Eigen pony

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:38

schotjes schreef:
Oh ja...;) ff voor iedereen.. Hoe komen jullie dan aan zoveel geld voor je pony???

werken, en ouders.
vroeger was paardrijden alleen voor rijke mensen, tegenwoordig denkt iedereen zomaar een paard te kunnen kopen en klaar te zijn met de aanschafkosten. en dat terwijl de dierenartskosten stijgen.. imo hoef je echt niet rijk te zijn om een paard/pony te kunnen hebben, dat zijn wij ook niet maar 'n paard is nou eenmaal duur of kan iig heel duur worden. en mij kun je niet wijsmaken dat de TS het hiermee gaat halen. wat als de pony ziek wordt en je even 400 euro op de kop moet tikken voor een DA?
overigens hebben mijn ouders altijd mijn pony's betaald om even op je vraag terug te komen.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:56

Kijk ik ben het er helemaal mee eens dat je iets achter de hand moet hebben voor als er iets gebeurd.

Wij hebben nu al ruim 6 jaar paarden. Mijn ouders schrijven ALLE kosten op. Die zes jaar gedeeld door het aantal paarden en maanden komen we op een bedrag van 100 euro per maand per paard.

Mijn paarden zijn vierkant beslagen (dus 90 euro per 10 weken) worden geent 1x per jaar. Krijgen regelmatig een wormen kuur. Staan beide op vlas a 6,50 per baal. En krachtvoer van 7,50 a 25 kilo.

Dus het is wel te doen.....

Maaaaaaar.. we hebben een eigen stal. We schrijven deze niet af,( en ja dat zou wel moeten). maar de verzorging zonder stalling kan echt wel voor 100 euro. Want mijn paarden zien er toppie uit.

(ojah tuig, sjabrakken, rijbroeken, cap, en al die dingen vallen bij mij onder ruiterbenodigdheden dus die zitten niet in die 100 euro).
(pps. mijn ponie is 2x ziek geweest :( beide keren rekening van ongeveer 250 euro van gehad, (met een spuit was het gelukkig opgelost) dus dat is te verwaarlozen over die tijd.. je moet er inderdaad rekening mee houden dat hogere kosten op je af kunnen komen.)

Mijn 100 euro is dus
voer (hooi + brokken + wortelen+ mangels)
water
bodembedekking (vlas)
electriciteit van stal
entingen
wormenkuur
likstenen
allerlei supplementjes ;)
Hoefijzers

dus als je 200 euro per maand weet te reserveren kom je ruim uit, kun je de rest aan de kant zetten voor in het geval van calamitteiten. En hou je ruim over.

Vjestagirl

Re: Eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:14

Ja maar goed, je stal niet afschrijven heeft ook geen zin, dat zijn ook kosten, alleen zie je ze niet.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:23

ja dat is ook zo.. maar de stal is niet nieuwgebouwd.. die stond er al.. dus dan is het al moeilijk af te schrijven. Dus dan heb je best lage kosten, is natuurlijk uitzonderlijk.. maar dat heb ik er daarom ook bewust bij gezet!

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:18

Ik pas vaak op en verdien daar soms wat meer soms wat minder mee.

Ik heb het geluk dat ik een vast bedrag per maand aan mijn ouders betaal en
zij de rest aanvullen (50%) :+

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:34

huh...

Bij ons staan de pony's aan huis: 2 Welsh A, 1 Welsh C en een Merens.

Per maand ong. 2 zakken voer ('s winters) euro: 12.50 per zak van 25kg, dan het hooi (hele grote balen) van bijna 700kg voor 70euro 1x in de anderhalve maand. Ook krijgen ze dan nog kuil 's winters pakken van 25kg voor 6euro. Zeg ong. 1 pak per week. Dan heb je nog de hoefsmid om de 6-8 weken 20euro. Per pony.

Welsh C is vorig ernstig ziek geweest, 1 dag en 1 nacht kliniek met alle medicijnen 200euro.

En dan heb ik het nog niet over de entingen en wormenspuiten...

En dan staan bij ons de pony's aan huis he!

Vraag mij toch wel af hoe gaan jullie dat doen!?!?!?!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:08

Het is niet bij iedereen hetzelfde uiteraard. Las net ergens dat je toch wel zo'n 300 euro per maand kwijt bent.
Ik ben dat echt niet kwijt :n Ik betaal ongeveer 130 euro per maand en dat is het! Sta dan wel op een goedkope stalling.
uiteraard nog een potje achter de hand voor kapotte spullen/dierenartskosten etc.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:36

Tis toch net wat geeft de gek ervoor :P

Hoeveel betaal je voor hooi dat is voor iedere provincie al anders. Wij krijgen het nog steeds voor 2 euro voor zo een standaart klein baaltje. Ik ken mensen die betalen 6 euro. Dat is echt al een heel verschil.
Ik voer krachtvoer van 8,50 voor 25 kilo. En mijn ene pony krijgt een handje per dag en mijn paard maximaal een halve kilo. Meer is absoluut niet nodig. dus dat zijn best belangrijke verschillen!

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:47

Hmm wat ik per maand kwijt ben.. Pff

Stalling €250 (weidegang, brok, hooi en stro) zelf uitmesten
Les €10, (1x in de week)
Hoefsmid €65, (4kant, weet het niet precies)
Enten €30 (niet zeker.. maar das 2/3x per jaar)
Wormenkuur €25 (geloof ik, zal nu wel iets veranderen ivm overstap paard - pony)

Dan moet ik zelf alle spullen kopen, gelukkig heb ik niet zo'n beest dat alles sloopt, maar goed.
Dus sparen, sparen, sparen!
Mn ouders betalen tot nu toe dierenarts kosten, maar ik betaal ook 100pm mee aan de stalling.

Ik denk echt dat jou ''potje'' veel te weinig is. €1 per week is lang niet zat, zou ik er dus al 10 van maken, liefst nog meer.. En €20 voor stalling, nou ik betwijfel het or, maar goed.. Ik weet niet hoe en wat

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 17:33

We haDden toch al gezegt dat we het niet deden nognaals

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:00

aquafan2 schreef:
Wat zijn jullie allemaal duur uit zeg! Ik betaal 125 per maand alles inclusief.

ik zit me hier juist het tegenover gestelde af te vragen :o
maar ik woon dan wel in rotterdam en heb daar ook de beste maar ook gelijk de duurste manege..
stalling: 450,- per maand incl. hooi/stro/voer(en)

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:01

Oja en TS super geluk dat de eigenaar van stal een pony wil kopen die jullie kunnen verzorgen,
is het toch nog een soort van je eigen pony en heb je een stuk minder kosten en risico!

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:08

wat als de pony bij die stalling van €20 weg moet,
en je voor een andere minimaal €100 per maand moet betalen ?

tomstergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:01

HALLO, WE HEBBEN TOCH GEZEGT DAT WE HET NIET MEER DEDEN, GA ER DAN OOK NIET OVER DOOR!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:50

tomstergirl schreef:
HALLO, WE HEBBEN TOCH GEZEGT DAT WE HET NIET MEER DEDEN, GA ER DAN OOK NIET OVER DOOR!

Al eens bedacht dat dit nu misschien wel een gewone discussie is geworden? Het gaat niet meer perse om jou, jouw vraag is beantwoord (of iig die van de TS) en nu hebben we het gewoon over hoe je goedkoop een paard kunt houden.

Als je je er zo hard aan stoort dat je gaat SCHREEUWEN, kun je een mod pben of ze het willen sluiten.

tomstergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:55

Ooh, oke! Nee, ik dacht dat het nog om ons ging ;)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:33

Twilight1 schreef:
aquafan2 schreef:
Wat zijn jullie allemaal duur uit zeg! Ik betaal 125 per maand alles inclusief.

ik zit me hier juist het tegenover gestelde af te vragen :o
maar ik woon dan wel in rotterdam en heb daar ook de beste maar ook gelijk de duurste manege..
stalling: 450,- per maand incl. hooi/stro/voer(en)

Wow Roelien, das nog is een kostenplaatje :=
Denk dat dat bij ons wel echt het maximale zou zijn per maand.
Stalling hier kost 220 per maand, incl. stro/hooi/biks
Zelf mesten, voeren 2 keer per week samen met iemand anders, volgens een voerschema waarop je je in moet vullen. Zelf binnen/buiten zetten swinters en zomers alleen zelf binnenzetten.. En alleen buitenbak en longeerbak.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 01:42

Wauw ik kom gelijk ook daar staan met m'n paard en dan koop ik er nog 14 bij... :)*

Nee even serieus ik verbaas me echt over hoe goedkoop sommige mensen hun paarden kunnen houden, wou dat ik dat zo goedkoop kon.. Ik ben per maand denk ik rond de 350 euro kwijt (dit is zonder geld voor spullen en dierenarts kosten)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 02:23

heb even cijfers voor de dingen gezet zo kun je het makelijk terug vinden

Ruby1995 schreef:
Hallo ....
(ik weet al dat er heel veel van deze topics bestaan maar mijn vraag is toch denk ik diverser)
Mijn zusje wilt graag een pony kopen..
Van 550,- alle toebehoren zitten erbij...

1 brok kost 10,- en een wormenkuur ook 10,- (hoe vaak moet dit?)

2 Stalling is 20,- met hooi stro en dergelijk.

3 Hoefsmid zit waarschijnlijk bij stal...

Maar wat komt er nou nog meer bij kijken per maandelijks/jaarlijks?
Groetjes Ruby&amy

1. brokken zeg 1 keer per maand hooguit 2 maanden
wormen kuur minimaal 1 keer in het kwataal dus 4 keer per jaar.
een wormen kuur kost alleen iets meer dan 10 euro maak daar maar minimaal 20 euro van.

2 20 euro voor een stal is heel weinig ben bang dat het eerder 200 euro is en je een 0 over het hoofd gezien hebt gezien.
maar goed al kan dat wel dan is dat heel veel geluk

3 voor 20 euro zit er echt geen hoefsmit bij dit kost alleen voor kappen al 25 euro
meer als de stalling dus

Ruby1995 schreef:
1 Ja wij hebben al een trailer ;)

2 en hoef geen les. (kan ze gratis krijgen)

3 En potje voor de dierenarts hebben we ook al uitgedacht dat we 100,- apart leggen

4 en ieder 1,- per week in het potje doen en dat maakt per jaar 96,- erbij in het potje ;)

1 is altijd handig

2 hopelijk is dit dan ook profecioneel met de daarvoor bedoelde papieren

3 een heel laag bedrag zelfs als start bedrag

4 een jaar heeft 52 weken dus dat is geen 96 euro per jaar er bij maar 52 euro
dus maak van het start bedrag voor in het potje maar vast 1000 euro en doe maar 5 euro per week in een potje
dan is het 52x50=260 euro per jaar dan heb je al een ruimer buget.
mag wel hopen dat het paardje geen koliek krijgt want dan red je het nog niet.

kort om die is voor jullie op dit moment ONMOGELIJK :j
ik hoop dat jullie slim genoeg zijn en het toch maar uit jullie hoofd zetten :(:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 02:38

linda_arnold schreef:
Mijn 'pony' kost mij ongeveer tussen de €2500 - en €3000 op jaarbasis en moet zeggen dat is vrij 'basic'.

Ik zit daar ietsjes boven.

Vorig jaar ben ik ruim 500 euro kwijt geweest aan de veearts (1 x enting en gebit, 1 x had hij een klap tegen z'n oog gehad die behandeld moest worden, 2 x koliek, waarvan 1 x avondbezoek en 1 x weekendbezoek :7 en 1 x toen mijn paard was ingestort in de wei, allerlei spul dat er in werd gespoten, basic kreupelheidsonderzoek, antibioticakuur, bloedonderzoek) Veearts wilde 'm ook graag op de foto's/scan zetten (stel je voor dat je om de paar weken naar de kliniek moet voor scans zoals mijn stalgenoot. Dan ben je per jaar wel vaker dan 2 keer onderweg met de trailer) maar dat heb ik niet gedaan, zou ook zonde van het geld zijn geweest bleek achteraf. Hij had een combinatie van een hypo en overbelasting waardoor alles heel dramatisch leek. Uiteindelijk heeft hij er een gal en een paar maanden grasmaaieren aan overgehouden.

En dan ook nog de kosten voor de fysio en chiropractor. Ook honderden euro's per jaar. En de waanzinnige hooiprijzen dit jaar, dat ga je nooit redden voor 20 euro inclusief. Ik stal mijn paard exclusief ruwvoer, wij betalen dus gewoon per baal aan een boer in de polder en per maand ben ik, hou je vast, rond de 90 euro kwijt. Aan HOOI.

Denk er dus goed over na TS, want de kosten die ik in deze post opschrijf had ik, behalve enting + gebit, ook nooit kunnen verzinnen.

Daarnaast: wat als je je paard moet verhuizen naar een andere stalling (je krijgt ruzie met de mensen van je verzorgpaard of noem maar wat) En inderdaad: gratis bekappen gaat 'm niet worden. Het is heel onrealistisch om voor stalling, hooi, stro en bekappen 20 euro per maand te rekenen. Ruwvoer, stro en bekappen kost mij per maand rond de 140 euro (in het winterseizoen. In het zomerseizoen is dat tegen de 100 euro) En dan nog stalling, 125. Dus dan zit je al op 165. En dan heb ik nog niks gedaan met mijn paard, je harnachement, krachtvoer, rijkleding (van welk geld ga je iets vervangen als het op of kapot is), lidmaatschap van de rijvereniging, af en toe een wedstrijdje, wie weet heb je een penning nodig in het gebied waar je wil buitenrijden. En les van een FATSOENLIJKE instructeur. Ik heb om de week les en inclusief de reiskosten ben ik daar per keer ruim 30 euro aan kwijt. Exclusief les reken ik 400 euro per maand voor mijn paard.

Dat zijn zo'n beetje de kosten voor het houden van een paard, als je niet te veel nodig hebt zoals een solarium, elke week een nieuw setje enz in de echte wereld :j

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 09:36

hanny_jelke schreef:
heb even cijfers voor de dingen gezet zo kun je het makelijk terug vinden

Ruby1995 schreef:
Hallo ....
(ik weet al dat er heel veel van deze topics bestaan maar mijn vraag is toch denk ik diverser)
Mijn zusje wilt graag een pony kopen..
Van 550,- alle toebehoren zitten erbij...

1 brok kost 10,- en een wormenkuur ook 10,- (hoe vaak moet dit?)

2 Stalling is 20,- met hooi stro en dergelijk.

3 Hoefsmid zit waarschijnlijk bij stal...

Maar wat komt er nou nog meer bij kijken per maandelijks/jaarlijks?
Groetjes Ruby&amy

1. brokken zeg 1 keer per maand hooguit 2 maanden
wormen kuur minimaal 1 keer in het kwataal dus 4 keer per jaar.
een wormen kuur kost alleen iets meer dan 10 euro maak daar maar minimaal 20 euro van.

2 20 euro voor een stal is heel weinig ben bang dat het eerder 200 euro is en je een 0 over het hoofd gezien hebt gezien.
maar goed al kan dat wel dan is dat heel veel geluk

3 voor 20 euro zit er echt geen hoefsmit bij dit kost alleen voor kappen al 25 euro
meer als de stalling dus

Ruby1995 schreef:
1 Ja wij hebben al een trailer ;)

2 en hoef geen les. (kan ze gratis krijgen)

3 En potje voor de dierenarts hebben we ook al uitgedacht dat we 100,- apart leggen

4 en ieder 1,- per week in het potje doen en dat maakt per jaar 96,- erbij in het potje ;)

1 is altijd handig

2 hopelijk is dit dan ook profecioneel met de daarvoor bedoelde papieren

3 een heel laag bedrag zelfs als start bedrag

4 een jaar heeft 52 weken dus dat is geen 96 euro per jaar er bij maar 52 euro
dus maak van het start bedrag voor in het potje maar vast 1000 euro en doe maar 5 euro per week in een potje
dan is het 52x50=260 euro per jaar dan heb je al een ruimer buget.
mag wel hopen dat het paardje geen koliek krijgt want dan red je het nog niet.

kort om die is voor jullie op dit moment ONMOGELIJK :j
ik hoop dat jullie slim genoeg zijn en het toch maar uit jullie hoofd zetten :(:)

teruglezen? :')

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:20

haha, fijn als iedereen leest :S, misschien een idee om deze te laten sluiten en dan gewoon een nieuwe te beginnen met meer algemeen van hoeveel zijn jullie per maand kwijt aan paarden. :P Is namelijk best interessant om te lezen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:21

Er bestaan al zoooooooo veel van dat soort algemene topics. Dat zou naar mijn idee ook de enige reden zijn om voor dit topic een slotje aan te vragen.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:07

Ik verbaas me ook over hoe goedkoop sommige hun paard(en) kunnen houden. :=

Ik ben aan stalling 215,- kwijt. Daar zit alles bij > Stro, onbeperkt hooi, musli.
Dan ben ik 35,86 kwijt voor mn verzekering.
En 1x in de 8 weken 60,- voor de smid.

En dan heb ik mn supplement, entingen, wormenkuren en DA kosten nog niet eens mee gerekend.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:32

Btw. als kleine toevoeging op dit topic: Wij hebben ook een uitloopstal met weide en een grote weide daarbij voor maar ongeveer € 20,- per maand. :)