Wat zouden jullie betalen/vragen voor een 14jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:54

Als ik jullie berichten zo lees moet ik gek zijn dat ik een 16 jarige heb gekocht die M2 geklasseerd was maar zeker een jaar niet op dat niveau heeft gelopen. Hij mistte spieren, was zeer slecht aan het been, zette zijn rug vast en liep met een stekerige showdraf die niet uit te zitten was.......

Nu na 4 maanden heb ik een werelds paard die los door zijn lijf beweegt en die mij idd verzameling, sb, verzamelde galop, eenvoudige wissels en keerwendingen leert. :+
Deze is in jullie ogen veels te duur gekocht. maar dat maakt niet uit, wat hij me de afgelopen weken heeft geleerd is al dat geld waard. Ik had me geen beter leerpaard kunnen wensen.

pol013

Re: Wat zouden jullie betalen/vragen voor een 14jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:20

belker: dat is nu precies wat ik bedoel!
Jij bent 'die gek die geld' geeft voor een fijn paard wat al iets kent.
In de paardenhandel lijkt het meer op een goederen economie dan een kenniseconomie. Wij hebben weinig over voor 'kennis' en dus een ervaren paard.
Veel plezier met je paard gewenst!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:39

Pol013, ben het helemaal met je eens, maar er kan wel heel veel verschil zitten tussen het ene M2 paard en het andere M2 paard..
Als TS het gevoel heeft dat ze er zo mee weg kan rijden vind ik dat persoonlijk heel veel waard.
Als je veel buiten wil rijden TS, zou ik hem ook een keer proefrijden buiten (of uitstappen langs de weg).

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:02

Het is lastig te zeggen zo van een tekst af.. ik denk als je rond de € 3500/4000 zit zal het reeel zijn.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:29

Ik zou zeker niet hoger gaan dan 3500 euro :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:10

Belker schreef:
Als ik jullie berichten zo lees moet ik gek zijn dat ik een 16 jarige heb gekocht die M2 geklasseerd was maar zeker een jaar niet op dat niveau heeft gelopen. Hij mistte spieren, was zeer slecht aan het been, zette zijn rug vast en liep met een stekerige showdraf die niet uit te zitten was.......

Nee hoor, ik heb een 12-jarig Z2paard gekocht met hetzelfde euvel.
Maar daar heb ik echt de hoofdprijs niet meer voor betaald ;)

Valkenier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:14

3000-3500

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:33

pol013 schreef:
In de paardenhandel lijkt het meer op een goederen economie dan een kenniseconomie. Wij hebben weinig over voor 'kennis' en dus een ervaren paard.

Fout. Er is veel geld over voor kennis. Maar dan wel voor echte kennis. Met M2 ben je de basisschool nog niet uit, dus als je voor basisschool kennis veel geld wild betalen prima. Maar ik besteed dat liever aan echte kennis.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:42

Dan zijn er maar bijzonder weinig ruiters en paarden die hun basisschool diploma behalen. Vanuit een 'sporter' gezien is dat misschien basisschool voor een boel ruiters is het toch al snel voortgezet onderwijs.

M2 stelt misschien niet zo denderend veel voor maar háál het maar eens. Meer dan de helft strandt al onderweg. Als dit paard dan écht fijn M2 loopt en niet een typisch 'hij komt de M2 nooit meer uit' paard is.
Een ruiter die nog niet echt iets heeft gedaan op het gebied van dressuur en fijn buiten wil rijden zou dan met zo'n paard misschien erg leuk uit de voeten kunnen en er nog vanalles van leren.

Dan moet zo'n paard wel aan meer voldoen dan een niveau (zoals M2, Z1/2). Zo'n paard moet dan ook echt fijn gereden zijn en vooral erg netjes opgevoed en braaf zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:43

sporter schreef:
pol013 schreef:

Fout. Er is veel geld over voor kennis. Maar dan wel voor echte kennis. Met M2 ben je de basisschool nog niet uit, dus als je voor basisschool kennis veel geld wild betalen prima. Maar ik besteed dat liever aan echte kennis.

Correctie, men is bereid veel geld te betalen voor het "gewenste uiterlijk vertoon" hetgeen niet hetzelfde is als "kennis" die het paard is bijgebracht in de vorm van correct fysiek lijfsgebruik (en behoud).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:50

aanvulling: en correcte omgangsvormen

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:57

Ik ben blij met die van mij. Heel fijn in de omgang, sympathiek in het werk. Als ik het goed doe, doet hij het ook gelijk goed en geeft een fijn gevoel. Hij kan de appuyementen, eenvoudige galopwissels. Tja, hij heeft alleen geen winst in het Z gelopen.

Buitenrijden vind hij minder, springen vind hij wel leuk.
Net zoals crossen en hij is nog lening zat

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 12:17

Voor de geinteresseerden:

In de onderhandelingen is afgesproken €3500,- + algehele keuring. Gisteren was de keuring. Het paard liep echter te lang kreupel op de buigproef en op de foto's was dit ook te zien. Het sesambeentje linksachter zag er niet mooi uit. Daarop gaf de veearts mij het advies dat het paard niet geschikt was voor mijn doeleind. De verkoop gaat dus niet door.

Bedankt voor alle tips en adviezen! Ik ga nu verder zoeken naar een geschikt paard voor mij. Mochten jullie er nog een weten? Laat het me maar weten ;)

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:43

Jammer zeg! Heel goed dat je gekeurd hebt, en denk dat het verder een goede afspraak was. Er staat er zeker nog 1 die helemaal bij je gaat passen. Succes met zoeken.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:17

zilverster schreef:
Voor de geinteresseerden:

In de onderhandelingen is afgesproken €3500,- + algehele keuring. Gisteren was de keuring. Het paard liep echter te lang kreupel op de buigproef en op de foto's was dit ook te zien. Het sesambeentje linksachter zag er niet mooi uit. Daarop gaf de veearts mij het advies dat het paard niet geschikt was voor mijn doeleind. De verkoop gaat dus niet door.

Bedankt voor alle tips en adviezen! Ik ga nu verder zoeken naar een geschikt paard voor mij. Mochten jullie er nog een weten? Laat het me maar weten ;)

Wat ben ik ontzettend blij dat je hem helemaal opnieuw hebt laten keuren! Het is natuurlijk vreselijk balen, ik ken het gevoel, ik heb er ook een keer een moeten laten staan bij/na de keuring.. Maar liever zo dan dat je hem gekocht had en er ellende mee krijgt!!
Ik wens je veel succes met je zoektocht en hoop dat je snel een fijn droompaard vindt :j

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:40

wat jammer zeg!
veel suc6 met je zoektocht!