Stalgenoot geeft weer problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mhollander

Re: Stalgenoot geeft weer problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:56

Lijkt me opzicht toch niets mis mee. Je paard krijgt zijn hoeveel brok over de hele dag verspreid.

Heb je alweer iets gehoord van je vriendin?

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 08:03

mhollander: ze is nu op vakantie. Ja, ik zie het probleem ook niet wat ze heeft tegen het krachtvoerautomaat. Ik zal haar na de vakantie aangeven, dat haar paard daar aan mee zal moeten doen, omdat ik anders problemen kijg dat haar paard niets krijgt en mijn paarden wel en ontstaat er onrust in de kudde. Als ze het niet wil, zal ik haar zeggen, dat het beter is naar een ander plakje te kijken

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 08:19

Tja,het moeilijke hiervan is dat het een vriendin is,maar op een gegeven moment is het take it or leave it.

Je hoeft voor haar geen verantwoording af te brengen als je er zelf beter van wordt,wat een ander er ook van vindt.
Je stalgeld is spot goedkoop,maar ik zit in de randstad dus gewoon duur.

Ik zou mijn eigen weg gaan wat goed voor mij is en over de vriendschap kom je wel heen (als dit dat nog was )

Succes

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:01

jwoltmanelp schreef:
Krachtvoersysteem: via een RFID systeem (paardherkenningssysteem) voert een computer de paarden zo ongeveer 10 tot 20 keer per dag (ingesteld door gebruiker) krachtvoer. Het systeem is zo opgebouwd, dat het paard bij het voeren niet gestoord wordt door andere paarden. Zo is het voeren van krachtvoer mooi verdeeld over de dag.

Jee wat een mooi systeem! Nooit eerder van gehoord. Zal wel een hoop kosten ;)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:31

"Of misschien wel die zeurpiet voor wie alles teveel is , en die een volpension stal zoekt voor de prijs van een meehelp-stal ?"

Persoonlijk heb ik het gevoel dat dit precies het probleem weergeeft.
Mensen willen niet dezelfde prijs uitgeven als bij volpension, en denken dat ze wel hetzelfde kunnen verwachten, dat werkt zo niet!

TS, uit dit en ook je vorige topic vind ik duidelijk blijken dat je over het welzijn van alle paarden goed nadenkt, niet alleen over je eigen dieren.
Dat is lang niet overal zo, ik denk dat je ook wel beseft dat dit geen houdbare situatie meer is, en dat je beter afscheid kan nemen van "je vriendin"
Lijkt me ook voor haar geen pretje...kun jij beter naar iemand zoeken die wel in de groep past. Met degene die jouw paard least lukt het toch ook tenslotte.

En mocht je vriendin ooit in de gelegenheid komen zelf een weiland te huren en alles in eigenbeheer te doen, wellicht dat ze dan ooit beseft wat ze bij jou had ;)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:35

jwoltmanelp schreef:
Krachtvoersysteem: via een RFID systeem (paardherkenningssysteem) voert een computer de paarden zo ongeveer 10 tot 20 keer per dag (ingesteld door gebruiker) krachtvoer. Het systeem is zo opgebouwd, dat het paard bij het voeren niet gestoord wordt door andere paarden. Zo is het voeren van krachtvoer mooi verdeeld over de dag.

Worden ze dan 10 tot 20 keer per dag gevoerd??!
Hoe moet ik dat dan zien,krijgen ze dan om het uur of om de twee uur ,naarmate je het instelt een handje brok of muesli?!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:58

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:10

Sommige mensen zijn er gewoon niet voor in de wieg gelegd op een zelfsverzorgingsstal te staan.
En ik vind gewoon dat iedereen zijn steentje bij kan dragen.
Ik sta ook op zo'n stal, maar bij ons word smorgens en savonds voeren door de stalhouders (twee vriendennen) zelf gedaan.
Zij hebben ieder 2 paarden, dan staan er een vriendin van een van de stalhouders met 1 paard en ik met twee, zijn dus 7 paarden.
De meeste paarden hebben een bijrijder en bij ons is het dat iedere dag iemand alle mest opruimt.
Iedereen heeft een vaste dag in de week.
Je moet de mest, de voerplek en de stal schoonmaken.
Alles bij elkaar ook 4 kruiwagens.
Maar we zijn wel maar 1x per week aan de beurt.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:49

IK denk dat ze niet weet hoeveel werk het is paarden bij huis te hebben staan. Het is niet alleen het voeren en rijden en mesten. Er komt veel meer bij te kijken. Ik stond vroeger met mijn paarden op een manege. Was in 2 uur klaar met alles rijden en mesten eventueel. Voeren werd er gedaan.

Heb ze nu eigen stallen. Denk dat ik gemiddeld toch snel 3 a 4 uur bezig ben. Zomers iets minder maar daarvoor bij winter dacht en de herfst mee.

Je vriendin komt er wel achter hoeveel werk het is als ze bij jouw weg gaat. En zoals eerder al gezegt vriendschap kom je wel overheen.

edit:
Heb ff bij die links gekeken voor zo'n systeem. LIjkt me ideaal. ALs ze dan ook nog iets voor hooi verzinnen haha hoef je maar 1x op dag heen. Mits je ze in een schuilstal heb staan. :D

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:17

mhollander schreef:
IK denk dat ze niet weet hoeveel werk het is paarden bij huis te hebben staan. Het is niet alleen het voeren en rijden en mesten. Er komt veel meer bij te kijken. Ik stond vroeger met mijn paarden op een manege. Was in 2 uur klaar met alles rijden en mesten eventueel. Voeren werd er gedaan.

Heb ze nu eigen stallen. Denk dat ik gemiddeld toch snel 3 a 4 uur bezig ben. Zomers iets minder maar daarvoor bij winter dacht en de herfst mee.

Je vriendin komt er wel achter hoeveel werk het is als ze bij jouw weg gaat. En zoals eerder al gezegt vriendschap kom je wel overheen.

edit:
Heb ff bij die links gekeken voor zo'n systeem. LIjkt me ideaal. ALs ze dan ook nog iets voor hooi verzinnen haha hoef je maar 1x op dag heen. Mits je ze in een schuilstal heb staan. :D

Ja alleen winterdag gaat dit niet op.
Wanneer het vriest zal toch iemand 's ochtends naar stal moeten om het water te ontdooien of kapot te tikken,misschien dat ze daar ook wel een machientje voor in de handel hebben die je zo kan instellen dat er om de twee uur een hamer een paar keer op en neer gaat om het ijs kapot te slaan :+

Tevens zou ik er niet gerust op zijn wanneer m'n paard ergens achteraf in een weiland met schuilstal zou staan waar geen toezicht op
is en men alleen 1x per dag 's avonds bij de paarden komt,dus zelf zou ik nooit voor deze optie kiezen ook al is het lekker goedkoop,alhoewel 130,= is best nog aan de prijs,zonder brok/muesli en hooi,zonder toezicht en zelf mesten van stal en weide.

Voor 50-100euro meer in de maand heb je echt wel een all-in pension,met binnenbak/buitenbak,en weidegang,waar je dus alleen maar met je eigen paardje bezig hoeft te zijn zonder bijkomende werkzaamheden en je gebeld wordt wanneer je paard ziekteverschijnselen vertoont,tenminste hier in de buurt wel.

Wat nou als zo'n machine blijft hangen,of de batterijen onverwachts op zijn??
Dan staat je paardje mooi zonder eten heel de dag,want er komt 's avonds pas weer iemand!
Nee geen ideale situatie en al zeker niet in de natte periode en wintermaanden.

Maarja ieder zijn eigen keus natuurlijk en dan zal ook iedereen zijn steentje moeten bijdragen,alhoewel ik wel van mening ben dat TS hoofdhuurster is dus ook de eindverantwoording heeft wat er op het terrein gebeurt en daar dan ook de meeste tijd aanwezig is en toezicht c.q.overzicht houdt.

Ook moet je kunnen zeggen wanneer iemand niet in de groep past of niet wil passen dat deze in kwestie beter naar iets anders kan gaan uitkijken voordat de boel helemaal escaleert.
Wanneer vriendin van TS zelf besluit dat ze het niet met de nieuwe opgestelde regels eens is en daarom naar iets anders gaat kijken dit ook zonder poespas geaccepteerd moet worden.

Ieder zijn recht,even goede vrienden,maarja in de meeste gevallen moet het eerst tot een ruzie uitdraaien voor iemand de knoop doorhakt!

Tevens zou ik het als TS "vriendin" zijnde niet leuk vinden dit op een forum te moeten lezen en zou hierdoor zeker al een ruzie kunnen ontstaan.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 08:28

Perenboompie: ik begrijp je reactie en zo kan ieder een stal kiezen, die bij haar/hem past. Let wel op, ik woon in Duitsland in een gebied vergelijkbaar met de randstad. In deze omgeving is bijna geen stal te vinden, waar de paarden 24 uur buiten kunnen lopen. Wel pensioenstallen voor 350 euro per maand, waar je zelf je paard nog mag buitenzetten (of je betaalt extra). Dus mijn prijs valt nog mee.

Via internet kan ik bijhouden of het voersysteem werkt. Natuurlijk kom ik af en toe s'ochtens ook bij de paarden en in de winter zeker altijd vanwege water dat bevroren is, dat heb ik altijd al gedaan, alleen wil ik niet altijd s'ochtens een half uur wachten totdat alle paarden hun eten ophebben en ik mest. Dat kost me teveel tijd. Om toch het krachtvoer goed over de dag verspreid te geven, is dit voor mij de ideale oplossing. de weide is omringd door 2 huizen waar mensen wonen die verstand hebben van paarden en die toezicht houden en me onmiddellijk bellen, als er iets is. Dit is al een aantal keer gebeurd, en daardoor hebben we bijvoorbeeld het paard van mijn vriendin van een koliek gered.