wat je wil, gaat die daar niet op in dan zul je een advocaat of iets moeten contacteren.

En hopen dat je ergens staat, wel raar dat het chipnr niet terplaatse is afgelezen eigenlijk.