Hoe wordt het gebruik van de stapmolen bij jullie geregeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Re: Hoe wordt het gebruik van de stapmolen bij jullie geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:21

Ik vindje met sommige dingen nogal duur, een paddock abonnement, wat houdt dat in?
Wij betalen helemaal niks voor de paddock.. paard moet toch buiten kunnen komen en een paddock gebruikt geen stroom, paard zorgt zelf voor de beweging. Of als je hem er zelf inzet, betaal je dan niks?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:30

Heel toevallig hadden alle drie de stallen waar mijn paard heeft gestaan een molen. De eerste was een hele kleine privéstal, molen mocht je gebruiken wanneer je wilde (al was ik de enige die hem ook werkelijk gebruikte), geen extra kosten.
Op de 2e stal ook geen extra kosten, en als je een keer krap in je tijd zat deden ze 'm voor je in de molen. 3e stal zelfde verhaal (maar ook hier weinig pensiongasten, molen wordt ook veel door de stalhouder gebruikt, dus 1 paard meer of minder merk je dan niet)
Het lijkt me redelijk om op een 'echte' pensionstal die toch al vrij scherp is qua prijs een extra vergoeding te vragen voor de molen, en dan lijkt een vast bedrag per maand mij het meest praktisch. Onderling kun je dan afspreken dat ze er max. 30 minuten (bijvoorbeeld) per keer in mogen. Maar dat is lastig te checken natuurlijk, is ook een stukje vertrouwen.
Of je gooit ze er sochtends als stalhouder zelf in. Ben je van het hele ge-emmer af en komen die paarden er toch allemaal een keer extra uit.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:33

Wij hebben ook een stapmolen op stal. Je kunt je paard er niet zelf inzetten, dat doen zij elke ochtend. Dat kost dan € 2,- per keer of € 35,- in de maand (dan gaan ze maandag t/m zaterdag). Je paard wordt er dus voor die prijs door het personeel ingezet en uitgehaald en ze lopen er dan een halfuur/3 kwartier in.
Vind het zelf een redelijk prijs, zeker omdat zij hem erin en eruit halen. Erg prettig idee als je paard nog even extra beweging krijgt als ik al op m'n werk ben 's ochtends.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:33

Bij ons is het gratis, het is wel bedoeling dat iedere gebruikers het molen eens gaat schoonmaken. Een binnenbak betaal je ook niet :+

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:34

Bij ons is het gratis, het is wel bedoeling dat iedere gebruikers het molen eens gaat schoonmaken. Een binnenbak betaal je ook niet :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:36

bij ons met muntjes, 1 muntje = €0,50 = 20min
Je kan je paard er ook in laten zetten, een uur en dat kost dan €2,50 per keer.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:35

ik zou alleen niet willen kiezen tussen of paddock of stapmolen. Bij ons worden de paarden door stal elke dag 3 uur in de paddock gezet, dit zit bij de stalprijs inbegrepen. Als je je paard in de molen wilt laten zetten kost dit 30 euro, dan worden ze naast elke dag paddock ook nog is elke dag een uur in de stapmolen gezet (of korter als je dit wilt)
Gelukkig hoeven wij dus niet te kiezen, maar anders zou ik zeker voor paar uur paddock kiezen i.p.v een half uur/uur stapmolen.

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:50

Bij ons betaal je een vast bedrag per maand en dan is de molen onbeperkt. Je kunt je paard er sinds kort ook in laten zetten voor 5 euro per keer of een pensionklant vragen. Overigens hebben we geen programma meer, omdat er kleine kindjes waren die de paarden lieten draven. Dus bij ons is het met recht een STAPmolen :+

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:55

Bij de vorige stal waar ik stond, kostte de stapmolen 15 euro per maand en dan kon je je paard zelf naar wens erin zetten.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:25

xx_Kelly_xx schreef:
Ik vindje met sommige dingen nogal duur, een paddock abonnement, wat houdt dat in?
Wij betalen helemaal niks voor de paddock.. paard moet toch buiten kunnen komen en een paddock gebruikt geen stroom, paard zorgt zelf voor de beweging. Of als je hem er zelf inzet, betaal je dan niks?

Als je je paard zelf buiten zet dan betaal je helemaal niks. Maar ik ben per dag ruim twee uur bezig met buiten en binnen zetten, dus daar vraag ik een vergoeding voor van 25 euro per maand.
Als ik ze in de zomer in de achterste wei moet zetten dan ben ik een kwartier onderweg heen en terug.
Gelukkig kan ik ze vaak met twee tegelijk pakken, maar de stapmolen in gaat natuurlijk per paard. Dan heb je ook nog extra werk als ze deken af willen en peesbeschermers om.
De meeste stallen hier in de buurt zijn veel duurder en daar gaan ze in de winter helemaal niet naar buiten. Dus ondanks die 25 euro per maand extra voor het buiten zetten zijn ze toch nog goedkoper uit.

playboysches schreef:
ik zou alleen niet willen kiezen tussen of paddock of stapmolen. Bij ons worden de paarden door stal elke dag 3 uur in de paddock gezet, dit zit bij de stalprijs inbegrepen. Als je je paard in de molen wilt laten zetten kost dit 30 euro, dan worden ze naast elke dag paddock ook nog is elke dag een uur in de stapmolen gezet (of korter als je dit wilt)
Gelukkig hoeven wij dus niet te kiezen, maar anders zou ik zeker voor paar uur paddock kiezen i.p.v een half uur/uur stapmolen.

Wij hebben 8 paddocks ter beschikking en ik red het net om alle paarden de hele of halve dag buiten te laten lopen.
In de molen en ook nog in de paddock is niet te doen. Ik gun het ze van harte hoor, van mij moet ieder paard buiten kunnen lopen en die van mezelf staan ook zo veel mogelijk buiten, maar ik weet dat er klanten zijn die helemaal niet zo blij zijn als hun paard heeft liggen rollen in de modder. Daarvoor heb ik de combi regeling gemaakt.

Het totale stalgeld wordt voor de meesten hier op stal incl een combi abonnement €240,- of voor een paar €275,-
Daarvoor hebben ze dan vol pension met minimaal 3 keer per week uitmesten, meestal 6 keer per week en iedere dag veel schoon stro in de box. Hun paard wordt door de week buiten en binnen gezet. Als de hoefsmid komt dan ben ik erbij, ik regel het zelfs voor de meeste, bij de veearts idem. En ook de wormkuur zit erbij in.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:39

Okee dat van het paddock abbonement snap ik nu beter, alleen vind ik je stalgeld al best wel hoog, maar weet niet in welke regio jullie zitten. ;)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:40

Ik kan mijn paard in de ochtend door de stal zelf in de molen laten zetten en binnen laten halen dit kost 1.50 per dag.
En zelf kan je gewoon zo vaak je wil in de molen.
Als de paddocks niet gebruikt kunnen worden door de vorst dan moet je het op het bord schrijven met de tijd dat je je paard er in zet en mag elk paard er 30 minuten in.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 15:08

xx_Kelly_xx schreef:
Okee dat van het paddock abbonement snap ik nu beter, alleen vind ik je stalgeld al best wel hoog, maar weet niet in welke regio jullie zitten. ;)

Ik zit tegen de Belgische grens in Zeeland. Hier in de buurt is denk ik niet veel goedkoper te vinden voor een vergelijkbare stal.
Als ik eerlijk ben dan is die er niet, want ze mogen/kunnen bijna nergens naar buiten. Ook in de zomer zijn er hier veel stallen waar het bij een uurtje wei blijft. Hier mogen ze ook dag en nacht buiten blijven.

D_Desteny schreef:
Ik kan mijn paard in de ochtend door de stal zelf in de molen laten zetten en binnen laten halen dit kost 1.50 per dag.
Als de paddocks niet gebruikt kunnen worden door de vorst dan moet je het op het bord schrijven met de tijd dat je je paard er in zet en mag elk paard er 30 minuten in.

Dan zit je bij 5 dagen per week in de molen zetten toch ook al op 30 of meer euro per maand.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:18

Ik denk ook dat het erg afhankelijk is van de klanten die je hebt. Afhankelijk van of er veel of weinig gebruik van gemaakt zal worden.

Hier mag de trainingsmolen mag gratis gebruikt worden, maar ik denk dat hooguit de helft hun paard daar af en toe in zit. Overigens vind ik een maximum van 45min wel wat laag, want op de dagen dat ik mijn paard met artrose niet rij, laat ik haar soms zo ruim een uur stappen in de molen, dat is goed voor haar benen.

Wat betreft de snelheid hier, is er een ongeschreven 'regel' dat als je met meerdere paarden bent, je alleen stapt. in principe stelt de eerste de snelheid in en die verander je dan ook niet (hooguit een 0,5 punt). draven doe je alleen als je paard alleen erin staat

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:59

Sjarett schreef:
D_Desteny schreef:

Dan zit je bij 5 dagen per week in de molen zetten toch ook al op 30 of meer euro per maand.

Ja helaas wel dat komt nog op je stalgeld maar zelf der in zetten is gratis dus we doen met stalgenootjes gewoon afspreken van zet jij ze er in de ochtend in dan zet ik ze er in de avond nog even in.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:01

Wij betalen niet extra voor onze stapmolen, je paard mag er zovaak in als jij vindt dat ie er in moet (dit wordt overigens niet voor je gedaan)

Ik zou er zelf ook nooit extra voor betalen :n ik vind het vooral geestdodend, die van mij loopt er alleen in op een vrije dag als ik zijn stal doe, anders nooit! En nooit langer dan 10min :n

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:04

Hier is het gratis als je het zelf doet. Er kunnen er 4 tegelijk in. Je kan het ook laten doen, dan kost het 2,50 per keer. In principe stappen de paarden alleen. Machine kan wel harder, galop kan ook geloof ik, maar dat doet niemand.
Ik gebruik m eigenlijk alleen voor uitstappen, als ze echt bezweet zijn.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:07

D_Desteny ik vind het perfect als het zo geregeld kan worden, maar ja, hier wordt er anders over gedacht.
Wij hebben deze stal 3 jaar geleden over genomen en toen stond alles binnen omdat niemand de moeite wilde nemen zijn paard naar buiten te doen.
Ik heb toen het buitenzet geld ingevoerd in de hoop dat de meesten dit te duur zouden vinden en met een groepje afspraken zouden maken.
Maar nee dus, ze vonden het geweldig en betalen er met plezier voor. Ik loop dus iedere dag een paar uur met de paarden heen en weer. Hihih heb liever dat de mensen dat doen.
Op dit moment zijn er 2 paarden waarvan de eigenaren het zelf doen. De ene staat dus altijd binnen en de andere gaat echt trouw bijna iedere dag een paar uur naar buiten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:08

Ik begrijp dat de paarden bij jullie niet op het land komen? En dat de molen enige optie is?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:09

PercyLeen schreef:
Ik begrijp dat de paarden bij jullie niet op het land komen? En dat de molen enige optie is?

Ze heeft ook een paddock.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:11

We hebben 8 paddocks, en in de zomer 6,5 ha weiland.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:20

Wij betalen 5 euro per box per maand extra voor het verbruik van de molen, deze is overdekt en ook te gebruiken als trainingsmolen. Ik vind dit heel reeel, een ook zeer begrijplijk..

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:24

Bij ons is de stapmolen gewoon gratis.
Je moet je paard wel zelf in en uit de stapmolen halen.
Zou ook geen stal uitzoeken waar je ook nog eens moet betalen voor de stapmolen.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:27

Sjarett schreef:
playboysches schreef:

Wij hebben 8 paddocks ter beschikking en ik red het net om alle paarden de hele of halve dag buiten te laten lopen.
In de molen en ook nog in de paddock is niet te doen. Ik gun het ze van harte hoor, van mij moet ieder paard buiten kunnen lopen en die van mezelf staan ook zo veel mogelijk buiten, maar ik weet dat er klanten zijn die helemaal niet zo blij zijn als hun paard heeft liggen rollen in de modder. Daarvoor heb ik de combi regeling gemaakt.

Dan zou ik toch liever kiezen voor halve/hele dag paddock i.p.v. 30 min/ uur in de molen.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:17

Dat zou ik zelf ook doen.
Mijn paarden gaan dan ook lekker zo veel mogelijk in de paddock of het land, maar ik ga de paarden die werken daarnaast een keer of 3 per week ook in de molen zetten.
Ik had ze vroeger meestal 50 minuten in de molen en dan wisselde ik stap en draf af.