Trailer opknappen/verbouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:34

ja ik heb me vader mee. die heeft alles ook aangelegd bij de caravan (als daar geen electra op zit, weet ik het niet meer.

en alleen een flesje??? ik neem me hele gereedschapkist mee...
wd40, remmenreiniger.. alles vanuit onze auto-garage gaat mee!
maar komt goed!!

OH!!! weet iemand of het bij trailers ook zo is, dat elk merk z'n eigen disselslot heeft?
zo niet, waar kan je dat kopen?

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:24

Een stuk schuurpapier kan ook wonderen doen als er in de verlichtingsunit corrosie op de fittingen / stekkertjes zit.

Een aantal merken koppelingen hebben idd. eigen merk disselslot, maar je kunt ook een universele kopen. Ik heb een universele bij een ruitershop gekocht (ziet er zo uit: http://cgi.ebay.nl/Overdekslot-voor-aan ... 0604606276) Bij deze versie loopt er geen water in het slot, dus 's winters geen last van een bevroren slot). Bij het slot wat ik heb zat er een discus slot bij, soms verkopen ze de overdeksloten zonder slot en moet je er zelf een discus slot bij kopen.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:46

Overdag, als het zicht niet beperkt wordt hoeft de verlichting (gewoon de lampen dus) niet te werken. Oftewel in vakjargon: bij goed zicht zijn de bepalingen van het RVV van toepassing. Als je dus een controle krijgt en je achterlichten doen het niet, niks aan de hand, je kunt hier geen bekeuring voor krijgen. Ik ga er dan wel vanuit dat het zicht goed is en het niet binnen het half uur voor zonsondergang is.

Als je een zware auto met veel trekvermogen hebt, kun je wel aan de 3500 komen hoor. Dan geldt in ieder geval het maximum voor rijbewijs B. Zoals ik al eerder als voorbeeeld aanhaalde hadden we vroeger een mercedes Vito van (volgens mij) net geen 1900 kilo ledig gewicht. Deze mocht (uit mijn geheugen puttende) maximaal 2000 kilo trekken. met B mochten we dus niet het constructieve maximum trekken. Onze caravan van 1600 kilo (ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen) was echter geen enkel probleem. Hier was de constructie dus niet de beperking maar het rijbewijs. Ik ben het wel met je eens dat het vaker andersom is, zeker bij een ' gewone' auto. Lees niet zijnde jeep ofzo.

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:14

oke, mocht er niets werken, ga ik alleen de remmen en knipperlichten doen.

mocht alles het doen :D is alleen maar fijn :D

ik ga slapen.. morgen lange rit :P
me hele buik is overstuur, van de zenuwen hihi,
hoop dat ik kan slapen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:19

robeer schreef:
Er staat trekkend voertuig plus de aanhangwagen. Er wordt hier dus gesproken over het samenstel. Niet over de maximummassa van het trekkend voertuig. En een stroomschema volg je, je haalt er niet uit wat je van pas komt.

Dat ben ik volledig met je eens. :P
Er staat maximum toegestane massa van trekkend voertuig en aanhangwagen, dat betekent dus dat de maximum toegestane massa van het trekkend voertuig hier wordt geteld en niet het lege trekkend voertuig.
Dus als je auto een MTM van 2500 kg heeft, mag je er maar een trailer achterhangen met een MTM van 1000 kg als je de combi met B wil rijden.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:57

Waratje schreef:
robeer schreef:
Er staat trekkend voertuig plus de aanhangwagen. Er wordt hier dus gesproken over het samenstel. Niet over de maximummassa van het trekkend voertuig. En een stroomschema volg je, je haalt er niet uit wat je van pas komt.

Dat ben ik volledig met je eens. :P
Er staat maximum toegestane massa van trekkend voertuig en aanhangwagen, dat betekent dus dat de maximum toegestane massa van het trekkend voertuig hier wordt geteld en niet het lege trekkend voertuig.
Dus als je auto een MTM van 2500 kg heeft, mag je er maar een trailer achterhangen met een MTM van 1000 kg als je de combi met B wil rijden.

Zucht. Nergens in artikel 15 van het regelement rijbewijzen wordt gesproken over het laadvermogen van het trekkend voertuig. Het gaat over de maximale massa van het samenstel. Voor de laatste keer: het samenstel is het leeg gewicht van de auto met daarbij opgeteld het leeg gewicht van de aanhanger en het laadvermogen van de aanhanger. Laaadvermogen van de auto is NIET van toepassing.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:58

Emuline schreef:
oke, mocht er niets werken, ga ik alleen de remmen en knipperlichten doen.

mocht alles het doen :D is alleen maar fijn :D

ik ga slapen.. morgen lange rit :P
me hele buik is overstuur, van de zenuwen hihi,
hoop dat ik kan slapen.

Ja, als alles werkt is dat natuurlijk sowieso prettiger. Heb je er in ieder geval minder werk mee :D
Succes morgen en slaap ze.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:11

@ Ikke.

Ten eerste l*l ik niet uit mijn nek. Als je goed had gelezen, had je gezien dat ik in mijn eerste post in jouw quote hetzelfde zeg als in het door mij geplaatste artikel uit het RR uit jouw tweede quote. Alleen de bewoording is anders.

Ten tweede plaats ik dus niet daarna de juiste tekst.

Ten derde loop ik niet zielig te doen maar vraag me terecht af waarom jij anderen wil doen laten denken dat ik iemand 'iets aan wil praten'. Dat werd door mij als zeer denigrerend ervaren.

Ten vierde kun JIJ wel weten wat er in de wet staat en kun JIJ toevalig wél hebben meegewerkt aan de FAQ. Maar laat JIJ nou toevallig niet de enige op Bokt zijn die iets van wet- en regelgeving afweet.

Verder stop ik deze discussie met jou bij deze. Ik denk dat ik een aantal maal heel duidelijk, met bronvermelding, heb uitgelegd hoe het zit met het rijbewijs B en aanhangers. Mocht je me nog iets te vertellen hebben, kun je dat via PB doen op een normale (lees niet denigrerende) toon. Het laatste wat ik namelijk wil is dat het topic van TS gesloten wordt.

Amalarab

Re: Trailer opknappen/verbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:21

Wat een gezeur allemaal, ik vind het juist zo interessant te lezen over welke platen vervangen moeten worden en hoe enz......aangezien ik dit ook graag zelf wil gaan doen.
Ik zag betonplexplaten voor 25 euro op MP. Wat moet er op de kopse kanten gesmeerd?
En zijn de roestvrijstalen bouten/moeren prijzig?
Eerst moet de bodem eruit, minimale dikte is hoeveel? (mijn bodemplaat kan hergebruikt, die is nog nieuw overigens)
en is betonplex van 18mm dik genoeg voor de wanden?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 02:42

robeer schreef:
Zucht. Nergens in artikel 15 van het regelement rijbewijzen wordt gesproken over het laadvermogen van het trekkend voertuig. Het gaat over de maximale massa van het samenstel. Voor de laatste keer: het samenstel is het leeg gewicht van de auto met daarbij opgeteld het leeg gewicht van de aanhanger en het laadvermogen van de aanhanger. Laadvermogen van de auto is NIET van toepassing.

Hierin heb je geen gelijk.

Zoals ik al zei, zijn er 2 aspecten aan het met een aanhanger rondtouren met een simpel B-rijbewijs. Wat betreft de verhouding tussen auto en de trailer heb je gelijk en telt de ledige massa van de auto en de MTM van de trailer. Dit omdat je werkt met worst-case waarden: een lege auto mag niet minder wegen dan een volgeladen trailer om de veiligheid te kunnen garanderen. Waarom dat opeens wel mag met een BE rijbewijs is mij een raadsel, maar goed - mijn mening werd niet gevraagd bij het opstellen van de regels.

Voor wat betreft de tweede voorwaarde (die 3.5 ton) telt wel degelijk het laadvermogen van de auto mee. Er staat letterlijk in jouw artikel 15:
Citaat:
mits in dat geval ... en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);

Het vette deel slaat op de MTMS, zoals hierboven aangehaald een parameter door de constructeur bepaald. Deze bepaalt hoeveel een volgeladen auto met een volgeladen trailer samen maximaal mogen wegen. Het laadvermogen van de auto speelt dus wel degelijk een rol, maar niet rechtstreeks als de TMM.

Het onderste vak van je stroomschema kun je op twee manieren lezen, zoals Waratje al demonstreerde. Ofwel lees je:
(TMM van het trekkend voertuig) + (aanhanger) < 3500kg
Ofwel lees je:
TMM (trekkend voertuig + aanhanger) < 3500kg
De door jou aangehaalde wettekst laat echter enkel ruimte voor de laatstgenoemde interpretatie.

Het staat volgens mij ook verkeerd in de FAQ; daarin staat dat je de TMM (of MTM) van het trekkend voertuig bij de TMM van de aanhanger moet tellen en zo kun je de wettekst onmogelijk interpreteren. Dit is wat er in de belgische wetgeving te lezen valt:
Citaat:
3° Categorie B:

• auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;
  • samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.

De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie;

Een voorbeeld: Ik reed vroeger rond met een oude Mercedes W124 200D die 1500kg mag trekken bij 75kg kogeldruk. Het leeggewicht van dat ding is 1280kg. De MTMS van dit type auto is geloof ik 3250kg. Met een B-rijbewijs mocht ik dus een trailer trekken met een MTM van maximaal 1280kg. Beide voorwaarden zijn vervuld doordat je trailer + auto nooit meer mogen wegen dan 3250kg, wat uiteraard kleiner is dan 3500kg.

Nog een voorbeeld: Stel dat je een grote auto hebt die leeg 1750kg weegt. Die bewuste auto heeft een MTMS van 3500kg. De TMM van die auto is 2500kg. Als je er nu een trailer achter hangt die maximaal 1700kg mag wegen, wat wordt het dan?
a/ 2500kg + 1700kg = 4200kg > 3500kg en dus BE rijbewijs (volgens de FAQ)
b/ 1750kg + 1700kg = 3450kg > 3500kg EN 1750kg > 1700kg en dus B rijbewijs (volgens robeer)
b/ MTMS = 3490kg < 3500kg EN 1750kg > 1700kg en dus B rijbewijs (wat ik denk)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:04

Amalarab schreef:
Wat een gezeur allemaal, ik vind het juist zo interessant te lezen over welke platen vervangen moeten worden en hoe enz......aangezien ik dit ook graag zelf wil gaan doen.
Ik zag betonplexplaten voor 25 euro op MP. Wat moet er op de kopse kanten gesmeerd?
Eerst moet de bodem eruit, minimale dikte is hoeveel? (mijn bodemplaat kan hergebruikt, die is nog nieuw overigens)

de kopse kanten zijn inderdaad de plekken die het eerst rotten....twee laagjes beits moet voldoen.
Volgens mijn vader(meester schilder)moet je het ook niet compleet afdichten,want dan kan het vocht wat er in zit er niet meer uit.
De twee laagjes zorgen ervoor dat er geen vocht in komt.
Voor de bodem staat een dikte van 23 mm?(ikke@ weet dat beter)
Mijn oude bodem was trouwens 18 mm dik,en de paardentrailer bouwer hier vlakbij,Fautras, verkoopt ze ook die dikte.
(voor 350 euro....ga ik niet doen)

Ik heb gegoogled en kwam toen op wisa wire terecht,trailer en vrachtwagen bodems....ook niet eeuwig en hoogstwaarschijnlijk niet goedkoop.

Voor de wanden zal 18 mm genoeg zijn.

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 09:40

nou mensen.. de dag van de waarheid!!!
oh jeetje ben zenuwachtig, wel lekker geslapen.
maar begin toch wel beetje te shaken :S

ik vind het toch wel heel erg spannend.
Normaal gaat me vriend mee, maar nu dus niet.
me vader gaat mee, en heeft ook het op op de staat etc.
dus hoop dat het goed is... en dat het te redden valt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:12

succes!
alles valt te redden hoor!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:59

Het blijft altijd een discussie B of BE....en voor veel mensen blijft het onduidelijk. Laatst stond er nog een heel stuk in de krant over carvans en hoeveel mensen fout zaten met rijden op B. Dus ik zou zeggen als je van het gezeur af wil en het een stuk makkelijker wil hebben ga dan gewoon je E halen. KOst je een dagcursus een keer 500 euro en klaar. Stuk gezeur minder. HOef je alleen nog maar op te letten of je auto de trailer wel mag trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:44

Kostolany schreef:
Het blijft altijd een discussie B of BE....en voor veel mensen blijft het onduidelijk. Laatst stond er nog een heel stuk in de krant over carvans en hoeveel mensen fout zaten met rijden op B. Dus ik zou zeggen als je van het gezeur af wil en het een stuk makkelijker wil hebben ga dan gewoon je E halen. KOst je een dagcursus een keer 500 euro en klaar. Stuk gezeur minder. HOef je alleen nog maar op te letten of je auto de trailer wel mag trekken.

Dat klopt, al is het mij ondertussen wel duidelijk waarom ook oom agent op straat het niet snapt.
geerke schreef:
Amalarab schreef:

de kopse kanten zijn inderdaad de plekken die het eerst rotten....twee laagjes beits moet voldoen.
Volgens mijn vader(meester schilder)moet je het ook niet compleet afdichten,want dan kan het vocht wat er in zit er niet meer uit.
De twee laagjes zorgen ervoor dat er geen vocht in komt.
Voor de bodem staat een dikte van 23 mm?(ikke@ weet dat beter)
Mijn oude bodem was trouwens 18 mm dik,en de paardentrailer bouwer hier vlakbij,Fautras, verkoopt ze ook die dikte.
(voor 350 euro....ga ik niet doen)

Ik heb gegoogled en kwam toen op wisa wire terecht,trailer en vrachtwagen bodems....ook niet eeuwig en hoogstwaarschijnlijk niet goedkoop.

Voor de wanden zal 18 mm genoeg zijn.

Twee laagjes beits voldoen voor twee jaar of zo. Wil je echt een goede trailer, gebruik je zeker vier lagen hufterproof lak, autolak (professioneel, de Beer of soortgelijk) of lak voor zeewaardige schepen of andersoortige lak die zeker dezelfde kwaliteit heeft. Uiteraard zorg je ervoor de platen zeer goed droog zijn voordat je gaat schilderen.
Bodemplaat gebruik je GEEN betonplex maar gewone multiplex, die je ook weer minimaal vier keer in dezelfde hufterproof lak zet. Over deze vloer leg je een losse rubber mat van degelijke kwaliteit, die je opzij zet wanneer je de trailer niet gebruikt, zodat het eronder kan drogen.

De dikte van de vloer is niet meer vast gelegd (was vroeger 24mm). De huidige regelgeving zegt dat de vloer van voldoende sterkte moet zijn voor het beoogde doel, yep........ Ik hanteer gewoon de oude regelgeving als uitgangspunt. Gebruik voor de vloer een watervast verlijmde plaat in "buitenkwaliteit", liefst een vorm van hardhout.

Wanden kunnen 18mm zijn, maar let erop hoe dik de eventuele U-profielen zijn waar de wand in komt. Mijn trailer is daarom gebouwd met 15mm wanden, voldoet uitstekend.

RVS moeren en bouten zijn 2 a 2,5 keer zo duur als gewoon PBS staal. Fabory center is een prima leverancier. Ze zeggen dat ze niet aan particulieren leveren, maar in de praktijk verkopen aan iedereen die geld op de toonbank legt :D
Voor het mooi leg je op de plaatsen waar de RVS ringen op het verzinkte staal komen een nylon ring ertussen.

Succes met bouwen.

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 23:46

Ik ben eigenaar van 1 1/5 paards trailer :D :D :D

mijn eerste indruk was WOW!
later ging ik daar door heen kijken en toen zag ik eigenlijk wat er allemaal nog GOED was aan dat ding :D
voorkant en de linker schuine kant is verrot.
dus daar ga ik andere panelen in zetten.
voor de rest een extra raampje, ja als je toch bezig bent, moet je het goed doen.
verder ga ik de bedrading helemaal opnieuw aanleggen,
en de koppeling ook vervangen. De oplooprem doet het goed. eerste keer ging die eventjes heen en weer (heeft 5 jaar stil gestaan) daarna was dit over. De demper van de oplooprem is ook stuk, dus als je weg rij voor stoplicht etc, voel je een kleine stoot. Maar mijn vader heeft een nieuwe koppeling liggen .. Dus helemaal blij :D
hij komt dinsdag even (hoop ik) de koppeling vervangen :D
en dan gaat de rest ook eventjes bekeken worden.
maar dat laat ik aan een proffesionel over.

nu ga ik slapen. heb lange dag gehad. 5 uur gereden met de trailer.
ik zal morgen eventjes foto's maken.
kunnen jullie zien hoe.....lelijk.....de trailer is hihi.
NOG... want daar gaat verandering in komen.
weltrusten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:52

Dankje Ikke!
Ik heb t geprint!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:07

wat ouder topic maar ik lees al mee vanaf het begin.
Ben nu toch wel heel erg benieuwd hoe je trailer er uit ziet!
Ik wil zelf ook een trailer op gaan knappen over een tijdje.
Heb jij nog tips waar ik op moet letten?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:09

Emuline schreef:
Ik ben eigenaar van 1 1/5 paards trailer :D :D :D

mijn eerste indruk was WOW!
later ging ik daar door heen kijken en toen zag ik eigenlijk wat er allemaal nog GOED was aan dat ding :D
voorkant en de linker schuine kant is verrot.
dus daar ga ik andere panelen in zetten.
voor de rest een extra raampje, ja als je toch bezig bent, moet je het goed doen.
verder ga ik de bedrading helemaal opnieuw aanleggen,
en de koppeling ook vervangen. De oplooprem doet het goed. eerste keer ging die eventjes heen en weer (heeft 5 jaar stil gestaan) daarna was dit over. De demper van de oplooprem is ook stuk, dus als je weg rij voor stoplicht etc, voel je een kleine stoot. Maar mijn vader heeft een nieuwe koppeling liggen .. Dus helemaal blij :D
hij komt dinsdag even (hoop ik) de koppeling vervangen :D
en dan gaat de rest ook eventjes bekeken worden.
maar dat laat ik aan een proffesionel over.

nu ga ik slapen. heb lange dag gehad. 5 uur gereden met de trailer.
ik zal morgen eventjes foto's maken.
kunnen jullie zien hoe.....lelijk.....de trailer is hihi.
NOG... want daar gaat verandering in komen.
weltrusten.

Gefeliciteerd Emuline!
Hoe ziet je trailer er nu uit? Gaat het goed?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:32

geerke schreef:
hier kun je remgarnituur kopen
http://www.trailerplus.nl/Product/42561 ... 130_mm.htm

Even kijken wat er op de as staat voor merk en nummer.
(Meestal zijn de kabels en het ijzer verrot van de remmen.)

TS hoe is het met je trailer?
Die van mij schiet al een beetje op,het gaat niet snel...

Ik quote dit een omdat ik jullie niet aanraad om bij trailerplus iets te bestellen.
Ik heb nog niets besteld daar....daar ben ik nieteens aan toegekomen.
Twee uitgebreide mailtjes met alle maten van mijn 'versmolten' remgarnituur waar ik niets van begreep,telefoontjes met voice-mail die niet ingesproken kon worden.
Heb ik het na drie maanden opgegeven.
Gisteren een mailtje gestuurd naar een andere site...en vanochtend al antwoord!
Dat kan dus ook!
Dus mochten jullie onderdelen nodig hebben ,remkabels,gaffels enzo...raad ik jullie deze site aan!

http://webshop.busscher.nl/zoek.html