hopeloos trailer laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leootje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 17:31

en dan, op een dag :D
moest ik voor de eerste les naar de manege, en was ze er ook al weer 30 X uitgevlogen, ik was het op een bepaald moment zo beu, dat ik de eigenaar de zweep in zen handen geduwd heb, en gezegd heb: moment dat ze haar hoofd omhoog doet om er uit te vliegen, geef je ze een goede mep op haar billen!

en inderdaad, ze loopt de klep op, wil haar hoofd omhoog doen, krijgt een mep, en loopt zo in eenmaal de trailer op!

ja iemand had dat ook tegen mij gezegt... alleen werd het (eigenlijk zoals ik al had verwacht) alleen maar erger.. ze werd er bang door.
wat dus ook heel veel mensen zeggen! ik snap dat het bij ieder paard anders is maar bij die van mij werkt dat dus niet..

siskeh

Re: hopeloos trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:35

Wat je zegt in je laatste bericht klopt helemaal TS :j
Het hangt echt van het type paard af..
is het angst of "verzet" sommige hebben gewoon een schop onder hun kont nodig, andere meer rust en duidelijkheid.

Degene die een schop onder hun kont nodig zijn, zijn eigenlijk het moeilijkste.
Al zullen ze lang niet allemaal zo moeilijk zijn, maar ik ken er een paar..., pfff ben blij dat ik ze niet hoef te laden :')

Hoe gaat het ondertussen met grondwerk?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:49

leootje14 schreef:
en dan, op een dag :D
moest ik voor de eerste les naar de manege, en was ze er ook al weer 30 X uitgevlogen, ik was het op een bepaald moment zo beu, dat ik de eigenaar de zweep in zen handen geduwd heb, en gezegd heb: moment dat ze haar hoofd omhoog doet om er uit te vliegen, geef je ze een goede mep op haar billen!

en inderdaad, ze loopt de klep op, wil haar hoofd omhoog doen, krijgt een mep, en loopt zo in eenmaal de trailer op!

ja iemand had dat ook tegen mij gezegt... alleen werd het (eigenlijk zoals ik al had verwacht) alleen maar erger.. ze werd er bang door.
wat dus ook heel veel mensen zeggen! ik snap dat het bij ieder paard anders is maar bij die van mij werkt dat dus niet..

je moet uiteraard wel duidelijk het verschil zien tussen niet willen en bang zijn.
als ze bang zijn helpt het niet om ze af te rossen, dan maak je het alleen maar erger.
maar als ze gewoon niet willen, de mijne ging er wel in, maar met een rotvaart er weer uit, en stond dan rustig te kijken waar ik bleef om ze terug te vangen, dat was dus duidelijk niet uit bangigheid.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:43

leootje14 schreef:
my_precious schreef:
ik heb niet het hele topic gelezen en weet niet of er de zelfde antwoorden bij zitten, mar wat wij wel is gedaan hebben.
is met een emmertje biks proberen te lokken en iemand aan de zeikant van de trailer laten staan om te zorgen dat ze er niet naast stapt en dan als ze eenmaal op de trailer staat niet gelijk de klep dichtdoen maar lekker biks o.i.d. blijven voeren zodat ze went aan het idee erop staan zeg maar.
dan weer uitladen en gewoon blijven oefen.
dan op een gegeven moment als ze er een tijdje aan gewend is op de trailer te staan met de klep open goed blijven belonen met hoog stemmetje (hihi) en dan de klep half dicht houden dus niet helemaal dichtdoen en dat ook een paar keer doen, steeds een stukje verder tot ze rustig blijft staan als de klep eenmaal dicht zit.
vaak lukt dit wel maar je moet natuurlijk wel alle tijd van de wereld nemen.
ik wens je in iedergeval succes.

dit was inderdaad ook ons plan ;) alleen wil ze niks van het eten hebben want dan is ze er al weer uit...

hmz.. en als je het met appels doet en wortels?
een paar happen er van laten nemen en dan in de trailer leggen als een soort voerpad haha dat zou je ook kunnen proberen.
het is erg moeilijk om in te schatten ook vind ik als je er zelf niet bij bent!

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:10

Misschien zou je nog evt naar een monty roberts clinic kunnen gaan, die schijnt ook goed te zijn met trailer laden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:20

MissAmazone schreef:
Vind ik dus niet, onkunde zijn mensen die er met een zweep achter staan zoals je vaak bij wedstrijden ziet, dat is onkunde. Zoals wij dat soms doen is erg vriendelijk en slechts een beetje hulp voor haar soms enige twijfel. Zeg ook zachtjes en niet als een idioot kracht zetten. Een klopje op de billen gaat nog harder :\

MissAmazone schreef:
Misschien zou je nog evt naar een monty roberts clinic kunnen gaan, die schijnt ook goed te zijn met trailer laden.

ik denk zomaar dat Monty ook niet met touwen en longeerlijnen werkt.... ;)
ben daar pas nog een cursus expert trailerladen wezen doen en er kwam geen longeerlijn over een balk of achter een kont langs aan te pas hoor! Het enige wat ze met een longeerlijn doen is het paard vast houden omdat een halstertouw te kort is. :j

Als het bij jouw paard wel werkt dan is dat prima, maar er zijn paarden waarbij dat averechts werkt en er grote ongelukken mee kunnen ontstaan. Menig mens die zo'n longeerlijn vasthield heeft brandblaren of vingers in de knel gehad....
Pas als je weet waar je het over hebt kun je in sommige gevallen een lijn gebruiken maar als je weet waar je het over hebt heb je ook geen trailerlaadprobleem met je paard.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:38

Waarom vat iedereen toch op hier dat de ene opmerking iets met de andere te maken heeft.. Longeerlijn en monty roberts staat toch niet in 1 antwoord? Haar paard heeft misschien baat bij een roberts aanpak, en de onze is niet bang om te laden en heeft soms een zetje de goede richting in nodig omdat ze gewoon stijfkoppig met de oren naar voren je aan blijft kijken omdat ze het wel grappig vind dat ik al wel in de trailer sta. Zo hard dat blaren zich ontwikkelen word er ook echt niet getrokken, zoals ik al zei een duw teegn de kont zal net zo hard zijn alleen ben je dan uit de buurt van achterbenen. Maar ieder zijn eigen aanpak.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:03

cissy schreef:
en zijn hét bewijs van onkunde van degene die de lijn beet heeft

Duhelo schreef:
ook nota: lijnen over de voorstangen, en achter de paarden en dergelijke zijn enkel maar goed voor bangere paarden en kapotte lijnen te krijgen ...
MissAmazone schreef:
Vind ik dus niet, onkunde zijn mensen die er met een zweep achter staan zoals je vaak bij wedstrijden ziet, dat is onkunde. Zoals wij dat soms doen is erg vriendelijk en slechts een beetje hulp voor haar soms enige twijfel. Zeg ook zachtjes en niet als een idioot kracht zetten. Een klopje op de billen gaat nog harder :\

het ging mij om dit bovenstaande rijtje posts...
jij vindt gebruik van longeerlijnen geen onkunde, ik dus wel en met reden! Annemarie gebruikt ook geen lijnen achter de kont en over stangen etc, ook met dezelfde reden, als een paard in paniek raakt (wat je van te voren nooit in kunt schatten) dan zijn die lijnen levensgevaarlijk! Menig brandblaar en gebroken vingers zijn daar getuigen van....

Omdat er nog veel te veel adviezen komen over gebruik van longeerlijnen kan het geen kwaad om nog eens te herhalen dat profs dat dus niet gebruiken als middel om een trailerprobleem op te lossen. Misschien gaan mensen dan nadenken....