Karin schreef:Ik zie mijn E-rijbewijs niet als weggegooid geld. Ik hoef niet meer te rekenen met gewichten en ik heb vaardigheden goed aangeleerd gekregen.
En die geruchten over verscherpen zijn IMO gewoon indianenverhalen geweest.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pashon schreef:mijn vriend werkt bij een rijschool en die heb ik er overigens nog nooit over gehoord, niet over het aanscherpen en niet over het versoepelen van de regels. dus in hoeverre is het waar?
aslo schreef:Dat is (nog) een andere regel die ingevoerd gaat worden. Voor zover ik het begrijp komen er dus 2 nieuwe regels, nl. een verruiming naar 4250 kg (met bepaalde eisen) en degene die seikert hierboven noemt.
aslo schreef:De Europese transportraad heeft een akkoord bereikt over de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Voor caravans en aanhangwagens houdt dit het volgende in: Met het B-rijbewijs wordt het mogelijk om combinaties van auto en aanhanger of caravan tot 4250 kg te besturen. Momenteel ligt hiervoor de maximale gewichtsgrens op 3500 kg.
Wel wordt een korte training verplicht voor bestuurders van wagens en aanhangers tussen 3500 en 4250 kilo. De precieze inhoud hiervan zal nog worden vastgesteld.
Voor campers blijft de gewichtsgrens van 3500 kg gelden. Boven deze grens moet men in het bezit zijn van een C1 rijbewijs.
In principe zijn lidstaten vrij om strengere eisen te stellen, maar naar verwachting zal Nederland het bovenstaand akkoord overnemen. Combinaties van auto en aanhanger of caravan tot 4250 kg is voor Nederland aanvaardbaar, mits er een verplichte training aan vast zit. Het compromisvoorstel voldoet derhalve aan de Nederlandse wensen.
"Onze inspanningen, in samenwerking met KCI, om de gewichtsgrens te verhogen naar 4250 kg hebben voor de caravans effect gehad. Helaas is ons pleidooi samen met de NKC voor de kampeerauto niet overgenomen", zegt secretaris Hans Louwers.
Het Europees Parlement stemt, naar verwachting, eind dit jaar in met de herziene regels. De richtlijn zal, na goedkeuring, eind 2006 in werking treden. De lidstaten van de EU hebben dan tot uiterlijk eind 2012 de tijd om aan alle eisen van de vernieuwde Europese wet op de rijbewijzen te voldoen.
Bron: BOVAG, Afdeling Mobiele Recreatie
t1000 schreef:Waarom allemaal zo omslachtig, haal je E achter B in een dagje dan ben je van alle onzekerheid af, en tevens leren de meesten er ook nog eens een beetje achteruitrijden van, want sommigen die kunnen echt geen meter achteruit rijden.
Duhelo schreef:t1000 schreef:Waarom allemaal zo omslachtig, haal je E achter B in een dagje dan ben je van alle onzekerheid af, en tevens leren de meesten er ook nog eens een beetje achteruitrijden van, want sommigen die kunnen echt geen meter achteruit rijden.
inderdaad, en dan ben je effe 800 euro kwijt voor dat e tje te halen, dat we binnen twee jaar niet meer nodig hebben...
t1000 schreef:Tsja blijf het een slechte zaak vinden dat je met toch wel behoorlijk veel gewicht mag rondrijden zonder dat je daarvoor een cursus cq rijbewijs hebt gehaald. Begrijp de besparing van 800 euro allerminst maar toch twijfel ik er aan of het wel een goede zaak is om jan en alleman er zo mee rond te laten rijden.