Dat paard was echt je maatje.
Vind het gewoon leuk dat je hem zo op de trailer hebt staan, hij ziet het duidelijk als zijn plek.
Ik weet zeker dat jouw volgende paard op een goeie dag net zo op de trailer staat en gaat
) Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) amj schreef:Tsja, die van mij is supereigenwijs. Die loopt er echt niet uit zichzelf op. Maar ff longeerlijntje achter d'r billen en ze staat binnen een paar seconden...
Dat vind ik echt iets heel anders dan met een zweep gaan slaan of met een bezem.
amj schreef:Omdat ze absoluut niet bang van de trailer is, maar geen zin heeft om er in een keer in te lopen. Vaak is alleen het idee dat iemand de lijn achter de billen houdt al genoeg om haar er in één keer in te laten lopen. Ik hoef dan niet eens druk te zetten.
countrygirl schreef:amj: een longeerlijn achter de billen is ook dwang/druk.
Dan is het haar dus nooit echt goed aangeleerd, anders zou je die longeerlijn niet nodig hebben he?
Ik geloof niet dat een paard denkt: ik heb geen zin dus ik doe het gewoon niet. Denk wel dat ze doorheeft dat de longeerlijn inhoudt dat ze wel zal moeten.
Maar het is idd. nog heel wat anders als met een zweep slaan of 'n bezem.
Toch, als jou paard niet zo moeilijk is... zou je ook de moeite kunnen nemen om het gewoon eens te proberen zonder lijn.
Positief belonen met het allereerste vrijwillige stapje... en terugzetten.
Weer een stapje... wil ze verder lopen... Neenee, terug zetten.
Zodat ze niet het idee heeft dat ze NU die trailer in MOET...
En zo ga je telkens een stapje verder.
Je zult zien dat ze op een gegeven moment de trailer inloopt... en jij heel die lijn niet meer nodig hebt.
mimeslosydy schreef:ik heb weleens gezien dat iemand achter een paard stond te hangen en die kreeg een klap in zijn gezicht.
godzijdank geen ijzers maar die lag gillend op de grond hoor!
ik denk dat het niet zoveel nut heeft, een tik of iets dergelijks werkt beter denk ik.
ik heb er verder geen ervaring mee, onze ponys gaan met zijn 3en tegelijk de trailer op en lopen zo door
tamaramt schreef:countrygirl schreef:amj: een longeerlijn achter de billen is ook dwang/druk.
En zo ga je telkens een stapje verder.
Je zult zien dat ze op een gegeven moment de trailer inloopt... en jij heel die lijn niet meer nodig hebt.
en wat is er mis met een longeerlijn erachter??
als jij aan het rijden bent en je paard doet niet wat jij wilt ; ga je dan ook vragen of hij het alsjeblieft wil doen en stap je anders af ??
sorry hoor; met een zweep erin slaan is idd not done maar een longeerlijn of duwen of soortgelijke druk is niks mis mee
zo hebben wij het al vele paarden geleerd en uiteindelijk bouwen we dat af totdat we het niet meer nodig hebben
HLPhoto schreef:Je legt jouw wil toch op?
) Nee. Ik vraag iets. Alleen vraag ik iets waarvan ik weet dat hij dit al kan.. dus ik zet 'm op voor 100% succes.Valencia2002 schreef:In principe allemaal dwangvoorbeelden, maar ik denk dat er "vroeger" veel teveel dwang gebruikt werd en dat het tegenwoordig allemaal soms te zoetsappig gedaan moet worden: kom maar lieverd, ga je mee de trailer op?" En vervolgens enkele uren later staat hij er nog niet op, omdat het dier zoiets heeft van : jij bent gek!
Niet iedereen heeft nl natuurlijk leiderschap in zich;)
countrygirl schreef:Valencia2002 schreef:In principe allemaal dwangvoorbeelden, maar ik denk dat er "vroeger" veel teveel dwang gebruikt werd en dat het tegenwoordig allemaal soms te zoetsappig gedaan moet worden: kom maar lieverd, ga je mee de trailer op?" En vervolgens enkele uren later staat hij er nog niet op, omdat het dier zoiets heeft van : jij bent gek!
Niet iedereen heeft nl natuurlijk leiderschap in zich;)
Heeft helemaal niets met zoetschappig of 'lieverd' penny-achtig gedrag te maken. Wel alles met trainingscapaciteiten.
En dat kun je allemaal gewoon leren.
Aangezien jouw paard geen mensentaal spreekt... zul jij als eigenaar moeite moeten doen om paardentaal te leren.
HLPhoto schreef:Nogmaals: Dit wordt een nutteloze discussie. Dus ik kap ermee