wel of niet paard duwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl

Re: wel of niet paard duwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:19

Leuk dat je zulke mooie herinneringen aan hem hebt.
Dat paard was echt je maatje.
Vind het gewoon leuk dat je hem zo op de trailer hebt staan, hij ziet het duidelijk als zijn plek.
Ik weet zeker dat jouw volgende paard op een goeie dag net zo op de trailer staat en gaat ;-))

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:22

Tsja, die van mij is supereigenwijs. Die loopt er echt niet uit zichzelf op. Maar ff longeerlijntje achter d'r billen en ze staat binnen een paar seconden...

Dat vind ik echt iets heel anders dan met een zweep gaan slaan of met een bezem.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:32

amj schreef:
Tsja, die van mij is supereigenwijs. Die loopt er echt niet uit zichzelf op. Maar ff longeerlijntje achter d'r billen en ze staat binnen een paar seconden...

Dat vind ik echt iets heel anders dan met een zweep gaan slaan of met een bezem.

Waarom is jouw paard eigenwijs, waarom noem je het zo? :)

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:37

Omdat ze absoluut niet bang van de trailer is, maar geen zin heeft om er in een keer in te lopen. Vaak is alleen het idee dat iemand de lijn achter de billen houdt al genoeg om haar er in één keer in te laten lopen. Ik hoef dan niet eens druk te zetten.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:20

amj: een longeerlijn achter de billen is ook dwang/druk.
Dan is het haar dus nooit echt goed aangeleerd, anders zou je die longeerlijn niet nodig hebben he?
Ik geloof niet dat een paard denkt: ik heb geen zin dus ik doe het gewoon niet. Denk wel dat ze doorheeft dat de longeerlijn inhoudt dat ze wel zal moeten.
Maar het is idd. nog heel wat anders als met een zweep slaan of 'n bezem.
Toch, als jou paard niet zo moeilijk is... zou je ook de moeite kunnen nemen om het gewoon eens te proberen zonder lijn.
Positief belonen met het allereerste vrijwillige stapje... en terugzetten.
Weer een stapje... wil ze verder lopen... Neenee, terug zetten.
Zodat ze niet het idee heeft dat ze NU die trailer in MOET...
En zo ga je telkens een stapje verder.

Je zult zien dat ze op een gegeven moment de trailer inloopt... en jij heel die lijn niet meer nodig hebt.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:21

amj schreef:
Omdat ze absoluut niet bang van de trailer is, maar geen zin heeft om er in een keer in te lopen. Vaak is alleen het idee dat iemand de lijn achter de billen houdt al genoeg om haar er in één keer in te laten lopen. Ik hoef dan niet eens druk te zetten.

zo is de mijne ook; koppig en eigenwijs ;)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:23

countrygirl schreef:
Dan is het haar dus nooit echt goed aangeleerd, anders zou je die longeerlijn niet nodig hebben he?
Ik geloof niet dat een paard denkt: ik heb geen zin dus ik doe het gewoon niet. Denk wel dat ze doorheeft dat de longeerlijn inhoudt dat ze wel zal moeten.
Maar het is idd. nog heel wat anders als met een zweep slaan of 'n bezem.
Toch, als jou paard niet zo moeilijk is... zou je ook de moeite kunnen nemen om het gewoon eens te proberen zonder lijn.
Positief belonen met het allereerste vrijwillige stapje... en terugzetten.
Weer een stapje... wil ze verder lopen... Neenee, terug zetten.
Zodat ze niet het idee heeft dat ze NU die trailer in MOET...

Je zult zien dat ze op een gegeven moment de trailer inloopt... en jij heel die lijn niet meer nodig hebt.

en wat is er mis met een longeerlijn erachter??
als jij aan het rijden bent en je paard doet niet wat jij wilt ; ga je dan ook vragen of hij het alsjeblieft wil doen en stap je anders af ??
sorry hoor; met een zweep erin slaan is idd not done maar een longeerlijn of duwen of soortgelijke druk is niks mis mee
zo hebben wij het al vele paarden geleerd en uiteindelijk bouwen we dat af totdat we het niet meer nodig hebben

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:27

Daar ben ik het mee eens. Imo is een longeerlijn ook geen dwang of druk. Ik ga er echt niet aan lopen sjorren en trekken. Het is net even dat zetje. Ik ken mijn eigen paard uiteindelijk het beste en dit werkt voor haar perfect.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:30

ik heb weleens gezien dat iemand achter een paard stond te hangen en die kreeg een klap in zijn gezicht.
godzijdank geen ijzers maar die lag gillend op de grond hoor!

ik denk dat het niet zoveel nut heeft, een tik of iets dergelijks werkt beter denk ik.

ik heb er verder geen ervaring mee, onze ponys gaan met zijn 3en tegelijk de trailer op en lopen zo door ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:35

Een longeerlijn is wel degelijk druk, letterlijk zelfs, je oefent met de lijn druk uit op het paard.

Maar goed, ik zie liever dat mensen met een longeerlijn te werk gaan, dan met een zweep! In sommige gevallen is het niet anders! Maar als het je eigen paard is, is het misschien wel de moeite om gewoon eens te oefenen met laden, zodat je straks heel die longeerlijn niet meer nodig hebt. Lijkt me voor jezelf prettiger!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:37

mimeslosydy schreef:
ik heb weleens gezien dat iemand achter een paard stond te hangen en die kreeg een klap in zijn gezicht.
godzijdank geen ijzers maar die lag gillend op de grond hoor!

ik denk dat het niet zoveel nut heeft, een tik of iets dergelijks werkt beter denk ik.

ik heb er verder geen ervaring mee, onze ponys gaan met zijn 3en tegelijk de trailer op en lopen zo door ;)

Ik heb zo ergens een vaag vermoeden dat dit de reden is waarom die beste meneer zei dat dit niet de juiste methode was (om even terug te gaan naar de OP)... :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:53

Een longeerlijn is ook druk; bijna alles is natuurlijk een vorm van druk. Met de lijn geef je zelfs letterlijk druk. ;)

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:56

Ja, ik snap dat het druk is. Maar er is imo een verschil tussen druk en druk zeg maar... Haha, klinkt lekker vaag. Ik denk dat er wel ergere dingen zijn te bedenken dan een longeerlijntje achter de billen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:57

Het is af en toe de enige manier waarop ik mijn shetlander de goede kant op krijg.... }:0
Ben ik blij dat mijn paard van 500 kilo gewoon aan het touwtje meeloopt... *D

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 23:01

tamaramt schreef:
countrygirl schreef:

en wat is er mis met een longeerlijn erachter??
als jij aan het rijden bent en je paard doet niet wat jij wilt ; ga je dan ook vragen of hij het alsjeblieft wil doen en stap je anders af ??
sorry hoor; met een zweep erin slaan is idd not done maar een longeerlijn of duwen of soortgelijke druk is niks mis mee
zo hebben wij het al vele paarden geleerd en uiteindelijk bouwen we dat af totdat we het niet meer nodig hebben

Dat het niet de VRIJE keus van het paard is om het te doen, zijn leider een lol te doen en een longeerlijn dwangmatig is.
Je gebruikt druk, dit zou niet nodig moeten zijn....
Nee, ik stap niet af.
Lang voordat ik erop ging was het paard al volledig getraind en de verstandhouding leider versus dier bevestigt.... anders stap ik er nl. niet op.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:33

Ik lees wat tegenstrijdigheid countrygirl. Je hebt het over leider versus dier, maar wil hierbij geen dwang gebruiken?

Dat is niet mogelijk. Sorry, fail.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:42

Oh? Leg s.v.p. eens uit hoe jij dat zo zeker weet?
Waarom zou een mens geen leider kunnen zijn zonder dwang te gebruiken?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 01:29

Je legt jouw wil toch op?

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 01:41

Mijn ene merrie moet heel streng toegesproken worden zonder hulpmiddelen behalve stem en loopt vervolgens erop (is uiteraard ook dwang), de andere merrie leg je een hand op haar bil en dan loopt zij braaf mee net als haar dochter van 2. Mijn ene ruin begeleid je met een menzweep langs zijn kont, terwijl je hem zelf mee de trailer in begeleidt.

In principe allemaal dwangvoorbeelden, maar ik denk dat er "vroeger" veel teveel dwang gebruikt werd en dat het tegenwoordig allemaal soms te zoetsappig gedaan moet worden: kom maar lieverd, ga je mee de trailer op?" En vervolgens enkele uren later staat hij er nog niet op, omdat het dier zoiets heeft van : jij bent gek!

Voordat er een balans bereikt wordt slaat men vaak eerst door naar de andere kant en ik denk dat velen daar nu zijn tot ze erachter komen dat het toch niet zo werkt.

Niet iedereen heeft nl natuurlijk leiderschap in zich;)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 02:26

HLPhoto schreef:
Je legt jouw wil toch op?

;-)) Nee. Ik vraag iets. Alleen vraag ik iets waarvan ik weet dat hij dit al kan.. dus ik zet 'm op voor 100% succes.
Dat probeer ik. Datgene kan ik positief belonen. En zo kun je trainen.
Door het negatieve te negeren en het positieve te belonen. Op die manier krijg je een paard die jou een plezier wil doen.

Een paard is van nature lui. Klinkt zeker vreemd als ik dit zo schrijf? Eigenlijk bedoel ik: hij wil helemaal niet opletten en een leider zijn.
Da's vermoeiend hoor... Als een ander paard die taak wil doen? Prima!! Kan hij lekker vreten en vooral niets doen.
Vind ie dan een mens die die zware taak van 'm over wil nemen als ie niet in de kudde staat.... helemaal geweldig!
Als JIJ maar leider bent. Oplet, hem behoed voor het kwade... per slot is en blijft het een vluchtdier.
Heb je het leiderschap eenmaal verworven, m.a.w.: de rangorde tussen jou en je paard(en) is bevestigt.... zal ie ook zo de trailer oplopen.
Omdat hij jou vertrouwt.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 02:28

Valencia2002 schreef:
In principe allemaal dwangvoorbeelden, maar ik denk dat er "vroeger" veel teveel dwang gebruikt werd en dat het tegenwoordig allemaal soms te zoetsappig gedaan moet worden: kom maar lieverd, ga je mee de trailer op?" En vervolgens enkele uren later staat hij er nog niet op, omdat het dier zoiets heeft van : jij bent gek!

Heeft helemaal niets met zoetschappig of 'lieverd' penny-achtig gedrag te maken. Wel alles met trainingscapaciteiten.
En dat kun je allemaal gewoon leren.
Aangezien jouw paard geen mensentaal spreekt... zul jij als eigenaar moeite moeten doen om paardentaal te leren.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 02:39

Nogmaals: Dit wordt een nutteloze discussie. Dus ik kap ermee ;)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 06:29

countrygirl schreef:
Valencia2002 schreef:

Heeft helemaal niets met zoetschappig of 'lieverd' penny-achtig gedrag te maken. Wel alles met trainingscapaciteiten.
En dat kun je allemaal gewoon leren.
Aangezien jouw paard geen mensentaal spreekt... zul jij als eigenaar moeite moeten doen om paardentaal te leren.

dit is gewoon wazig zwevig geklets natuurlijk
tegenwoordig zijn veel mensen die menen paardenmensen te zijn maar zijn gewoon (wazige en zonder gezond verstand) mensen met een paard

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 06:31

HLPhoto schreef:
Nogmaals: Dit wordt een nutteloze discussie. Dus ik kap ermee ;)

je hebt helemaal gelijk en ben het helemaal met je eens
dat nutteloze wazige geklets hier allemaal
mensen die menen dat ze er verstand van hebben en dit dus gewoon niet hebben: ja, ze kunnen alles met hun makke paardje ;)
bla bla; kom het maar eens met de echte paarden die alles nog moeten leren proberen en met paarden die soms misbruik van de mensen maken door hun dominantie; verworven door de wazige mensen die menen verstand van paarden te hebben en alles netjes en vriendelijk vragen aan een paard :+

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:54

Tamarant, die mensen met makke paardjes hebben dat hun paarden ook aan moeten leren hoor... Zoals je zelf zegt "komt dat maar eens doen met echte paarden die alles nog moeten leren". Denk je dat die paarden trailer mak geboren zijn ofzo, je paard word niet zomaar een "mak paardje", daar gaat tijd in zitten. En dit doe je dan af als mensen die geen verstand hebben van paarden... Dus als ik het goed begrijp heb je volgens jou alleen verstand van paarden, als je je paard met een longeerlijn op de trailer krijgt? Als dat zo is, ben jij in mijn ogen de gene die geen verstand heeft van paarden... Er zijn meer wegen die naar Rome gaan en daar hebben we hier op dit moment geloof ik een discussie over, maar omdat mensen niet hetzelfde over bepaalde dingen denken, wil nog niet zeggen dat ze dan gelijk "nutteloos en wazig" kletsen.