Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
eldango schreef:Een goede smid is nooit te duur!
Een slechte smid is duur!
Ik kijk niet naar de kosten maar naar het werk wat ze leveren.
Mijn motto:
Geen hoef geen paard!
Mijn smid rekent:
25,- bekappen
75,- rondom beslaan en 5,- voor de gaten.
Je kunt het ook anders zien. Bij ons zijn de ongediplomeerde beginnende en ook dus echt slechtere smeden een stuk goedkopere dan de bewezen smeden. Op het moment dat een hoefsmid ver onder de prijs gaat zitten, zou ik me serieus afvragen of dit dan wel een goede smid is. Ibbel schreef:En waarom zou bekappen zo veel goedkoper moeten zijn dan beslaan? Bekappen is de basis, daar gaat als het goed is de meeste tijd in zitten. IJzers kosten inkoop 1,50 euro het stuk, daar zitten de kosten niet in, en dat eronder timmeren is het minste werk. De kwaliteit moet in het bekappen liggen, dáár zet je het paard goed mee op de voeten.
Merlijn schreef:De smid komt aan huis en doet twee paarden; per paard:
Rondom warm beslaan met gaten: 100,-
(Bekappen: 30,- Nu staan ze allebei op ijzers)
De ene zonder lippen voor. Als het niet naar haar zin past gaat ijzer weer het vuur in.Ibbel schreef:En waarom zou bekappen zo veel goedkoper moeten zijn dan beslaan? Bekappen is de basis, daar gaat als het goed is de meeste tijd in zitten. IJzers kosten inkoop 1,50 euro het stuk, daar zitten de kosten niet in, en dat eronder timmeren is het minste werk. De kwaliteit moet in het bekappen liggen, dáár zet je het paard goed mee op de voeten.
Nou, daar ben ik het toch niet mee eens. Een ijzer passend smeden, een opzet er in smeden; eventueel goed schuin afvijlen aan de zijkant tegen het aftrappen noem ik echt niet: er even onder timmeren.
eldango schreef:Een goede smid is nooit te duur!
Mijn motto:
Geen hoef geen paard!
Mijn smid rekent:
25,- bekappen
75,- rondom beslaan en 5,- voor de gaten.
Tulandro schreef:Je kunt het ook anders zien. Bij ons zijn de ongediplomeerde beginnende en ook dus echt slechtere smeden een stuk goedkopere dan de bewezen smeden. Op het moment dat een hoefsmid ver onder de prijs gaat zitten, zou ik me serieus afvragen of dit dan wel een goede smid is.
eldango schreef:eldango schreef:Een goede smid is nooit te duur!
Mijn motto:
Geen hoef geen paard!
Mijn smid rekent:
25,- bekappen
75,- rondom beslaan en 5,- voor de gaten.Tulandro schreef:Je kunt het ook anders zien. Bij ons zijn de ongediplomeerde beginnende en ook dus echt slechtere smeden een stuk goedkopere dan de bewezen smeden. Op het moment dat een hoefsmid ver onder de prijs gaat zitten, zou ik me serieus afvragen of dit dan wel een goede smid is.
Een goede smid weet wat ie doet. Zorgt dat de hoeven in verhouding staan met de kooten. Corrigeert waar mogelijk is.
Bij een slechte kun je zeer vlug weer opnieuw een smid bellen of je beestje staat een tijdje kreupel.
Dus wat is duur?
Ik heb jouw opmerking te letterlijk genomen. Ik sluit me helemaal bij jou aan