Fleurtje100 schreef:Gast is gewoon een horecaterm, en daarom ben je 'te gast' in een hotel. Term slaat verder imo nergens op in deze discussie. En dat je voor een paardenstal geen huurbescherming hebt is vrij logisch, zou wat zijn als daar ook aandacht aan besteed zou worden. Maar daar gelden net zo goed vergelijkbare regels voor (zie bron die hier al ergens genoemd is).
Volgens mij is het sinds een tijdje verplicht het stalgeld op te splitsen in drie dingen (iets met gelegenheid bieden tot sport, verzorging en toezicht en stalhuur), in de meeste gevallen zal een pensionhouder dat belastingtechnisch zo voordelig mogelijk verdelen want de btw-percentages verschillen per onderdeel, dus dat zegt verder vrij weinig.
Ik zou trouwens niet zo snel gaan staan bij een volpensionstal voor 150€. Voor dat bedrag kun je imo verwachten dat er bezuinigd wordt op dingen.
De voorbeelden hier gegeven zijn denk ik ook niet zo veelvoorkomend, ik denk dat weinig mensen verwachten dat voor 150€ alles gedaan wordt, zeker als dat niet de afspraak was toen je kwam, zal ik de praktijk niet vaak voorkomen. Maar als je dan kijkt naar het geval van de TS, 240€ betalen voor haar stal vind ik behoorlijk aan de prijs. En zo'n prijs schept wel bepaalde verwachtingen.
volpension voor 150 euro is hier in het noorden voor stal met alleen buitenbak heel gangbaar. Soms moet je dan wel zelf uitmesten of zelf je krachtvoer kopen, maar vaak is het inclusief.
Ik vind dat ook erg laag geprijsd bij volpension, vandaar dat wij hier thuis de ruimte niet volpension verhuurt hebben, maar dat we de verzorging met elkaar delen, daarnaast worden hier de kosten voor strooisel en ruwvoer gedeeld , tenzij je paard apart op stal staat (meestal koop ik in omdat ik daar meer tijd en mogelijkheden voor heb en we ook ruwvoer van eigen land hebben, maar als een ander dat regelt is dat ook prima, graag zelfs) de kale huurprijs wordt gebruikt om onderhoud land/omheining/bak, aanschaf en vervanging uit te betalen. Ik bepaal meestal hoeveel ruwvoer de paarden krijgen, en krachtvoer voert men normaal gesproken zelf. Wil het best geven in de winter als de paarden wat extra's krijgen omdat ze niet op het gras staan. Alles wat ik extra doe, als vliegenkappen om doen, dekens op of af doen of wisselen, insmeren, afspuiten bij kreupelheid of wondjes etc. is goodwill. De belasting met die onderverdeling hebben we dus niets mee te maken omdat we geen onderneming zijn, er meer kosten aan hebben dan inkomsten (we zouden meer af kunnen trekken van de belasting aan kosten en betaalde BTW dan dat de belasting aan ons kan verdienen en je bent pas een onderneming als je "verdient" )
Tuurlijk geld voor echt bedrijfsmatige pensionstallen dat er vaak een onderverdeling is. Maar dan nog zul je zien dat het bedrag voor diensten over het algemeen zeer klein is en vaak niet rendabel als normaal uurloon... Daar kan een pensionhouder dus moeilijk op bezuinigen wanneer er iets wegvalt aan diensten. Net als dat de vaste lasten doordraaien ook al houdt de stapmolen er mee op en is er geen geld om hem te vervangen, of is de bodem van de buitenbak verouderd en niet fijn meer, maar zijn de kosten te hoog om hem te kunnen laten vernieuwen...
Voor de meeste (vooral ook kleinere) pensions, is de pensionstalling een bijverdienste. Een nevenactiviteit van bijvoorbeeld een (ex)agrarisch bedrijf. Hobbymatig paarden houden en dan een deel pensionpaarden erbij om je eigen hobby goedkoper te maken doordat de pensionners meebetalen aan de accommodatie en het onderhoud, of het voer/strooisel voor je eigen dieren. Een fokker, handelsstal, manege, trainingsstal... noem maar op. Over hoe meer paarden je de vaste lasten/kosten en investeringen kunt verdelen, hoe goedkoper het per paard wordt, met een bepaald omslagpunt natuurlijk. want dan moet je weer meer investeren vanwege het grotere aantal paarden/eigenaren dat er gebruik van maakt.
Maar goed, dat is off-topic.
@PattyOosten: je bent als hotelier dan ook niet de "houder" van die hotelgast. Bij paarden is te dik is meestal geen probleem, dan is het risico vaak voor de eigenaar, maar wanneer een paard verwaarloosd wordt en er heel slecht uit ziet, of in een erg vieze stal staat, dan is dat een zeer slechte reclame voor de stal en komt de dierenbescherming toch eerst bij de stalhouder aan de deur om daarna pas de eigenaar te vinden...
Bij prijzen inclusief alles kan ik me voorstellen dat een pensionhouder niet staat te springen een paard dat maar 2 kg nodig heeft om goed te functioneren, 5 kg per dag te geven. Dat is onnodig krachtvoer geven en overvoeren. Niet goed voor dat paard, en ook niet voor de pensionhouder. Sommige pensionhouders vangen dat op door je per kg extra per dag bij te laten betalen. Of je het (extra/ander) krachtvoer zelf te laten kopen.
Net als overdadig ruwvoer voeren, wat door het paard niet allemaal opgegeten wordt, maar wordt versmeerd en vertrapt in de stal. Dat kost een pensionhouder veel voer, en dus geld!!! En geeft ook nog eens veel rotzooi. En doordat de marges per paard niet zo hoog zijn telt bijna elk dubbeltje extra hard... Vandaar ook dat sommige stalhouders zo narrig worden van eigenaren die veel droog/schoon stro wegscheppen met uitmesten... En tenslotte limieten gaan stellen aan verbruik of zelf gaan uitmesten en dat gaan doorberekenen. En tenslotte staan hooi en strooisel achter slot en grendel...
Maar goed, bij de huur van een stal heb je meestal een wederzijds opzegtermijn. Net als dat er over het algemeen gecommuniceerd wordt over naderende veranderingen of prijsstijgingen. Dus als een stalhouder wil veranderen, en jij wilt daarin niet mee, dan kan hij je altijd de huur opzeggen. Ik vind het belachelijk als een klant/gast je de bedrijfsvoering moeilijk maakt. een klant is alleen een klant als je er aan verdient. Voor vrijwilligerswerk en gratis je paard stallen en verzorgen kun je beter ergens anders gaan kijken... Als de prijs-kwaliteit verhouding scheef begint te groeien kun je als pensionklant gewoon om je heen kijken of die kwaliteit ergens anders beter is. Het staat je vrij om te vertrekken.
Waar het vooral om gaat is dat er onaangekondigt dingen veranderen. Dat niet van te voren gecommuniceerd wordt wat er wanneer gaat veranderen en waarom. Dan kom je voor een voldongen feit te staan en heb je geen tijd meer om in overleg te treden of wat anders te zoeken wanneer je de veranderingen onacceptabel vind.
Een pensionstal had een kantine met kacheltje. Altijd fijn om even warm te zitten en te kletsen. Toen werd er steeds meer intern uitgebreid met stallen bij bouwen waardoor de binnenpoetsplaats te krap werd, vervolgens 2 ponystallen in de kantine werden gebouwd, steeds meer paarden op het land, en ook in de winter hele dagen (wel paardvriendelijk) waardoor er het hele jaar door bijna geen gras meer was en de paarden dus het hele jaar in de wei bijgevoerd moeten worden met grote balen kuil, 2x zoveel mensen om de bak mee te delen... Toen ponylessen in groepjes in de bak... Tja, daar wordt ook niet voor gecompenseerd terwijl je wel achteruit gaat in beschikbare ruimte. Daar krijg je ook verloop door. Maar je kunt het als klant niet terugdraaien...