Paard verkocht, koper wil koop ontbinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:52

russel schreef:
Toen ik je openingspost las, dacht ik meteen dat dier mankeert iets. Hij heeft iets in zijn rug, maar kan ook in de hals zitten. Dat hoeft nl niet bij een normale keuring naar buiten te komen.

Als hij zo dominant is, zal hij zich ook zo in de kudde zich laten zien, maar als hij zich klein maakt, dan wil hij met rust gelaten worden omdat hij het conflict lichamelijk niet aan kan.

Ik hoop voor je vriendin dat het geen blijvende schade is, maar dat het met een fysio/osteo en goede nabehandeling met massage opgelost kan worden, maar ik vrees erger....

Ik vind het helemaal niet gek dat die eigenaren van dat paard af willen, dat wilde jouw vriendin ook en je verteld zelf dat niemand dat dier kon longeren of rijden...lijkt mij dan toch wel duidelijk dat er eens een goede arts die verstand heeft van fysio en osteopathie naar moest kijken. Jullie hebben een paard dat zich "gevaarlijk" gedroeg verkocht en nu doen jullie beiden of het raar is dat hij nu terug moet komen....

Ik vind het niet fair om dan een topic aan te maken en dan te doen alsof je een goed, braaf paard hebt verkocht en ineens er bijzondere problemen zijn opgekomen. Dat er dan bokkers reageren dat ze pech hebben vind ik ook van dubbele moraal getuigen.

misschien moet je eerst de rest van het topic even goed doorlezen?
Er is niet gedaan alsof er een goed, braaf paard werd verkocht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:09

Idd even een zinnetje gemist, lees dat het paard met rijden geen lieverdje is en in stemming om kan slaan, maar dat vind ik erg mild uitgedrukt als je hem niet eens kan longeren en dat rijden ook niet mogelijk is, dat is wel een hele andere fiets.

Bij jullie was hij ook al gevaarlijk, dus als je zegt dat het paard gevaarlijk is, niemand hem kon longeren, dat hij aanviel tijdens longeren, dat hij niet te rijden is, dan wordt hij niet verkocht, dus ik begrijp meer dat het een beetje te bedekt is voorgesteld.

Ik persoonlijk zou nooit een paard doorverkopen als je er mee kan verongelukken, waarom een ander laten verongelukken als die denken enkel een moeilijk paard hebben gekocht ipv een gevaarlijk paard=

Frozen

Re: Paard verkocht, koper wil koop ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:20

Ik kocht er 1 die weefde..ik wilden dat paard niet want had een verborgen gebrek..had het zelfs zwart op wit van de manege eigenaar dat hij hem wel eens zag weven...
rechtzaak..conclusie..ik moest toch echt aantonen dat hij daar weefde..hoe doe je dat achteraf?

conclusie ik mocht het paard houden en had gewoon pech..

Dus je vriendin hoeft niks terug te nemen...en nu hebben die mensen gewoon pech..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:23

Onbegrijpelijk :D

Dus je hebt pech met een paard dat levensgevaarlijk is en verkocht wordt als gewoon geen lieverdje...

Vind wever ook niet prettig, maar is wel een seignant verschil. ;)

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:47

Ja is iets anders...maar gaat er om dat het dus niks uitmaakt of er een verborgen gebrek is, hun moeten nu kunnen aantonen dat het paard al zo was voor de verkoop...nou dat bewijs hebben ze niet..dus pech..

En dat paard was ook levensgevaarlijk..en 1.80 hoog
De dierenarts kon er nog net uit springen toen hij daar was om aan te tonen dat het toch echt een wever was..

Dus dat kwam er nog eens bij....

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 23:14

@ Russel: Begrijp me niet verkeerd, ik heb mijn vriendin meerdere malen aangeraden om een dierenarts naar het paard te laten toen hij nog in haar bezit was. Dit wilde zij niet dus is haar keuze, helaas. Precies om dezelfde reden als wat jij zegt, als een paard zo doet kan er iets goed mis zitten in het lijf.
Ook heb ik haar geopperd het paard in te laten slapen maar dit vond zij zielig, hij verdiende kans. Ben ik met haar eens maar ergens is een grens.

We hebben nog geen antwoord gehad op onze laatste mail dus we gaan het wel zien :)
Zou graag een slotje willen want mijn vragen zijn beantwoord :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:32

Ik ken dit verhaal gedeeltelijk van de andere kant.

Ik heb de koper les gegeven op dit paard en ben echt behoorlijk geschroken van hoe dit dier in ene kan uitbarsten en echt vuil kan bokken. Was echt vanuit het niets was geen enkele aanleiding voor.
Medische redenen heb ik haar verzocht die uit te sluiten maar weet niet wat hier mee is gedaan.

Naar mijn weten is het paard ook verkocht als zijnde braaf, anders had zij dit paard bedoeld voor de recreatie nooit gekocht. De koper vertelde mij na de vraag of dit paard negatieve punten/eigenschappen had niks over dit gedrag is verteld. Pas nadat ze (tijdens mijn les) er vreselijk van af vloog en mail contact had gehad met de verkoper vertelde de verkoper over dit gedrag want inderdaad al aanwezig was bij haar.

Weet dus niet goed welk verhaal ik moet geloven en ga er ook geen oordeel aan hangen maar er zit een luchtje aan....

Veel succes met het hele verhaal, erg lastig en zeker geen makkelijke situatie om in te zitten.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:31

Nou deze post brengt ineens weer een heel ander licht op de zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:43

Citaat:
Was echt vanuit het niets was geen enkele aanleiding voor.

Als het dier wat onder de leden heeft, kan er juist heel goed een aanleiding voor zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 09:59

dat paard verrekt van de pijn....arm beest.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:18

Het bewijzen dat dit paard als moeilijk was voor de verkoop is niet zo moeilijk. Je vind vast het een en ander op bokt.
Toen in op zoek was naar een nieuw paard keek ik ook eerst hier en ben zo heel wat te weten gekomen.
Mijn huidige paard is hier trouwens niet te vinden.
Persoonlijk zou ik het heel netjes vinden als de oude eigenaar dit paard terug koopt en zelf laat na kijken of zelfs laat inslapen. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat er iemand op verongelukt.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:23

@percyleen: ik weet niet bij welk pak cornflakes jouw juridische informatie zat, maar er is in 2003 echt helemaal niets gewijzigd in de wijze waarop in onze wet wordt omgegaan met koopovereenkomsten. Zo'n 80% van de overeenkomsten met betrekking tot paarden staat niet op papier, maar daarmee bestaat die nog wel. Echt wel het toppunt van bureaucratisch denken dit: het bestaat pas als het op papier staat.

Overigens: die zeswekentermijn waar jullie allemaal zo vol van zijn, díe bestaat dan weer niet.
Verder: zonder de feiten van beide kanten te kennen ga ik er echt geen waardeoordeel over vellen. Maar als je niet weet waar de klepel hangt, hou dan gewoon je mond of beperk je tot: goh, wat een sneu verhaal, en bedenk niet je eigen Wetboek van Boktwaarheden.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 10:24

Ik reageer nog even voor een laatste keer, omdat ik mijn antwoorden eigenlijk al heb maar ik wil niet dat iemand denkt dat er iets achter iemands rug gebeurd ofzo. Dit verhaal is geschreven vanuit mijn optiek en ik ben noch koper noch verkoper.
Echter zijn we nu naar een oplossing aan het zoeken tussen beide partijen. Wat dat word weten we nog geen van alle :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:28

je kunt je aansluiten bij vereniging eigen paard dit kost je 25 euro per jaar en hun kunnen je wel verder helpen ,je kunt eerst even contakt met ze zoeken en je verhaal uit leggen kijken of hun je verder weten te helpen zo ja kun je lid worden.gr en succes

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:30

_Jessie schreef:
Ik heb inderdaad geopperd dat ze ook even contact op moet nemen met de rechtsbijstand alleen heeft ze deze dus niet.

Nu heeft ze zwart op wit staan wat ze die mensen heeft verteld dus in zoverre staat ze wel goed in haar recht.
Maar het gaan meer om die verborgen gebreken, want als je met een röntgen onderzoek aan kan tonen dat hij al wat mankeerde voor de koop moet ze hem toch terug nemen? Dat dacht ik altijd maar weet het dus niet zeker.

@ Geerke: Wat jij zegt is ook helemaal waar, dit hebben we ook voor de verkoop besproken en ik heb haar ook gevraagd hem gewoon in te laten slapen. Veel mensen vonden mijn crue en onredelijk om dat te zeggen maar een paard wat al 1,5 jaar mensen aanvalt is echt niet meer te redden. Hij is zelfs over mensen heel gerent maar zij wilde hem niet laten gaan helaas.

@ esther als je zou willen heel graag :D

Volgens mij is dat alleen als jullie van het gebrek wisten of behoorde te weten.
Maar goed, ik zou het dier niet pas na 4 maanden terug nemen hoor.. Geen contract en je vriendin heeft vanuit alle eerlijkheid gehandeld. Laat die kopers het paard zelf maar weer opnieuw gaan verkopen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:34

wat ik me af vraag is dat hoe kopers lyrisch kunnen zijn van zo'n paard als het hele verhaal erbij verteld is, kregen ze geld toe ? Er is namelijk zoveel te koop waarom kies je dan voor een paard met problemen ?

De enigste oplossing is denk dat dit paard onderzocht gaat worden met zijn lijf en ook zijn psyche, zag A. van de Toorn voorbij komen, nou pak die kans zou ik zeggen, dan krijg je meer duidelijkheid en het paard weer een kans

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:45

stille meelezer meld zich ook even...ik zat me hetzelfde af te vragen als garny95.
persoonlijk zou ik het niet op mijn geweten willen hebben dat iemand met een van mij gekocht paard verongelukt.
dat dit paard iets mankeert, lichamelijk of misschien zelfs wel een tumor?, is imo wel duidelijk.
het dier voelt zich totaal niet prettig als ik de OP lees, waarom zo'n dier nog "een kans" willen geven?
wat voor kans?kans op het belanden in de handel?kans op het van hand tot hand gaan, mensen die dit paard wel even zullen breken?en uiteindelijk de kans op een fijn transport naar italië?

sorry, als ik verkoper had geweest, had ik het moeilijke besluit genomen om het dier zelf naar zijn laatste plekkie te brengen, de slager danwel in laten slapen.
als er al zoveel mensen bij zijn geweest die er niets mee konden, dan is er iets in het paard gewoon fout.
en daar heb ik ontzettend medelijden mee...

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:53

ik heb het globaal door gelezen maar volgens de wet mag je vrijwel alles terug brengen binnen 2 jaar en het paard kan t ook al gehad hebben maar er dan pas uitgekomen zijn.
anders bel je een rechtswinkel op die kan t je precies vertellen
succes

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:55

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:55

kimmiepimmie schreef:
ik heb het globaal door gelezen maar volgens de wet mag je vrijwel alles terug brengen binnen 2 jaar en het paard kan t ook al gehad hebben maar er dan pas uitgekomen zijn.
succes

Dus ik mag mijn auto van anderhalf jaar oud zo terugbrengen, omdat ik toch liever een ander heb :z

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:59

Ts, zoals je nu zegt dat je vriendin geen enkele aktie heeft ondernomen om het paard te laten onderzoeken maar gewoon weer verkocht heeft dan werpt dat voor mij een heel ander licht op de zaak en wel dat zij niet in het belang van het dier handelde en dan kun je wel zeggen dat ze zo zacht en zielig is maar dit wetende vind ik het maar een harde tante die absoluut niet genoeg voor haar paard over heeft gehad.
En dan ook nog voor recreatieve doeleinden verkopen!!!!!!!!! Leuke vriendin heb jij ( kijk jou er niet op aan hoor).

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:04

kimmiepimmie schreef:
succes

dit klopt niet hoor 2 jaar!!!

als je een product koopt (bv een foto camera) in de winkel nieuw dan mag je verwachten dat het langer dan 2 jaar mee gaat en als t stuk gaat er een garantie regeling is die je of tegemoed komt in de reparatie kosten of je vrijsteld van de kosten.

echter dit is niet een nieuw gekocht product.
en gaat deze regeling niet op.

wat ik in dit verhaal mis van de kopers uit of ze een aantal keer hebben proef gereden op t paard en hoe dat is verlopen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:06

Waarschijnlijk gaat dit verhaal nog een staartje krijgen.
Het paard wat ik heb gekocht.
Was het eerste jaar dat ik d'r had ook heel anders als dat ik haar had gekocht.
Ze had zoveel last om te wennen.
Maar gelukkig is dat nu helemaal over.

Echter, als ik dit verhaal lees, dan is hier lichamelijks veel meer aan de hand.
TS haar vriendin heeft neit de moeite genomen het paard verder te onderzoeken, maar heeft het paard verder verkocht.
KOpers wisten ws dat het paard wat mankeerde.

Hoe vaak zijn de kopers langs geweest?
Hebben zij het pard uitgeprobeerd?

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:08

Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd of de kopers een of meerdere keren zijn geweest voor overgaan tot koop, en of zij toen (eens of meerdere keren) hebben gereden. En hoe dit verliep.
Of hebben ze het paard gewoon op het oog gekocht. En hebben de kopers een deskundige bij zich
gehad?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:11

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt, ipv daarvan zat er 2 maanden tussen verkoop en terug willen geven...
en was het paard wel braaf, maar de kopers hebben hun rijkunsten en omgang met paarden overschat ;-)

Bij mij is het tot een rechtzaak gekomen en ik heb gewonnen :-)
Nou ja gewonnen paard is wel de handel ingegaan (ze dreigde na verlies met de slacht in de rechtzaal, nare mensen >;) )
Maar eind goed al goed! ik heb hem 2 jaar gelden terug gevonden en is nu een fijn familiepaard voor het hele gezin! Hij heeft het nu super!

Ik heb destijds allerlei verklaringen moeten verzamelen, om te bewijzen dat het een braaf paard betrof, maar dit was nog niet eens nodig...
Ik heb ze bij verkoop de waarheid (met getuigen) verteld, dochtertje van 8 heeft een proefrit gemaakt
en ik heb ze ook nog proeftijd aangeboden (met getuigen), maar dit werd geweigerd en het paard werd direct gekocht.
Paard werd overigens ook niet gekeurd en werd een paar dagen later geleverd en pas na 8 weken was de koper eraf gevallen en begon het hele proces van willen teruggeven, dagvaarden etc.
ik heb mijn poot ook stijf gehouden en alle contact verbroken met de kopers, ik heb toen wel een hippisch recht advocaat in de arm genomen!

Tijdens de rechtzaak:
Dat ze de proeftijd geweigerd hebben werd toegegeven door de koper in de rechtzaal
was eigenlijk voldoende voor de rechter om de kopers in het ongelijk te stellen.
Letterlijke woorden van de rechter: Hij vond dat ze eerst een hobbel paard hadden moeten aanschaffen,
daarna een lucky luck paard en dan pas een groot, sterk en stoer sportpaard :=

Maar het paard van je vriendin is wel gekeurd bij aankoop en ze hoeft het paard dus niet terug te nemen!
Dus mocht het tot een rechtzaak komen, ik heb een soortgelijke case met uitspraak hier liggen ;-)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 07-12-10 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt