Stal Doorstap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:48

happyhorse schreef:
@ Brainless: je mag het paard laten keuren door je eigen dierenarts ook bij doorstap op stal zelf.

Maar blijkbaar niet een paard komen bekijken met je eigen DA erbij..........

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:55

Ik denk dat we hier lang en kort over kunnen discussiëren, maar dat we er niet uit gaan komen. Melanie handeld in goedkope paarden, en ja, als er helemaal niets aan zou schelen zouden ze niet zo goedkoop zijn (uitzonderingen daargelaten). Melanie moet er winst op maken na aftrek van alle kosten, dus als je gaat rekenen voor welk bedrag de dieren binnengekomen zijn dan kun je op je vingers natellen dat dat geen topdieren zullen zijn. Er scheelt iets aan, of dat nou een slecht karakter is, een hoge leeftijd en niet ingereden, misschien idd ook weleens een medisch gebrek. Alle waar naar zijn geld. Je kunt niet voor Melanie haar prijzen verwachten dat je een nieuwe Tolitas of Salinero te pakken hebt.

En dat wil niet zeggen dat ze allemaal waardeloos zijn en niets kunnen leren. Absoluut niet. Conditie kun je trainen, dikke buiken kun je wegwerken. Maar verwacht niet dat je een topsport paard koopt. En als koper moet je gewoon sterk in je schoenen staan, iemand meenemen met verstand van dieren en laten keuren door je eigen (of iig een onafhankelijke) DA.

Aan de andere kant vind ik wel dat een handelaar eerlijk moet zijn over wat hij/zij verkoopt. Je kunt niet zeggen dat je een Friese stermerrie hebt staan met een wit voetje. Dat klinkt leuk, maar kan gewoon niet waar zijn. Hetzelfde geldt voor leeftijden. Melanie geeft op haar site aan dat dieren een andere leeftijd kunnen hebben dan aangegeven bij de verkoop. Ja, das makkelijk. En als je kijkt naar niveau van rijden: geef als handelaar gewoon eerlijk aan wat een dier wel en niet kan, en gooi dit niet achteraf op de kwaliteiten van de ruiter/koper.

De omruil-garantie is natuurlijk quatsch. Leuk verzonnen, maar juridisch niet haalbaar. Je mag het dier bij verborgen gebreken terug brengen naar een handelaar en hoort dan je geld terug te krijgen. Valkuil hierin is natuurlijk de keuring, je komt nergens zonder een keuring van een onafhankelijke DA.

Persoonlijk zou ik niet snel naar deze stal toe gaan, door zijn onprofessionele manier van adverteren en door dingen die ik gezien heb bij stalgenoten. Maar dat wil niet zeggen dat andere mensen er niet het maatje voor het leven vandaan kunnen halen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:57

Juistem! :))

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:02

Chaos schreef:
Zelf verkoop ik ook nog wel eens wat, maar altijd met een eerlijk verhaal. De handelaren die hun brood verdienen met gezwats mogen wat mij betreft gelijk sluiten. :)

Inderdaad. Als je dan toch in dat sigment wilt verkopen, wees dan ook zo dapper om te zeggen tegen potentiele kopers, dat je nu mbt een paard nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rij kunt zitten, en de paarden dus niet voor niks scherp geprijst zijn.

Maar dat doet niemand.
Laatst bijgewerkt door Vienna2007 op 20-09-10 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Re: Stal Doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:02

Krijgt nou de hik. Ik zit bij de 'nieuwe baas' paardjes te kijken, zie ik de zoon van mijn merrie voorbij komen waar ik al 3 jaar naar opzoek ben!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:03

Vjestagirl schreef:
Krijgt nou de hik. Ik zit bij de 'nieuwe baas' paardjes te kijken, zie ik de zoon van mijn merrie voorbij komen waar ik al 3 jaar naar opzoek ben!

Wat super (aan de ene kant) Dan weet je in ieder geval bij wie die nu is (of geweest is.
Al zal Melanie je niet verder helpen met contact gegevens van diegene

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:05

kimmie88 schreef:
Vjestagirl schreef:

Wat super (aan de ene kant) Dan weet je in ieder geval bij wie die nu is (of geweest is.
Al zal Melanie je niet verder helpen met contact gegevens van diegene

Ik hoop dat ze dat meisje een berichtje van mij wil sturen en mijn mail adres. Het lijkt me zo leuk om wat meer foto's van hem te zien, en het lijkt me voor haar ook wel leuk om foto's van de moeder van haar paard te zien.

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:05

Ik wou net zeggen, volgens mij zijn er al wel 10 topics over stal doorstap. Mijn pony komt daar vandaan, ze was ziek toen ik dr kreeg en t is allemaal heeeeeeeel raar gegaan, ga er nooit meer heen, en zou er ook nooit over denken om mijn pony daar heen te brengen om m in te ruilen of iets, dan geef ik dr nog liever gratis weg aan iemand waarvan ik zeker weet dat die er goed voor is....

Vjestagirl schreef:

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:56

Wat ik niet snap, en ja, correct is het niet van de handelaar, is dat mensen hier zeggen dat hun paard bij aankoop ziek was, klophengst enz, is, waarom is dat bij een keuring niet naar voren gekomen? En een ziek paard, die herken je toch wel aan een paar dingen? Niet aanvallend bedoel hoor ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:01

RianneH schreef:
Wat ik niet snap, en ja, correct is het niet van de handelaar, is dat mensen hier zeggen dat hun paard bij aankoop ziek was, klophengst enz, is, waarom is dat bij een keuring niet naar voren gekomen? En een ziek paard, die herken je toch wel aan een paar dingen? Niet aanvallend bedoel hoor ;)

paard wat ik kocht jaren geleden was gestresst hij heeft daar ruim 1 uur met pluk stro in zijn mond gestaan,wij stonden achter de stal met hem ff te roken
na een korte tijd bij mij op stal werd deze pony een paard hij groeide letterlijk en ging weer leven
en toen kwam de ware aard naar boven het dominante gedrag
ik had daar geen probleem mee maar wel de andere paarden en de andere pension klanten,zij vonden hem geen lieverd en gingen met zweep de wei in om hun paard eruit te kunnen halen

en ik heb geen bloed na laten kijken bij aankoop,daar hoorde je toen nog niet veel van.
hij werd goed gekeurd met bemerking en is gelijk naar mij toe vervoerd .

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:07

happyhorse schreef:
Ik heb niet heel het topic doorgelezen omdat zulke topics altijd op het zelfde neerkomen. :o
.
En zijn genoeg positieve ervaringen met stal doorstap zie nieuwe baas.

je zet ook geen slechte ervaringen van klanten op je website!!!

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:16

mijn paard heb ik op zondag gekregen,weekje laten wennen,zaterdag werd ze ziek en voor maandag stond de keuring gepland. mijn paard had droes,had dat denk ik niet eerder kunnen weten? had mn paard daar kunnen laten keuren,maar dat vertrouwde ik niet!de nieuwe baas reacties zijn héél oud!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:46

RianneH schreef:

Nou Melanie had gezegt dat mijn vorige paardje moe was(had net 2 keer proefgereden zei ze) en was rustig in het stalletje aan het eten. Ik, toendertijd 12, geloofde dat.
Mijn vader, geen verstand van paarden, vond een keuring niet nodig omdat hij erop vertrouwde dat ze gezonde paarden verkoopt.
We hadden niemand met verstand van paarden mee (als ik er nu aan denk is dat inderdaad dom).

Daar heeft ze toendertijd dus flinke misbruik van gemaakt.

Bij het volgende paard(ergens anders vandaan) hebben we dit heel anders aangepakt, eigen DA meegenomen etc.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:02

Klop hengst kun je alleen met bloed onderzoek achterhalen! In Pony z,n paspoort stond gewoon ruin!

En met keuren kun je best veel uit sluiten, maar lang niet alles! Nogmaals het ging mij ook niet om iemand de schuld te geven, maar meer als voorbeeld hoe handelaren kunnen werken! Fijt is wel dat als er een ruin verkocht wordt de koper er vanuit mag gaan dat het ook echt een ruin is! Omdat er voor koper op bloed onderzoek na geen mogelijkheid is om te controleren! En wat er bij ons gebeurde is zeker niet zonder risico, want Pony was echt niet te vertrouwen reageerde heftiger dan menig volledige hengst!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:08

Of de kopers nou ervaring hebben of niet, niets geeft haar het recht zieke paarden te verkopen. (of ze had het erbij moeten zeggen, dan is het voor eigen risico).

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:18

En wat als de handelaar het zelf niet zou weten dat een paard ziek is?
Vaak is zo'n stal net een duiventil,een aan en af van paarden.Een paard wat nml echt ziek is dat merk je heus wel,maar aangezien men tegenwoordig de paarden als broodjes kan kopen zonder een bewijs van kennis is het toch logisch (helaas) dat er van dat soort mensen misbruik word gemaakt!

Vaak word bij de koop van een auto béter gekeken met iemand erbij die er verstand van heeft dan bij een dier.Dat vind ik betreurenswaardig!!!

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:22

Nog even ter aanvulling op opmerking van Rianneh, toen we de Pony gingen proef rijden was hij echt schaap mak! M noemde hem nog wat onwennig omdat ie nog maar paar maanden onder zadel was. En ook nog niet zolang geruind, wij zijn toen er tijd 2x vanuit Friesland naar Stolwijk gereden om te rijden!

Op de 2e afspraak waren we aan late kant, door verkeer etc., daar was ze niet blij mee!

Pas achteraf zijn puzzel stukjes op z,n plaats gevallen, Stal doorstap verhandelde lastige gevallen weer aan M door! En in ons geval zou het me niet verbazen als M de Pony iets rustgevends had gegeven. Zodra hij bij ons op stal kwam was het ineens een heel andere Pony! Wij dachten nog wennen, jong, onervaren etc! Maar hij werd eigenlijk alleen maar dominanter, terwijl wij op stal stonden met hele goede begeleiding! Wij hebben echt heel veel aan verzorging zoals tandarts Visio, en doorrijden door ervaren ruiter lessen dochter etc. gedaan! Maar Pony vertrouwde eigenlijk alleen onze dochter, verder liep iedereen incl. ik met grote boog om hem heen.

Pas toen we na jaar gedoe en stres, hem in kliniek nog een keer hebben laten ruinen, werd het beter. Maar operatief ruinen kost rond de €1000 en dat is voor een handelaar natuurlijk teveel geld om aan een Pony uit te geven.

Zou ik ooit nog bij een handelaar kopen? Inmiddels weten we wel veel beter waarop je moet letten. En ik zou nooit meer ergens een pony kopen als ik niet onverwacht langs kan gaan! En geen enkel paard/pony is perfect, maar ik vindt wel dat de verkoper zo eerlijk mogelijk moet zijn naar koper toe.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:00

Ach zo een topic bewijst maar weer hoe weinig mensen echt verstand van paarden hebben en paardjes zo leuk vinden en denken dat de waarde net zo is als een oude fiets....

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:09

ik vind dat er genoeg mensen zijn die net doen of dat het fietsen zijn. Maar ja dat is mijn mening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:14

Tja, een brommer die je op zondag uit de stal trekt, gaat sjeesen en dan bezweet paard weer terug knalt, nou peerdje, tot volgend weekend.....helaas vaak zat op recreatiestallen...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:46

Ondertussen weet ik (mede door Bokt sinds 1 jaartje) dat je ten aller tijden je aankoop moet laten keuren.

Mijn pony (nu 24 jaar) heb ik 15 jaar geleden gekocht (ongekeurd) en sinds dien praktisch alleen met haar bezig geweest. Weinig contacten met andere ruiters, al die tijd heb ik mezelf niet op de hoogte gehouden van de handel en alles wat erbij mis kan gaan.
Mijn eerdere aankopen van paarden (1 ervan was toen 2,5 en is nu 20 en nog in ons bezit!) heb ik van een bevriende staleigenaar toendertijd
Nu lees ik hier al die horror verhalen en ja, ben nu van mening dat je beter kunt laten keuren.

Wat me stoort is dat er veel mensen op Bokt die wel van alles op de hoogte zijn en "diep" in de paardenwereld zitten qua wedstrijden , aanschaffen van paarden e.d. zo minachtend doen over paarden liefhebbers die niet alleswetend zijn en zich hebben laten naaien door een handelaar?

Tuurlijk heb je als koper verantwoordelijkheden, maar even ikzelf als voorbeeld.
Ik weet alles van mijn pony (en hou zielsveel van haar) en mijn vaders paard (van mij geweest), maar ik zou wel een nidwid zijn bij de aanschaf van een eventueel nieuw paard.
Heb ik dan geen verstand van paarden? Vind ik niet!!! Maar wel te weinig om de rotte appels (lees handelaren en leugenaren) eruit te filteren.
Maakt mij dat dom, weinig verstand van paarden, net zoveel waarde hechten aan paarden als een oude fiets (een reactie in dit topic) ga zo maar door.

Vind dat erg kortzichtig en neerbuigend!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:01

Een aantal mensen zijn hier weer aan het raaskallen.

Citaat:
De fotos van nieuwe baasjes, is jaaaaren oud en nog altijd veeel en veeeel minder als wat ze had verhandeld.

Ze koopt ook oude manegepaarden dus waar zijn die dan? ik zie of lees nooit dat ze oud waren en of ex manegepaarden waren.

Ik hou die site al een tijdje in de gaten (en dan NIET uit negatief oogpunt!!) en het staat er gewoon bij hoor. Een tijdje geleden ook weer eentje, er stond ook bij dat het een manegepaardje was geweest. Heb ik meerdere keren gezien. Een ex-paardje van onze manege ook: alles klopte gewoon wat er werd verteld toen ze hem hadden verkocht.
De foto's van de Nieuwe Baasjes hou ik dus ook regelmatig ''in de gaten'', en die wordt ONDEROP bijgewerkt. Als je niet verder kijkt dan je neus lang is, dan zie je dat inderdaad niet. Maar hij wordt echt regelmatig bijgewerkt.
Als er ''geen goeie video's'' gemaakt worden (wat m.i. niet eens waar is), dan kan dat toch komen doordat de camera niet goed is ofzo? Niet idereen heeft het geld/zin/kennis om een superdeluxe camera te kopen met allerlei extra knoppen erop? Als je niet weet hoe je er mee om moet gaan heb je er echt niks aan.

Citaat:
Ik heb de website eens bekeken, en het ziet er allemaal nogal knullig uit. enkele voorbeelden: slechte videos, en onwaarheden in de voorwaarden: zoals die tekst: zelfs een shetlander kan ingeschreven zijn bij het KWPN. (??)
Er staat geen contactpersoon op, wie heeft daar de leiding? kan ik nergens vinden.
Als ik de site zie, dan weet ik al genoeg ,en zal ik snel op zoek gaan naar een andere handelsstal.

Over de contactpersoon heb je heen gelezen, die staat er namelijk meerdere malen op.
Een shetlander kan, zoals stef zegt, echt ingeschreven staan bij het KWPN. Het KWPN is geen RAS, het is een STAMBOEK dat ook voor andere rassen een identiteitsdinges (kaart, of hoe noem je zoiets) mag afgeven.

Weer allerlei leuke prietpraat waar we geen steek mee verder komen. Wat schieten we hier in vredesnaam mee op? Zulke topics zijn er al zoooveel...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:27

Hierbij een definitief slotje.
Aangezien hier een boel speculaties de ronde in gaan...
En aangezien er ook voldoende informatie over Stal Doorstap te vinden is.