Paard van een ander verwond, ik aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:38

lanishafay schreef:
Zij dacht ook dat ik wel aansprakelijk hiervoor ben en dat het met de WA wel zal lukken.

Apart, de veearts als aansprakelijkheidsdeskundige :D .

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:41

LDRD schreef:
lanishafay schreef:
Zij dacht ook dat ik wel aansprakelijk hiervoor ben en dat het met de WA wel zal lukken.

Nou! Wat je zegt! ;)

Mloei

Re: Paard van een ander verwond, ik aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:42

Hmm ik vind dat de eigenaar eerder had moeten kijken, maar ik vind het ook wel gedeeltelijk jouw schuld.

Hoe doe je dat anders als je de paarden uit de wei haalt? Had je jouw paarden niet één voor één de wei uit kunnen halen?
Oftewel: Was het niet te voorkomen geweest, als je ene paar keer extra had moeten lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:44

Luister nou maar naar LDRD, en daarnaast ga zo snel mogelijk naar je WA verzekering. Problem solved.

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:54

Je betaald genoeg premie aan je wa verzekering om wat te klemen. Jou kan het op ze hoogst je eigen risico kosten. Daarna vergoeden ze alle gemaakte kosten en kosten die gaan komen. Het is zo belangrijk om wa verzekerd te zijn.
Ik heb zelf een keer een zadel van een vriendin laten maken op de kosten van mijn WA verzekering. :o

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:07

TS, dat iedereen hier een mening over heeft had je natuurlijk kunnen verwachten. Daar heb je alleen niets aan, het gaat om jouw rechtspositie in deze. De eigenaresse van een goed (lees:paard) stelt jou aansprakelijk voor schade die is berokkend aan haar eigendom. Daar kan je wel of niet aansprakelijk voor zijn, dat hangt af van de feiten en is een discussie voor de verzekering. Dus, verzekering inlichten, eventueel een aansprakelijkstelling afwachten van de eigenaresse, en verder DE TIPS VAN LDRD ter harte nemen.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:29

LDRD schreef:
lanishafay schreef:

Zo gek is het op zich niet hoor. In de opleiding zit ook een deel ethiek en recht. Neemt niet weg dat de aansprakelijkheid hier niet zo zwart-wit te stellen is en de stelling van de dierenarts dus op zijn minst onvolledig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:42

lanishafay schreef:
Het was dus uiteindelijk een 4 cm diepe wond, als het 1 cm dieper was geweest (zei de eigenaar want ik was er niet bij toen de veearts er was) zou hij dood geweest zijn.

Ik had eergisteren gekeken en dacht echt dat het dicht was. Nu twijfel ik dus echt aan mezelf dat ik zo stom ben geweest dat ik niet beter heb gekeken.

Ik mis in jouw verhaal of de eigenaresse de moeite heeft genomen om die dag de wond te gaan bekijken en besloten heeft de DA te beoordelen. Onstekingen kunnen altijd met dit weer en zeker met vliegen..of hij nu 1 cm of 4 cm diep is. Maar 4 cm had wellicht wel gehecht moeten worden.

Ik vind dat de eigenaar net zo verantwoordelijk is door niet zelf te beoordelen hoe de wond behandeld moest worden. Duizenden euro's vind ik overdreven, maar 400 euro ben je snel kwijt met AB, ontstekingsremmer, Consult en na behandeling.

Heb je een WA verzekering? Doe melding je WA.

Edit, lees bericht van LDRD. Idd neem zijn bericht als van harte...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:51

Geloof me, het aansprakelijkheidsrecht is zó complex dat ook al hebben veeartsen er mogelijk eraan geroken, ze nog steeds in het duister tasten :j .
Het is wel zorgelijk dat mensen die eraan geroken hebben (ook mensen die zelf al eens een schade-ervarinkje hebben gehad) vaak dénken dat ze er iets van begrijpen en vervolgens een hoop onzin de wereld in sturen, zodat het algemene beeld over hoe het aansprakelijkheidsrecht in elkaar steekt steeds gekker wordt.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:53

ik zal ook even contact op nemen met je verzekering.

denk niet dat jij hier voor verantwoordelijk ben.

ze hadden igg ook uit kunnen breken en de zelfde verwondingen op kunnen lopen of miss wel erger..

je hebt het optijd en eerlijk vermeld maar als je dat niet had gedaan hadd ze als nog zelf voor de kosten op moeten draaien.
kosten zijn nooit leuk maar er moet ook redelijk gedacht worden.

en tja als je pas een dag of 2 later komt kijken dan vind ik het meer eigenschult dikke bult.
jij heb je best gedaan.!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:10

caboclo schreef:
ik zal ook even contact op nemen met je verzekering.

denk niet dat jij hier voor verantwoordelijk ben.

ze hadden igg ook uit kunnen breken en de zelfde verwondingen op kunnen lopen of miss wel erger..

je hebt het optijd en eerlijk vermeld maar als je dat niet had gedaan hadd ze als nog zelf voor de kosten op moeten draaien.
kosten zijn nooit leuk maar er moet ook redelijk gedacht worden.

en tja als je pas een dag of 2 later komt kijken dan vind ik het meer eigenschult dikke bult.
jij heb je best gedaan.!

Heb je de post boven je gelezen??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:27

kennelijk de rest van de posts ook niet gelezen....

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:30

Vervelend voor je, deze situatie. Ik heb geen idee of je aansprakelijk bent, maar daar kan je verzekering je alles over uitleggen.
Ik vind wel dat je heel correct hebt gehandeld: netjes gebeld-netjes de wond behandeld - en ook nu terwijl jij je al schuldig voelt, door de eigenaresse verantwoordelijk en aansprakelijk wordt gehouden.
Probeer even de mensen die echt verstand van zaken hebben erbij te betrekken. Dat je je rot voelt is heel begrijpelijk (zou ikzelf ook hebben), maar ik denk dat je het niet beter had kunnen aanpakken. Sterkte voor jou en voor het gewonde paard.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:38

meid maak je niet te druk , kan gebeuren, je hebt ervan geleerd hoe je het een volgende keer doet. je verzekering is de enige die je het juiste antwoord kan geven. succes.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:44

En, verzekering al gesproken? Al wijzer geworden?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:08

Ik snap de hele hokuspokus hier niet hoor...
Gewoon even je verzekering bellen en dan wordt het opgelost.
Wees maar blij dat het niet erger is, want dan had je het misschien niet op kunnen lossen.

Heel rot wat er is gebeurd...maar juist voor dit soort ongelukken ben je verzekerd. Dus hop...niet langer hier op bokt je de kop gek laten maken door allerlei mensen die zitten te speculeren over wie er nu schuldig is.....maar gewoon je verzekering bellen en vertellen dat je dit wilt claimen.
En dit ook aan de eigenaresse van het paard vertellen. Ook de eigenaresse kun je niet als schuldige aanwijzen. Zo'n wond kan altijd erger worden dan het in de eerste instantie lijkt. Wil helemaal niet zeggen dat zij nalatig is geweest.
Maar jij hebt het met het ongelukje met het hek wel veroorzaakt.
Kortom...haal zsm de verzekering erbij en je kunt weer rustig slapen. Hier ben je nu voor verzekerd. Hier betaal je nu maandelijks de premie voor.

Succes!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:43

Dan vraag ik me toch ernstig af wat voor hek je hebt, als je een 4 cm diepe wond tussen de ribben krijgt??? Als bij ons het hek dichtvalt, dan valt dat tegen ze aan en lopen ze gewoon zonder er iets aan over te houden hoor? Ik zou dan de eigenaar van het pand aanspreken, dat hij alles wel paardvriendelijk moet afzetten.
@ chocobroodje, als ts zegt dat de wond gewoon dicht was en dat ze het verzorgd had ga ik niet uit van een 4cm diepe snee tussen de ribben ;) En nee die rekening komt niet boven de 1000,- tenzij je een ontzettend dure VA hebt.

Geeske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 05:05

Ik zou als ik jou was gaan praten met je WA-verzekeraar, of een buro rechtshulp vragen.

mrsmiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:53

Nou ik ben de eigenaar...
voor de mensen die mij kennen in iedergeval.

Ik werd dinsdag avond gebeld dat er niks bijzonders aan de hand was.
En ja laat ik nou net op stal geweest zijn..
Mijn paard heeft zo vaak schaafwondjes, dat is nou eenmaal zo als paarden op de wei staan.
En dat werd mij ook verteld.
het is maar een klein wondje en was niet bijzonder.
Dus dat dacht ik.
De volgende dag kon ik niet vanwege persoonlijke redenen..
maargoed mijn nicht ging ook, en wij wisselen elkaar vaak af.
Dus ook geen reden om zorgen te maken.
Uiteraard vroeg zij naar de wond aan Lanishafay
die zei dat hij al dicht was..
ook ging zorgen over te maken.
Ik ga donderdag naar mijn paardje toe.
en zie hem met een enorme vochtbult in de wei staan.
ook had hij koorts.
en de wond kon je al van een afstand zien.
NIET KLEIN DUS!!! even voor de duidelijkheid.
De dierenarts gelijk gebeld, kwam met spoed.
En mijn paard moest terplekke geopereerd worden.
Arm beest!
De wond was wel zo'n 5 cm diep. met een zware onsteking!
Als de wond een cm verder was geweest, had ik in moeten laten slapen dit omdat het dan zijn ingewanden zou hebben aangetast.
Maargoed genoeg getreurd.
Want momenteel gaat het heel goed met hem en hij hersteld heel snel.
De dierenarts is super positief over hem.
En de wond is ook al bijna dicht!
Dus wat er over de kosten wordt gezegd, valt allemaal wel mee.
Het is helemaal geen duizenden euro's.
Hooguit 800 euro!

Maargoed ik stel haar wel aansprakelijk.
Zowiezo omdat het onverantwoordelijk is om 2 paarden uit een wei te halen waar een derde paard staat (die dan alleen komt te staan)
Het is natuurlijk vrij logisch dat mijn paard mee loopt omdat je als je 2 paarden bij je hebt niet nog een derde paard kan tegen houden.
Als zij 1 paard had gepakt was er niks aan de hand geweest.
En overigens dat ijzeren hek is zeker 60 meter verder en voor de rest had mijn paard ook de andere kant op kunnen lopen zo langs een huis de weg op.
Tja dan laat je hem niet zomaar lopen.
Want dat is ook onverantwoordelijk.

Ik zie het zo!
Als zij verantwoord om was gegaan, had dit nooit hoeven te gebeuren.
De dierenarts heeft hierin ook al mee gestemd omdat dit geen kleine onschuldige wond was.
En uiteraard wordt dit gewoon allemaal vergoed door de WA (dit omdat ik zelf deze verzekeringsproducten heb verkocht, dus weet ik alle in's en out's er van)
Maar ik ben nu al weer heel blij dat het goed gaat met hem.
Ik ben ook helemaal niet op ruzie uit, alleen wil even mijn verhaal hier neer zetten.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:57

Fijn dat we nu ook de andere kant van het verhaal horen, en het gespeculeer over dat 'Dondito niet eens de moeite heeft genomen om naar haar paard te kijken en een paar dagen later pas kwam kijken' niet meer nodig is!!

Fijn dat het vergoedt wordt door WA.

Sterkte nog voor je paard Dondito.
En TS succes met afhandelen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:14

En toch ben JIJ als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk,zo krom is de wet nu eenmaal.Ik heb hetzelfde mee gemaakt,kosten veearts 1250,- euro.De schuldige zei persoonlijk tegen de veearts dat zij de kosten zou betalen omdat het haar schuld/fout was.De veearts zei tegen mij:als zij niet betaald zal jij als eigenaar toch de kosten moeten betalen.
Zo staat het in de wet![super kromme wet].
Verzekering is erbij geweest maar die betalen niet om een domme reden.
@dontido zou er niet te vast op rekenen dat TS dit betaald hoor als ze dit niet wil of kán betalen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:17

Het is inderdaad heel verschillend per verzekering.

Jammer dat we nog niet van de TS gehoord hebben wat haar verzekering er van zegt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:20

De verzekering gooit het gauw op een ondeugelijk hek of onverantwoord omgaan met paarden van TS.Ze zijn zo moeilijk tegenwoordig,natuurlijk hoop ik dat haar verzekering wél betaald.
Mijn veearts was de kliniek uit Nunspeet.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:32

gohya schreef:
En toch ben JIJ als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk,zo krom is de wet nu eenmaal.Ik heb hetzelfde mee gemaakt,kosten veearts 1250,- euro.De schuldige zei persoonlijk tegen de veearts dat zij de kosten zou betalen omdat het haar schuld/fout was.De veearts zei tegen mij:als zij niet betaald zal jij als eigenaar toch de kosten moeten betalen.
Zo staat het in de wet![super kromme wet].
Verzekering is erbij geweest maar die betalen niet om een domme reden.
@dontido zou er niet te vast op rekenen dat TS dit betaald hoor als ze dit niet wil of kán betalen.

Als TS iets verwijtbaars heeft gedaan kan het wel degelijk haar verantwoordelijkheid zijn.. .
Dat begrijp ik tenminste uit de post van LDRD. Volgens mij is zij de enige met verstand van zaken op dit gebied.
Maar ik denk dat ze allebei contact op moeten nemen met hun verzekering, die weten het beter dan de meesten hier.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:35

In het geval van Gohya was de 'schuldige' dus kennelijk niet aansprakelijk. Lijkt me logisch dat je dan zelf de kosten van je eigen paard betaalt. De wet is niet krom, de wet verdeelt aansprakelijkheden, waarbij de feiten van het geval altijd van belang zijn. De situatie van Gohya zal nooit dezelfde zijn als deze, dus haar ervaring doet totaal niet ter zake.