Katja schreef:Verplaatst van MD naar TAO.
Vreemd... want topics van derden mag helemaal niet! En deze TS schijnt zelfs te laten doorschemeren dat ze paarden van derden opBokt verkoopt.... of begrijp ik dat verkeerd????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
chevax schreef:Pff, wat een (voor iedereen vervelend) verhaal. TS zegt dat de voorkeur naar oudere, ervaren paarden uitgaat, maar deze paarden zijn, zoals beschreven, wel oud, maar zeker niet ervaren (in het meelopen in lessen). En hoe braaf een paard ook is, het is een dier met gevoel en een eigen karakter. Als je zo goed als op rust staat, 24/7 buiten en je wordt op een andere stal geplaatst waar je plots werk moet doen dat je niet gewend en wat je waarschijnlijk ook niet snapt.... tja... dan kan ik me voorstellen dat dat helemaal niet goed gaat. Dat een paard bepaalde therapeutische kwaliteiten heeft, is zeker zo. Maar aan de andere kant is het natuurlijk niet zo dat ieder paard daarvoor geschikt is omdat hij oud is. Ons draakje van 23 zou ik echt geen gehandicapt iemand op zetten, op mijn jongere merrie wel. Ik hoop in ieder geval voor alle betrokken partijen (paarden, kopers, verkopers) dat er een goede oplossing wordt gevonden, waarbij het belang van de paarden voorop staat.
AlexandraM schreef:mmm als het dier echt pijn heeft en de da zegt dat ze beter af is met inslapen en ook niet ergens als gezeldschapspaard een fijn leven kan hebben na revalideren DAN vind ik het erg egoistisch dat ze niet willen dat ze ingeslapen word!!!
als er echter nog goede koop is dat ze snel opknapt en het wel goed doet in een wei waar ze niks meer hoeft te doen dan zou ik dr daarvoor zorgen..ken zelf 2 opvang adresjes die je paardje aannemen indien plek en erna een goed huisje voor ze zorgen (indien je zo niemand vind)
Dennisch schreef:Hallo,
Een vriendin van mij heeft een kleine 3 maand geleden twee recreatiepaarden gekocht. De paarden zouden worden gebruikt voor enkele uren in de week op kleinschalige manege, waaronder ook met gehandicapten. Het betreft hier een 19 jr merrie en een 20 jr ruin. De paarden hadden 8 jaar lang bij elkaar gestaan, in een weiland met inloopstal 24/7. Ook met rijden gingen ze altijd samen buitenritten maken.
Toen we de paarden kwamen bekijken en rijden viel het ons wel op dat de merrie wat stijf liep achter, maar we dachten dat dat kwam doordat ze langere tijd stil gestaan hadden volgens de verkoper, en de paarden nooit dressuurmatig getraind zijn bij hun, enkel ritjes rechtuit buiten langs de weg en in het bos.
Eenmaal bij ons hebben we de paarden op stal gezet, ieder hun eigen box en nog naast elkaar ook. De 1e dagen hebben de paarden mogen wennen, daarna zijn we ze gaan rijden. Wel zagen we na dag 1 dat de ruin stond te weven op stal, dat hebben we gelijk gemeldt aan de vorige eigenaar en we hebben afgesproken het eventjes aan te kijken omdat het mischien ook zou kunnen komen omdat de paarden nu gescheiden staan van elkaar. De ruin had tijdens het rijden nergens problemen mee en doet het prima.
De merrie begon de 1e keer onder het zadel als je haar een beetje begon te rijden en goed door de hoeken heen wilde sturen vervelend gedrag te vertonen, als in bokken of rond tollen met ruiter erop. Als je dan een zweepje erbij pakte werd het alleen maar erger. Dat deze merrie strontverwend was daar waren we al achter, en van aanpakken is ze zeker niet gediend.
Als arugement gaf de verkoper; je moet haar met liefde behandelen als een prinsesje en veel koekjes geven!
We hebben het met de merrie ook aangekeken even, en het bok-draai gedrag is verbeterd maar nu uit het zich in struikelen, door de achterhand zakken met opstappen en rijden. Dierenarts is erbij geweest en die zegt dat dit paard pijn heeft in heup/lende.
Dit is ook gemeld aan de verkoper, met het voorstel het paard terug te nemen, en voor de ruin i.v.m het weven een gedeelte van het aankoopbedrag terug.
Uiteraard kregen wij terug te horen dat er geen mogelijkheid is het paard terug te nemen of een gedeelte van het geld terug te doen.
En dat we de paarden als recreatiepaarden gekocht hadden maar ze daar volgens hun niet voor gebruikt worden (maar dit is zeker wel het geval!) De paarden werden volgens haar ieder jaar bij de enting van de dierenarts nagekeken of ze er gezond uitzagen. Ja van de buitenkant ziet de merrie er ook supergezond uit, maar kennelijk is er wel iets aan de hand binnenin. En dat ze 1 keer zijn komen kijken in de 1e week omdat ze niet geloofden dat de ruin een stalgebrek had: weven. Als arugement gaven ze dat de ruin het na 3 kwartier niet meer deed op stal.
We hebben daarna nog gezegd dat als er geen mogelijkheid is het paard terug te nemen dat ze een gedeelte van het aankoopbedrag terug moeten geven aan ons, en dat we dan afscheid nemen van de merrie. De ruin is iedereen supertevreden over en hij is erg geliefd, maar hij heeft welliswaar wel een stalgebrek en wij hebben hem als gezond paard zonder gebreken gekocht, dus willen wij een gedeelte van het aankoopbedrag terug.
We waren er al achter dat deze mensen niet zoveel paardenverstand hadden, maar hoe gaan we hier in godsnaam uitkomen met deze mensen?! Heb ik nu iets raars gezegd, nee toch? Moeten we de rechtsbijstand inschakelen?
Dennisch schreef:bijdehandje1 schreef:De meest diervriendelijke actie lijkt me nu: zet de oude merrie desnoods nog een weekje aan de Buut, zodat ze nog even zonder pijn kan grazen, en neem dan afscheid.
Morgenvroeg zal ze helaas ingeslapen worden...
karin1976 schreef:mijn paard komt ook van een manege,is 19,en zou ook geen gebreken hebben.
ze had dus wel degelijk gebreken,en niet zo zuinig.
dat vind ik dus mijn probleem.een manege verzorgd de paarden meestal niet zoals een particulier,en geld verdienen aan de paarden gaat helaas meestal voor.dat kun je van tevoren weten,dus extra goed opletten is een vereiste.
ik kan niet meer rijden op mijn meisje,maar zelfs dat kan me niet schelen,als ze maar gelukkig is,en dat is ze!