stalhouder aansprakelijk stellen? paard gevallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:05

Ik denk niet dat je de stalhouder kan aansprakelijk stellen..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:06

noortje schreef:
ik heb vanmiddag even met de stalhouder gepraat. Hij gaat uitzoeken of we dit via de verzekering kunnen afhandelen.

Het gaat er niet om dat ik het zelf niet kan betalen, want dat is niet het geval.

even een paar vragen beantwoorden:

Hij word niet betaald om het paard uit zijn stal te halen. Het is ook geen fout dat hij het paard uit stal heeft gehaald, maar hij had dit naar mijn mening wel op een andere manier moeten doen. Gewoon aan het halster+touw de stal uit ipv de deur opengooien en naar buiten laten rennen.

Daarbij had ik het fijn gevonden als hij mij meteen had gebeld, want het was wel duidelijk dat dit geen klein oppervlakkig wondje was, dat had iedereen kunnen zien. Maar ik denk dat hij zelf ook geschrokken is en had gehoopt dat het wel mee zou vallen, maar tegen de avond stond ze nog steeds op 3 benen, toen heeft hij me toch maar gebeld.
Hij weet nu dat ik, wat er ook gebeurt, gebeld wil worden zodat ik zelf kan beslissen wat er gaat gebeuren.

Hij is er niet echt spraakzaam over want ik denk dat hij bang is dat als hij niet verzekerd is, ik het toch op hem wil verhalen.

Mocht de verzekering niet uit willen keren, dan ga ik niet proberen het op hem te verhalen. Ik vind het goede contact toch belangrijker, aangezien ik liever niet van stal wissel, en dit de eerste keer is dat er op stal zoiets gebeurt.

Ja maar Noortje, als hij geen bedrijfsverzekering heeft, kan hij toch een beroep doen op zijn WA-verzekering?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:06

natuurlijk wordt hij wel betaald om het paard uit zijn stal te halen... je betaald toch stalgeld en het in de wei zetten valt daar gewoon onder, als het goed is staat dat gewoon in je contract

gebruiker002

Re: stalhouder aansprakelijk stellen? paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 18:10

als je het op die manier bekijkt wel idd.
@jps ja dat gaan we ook uitzoeken, ik heb hem dan ook niet verteld dat ik het er bij laat zitten als het niet via de verzekering gaat zodat hij niet zomaar zegt dat dat niet kan.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:12

Je bent zelf verantwoordelijk voor de schade die je paard aan zich zelf of aan derden toe brengt.
Dat zou leuk zijn, om de stal eigenaar hier aansprakelijk voor te stellen. Het einde is dan natuurlijk niet meer in zicht. Voor elk wondje, kreupelheidje, koliek etc. gaat de beheerder dan aansprakelijk zijn. Misschien een beetje kort door de bocht, maar als je dit soort aansprakelijkheden wilt voorkomen, moet je je paard thuis stallen.
En als je vindt, dat ze drukken zijn omdat de stal-tijd langer is, misschien had je zelf dan er voor moeten zorgen, dat er meer met hem gedaan werd?

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 18:31

johanna lees eerst eens mijn reacties door.
er staat dat ik hem NIET aansprakelijk ga stellen als hij het niet rond krijgt met de verzekering.

ik vind het onzin om te zeggen dan moet je je paard thuis stallen.
stalhouders horen verantwoord met een paard om te gaan, met zijn kennis en ervaring had hij moeten weten dat hij haar niet zo de stal uit kan laten rennen. maar zoals ik eerder al zei, een foutje kan gebeuren.

zelf voor zorgen dat er meer gedaan moet worden? waar zie jij dat ik mijn paard niet genoeg beweging geef? ze staan op dit moment inderdaad geen hele dagen in de weide, dat is niet mogelijk, maar ze krijgen veel meer beweging dan de meeste andere paarden die in een pension staan. (minstens 5 uur per dag eruit)
paard heeft een fris karakter, het is een stuk kouder buiten waardoor ze nog frisser word en er kon niet intensief getraind worden in de bevroren buitenbak. een intensieve training is heel anders dan gewoon in de weide staan. pak je haar aan het halster + touw dan schiet ze niet de stal uit maar loopt met je mee, gooi je de deur open dan kun je na gaan dat dat mis kan gaan.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:56

Succes en beterschap voor je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:11

Maar nogmaals de de vraag TS, zet hij ze normaliter met halstertouw en halster buiten of zet hij ze altijd op deze manier buiten???

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:07

Ts, hoe gaat het eigenlijk met je paard?

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:40

Wat fijn dat je er gewoon rustig met je staleigenaar over hebt kunnen praten. Hopelijk komen jullie er gewoon uit. ;) Ik begrijp dat je een goede verstandhouding wilt hebben met hem en voor 1 akkefietje de hele boel op wil blazen, maar misschien kun je er rustig met hem erover praten om het je toch deels tegemoet je komen in de kosten. ;)

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:12

depbl schreef:
Het maakt ook helemaal niet uit of de stalhouder wel of niet de DA heeft gebeld en of hij wel of niet vond dat hetnodig was hier iemand naar te laten kijken, dat is gewoon aan de eigenaar van het paard zelf.
Het gaat erom dat iets met het paard gebeurt is terwijl de stalhouder een dienst voor iemand verrichtte (nl het paard uit zijn stal halen) en dat er toen iets met het paard is gebeurt.
Dit kan altijd gebeuren en daar ben je ook voor verzekerd.
Het is gewoon een kwestie dat de stalhouder de schuld op zich neemt (en hem anders aansprakelijk stellen) en dit bij zijn verzekering meldt. De verzekering onderzoekt de zaak dan verder en zal in 95% van dit soort gevallen de dierenarts rekening gewoon betalen mits het paard geen ziektekostenverzekering heeft.

Succes!

Nogal lastig als je zelf niet weet dat je paard een da nodig heeft. Als de da tijdig was ingeschakeld was de schade veel kleiner geweest en daarmee maakt de stalbaas gewoon een fout, waar Ts nu voor moet opdraaien.
Ik hoop ook dat het via de verzekering geregeld kan worden, want dit is gewoon een rottig ongeluk geweest.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:26

ben het met LDRD eens (zij weet hier veel van en voor mij is het ook dagelijkse koek). Verhaalkans vrijwel 0. Wel sneu dat het zo loopt, maar een beroep op zijn AVB zal waarschijnlijk niet slagen, aangezien dit ook veel te maken heeft met de energie van het paard zelf en daar is de staleigenaar niet de oorzaak van. Alleen als hij een onrechtmatige daad heeft verricht, heb je nog een kans. Maar als het buiten zetten vaker zonder halster gaat (zonder dat jij daar tegen protesteert), ben je hier impliciet mee akkoord gegaan. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen....

Hoop dat je paard snel weer beter wordt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:41

noortje schreef:
Hij word niet betaald om het paard uit zijn stal te halen. Het is ook geen fout dat hij het paard uit stal heeft gehaald, maar hij had dit naar mijn mening wel op een andere manier moeten doen. .

Je geeft nu zelf aan dat je het niet fout geweest vind dat hij je paard uit stal haalde, ik vind dat je dan dus echt niet het recht hebt om de kosten te verhalen op je staleigenaar.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:45

noortje schreef:
ik heb vanmiddag even met de stalhouder gepraat. Hij gaat uitzoeken of we dit via de verzekering kunnen afhandelen.

Het gaat er niet om dat ik het zelf niet kan betalen, want dat is niet het geval.

even een paar vragen beantwoorden:

Hij word niet betaald om het paard uit zijn stal te halen. Het is ook geen fout dat hij het paard uit stal heeft gehaald, maar hij had dit naar mijn mening wel op een andere manier moeten doen. Gewoon aan het halster+touw de stal uit ipv de deur opengooien en naar buiten laten rennen.

Daarbij had ik het fijn gevonden als hij mij meteen had gebeld, want het was wel duidelijk dat dit geen klein oppervlakkig wondje was, dat had iedereen kunnen zien. Maar ik denk dat hij zelf ook geschrokken is en had gehoopt dat het wel mee zou vallen, maar tegen de avond stond ze nog steeds op 3 benen, toen heeft hij me toch maar gebeld.
Hij weet nu dat ik, wat er ook gebeurt, gebeld wil worden zodat ik zelf kan beslissen wat er gaat gebeuren.

Hij is er niet echt spraakzaam over want ik denk dat hij bang is dat als hij niet verzekerd is, ik het toch op hem wil verhalen.

Mocht de verzekering niet uit willen keren, dan ga ik niet proberen het op hem te verhalen. Ik vind het goede contact toch belangrijker, aangezien ik liever niet van stal wissel, en dit de eerste keer is dat er op stal zoiets gebeurt.

Ik denk dat je het zo goed oplost.
Zou fijn zijn als het via de verzekering kon.
Verder zou ik goede afspraken maken voor de toekomst.

Hoe is het nu met je paard?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:01

Ik mis idd het antwoord op de vraag die al vaker is gesteld.
Doet hij ze normaal altijd met halster/touw buiten zetten of zoals nu is gebeurt ox open en gaan.
Zo worden ze namelijk bij osn wel altijd naar buiten gezet en dat is iets dat wij weten.

Je kan ook voorstellen om de rekening te delen.
Ik kan me voorstellen dat je de goede raltie niet wil verstoren zou ik ook niet doen omdat je er al heel lang met veel plezier staat.

Vind het wel netjes dat jullie het gesprek zijn aangegaan,.. en dat je heb aangegeven dat je wel eerder gebeld had mogen worden.

Sterkte met je paardje ik hoop dat hij snel opknapt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:14

griebels schreef:
tjady schreef:
Hier kan een stalhouder niet voor verzekerd zijn. Heb ik laatst over gehad met mijn verzekering en ook met een vriendin die een eigen paardenbedrijf heeft, met paarden van klanten.
Als je paard door nalatigheid van de pensionhouder verwond is geraakt, kan je misschien hem aansprakelijk stellen. Echter dan nog moet je of vriendschappelijk tot een schikking komen of anders juridische stappen ondernemen.
Volgens mij is hij niet aansprakelijk als hij voldaan heeft aan zijn verplichtingen die hij heeft ten aanzien van de zorg voor jou paard.

Waar haal je deze onzin vandaan? Ik zou een andere verzekingsman uitzoeken als je dit te horen hebt gekregen.
Dit valt gewoon onder de man zijn AVB...

Gewoon even schriftelijk aansprakelijk stellen. Kost niemand een cent, behalve de verzekeringsmaatschappij. En daar betaal je maandelijks netjes voor.

Áls de stalhouder aansprakelijk is...en dat is nou juist niet het geval.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:16

JPS schreef:
Ja maar Noortje, als hij geen bedrijfsverzekering heeft, kan hij toch een beroep doen op zijn WA-verzekering?

:n

Gewone WA of beter AVP= aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Een stalhouder handelt niet in zijn hoedanigheid van particulier en dat valt dus niet onder de dekking van de AVP.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:19

Even puur uit interesse, wanneer kan een stalhouder dan wel aansprakelijk gesteld worden LDRD? Ik neem toch aan dat een stalhouder niet zomaar alles kan doen, zonder ooit aansprakelijk te zijn daarvoor.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:34

Fleurtje100 schreef:
Even puur uit interesse, wanneer kan een stalhouder dan wel aansprakelijk gesteld worden LDRD? Ik neem toch aan dat een stalhouder niet zomaar alles kan doen, zonder ooit aansprakelijk te zijn daarvoor.

voor zover ik weet is dat zo op het moment dat je van nalatigheid mag spreken (bv slechte omheining ed )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:44

Ik denk dat je goedkoper uit bent als je je paard een week op de kliniek zet en ook fotoos laat maken. Want als je da elke dag moet komen is het gewoon duur en op een kliniek hebben ze meer mogelijkheden.

Mijn paard heef een week op de Lingehoeve gestaan voor 500 euro, elke dag verzorging en stapmolen.

Dan is het moeilijk om je stalhouder voor nalatigheid aan te spreken, want wellicht doet hij altijd met medeweten van anderen pensiongasten zo de paarden naar buiten.

Jouw stalhouder zal niets zeggen,die wil geen cent betalen, daarom reageerde hij ook zo matjes de eerste dag op de wond.

Een goede stal is moeilijk te vinden en je hebt pech.

Heb ook verschillende keren door verkeerde omgang met DA kosten gezeten en elke keer was de betreffende pensionbaas taai als het om DA bezoek, rekeningen of wat ook ging, die zag ik dan gedurende die tijd spontaan nooit meer en nooit een keer informeren. Het is altijd weer bij zulke mensen een geldkwestie.

Succes met je paard, maar ik zou hem even een weekje in handen van een kliniek geven ipv zo lang aan tutten. De schoonte van de ligplaats van je paard is ook belangrijk. Elke dag een schone bandage door een deskundig iemand is ook fijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:51

Fleurtje100 schreef:

De staleigenaar moet een 'verwijt' gemaakt kunnen worden en dan wel in juridische zin.
Je moet je dus afvragen of hij gehandeld heeft zoals een normale staleigenaar zou doen.
Dat heeft hij, het is niet ongebruikelijk dat dit op zo'n manier gebeurd namelijk.
Handelt hij écht met een grote onzorgvuldigheid dan wordt het anders.
Stel hij zet de staldeuren open, pakt een longeerzweep, laat die goed knallen en stuurt de paarden zo een spekglad besneeuwd/be-ijst straatje op, dan wordt het anders. Dit zou geen enkele pensionhouder doen, want die weet dat dat zo niet goed gaat komen. Dan kan je wel duidelijk spreken van een juridisch verwijt.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:29

Eg vervelend voor je. Ik hoop dat je er met j staleigenaar uitkomt.

Mij is met mijn oude merrie eens hetzelfde gebeurd. Ze lieten de paarden vanuit de wei zelf naar stal lopen. (wist ik niet)
mIjn merrie is toen ongelukkig gevallen. Had een vervelende snee op haar knie.
Staleigenaar heeft toen op zijn kosten de dap laten komen en de merrie laten behandelen.
Ze hebben mij hierover toen ook gebeld.
Ik baalde erg van de snee want het had ook erger gekund. Vooral omdat ze de paarden met z'n allen tegelijk naar stal lieten lopen.
DAT BRENGT TOCH meer risico met zich mee. Hij dacht dat zelf achteraf ook en heeft daarom de kosten op zich genomen. Ik heb niks hoeven overleggen.

Mar goed in jou geval was het wel wat anders.
Ergens met plezier staan en willen blijven staan is erg prettig. Maar je moet ook voor de toekomst het gevoel houden dat je paard er nog goed staat.
Hopelijk komen jullie beide er met een goed gevoel uit.

gr Hannelore

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:48

Ja maar LDRD het is de laatste weken spekglad geweest en paarden uit zich zelf laten rennen met die weer is onverantwoordelijk. Heb je alleen buitenpiste, kan je niet eens rijden, dus veel paarden zijn fris, staan te popelen om buiten te komen. Sommige paarden zijn bang om alleen achter te blijven, dus als ze als laatste de stal uit mogen, gaan ze in een rotvaart.

Mijn paard werd ook elke dag zo naar buiten gelaten, gewoon de deuren open, voor het eerst mocht hij zo er uit en gaat vollop over de mestplaat op zijn muil, heel zijn kont opengeschaaft, moest nog een bocht nemen ook dus daar ging hij. Ik vind dat onverantwoordelijk gedrag. Zo mestplaat is altijd glad van natte mest. Beest had zijn benen kunnen breken, maar dan had ik hem wel verantwoordelijk gesteld. Gelukikig niet dat hele glibberige juridische pad hoeven volgen.

Wat ik vind in TS haar geval dat de Pensionhouder met paardenogen een betere diagnose kan kunnen stellen en kunnen zien dat het toch wel een lelijke wond was en dat het verstandig was een DA te laten komen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:13

Dat is net het punt Russel, wat jij vindt doet niet ter zake. Het gaat om wat juridisch juist is.

En nog even over de afgelopen weken...mijn eigen paarden, ook de jonge hengsten, gaan met die gladheid altijd op dezelfde manier naar buiten. Gewoon stal open en zelf lopen. Sterker, het was zó glad dat het voor mij zelfs gevaarlijk was om ze uberhaupt aan een touwtje te nemen.
Waarmee ik maar wil aangeven dat de ene het zus beter vindt en dat de andere het zo beter vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:15

Maar is het niet zo dat je voor paarden van een ander met meer zorgvuldigheid dient om te gaan? Het is nl vrij normaal om paarden aan touwtjes te vervoeren. Alles anders is met meer risico en voor eigen risico. Kan ik mij zo indenken.

Mijn paard was niet gewend om zo de stal uit te gaan, was zijn eerste dag daar. Ik vraag mij af of het met vinden of zijn te maken heeft. En wat je vind mag je houden, toch? :+