Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
robeer schreef:Er staat trekkend voertuig plus de aanhangwagen. Er wordt hier dus gesproken over het samenstel. Niet over de maximummassa van het trekkend voertuig. En een stroomschema volg je, je haalt er niet uit wat je van pas komt.
Waratje schreef:robeer schreef:Er staat trekkend voertuig plus de aanhangwagen. Er wordt hier dus gesproken over het samenstel. Niet over de maximummassa van het trekkend voertuig. En een stroomschema volg je, je haalt er niet uit wat je van pas komt.
Dat ben ik volledig met je eens.![]()
Er staat maximum toegestane massa van trekkend voertuig en aanhangwagen, dat betekent dus dat de maximum toegestane massa van het trekkend voertuig hier wordt geteld en niet het lege trekkend voertuig.
Dus als je auto een MTM van 2500 kg heeft, mag je er maar een trailer achterhangen met een MTM van 1000 kg als je de combi met B wil rijden.
Emuline schreef:oke, mocht er niets werken, ga ik alleen de remmen en knipperlichten doen.
mocht alles het doenis alleen maar fijn
ik ga slapen.. morgen lange rit
me hele buik is overstuur, van de zenuwen hihi,
hoop dat ik kan slapen.
robeer schreef:Zucht. Nergens in artikel 15 van het regelement rijbewijzen wordt gesproken over het laadvermogen van het trekkend voertuig. Het gaat over de maximale massa van het samenstel. Voor de laatste keer: het samenstel is het leeg gewicht van de auto met daarbij opgeteld het leeg gewicht van de aanhanger en het laadvermogen van de aanhanger. Laadvermogen van de auto is NIET van toepassing.
Citaat:mits in dat geval ... en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);
Citaat:3° Categorie B:
- auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;
- samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.
De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie;
Amalarab schreef:Wat een gezeur allemaal, ik vind het juist zo interessant te lezen over welke platen vervangen moeten worden en hoe enz......aangezien ik dit ook graag zelf wil gaan doen.
Ik zag betonplexplaten voor 25 euro op MP. Wat moet er op de kopse kanten gesmeerd?
En zijn de roestvrijstalen bouten/moeren prijzig?
Eerst moet de bodem eruit, minimale dikte is hoeveel? (mijn bodemplaat kan hergebruikt, die is nog nieuw overigens)
en is betonplex van 18mm dik genoeg voor de wanden?
Kostolany schreef:Het blijft altijd een discussie B of BE....en voor veel mensen blijft het onduidelijk. Laatst stond er nog een heel stuk in de krant over carvans en hoeveel mensen fout zaten met rijden op B. Dus ik zou zeggen als je van het gezeur af wil en het een stuk makkelijker wil hebben ga dan gewoon je E halen. KOst je een dagcursus een keer 500 euro en klaar. Stuk gezeur minder. HOef je alleen nog maar op te letten of je auto de trailer wel mag trekken.
geerke schreef:Amalarab schreef:Wat een gezeur allemaal, ik vind het juist zo interessant te lezen over welke platen vervangen moeten worden en hoe enz......aangezien ik dit ook graag zelf wil gaan doen.
Ik zag betonplexplaten voor 25 euro op MP. Wat moet er op de kopse kanten gesmeerd?
En zijn de roestvrijstalen bouten/moeren prijzig?
Eerst moet de bodem eruit, minimale dikte is hoeveel? (mijn bodemplaat kan hergebruikt, die is nog nieuw overigens)
en is betonplex van 18mm dik genoeg voor de wanden?
de kopse kanten zijn inderdaad de plekken die het eerst rotten....twee laagjes beits moet voldoen.
Volgens mijn vader(meester schilder)moet je het ook niet compleet afdichten,want dan kan het vocht wat er in zit er niet meer uit.
De twee laagjes zorgen ervoor dat er geen vocht in komt.
Voor de bodem staat een dikte van 23 mm?(ikke@ weet dat beter)
Mijn oude bodem was trouwens 18 mm dik,en de paardentrailer bouwer hier vlakbij,Fautras, verkoopt ze ook die dikte.
(voor 350 euro....ga ik niet doen)
Ik heb gegoogled en kwam toen op wisa wire terecht,trailer en vrachtwagen bodems....ook niet eeuwig en hoogstwaarschijnlijk niet goedkoop.
Voor de wanden zal 18 mm genoeg zijn.
Emuline schreef:Ik ben eigenaar van 1 1/5 paards trailer![]()
![]()
mijn eerste indruk was WOW!
later ging ik daar door heen kijken en toen zag ik eigenlijk wat er allemaal nog GOED was aan dat ding
voorkant en de linker schuine kant is verrot.
dus daar ga ik andere panelen in zetten.
voor de rest een extra raampje, ja als je toch bezig bent, moet je het goed doen.
verder ga ik de bedrading helemaal opnieuw aanleggen,
en de koppeling ook vervangen. De oplooprem doet het goed. eerste keer ging die eventjes heen en weer (heeft 5 jaar stil gestaan) daarna was dit over. De demper van de oplooprem is ook stuk, dus als je weg rij voor stoplicht etc, voel je een kleine stoot. Maar mijn vader heeft een nieuwe koppeling liggen .. Dus helemaal blij
hij komt dinsdag even (hoop ik) de koppeling vervangen
en dan gaat de rest ook eventjes bekeken worden.
maar dat laat ik aan een proffesionel over.
nu ga ik slapen. heb lange dag gehad. 5 uur gereden met de trailer.
ik zal morgen eventjes foto's maken.
kunnen jullie zien hoe.....lelijk.....de trailer is hihi.
NOG... want daar gaat verandering in komen.
weltrusten.
geerke schreef:hier kun je remgarnituur kopen
http://www.trailerplus.nl/Product/42561 ... 130_mm.htm
Even kijken wat er op de as staat voor merk en nummer.
(Meestal zijn de kabels en het ijzer verrot van de remmen.)