Mag politie zomaar wildvreemd paard in je wei zetten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:56

'Update'

Ik sta samen met Rianne (TS) op stal. Ik kwam zondag middag op stal en de staleigenaar stond heel verbaasd in de wei te kijken. (Die kwam ook net aanrijden, en ging even in de wei kijken omdat alle paarden heel erg onrustig waren) Dus hij zegt tegen mij: "Zijn die shetlanders soms van jou?" Nou, dat zijn ze niet. Ik ga niet zonder te overleggen zomaar 2 shetlanders op zijn wei zetten. Hij had géén idee wat er aan de hand was.

Toen hebben we ze dus op de achterste wei gezet, zo ver mogelijk van alle paarden af (Shets waren al wel in contact geweest met 2 van onze paarden, dus zit nu heel erg te hopen dat ze niks hebben?!) En overal na gaan vragen in de buurt, de dierenbescherming gebeld (Die niks doet op zondag, dus daar hadden we weinig aan) en de politie gebeld. Na 101x bellen kwamen we er eindelijk achter dat de pony's dus los hadden gelopen. En vervolgens ZONDER het te laten weten aan iemand, een briefje oid op te hangen, of even naar het huis daarnaast te lopen, op het afgesloten weiland bij onze paarden gezet.

Na nog zo'n 100x gebeld te hebben zouden ze ze vanochtend (maandagochtend) komen halen. Toen ik vanochtend op stal was, niemand gezien, wel nog steeds 2 pony's in de wei. En vanmiddag dus nog een aantal x gebeld. Nu komen ze ze 'waarschijnlijk' morgen halen.. Maarja, dat zouden ze vanochtend ook.. Dus heel erg veel hoop heb ik niet..

We balen er wel ontzettend van want: 1. Er kunnen nu een aantal paarden niet naar buiten doordat die pony's in een wei staan (willen de pony's niet in een stal hebben... stel ze hebben wat ;) ). 2. Die paarden moeten nu ook extra bijgevoerd worden (kost weer meer voer) 3. Het kost de staleigenaar heel erg veel tijd (De pony's verzorgen, 101x bellen, zijn stallen extra uitmesten (aangezien de paarden nu binnen moeten staan), extra voeren etc.) 4. Die pony's zouden wel eens wat kunnen hebben! En dan? Hoe kom ik daar achter? En stel mijn pony heeft wat, op wie verhaal ik die kosten dan?
Laatst bijgewerkt door Springruit06 op 08-11-10 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:56

ze zouden bij mij in de wei geen shetjes neer hoeven zetten, die worden zo de wie weer uitgetrapt door de andere paarden :+

maar nee, ik vind het ook niet normaal.
als ze aanbellen en vragen van ja heeft u tijdelijk even een plaatsje ze worden morgen ochtend opgehaald door de dierenbescherming en blablabla dan valt er wel iets te regelen door een stukje apart af te zetten ofzo.

maar nee, niet zomaar doen..

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:58

marritpiebe schreef:
ze zouden bij mij in de wei geen shetjes neer hoeven zetten, die worden zo de wie weer uitgetrapt door de andere paarden :+

maar nee, ik vind het ook niet normaal.
als ze aanbellen en vragen van ja heeft u tijdelijk even een plaatsje ze worden morgen ochtend opgehaald door de dierenbescherming en blablabla dan valt er wel iets te regelen door een stukje apart af te zetten ofzo.

maar nee, niet zomaar doen..

Inderdaad, en er is hier ook gewoon bereden politie. Neem ze dan mee en zet ze in die stallen neer. En wanneer dat niet kan dan zet je ze toch in een weiland neer van iemand die je WEL kunt bereiken en het aan kunt vragen? Plek genoeg hier in de buurt. Of je belt de manege hier vlak bij, of ze daar mogen staan?

Genoeg opties lijkt mij.

doei

Re: Mag politie zomaar wildvreemd paard in je wei zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:02

Kan je geen foto's van de shets op bokt zetten?
Misschien herkennen mensen ze?

Ik vind het niet kunnen! Voor hetzelfde geldt dragen ze luis, een zware wormbesmetting of erger!

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:05

Ik heb 2 foto's.. alleen géén 'duidelijke' (ze staan er half op :') Ze waren zo beweeglijk..)

Edit:
Zie nu dat het wel hele slechte foto s zijn... Hier zie je zo ongeveer niks op :')
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Springruit06 op 08-11-10 18:11, in het totaal 2 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:05

aan de ene kant een logische beslissing van een paarden-leek.
Aan de andere kant erg slecht dat het niet gemeld is.

En het kan voor zeer vervelende situaties zorgen...
Hier in de buurt is ook een keer een loslopende shet op een weiland gegooid omdat ze dachten dat ze daar hoorde, er stond maar een paard in het ene stuk land... en een groep in de andere.
Dus de mensen kozen ervoor de shet bij het paard alleen te zetten.
Helaas was dat een flinke hengst en de shet een merrie, het merrietje heeft het verhaal maar net, na maanden op de kliniek te hebben gestaan, na kunnen vertellen :(:)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 18:07

doei schreef:
Kan je geen foto's van de shets op bokt zetten?
Misschien herkennen mensen ze?

Ik vind het niet kunnen! Voor hetzelfde geldt dragen ze luis, een zware wormbesmetting of erger!

Ik zal morgen meteen even duidelijke foto's gaan maken, zal ze morgen erop zetten!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 18:08

vinurr schreef:
Ik heb 2 foto's.. alleen géén 'duidelijke' (ze staan er half op :') Ze waren zo beweeglijk..)

Edit: Als iemand mij uitlegd waar bluetooth op een laptop zit upload ik ze even..

Zoals mn bericht hier boven, maak ik morgen wel duidelijke foto's! ;)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:10

xxriiannee schreef:
[***] schreef:

Edit: Als iemand mij uitlegd waar bluetooth op een laptop zit upload ik ze even..

Zoals mn bericht hier boven, maak ik morgen wel duidelijke foto's! ;)

Hopelijk zijn ze dan al weg :')

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 18:11

ohja haha! :D

Denk het eerlijk gezegt niet..

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:18

nou als 'tijdelijke oplossing lijkt het mij nog wel normaal'
zegmaar als de politie ze vind. in die wei zet even. en dan naar de landeigenaar gaat en het uitleggen enzo. waar moeten ze anders met die beestjes heen?

weet niemand van wie ze zijn dan?

veel succes met de shetties!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:21

Als mijn paard zou ontsnappen en zomaar ergens op de weg zou lopen, zou ik het toch wel fijn vinden als ze ergens binnen een omheining of in een stal werd gezet.

Wel raar de dat eigenaren ze niet snel komen halen.. De kosten die de staleigenaar maakt kan hij trouwens op hun verhalen, hun zijn aansprakelijk.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 18:29

Dat de politie de ponys bij ons in het weiland zet oke tot daar aan toe.
Maar hoe beschoft is het dat de dierenbescherming ze niet komt halen terwijl dat is toegezegt.
Ze weten nog niet of het morgen lukt.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:30

horselover7 schreef:
zegmaar als de politie ze vind. in die wei zet even. en dan naar de landeigenaar gaat en het uitleggen enzo. waar moeten ze anders met die beestjes heen?

Dat gedeelte heeft dus niet plaatsgevonden. :) Pony's stonden er ineens en na heel veel bellen (en telefoonkosten :+ ) van onze kant zijn we er eindelijk achter gekomen wat er is gebeurt. Vervolgens is er een belofte gemaakt (Maandag ochtend halen we de pony's op) en is deze niet nagekomen. Hier hebben we ook NIKS van gehoord. Dus weer heel veel gebeld (en heel veel tijd & telefoonkosten) waarbij ze nu weer de belofte maken de pony's morgen te halen. Ik ben benieuwd. :)

En natuurlijk zorgen we goed voor ze, ze hebben gras en water en zijn vanmiddag zelfs gepoetst :) Zou zelf ook willen dat mijn pony goed terecht komt als hij ontsnapt oid. Ze komen alleen niet in de stal ivm eventuele ziektes etc.

Ik hoop nu vooral heel erg dat ze niks hebben (en mijn pony dus ook niet). Kosten zijn dus te verhalen op eigenaar van de pony's?

Eigenaar heeft zich trouwens niet gemeld, en kan op marktplaats en bokt ook géén oproepje vinden van vermiste pony's.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:37

Voor het moment is dit de beste oplossing even lijkt mij. dan zijn ze tenminste uit het verkeer.
Ik weet niet of ze nog bestaan maar voorheen had je de zgn SCHUTSTALLEN waar de gevonden dieren heen werden gebracht en verzorgd worden totdat de eigenaar op komt dagen. Dus dat is dan de juiste plek voor deze beesten.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 18:40

vinurr schreef:
horselover7 schreef:

Dat gedeelte heeft dus niet plaatsgevonden. :) Pony's stonden er ineens en na heel veel bellen (en telefoonkosten :+ ) van onze kant zijn we er eindelijk achter gekomen wat er is gebeurt. Vervolgens is er een belofte gemaakt (Maandag ochtend halen we de pony's op) en is deze niet nagekomen. Hier hebben we ook NIKS van gehoord. Dus weer heel veel gebeld (en heel veel tijd & telefoonkosten) waarbij ze nu weer de belofte maken de pony's morgen te halen. Ik ben benieuwd. :)

En natuurlijk zorgen we goed voor ze, ze hebben gras en water en zijn vanmiddag zelfs gepoetst :) Zou zelf ook willen dat mijn pony goed terecht komt als hij ontsnapt oid. Ze komen alleen niet in de stal ivm eventuele ziektes etc.

Ik hoop nu vooral heel erg dat ze niks hebben (en mijn pony dus ook niet). Kosten zijn dus te verhalen op eigenaar van de pony's?

Eigenaar heeft zich trouwens niet gemeld, en kan op marktplaats en bokt ook géén oproepje vinden van vermiste pony's.

Ja ben er druk mee geweest ook :+ heb toch zeker wel een half uur staan boenen en ontklitten hihi :o

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:22

Kan me voorstellen dat je niet blij bent met de lakse houding van de politie en dierenbescherming, want iets dat eigenlijk best een vindingrijke oplossing was van een aantal leken is bij nader inzien toch niet zo heel erg handig..

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:30

hier wel eens een hele kudde koeien in de wei gehad. Iemand van het bejaarden huis had het even bedacht en ze bij ons gepland samen met de politie. hij had wel de paarden even in een andere weide gezet. Daarna belde ze ons.

Maar misschien handig om een telefoon nummer op het hek te plaatsen zo hebben ze ons ook bereikt en kunnen ze je bellen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:45

Ik zou eigenlijk best heel boos zijn als eigenaar van het weiland zijnde. Je kunt je weiland nu dus gewoon niet meer gebruiken voor je eigen dieren!
Ik heb net een heg geplant en daarom mogen mijn dieren er van de winter niet op, tot de heg in bestand is tegen paarden. Ik zou niet kunnen lachen als ik ineens een vreemd paard op mijn weitje aantrof nu...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:49

Urielle schreef:
Ik zou eigenlijk best heel boos zijn als eigenaar van het weiland zijnde. Je kunt je weiland nu dus gewoon niet meer gebruiken voor je eigen dieren!
Ik heb net een heg geplant en daarom mogen mijn dieren er van de winter niet op, tot de heg in bestand is tegen paarden. Ik zou niet kunnen lachen als ik ineens een vreemd paard op mijn weitje aantrof nu...

ik zou, vrees ik, ook op het bureau staan als er zo mee werd omgegaan :x

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:55

Ayasha schreef:
Urielle schreef:

ik zou, vrees ik, ook op het bureau staan als er zo mee werd omgegaan :x

Inderdaad, ik vind het knap dat de staleigenaar zo vriendelijk bleef. Ik had allang op het politiebureau gestaan en ge-eist dat ze NU een betere oplossing gingen zoeken omdat mijn eigen dieren nu niet meer op het land kunnen. :) Wil altijd helpen hor, en zou ook altijd het beste voor de pony's doen.. Maar op zo'n manier.. ttss..

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:56

Als je uiteindelijk te weten komt wie de eigenaar is, dan mag volgens de politie wel alle geleden schade aan land, afrastering etc door jou verhaalt worden. Dat schijnt gewoon een civiel recht te zijn. Wel een hoop gedoe.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:59

vinurr schreef:
Inderdaad, ik vind het knap dat de staleigenaar zo vriendelijk bleef. Ik had allang op het politiebureau gestaan en ge-eist dat ze NU een betere oplossing gingen zoeken omdat mijn eigen dieren nu niet meer op het land kunnen. :) Wil altijd helpen hor, en zou ook altijd het beste voor de pony's doen.. Maar op zo'n manier.. ttss..

Ik zou in staat zijn om met twee shetten te komen en ze daar gewoon af te zetten. :+

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:01

ja ik ga toch ook voor de shetters in de wei dan onder een auto,
MAAR toch aso dat je overal zelf achter moet hollen!

ik hoop voor jullie dat de shettjes gezond zijn en dat ze snel weer naar hun rechtmatige eigenaars gaan.

succes

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 20:02

ben echt heel erg benieuwd of ze morgen op komen dagen.