Nieuwe regels B met aanhanger 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:22

Karin schreef:
Ik zie mijn E-rijbewijs niet als weggegooid geld. Ik hoef niet meer te rekenen met gewichten en ik heb vaardigheden goed aangeleerd gekregen.

En die geruchten over verscherpen zijn IMO gewoon indianenverhalen geweest.

:+ Wel slim van de rijscholen..

Pashon

Re: Nieuwe regels B met aanhanger 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:28

mijn vriend werkt bij een rijschool en die heb ik er overigens nog nooit over gehoord, niet over het aanscherpen en niet over het versoepelen van de regels. dus in hoeverre is het waar?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:30

Aanvullende eisen zullen misschien iets van leeftijd van de bestuurder zijn. In Zweden moet je ook 25/26 zijn om met een zware auto te rijden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:31

Pashon schreef:
mijn vriend werkt bij een rijschool en die heb ik er overigens nog nooit over gehoord, niet over het aanscherpen en niet over het versoepelen van de regels. dus in hoeverre is het waar?

Op EU-niveau is in 2006 een besluit genomen om in 2012 in de gehele EU een uniforme regelgeving te hebben ten aanzien van rijbewijzen.

En deze info is voor iedereen te vinden op Rijksoverheid.nl.

'Uniforme regelgeving' zal voor het ene land aanscherping van bepaalde regels betekenen en voor het andere land versoepeling. En dan kan het ook nog zo zijn dat dat voor land X voor het ene rijbewijs (BE) versoepeling betekent en voor het andere rijbewijs (A) aanscherping, om maar een voorbeeld te noemen. Daar ontkom je IMO niet aan als je verschillende reglementen gaat gelijktrekken.

seikert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:03

:+ Wel slim van de rijscholen..[/quote]

Dit soort berichten/indianenverhalen komen niet van rijscholen maar van de overheid.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:05

Ehhhh... vanaf 2006 is toch al duidelijk dat de eisen eerder versoepeld worden dan aangescherpt? :?

Zie de EU-berichtgeving die op pagina 1 van dit topic al is langsgekomen. Als dat geen berichtgeving van de overheid is, dan weet ik het ook niet meer.

seikert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:19

Tulandro schreef:
:+ Wel slim van de rijscholen..

Die berichten/indianenverhalen komen nietvan rijscholen maar van de overheid, zie de topic van Overheid.nl ja en als mensen dan de helft maar lezen...
en dan natuurlijk het vingertje naar de rijscholen (en examinatoren)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:05

Vanaf 2012 gaat het zowiezo in voege dan?

seikert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:41

Zover wij weten gaat die regel niet door en is er met ingang van 2013 een andere regel:
DEN HAAG – Automobilisten zonder BE-rijbewijs mogen vanaf 2013 een aanhanger trekken die zwaarder is dan het ledig gewicht van hun eigen auto zonder speciaal aanhangerrijbewijs, zolang de totale toegestane maximum massa minder is dan 3500 kg. Dat is een van de gevolgen van de invoering van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn.

Dus met andere woorden met deze nwe regel mag je trekkende voertuig lichter zijn dan de totale massa van de aanhanger en dat is nu nog niet het geval. Let wel op wat je auto mag trekken, terug te vinden op je kentekenbewijs, en op de max druk op de kogel dit wordt nl nogal eens vergeten!

Maar dit kan ook nog veranderen hoor, de overheid veranderd nogal eens voordat iets echt door gaat.
Dus hou nu nog de huidige regels aan: leeg gewicht trekkende voertuig moet zwaarder zijn dan de massa van de aanhanger EN het totale (leeg+laadvermogen opgeteld) gewicht van het trekkende voertuig+ de massa van de aanhangwagen mag totaal niet zwaarder zijn dan 3500 kg.

Deze laatste regel blijft dus bestaan ook in 2013 als alles doorgaat.

Als het niet duidelijk is hoor ik het wel..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 13:00

Dat is (nog) een andere regel die ingevoerd gaat worden. Voor zover ik het begrijp komen er dus 2 nieuwe regels, nl. een verruiming naar 4250 kg (met bepaalde eisen) en degene die seikert hierboven noemt.

seikert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:59

aslo schreef:
Dat is (nog) een andere regel die ingevoerd gaat worden. Voor zover ik het begrijp komen er dus 2 nieuwe regels, nl. een verruiming naar 4250 kg (met bepaalde eisen) en degene die seikert hierboven noemt.

Niet dus, de 4250 wordt helemaal niet meer genoemd!!

Alleen de regel die door mij genoemd wordt gaat vanaf 2013 gelden zoals het er nu voor staat. (Het is nog geen 2013 dus wie weet wat er nog gaat veranderen dus hou tot die tijd de huidige regels aan!!! Er is nog niets definitief)

Automobilisten zonder BE-rijbewijs mogen vanaf 2013 een aanhanger trekken die zwaarder is dan het ledig gewicht van hun
eigen auto zonder speciaal aanhangerrijbewijs, zolang de totale toegestane maximum massa minder is dan 3500 kg.
Dat is een van de gevolgen van de invoering van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 09:18

De Europese transportraad heeft een akkoord bereikt over de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Voor caravans en aanhangwagens houdt dit het volgende in: Met het B-rijbewijs wordt het mogelijk om combinaties van auto en aanhanger of caravan tot 4250 kg te besturen. Momenteel ligt hiervoor de maximale gewichtsgrens op 3500 kg.

Wel wordt een korte training verplicht voor bestuurders van wagens en aanhangers tussen 3500 en 4250 kilo. De precieze inhoud hiervan zal nog worden vastgesteld.

De Europese transportraad heeft onlangs een akkoord bereikt over de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Voor caravans en aanhangwagens houdt dit het volgende in: Met het B-rijbewijs wordt het mogelijk om combinaties van auto en aanhanger of caravan tot 4250 kg te besturen. Momenteel ligt hiervoor de maximale gewichtsgrens op 3500 kg. Wel wordt een korte training verplicht voor bestuurders van wagens en aanhangers tussen 3500 en 4250 kilo. De precieze inhoud hiervan zal nog worden vastgesteld.

Voor campers blijft de gewichtsgrens van 3500 kg gelden. Boven deze grens moet men in het bezit zijn van een C1 rijbewijs.

In principe zijn lidstaten vrij om strengere eisen te stellen, maar naar verwachting zal Nederland het bovenstaand akkoord overnemen. Combinaties van auto en aanhanger of caravan tot 4250 kg is voor Nederland aanvaardbaar, mits er een verplichte training aan vast zit. Het compromisvoorstel voldoet derhalve aan de Nederlandse wensen.

"Onze inspanningen, in samenwerking met KCI, om de gewichtsgrens te verhogen naar 4250 kg hebben voor de caravans effect gehad. Helaas is ons pleidooi samen met de NKC voor de kampeerauto niet overgenomen", zegt secretaris Hans Louwers.

Het Europees Parlement stemt, naar verwachting, eind dit jaar in met de herziene regels. De richtlijn zal, na goedkeuring, eind 2006 in werking treden. De lidstaten van de EU hebben dan tot uiterlijk eind 2012 de tijd om aan alle eisen van de vernieuwde Europese wet op de rijbewijzen te voldoen.

Bron: BOVAG, Afdeling Mobiele Recreatie

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 09:50

aslo schreef:
De Europese transportraad heeft een akkoord bereikt over de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Voor caravans en aanhangwagens houdt dit het volgende in: Met het B-rijbewijs wordt het mogelijk om combinaties van auto en aanhanger of caravan tot 4250 kg te besturen. Momenteel ligt hiervoor de maximale gewichtsgrens op 3500 kg.

Wel wordt een korte training verplicht voor bestuurders van wagens en aanhangers tussen 3500 en 4250 kilo. De precieze inhoud hiervan zal nog worden vastgesteld.

Voor campers blijft de gewichtsgrens van 3500 kg gelden. Boven deze grens moet men in het bezit zijn van een C1 rijbewijs.

In principe zijn lidstaten vrij om strengere eisen te stellen, maar naar verwachting zal Nederland het bovenstaand akkoord overnemen. Combinaties van auto en aanhanger of caravan tot 4250 kg is voor Nederland aanvaardbaar, mits er een verplichte training aan vast zit. Het compromisvoorstel voldoet derhalve aan de Nederlandse wensen.

"Onze inspanningen, in samenwerking met KCI, om de gewichtsgrens te verhogen naar 4250 kg hebben voor de caravans effect gehad. Helaas is ons pleidooi samen met de NKC voor de kampeerauto niet overgenomen", zegt secretaris Hans Louwers.

Het Europees Parlement stemt, naar verwachting, eind dit jaar in met de herziene regels. De richtlijn zal, na goedkeuring, eind 2006 in werking treden. De lidstaten van de EU hebben dan tot uiterlijk eind 2012 de tijd om aan alle eisen van de vernieuwde Europese wet op de rijbewijzen te voldoen.

Bron: BOVAG, Afdeling Mobiele Recreatie

Daar heb je die verzwaring. Hoe denk je dat die "training" eruit gaat zien........ Wil je dus meer dan wat je nu hebt, zul je je rijbewijs moeten halen (dat zou best eens E1 kunnen gaan heten). Wil je serieuze aanhangers trekken, dan moet je alsnog voor je E-rijbewijs, oftewel twee keer examen voor die tweepaards, in plaats van een keer??

seikert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:25

Zodra e.e.a. definitief bekend is zal ik het hier melden maar tot het zover is: de oude regels!!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:01

Ik heb van een rijschoolhouder juist gehoord dat de regels nog verder versoepeld zullen gaan worden (dus nog verder dan die 2013 regel).

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 10:10

Ze worden ook versoepeld, in ieder geval al op 2 punten.

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:42

K hoop echt optie 2 mijn vader rijdt met trekkers en kan met 2 aanhangers rijden als het moet (volgeladen) maar hy mag geen aanhanger achter de auto.

t1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:59

Waarom allemaal zo omslachtig, haal je E achter B in een dagje dan ben je van alle onzekerheid af, en tevens leren de meesten er ook nog eens een beetje achteruitrijden van, want sommigen die kunnen echt geen meter achteruit rijden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:04

Het is ook allemaal zo simpel. :j

En jij bent 17 (volgens je profiel), dus jij kunt dat wél neem ik aan. :j

t1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:12

Heb bij aanmelden gewoon wat aangeklikt! Rij al jaren met BE, dit al vanaf mijn 18e

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:13

Dat is heel fijn, dan hoor jij het perfect te kunnen. :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:33

t1000 schreef:
Waarom allemaal zo omslachtig, haal je E achter B in een dagje dan ben je van alle onzekerheid af, en tevens leren de meesten er ook nog eens een beetje achteruitrijden van, want sommigen die kunnen echt geen meter achteruit rijden.

inderdaad, en dan ben je effe 800 euro kwijt voor dat e tje te halen, dat we binnen twee jaar niet meer nodig hebben...

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:43

Duhelo schreef:
t1000 schreef:

inderdaad, en dan ben je effe 800 euro kwijt voor dat e tje te halen, dat we binnen twee jaar niet meer nodig hebben...

Hoezo niet meer nodig hebben?
Het is ten eerste nog niet zeker, het kan zomaar nog veranderen.
Daarnaast heb je het voor jouw combinatie wellicht niet nodig, maar wat als je eens met een andere combinatie moet/wil rijden of je moet met een 2-paards op stap?
Dan heb je het wel nodig, voor de zwaardere aanhangers blijft het gewoon noodzakelijk. Het is dus altijd gemakkelijk om te hebben. Voor niets doe je het niet in ieder geval.

t1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:54

Tsja blijf het een slechte zaak vinden dat je met toch wel behoorlijk veel gewicht mag rondrijden zonder dat je daarvoor een cursus cq rijbewijs hebt gehaald. Begrijp de besparing van 800 euro allerminst maar toch twijfel ik er aan of het wel een goede zaak is om jan en alleman er zo mee rond te laten rijden.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:51

t1000 schreef:
Tsja blijf het een slechte zaak vinden dat je met toch wel behoorlijk veel gewicht mag rondrijden zonder dat je daarvoor een cursus cq rijbewijs hebt gehaald. Begrijp de besparing van 800 euro allerminst maar toch twijfel ik er aan of het wel een goede zaak is om jan en alleman er zo mee rond te laten rijden.

En zo denk ik er dus ook over.
Ik dacht dat de regels juist niet versoepeld werden en dat alle aanhangers boven 750 kg tmm automatisch rijbewijs BE vereisten.
Hier ben ik wel voorstander van, niet alleen haalt dit alle onduidelijkheid weg over wat nu wel en niet mag met al die speciale regeltjes, maar ook verplicht dit iedereen tot het halen van rijbewijs BE wanneer je met een zware aanhanger wilt rijden.
Persoonlijk hoop ik dan ook dat de regels zoals ze nu worden gepresenteerd er niet door komen, want vind het onverantwoord en niet logisch.

De meeste mensen hebben geen besef van het gewicht wat ze nu daadwerkelijk voortbewegen en wat dit kan doen als ze hier geen controle meer over hebben.
Zeker wanneer je dadelijk een zwaardere aanhanger mag trekken dan de auto worden deze risico's alleen maar groter.
Laatst bijgewerkt door stefanvi op 12-12-10 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt