Contract voor bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:30

Mijn contract voor een bijrijdster die ik ooit had;
Lease overeenkomst:

Ondergetekenden:
1: De heer/mevrouw.................................................eigenaar Joost wonende te...................................................., hierna te noemen ‘eigenaar’.

en

2: De heer/mevrouw...........................................................................wonende te...................................................., hierna te noemen “gebruiker”.

Lease-paard:

Betreft het paard ‘........................................’,
geboren op...................................., ingeschreven onder levensnummer................................

Zijn als volgt overeengekomen:

1. Met ingang van datum.....................leased gebruiker van eigenaar het bovengenoemde paard voor een overeengekomen bedrag van euro........................ per maand.
2. Het overeengekomen bedrag van euro....................... betaald de gebruiker in de eerste week van elke maand. Dit kan per bank, nummer en naam..
3. Deze lease-overeenkomst geeft de gebruiker recht tot het.............x zelfstandig rijden per week.
4. Niet gereden lease-dagen kunnen niet worden ingehaald en komen dus te vervallen. Tenzij in overleg anders mogelijk is.
5. Het is toegestaan om les te nemen van een gediplomeerde intructeur/instructrice. De kosten zijn voor eigen rekening.
6. De gebruiker leased het paard op de volgende dagen (omcirkelen wat van toepassing is) maandag/dindag/woensdag/donderdag/vrijdag/zaterdag/zondag
7. Indien door ziekte van de gebruiker op de overeengekomen dagen genoemd onder punt 7 het lease-paard niet wordt verzorgt, dan neemt de gebruiker voor 12:00 uur contact op met eigenaar. Zij zal dan het lease-paard voor de gebruiker verzorgen.
8. De eigenaar stelt voor het lease-paard tuigage/dekens beschikbaar dat u kunt vinden in de zadelkast van uw lease-paard, hiervan mag u gebruik maken, bij tuigage is dit verplicht. Bij andere toebehoren niet. Bij beschadiging of vermissing worden eventuele grote kosten in rekening gebracht bij de gebruiker. De gebruiker mag niet toestaan dat vrienden of kennissen op het lease-paard te rijden tenzij hier overleg over is geweest.
9. Het is niet toegestaan om zonder toestemming het terrein van stal vogelzang met paard te verlaten.
10. In overleg met eigenaar kunt u concoursen rijden.
11. Extra kosten zoals: hoefijzers met stiftgaten, startkaart, coupons en startgeld zijn voor de gebruiker.
12. Papieren zoals paspoort en dergelijke welke nodig zijn voor het rijden van concoursen kunnen bij eigenaar worden opgevraagd en dienen bij be-eindigen van het lease-overeenkomst worden ingeleverd.
13. eigenaar zorgt ervoor dat het paspoort en entingen welke verplicht nodig zijn. De extra inenting die verplicht is voor het deelnemen aan concoursen dient door gebruiker te betaald te worden.
14. Bij het vervoeren van het lease-paard is de gebruiker verplicht deze te vervoeren in een goede paardentrailer/vrachtwagen en goed te beschermen, dat wil zeggen het paard draagt been of transportbeschermers, bij koud weer een deken en als het paard bezweet is een zweetdeken.
15. Het lease-paard wordt getoileteerd door eigenaar.
16. Pensionstal de Vlijt behoudt zich het recht tussentijdse prijswijzigingen door te voeren. Prijswijzigingen dienen 1 maand voor ingang van de nieuwe prijs schriftelijk kenbaar te worden gemaakt aan de gebruiker.
17. Zonder wederzijdse schriftelijke opzegging wordt dit lease-overeenkomst maandelijks automatisch verlengt.
18. Bij be-eindiging van dit lease-overeenkomst dienen zowel eigenaar als gebruiker uiterlijk 2 maanden vooraf schriftelijk op te zeggen.
19. Bij ernstige misdragingen zoals geweld, diefstal, of het niet nakomen van de afspraken/gebruiksregels heeft eigenaar het recht per direct dit lease-overeenkomst te be-eindigen en is dan niet verplicht het resterende maandbedrag terug te betalen.
20. Eigenaar stelt zich niet aansprakelijk voor vermissing of schade aan eigendommen en voor eventuele ongevallen in en om Pensionstal de Vlijt en tijdens het omgaan of berijden van het lease-paard.
21. Verwijtbare ongevallen met het lease-paard welke zijn ontstaan door de gebruiker worden op de gebruiker verhaalt.

Met ondertekening van deze lease-overeenkomst geeft de gebruiker aan accoord te gaan met bovengenoemde tekst en op de hoogte te zijn van de algemene gebruiksregels welke de gebruiker samen met dit lease-overeenkomst heeft ontvangen.

Aldus in tweevoud opgemaakt te......................................................, d.d. .............................
en ondertekend

.................................................... .................................................
de heer/mevrouw de heer/mevrouw
Eigenaar gebruiker
Laatst bijgewerkt door ENOMIS op 01-09-10 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:30

Het zal ondanks een contract een vertrouwenskwestie blijven. Ik snap heel goed dat je bepaalde zekerheden wil ten opzichte van de verzorging en aantal keren dat ze komt ed. (Eigenlijk de punten die je opgeschreven hebt)
Ik zou me er als bijrijder niet echt comfortabel bij voelen maar zou de duidelijheid ervan wel waarderen.

Toch zal je alsnog veel op je gevoel en intuitie moeten vertrouwen. De bijrijder kan zich dan wel aan alle punten in jouw contract houden, maar dan nog kan er vanalles gebeuren. Het blijft omgaan met levende dieren.

Misschien nog een punt: Wat ga je doen als er een situatie geweest is waarin zij gehandeld heeft zoals zij denkt dat het goed was, maar waar jij het totaal niet mee eens bent? Misschien kan je een soort richtlijn opzetten in het geval dat er twijfel ontstaat over bepaalde zaken.

zap

Re: Contract voor bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:37

Ik vind het idee van contract ook wel zwaar en is het niet meer een leidraad van hoe jij wilt dat je paard verzorgd wordt? En dan is het makkelijk als alles op papier staat waar beide partijen aan kunnen referen, mocht iemand niet weten wat te doen.

Ik stel ook zo mijn eisen en houd de verzorgster zich er niet aan, dan is het gewoon einde verhaal en ga ik op zoek naar iemand die het wel naar mijn idee wilt doen. Ik ben daar wat dat betreft heel makkelijk in, maar ik ben ook heel makkelijk met afspraken. Er zijn een aantal eisen (zoals cap op, niet alleen naar buiten (zeker niet in het begin, misschien later wel).

Ik moet zeggen dat een bepaalde leeftijd hier ook mee te maken heeft. Een jonger iemand moet je toch wat strakker houden naar mijn idee dan een wat ouder en volwassen iemand :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:06

Wat een gezelligheid zo met die contracten.... Ik begrijp best dat als je je paard uit handen moet geven dat dat een enorme opgave is, maar je moet je realiseren dat het idd altijd een kwestie van vertrouwen is, en duidelijke afspraken maken.
Ik denk dat je hetzelfde doel op een beter manier bereikt door te werken met huisregels... Plak die in je zadelkast en dan kan je bijrijdster ze telkens opnieuw zien!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:11

Vjestagirl schreef:
Ook als diegene uitlegt waarom dat is?

Ja. Zoals ik het begrijp wil je dat je verzorgsters niet achteraf aankomen met smoezen als "maar dat wist ik helemaal niet!", toch? Dan zou ik het gewoon in een schriftje/agenda of, zoals iemand hier voorstelde, aan de binnenkant van de zadelkast plakken :)

En idd, je voorkomt niet dat mensen alsnog iets tegen je zin in doen met zo'n contract. Enige dat je er in mijn ogen mee wint, is dat ze die smoes niet meer kunnen gebruiken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:13

Ik als bijrijder heb ook met de eigenaresse van mijn huidige bijrijdpaard een contract opgesteld. Ik voel dat helemaal niet als een uiting van niet vertrouwen, maar meer een contract waardoor we beiden weten waar we aan toe zijn. Kunnen er ook geen misverstanden ontstaan!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:15

Heino schreef:
Vjestagirl schreef:
Ook als diegene uitlegt waarom dat is?

Ja. Zoals ik het begrijp wil je dat je verzorgsters niet achteraf aankomen met smoezen als "maar dat wist ik helemaal niet!", toch? Dan zou ik het gewoon in een schriftje/agenda of, zoals iemand hier voorstelde, aan de binnenkant van de zadelkast plakken :)

En idd, je voorkomt niet dat mensen alsnog iets tegen je zin in doen met zo'n contract. Enige dat je er in mijn ogen mee wint, is dat ze die smoes niet meer kunnen gebruiken.

Maar je hebt het recht (zonder contract) om je verzorger elk moment de laan uit te sturen zonder reden.
(of dat netjes is is een tweede)
Met contract word dat moeilijker. Als de bijrijdster zich er helemaal aan houdt, maar het klikt na een tijdje niet meer met jou, dan kan degene jou ook houden aan het contract. En zit jij met een bijrijdster opgescheept waar jij mss wel een gigantische hekel aan hebt/krijgt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:20

Is dit niet afhankelijk van wat je in je contract schrijft? Ik weet niet of een dergelijk contract te vergelijken is met bvb een arbeidsovereenkomst? Want daar heb je weer halfjaar, jaar en contracten voor onbepaalde tijd, incl. voorwaarden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:27

Ik zou er persoonlijk ook inzetten dat eigenaresse op de hoogte word gehouden van de gezondheid en toestand van het paard. Is hij ineens chagerijnig, of ergens een wondje, of niet lekker in zijn vel, dat je het van te voren weet, mocht er iets fout gaan.

Verder denk ik dat ik ook zoiets zal gaan maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:30

Het enige wat je kan doen als een bijrijdster zich niet aan het contract houdt, is degene de laan uit sturen.
Dit kan zonder contract ook.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:36

Rhendera schreef:
barbara28 schreef:
jeetje, ik heb helemaal niet zulke ervaringen met een bijrijder. Ik ga ervan uit dat ze zulke dingen normaal vindt. Als ik aan een bijrijder zou beginnen weer en ik moet dat soort dingen vastleggen, zou het al voor mij niet meer hoeven.

Geloof me, ik heb zoveel nare verhalen gehoord, niet alleen van Vjestagirl maar ook van anderen.
Kan je maar beter zo iets hebben, al is het maar een stukje 'veiligheid' voor de eigenaar, en in een
vorm, ook voor de bijrijdster.

Én iedereen die 't niet wil ondertekenen, zou in mijn ogen ook niets met m'n paard te maken hoeven hebben.

Nou gelukkig heb ik alleen positieve ervaringen. En mocht je dat niet hebben, dan kan je toch gewoon stoppen met een bijrijder, ook zonder contract?

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:51

@ Barbara

ja maar als je net zoals Vjestagirl, wel een bijrijder nodig hebt, voor het welzijn van het paard, wat moet je dan? :) Paard verkopen is ook weer zo drastisch ;)

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 00:42

TS:

Ik snap nog steeds niet waarom dat per se formeel moet.
Je zegt dat je niet wilt dat er onduidelijkheden bestaan.
Dan licht je jouw contract toch gewoon mondeling toe?
Ik hoor je denken: ja maar daar is dan geen bewijs van..
Maar dat heb je toch ook niet nodig, tenminste: ik neem aan dat je er niet mee naar de rechter zult gaan (hoogstens als ze echt ernstige schade aan jouw paard toebrengt o.i.d.).
Het gaat erom dat jullie elkaar begrijpen, en dat kan toch prima met een informeel briefje, eventueel met een goed gesprek?

Het is je goed recht te denken: als ze zo'n formeel contract niet wil tekenen, is ze niet welkom, maar wat mijn bezwaar een beetje is, is dat het gewoon niet zo leuk overkomt.

Ik ben bij al mijn verzorgadressen altijd kind aan huis geweest.
Ik werd altijd zo ongeveer in de familie opgenomen.
Zo'n band heb ik toch graag met een eigenaar, en niet die van contracttekenende, haast client/bedrijf.
Ik heb liever een relatie op basis van goed vertrouwen dan op basis van contract.

Is het vertrouwen op de een of andere manier weg, dan vrees ik dat zo'n contract ook niet veel oplost.
En stel nou dat het een keer voorkomt dat de bijrijder bijvoorbeeld met verkeerde kleding rijdt, dan geef je haar toch gewoon een waarschuwing?
Gebeurt het ter kwader trouw dan weer, en dat pik je niet, dan stuur je dr toch gewoon weg?
Dat is misschien in dit voorbeeld wat extreem, maar begrijp je wat ik bedoel?

Bij lease vind ik overigens een ander verhaal, want dat is een geheel andere rechtsverhouding.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:46

Polaris schreef:
TS:

Ik snap nog steeds niet waarom dat per se formeel moet.
Je zegt dat je niet wilt dat er onduidelijkheden bestaan.
Dan licht je jouw contract toch gewoon mondeling toe?
Ik hoor je denken: ja maar daar is dan geen bewijs van..
Maar dat heb je toch ook niet nodig, tenminste: ik neem aan dat je er niet mee naar de rechter zult gaan (hoogstens als ze echt ernstige schade aan jouw paard toebrengt o.i.d.).
Het gaat erom dat jullie elkaar begrijpen, en dat kan toch prima met een informeel briefje, eventueel met een goed gesprek?

Het is je goed recht te denken: als ze zo'n formeel contract niet wil tekenen, is ze niet welkom, maar wat mijn bezwaar een beetje is, is dat het gewoon niet zo leuk overkomt.

Ik ben bij al mijn verzorgadressen altijd kind aan huis geweest.
Ik werd altijd zo ongeveer in de familie opgenomen.
Zo'n band heb ik toch graag met een eigenaar, en niet die van contracttekenende, haast client/bedrijf.
Ik heb liever een relatie op basis van goed vertrouwen dan op basis van contract.

Is het vertrouwen op de een of andere manier weg, dan vrees ik dat zo'n contract ook niet veel oplost.
En stel nou dat het een keer voorkomt dat de bijrijder bijvoorbeeld met verkeerde kleding rijdt, dan geef je haar toch gewoon een waarschuwing?
Gebeurt het ter kwader trouw dan weer, en dat pik je niet, dan stuur je dr toch gewoon weg?
Dat is misschien in dit voorbeeld wat extreem, maar begrijp je wat ik bedoel?

Bij lease vind ik overigens een ander verhaal, want dat is een geheel andere rechtsverhouding.

Goed verwoord, ik was ook altijd een soort familielid geworden! Ook waar ik nu zit, vorige week nog op de familiebarbeque geweest, ook mijn dochtertje was welkom. Zo'n zakelijke relatie moet je idd ook maar willen met je bijrijdster... is dat echt wat je wilt? Of heb je liever dat zo'n meisje gewoon dol is op je paard en vooral heel gezellig samen met je voor je dier zorgt? Dan zal het contract dit toch een beetje minder gezellig maken denk ik hoor..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:37

Als ik een heel contract nodig zou hebben om het allemaal te laten werken met een bijrijder, dan zou ik er al niet aan beginnen. Sowieso wil ik niemand bij m'n paard die ik niet zonder meer vertrouw. Dus ik zou ook nooit zomaar een wildvreemde als bijrijder kiezen. Als ik m'n paard bij je achterlaat, dan gaat dat op basis van vertrouwen, en niet op basis van een contract van een aantal kantjes.

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:21

Toevallig dat ik dit topic tegenkom net nu ik ook een bijrijder wil gaan zoeken! Ik zou ook een contract/huisregels opstellen, iig moet er iets ondertekend worden. En formeel of informeel tja of het echt mensen af zal schrikken...iemand die graag wil, zal begrijpen dat je er voor wilt zorgen dat er geen misverstanden kunnen ontstaan en dat het niet is om hem/haar een wurgcontract op te dringen. Je moet toch altijd maar afwachten hoe het gaat contract, je kunt idd altijd iemand zo wegsturen. Een proefperiode zou ik altijd doen, is voor beide fijn.

Ik ga nu eerst maar eens op zoek naar kandidaten voor de audities :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:21

Maar waarom moet iets ondertekend worden? Wat is daar de meerwaarde van? Lezen is toch genoeg? En als jij het verteld hebt dan moet dat toch voldoende zijn, of als het ergens opgeschreven staat moet het toch voldoende zijn? Houd diegene er zich niet aan en zegt het niet te weten dan is het toch aan jou of diegene wel of niet doorgaat met bijrijden? Het is niet zo dat de bijrijdster persé iets fout moet doen en dat ook nog bewezen moet worden om er mee te stoppen toch?

Proefperiode begin ik ook helemaal niet aan... Je begint toch gewoon samen (ze zal toch de eerst ke(e)r(en) niet alleen zijn met het paard en als het klikt kan je toch gewoon dagen gaan afspreken? Als het niet klikt, dan kan je toch elk gewenst moment stoppen?

Dus waarom een contract? En waarom proeftijd? Het is toch niet zo dat als de bijrijdster 1 maand proeftijd heeft en het goed doorstaat dat diegene dan je paard mag bijrijden voor een half jaar.. (bv he ;) ).

Ik zeg ook wel van, joh kijk het maar even aan en als het je niet bevalt dan hoor ik het wel.

Vriendschappelijke, open relatie met de bijrijdster. Veel fijner en beter :j. Drempel om dingen te zeggen wordt zo ook lager en dat vind ik nog wel het belangrijkste :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:21

Wij hebben ook contracten voor onze bijrijders. Vindt het niet meer dan normaal. Dan weet ik tenminste zeker dat ik in mijn recht sta mocht er een keer wat voorvallen.

Hun hebben het contract gelezen en ondertekent en zijn dus op de hoogte. Zo'n contract voorkomt HOOOOPEN gezeik!!

Alleen ga ik die van ons niet posten. Wij hebben daar een dure advocaat opgehad, voor al onze contracten overigens, en ga dat niet zo online zetten sorry.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:23

Chaos schreef:
Wij hebben ook contracten voor onze bijrijders. Vindt het niet meer dan normaal. Dan weet ik tenminste zeker dat ik in mijn recht sta mocht er een keer wat voorvallen.

Maar dat sta je toch altijd? Het is en blijft jouw pony immers :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:25

Ja, maar bij ongevallen, beschadigingen en dergelijke zijn wij nu compleet gedekt. En anders niet. Dat is de rede dat wij een Hippisch advocaat gevraagd hebben toendertijd. :)

En het kan om van alles gaan, als wij de huur op willen zeggen om wat voor reden dan ook, om regels waar wij ze weer op kunnen wijzen, over betalingen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:27

Ook zonder dure advocaat mag ten alle tijden je bijrijdster de deur wijzen.

Bij ongevallen ben je (in principe) als eigenaar altijd als eerste aansprakelijk.
Tenzij je een speciaal lease-contract hebt, maar dan zijn het geen bijrijdsters meer, maar leasers.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:30

Chaos schreef:
Ja, maar bij ongevallen, beschadigingen en dergelijke zijn wij nu compleet gedekt. En anders niet. Dat is de rede dat wij een Hippisch advocaat gevraagd hebben toendertijd. :)

En het kan om van alles gaan, als wij de huur op willen zeggen om wat voor reden dan ook, om regels waar wij ze weer op kunnen wijzen, over betalingen..

Maar jij hebt het over huur, en dan zijn het dus leasers en snap ik dat je een contract hebt. Maar dat zijn imo geen bijrijders meer idd zoals al aangegeven wordt.

1x laten lezen is voor mij genoeg. Weet je het niet of wil je het niet weten dan is het aan mij of je nog een tweede kans krijgt of niet :).

Pfff...ben blij dat ik niet zo moeilijk ben hoor en dat ik ook nog nooit lastige bijrijdsters heb gehad. Ik heb een paar eisen en dat is dat ze komen op afgesproken dagen en dat ze lief zijn voor ponieponie :Y)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:42

Huurders zijn ook bijrijders hier. ;)

Ik verhuur de 5 pony's, en 1 van onze paarden. Al deze mensen hebben zonder problemen getekend. Het is ook voor hun alleen maar goed, hun weten waar ze staan.

Onze pony's worden afhankelijk van het bedrag 3 of 4x per week gereden. Dit is incl. 1 privéles van ons per week. De overige dagen worden er lessen mee gegeven.

Wat is het verschil tussen een bijrijder en een huurder? Voor mij geen, behalve of ze al dan niet betalen.

En wat heeft het voor zin een contract alleen te laten lezen, dan kun je het net zo goed mondeling doen, want een gelezen contract is bij mijn weten niet bindend.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:47

Ja precies, dat is het verschil ;). En ook een groot verschil, omdat je idd dan gemier kan krijgen over betalen, wat wel/niet betalen, wanneer wel/niet betalen, wat krijg je voor dat geld..en wat als je voor dat geld niet krijgt wat je kan krijgen.

Bij mij betalen ze niks en rijden ze mijn pony 1 of 2 keer in de week op de dagen dat ik niet kan. Vrijheid, blijheid en ook geen gemier over betalingen ed. Ik wil dat ze tzt gaan lessen, dat is het enige geld dat er bij komt kijken.

Bevalt het niet, is het over met de pret :j (van beide kanten). Lekker simpel, lekker makkelijk én een goede verstandhouding met de bijrijdster. Ik ben tevreden :D

Het hele punt dat ik wil maken, is dat er toch helemaal geen reden toe is om een bindend contract te maken. Een bijrijdster heeft namelijk helemaal niets om te claimen... Als het mij niet bevalt dan is het over (met of zonder contract). Wat moet er in het contract staan wat zo belangrijk is dat getekent moet worden? Ik kan niks bedenken namelijk :). In een contract staan meestal dingen die wel/niet mogen.. nou, die kan ik toch ook laten lezen? Een handtekening heeft voor mij totaal geen meerwaarde. Ik weet dat ze het gelezen hebben en dat is toch het belangrijkste? Het is en blijft immers mijn pony :).
Maar, als het om leasers gaat..dan is een contract een goed idee omdat er dan van beide kanten verplichtingen zijn, verwachtingen zijn en betalingen gedaan moeten worden :j

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:16

Hoe zit het eigenlijk met bijvoorbeeld kreupel worden tijdens het rijden van de bijrijdster??
Wie is er verandwoordelijk dan en wie gaat de DA kosten dan dokken??
kan je dat ook in een contracct opnemen?