Verborgen gebrek; paard terug brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:01

Mindim schreef:
Dan nog heb je in dit voorbeeld geen poot om op te staan hoor. Zomereczeem kun je niet weten als hij geen symptomen heeft vertoond. Dus ook de verkoper niet.

daarom heet het ook verborgen gebrek. DAn weten beide partijen niet van het bestaan af,of dat geldt voor ZE omdat het op jonge leeftijd niet toont ???

TS heeft helemaal niets gedaan waardoor aannemelijk wordt dat het paard aangekocht is voor de fokkerij.

Er is eens een uitspraak/schikking geweest nadat mensen een merrie hebben gekocht voor de fokkerij, nu kregen ze haar absoluut niet drachtig, en moesten/hebben de verkopers het paard terug genomen. De verkoper had daar evenmin weet van.

Nu heeft TS helemaal niets op papier staan, heeft niets ondernomen waardoor duidelijk is dat het paard dus aangekocht is voor de fokkerij.
Had ze het paard gekocht als veulen, en na 3 jaar blijkt dat het dier ZE heeft, kan ze evenmin iets. Nu is dit dier bijna 3 jaar, dan was het logisch geweest, vind ik, dat er een uitvoerige keuring had plaatsgevonden om zeker te weten dat het dier qua gezondheid geschikt is voor de fokkerij. Foto's, klinische keuring, spermakwaliteit, of alles is ingedaald en evengroot is.
Want ik vraag me af wat TS had gedaan als het dier geen ZE bleek te hebben, maar 1 bal is niet ingedaald of kleiner, of de sperma kwaliteit is zeer slecht?

Vjestagirl

Re: Verborgen gebrek; paard terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:20

Een verborgen gebrek is toch een verborgen gebrek om dat de verkoper het verborgen houdt voor de koper? Dieren mogen alleen teruggegeven worden naar de vorige eigenaar als aangetoont kan worden dat 1) het dier het daar al had en 2) de eigenaar er vanaf wist.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:26

Is het nou zooooo moeilijk om te lezen????
Ik zei in mijn eerste post al dat ze geen poot had om op te staan. Dat ZE van het één op het andere moment kan verschijnen.
TS reageerde daarom dat ze er zo van baalde omdat dit als fokmateriaal was aangekocht. Ze baalde van het ZE, maar vooral omdat ze er nu niet meer mee kan fokken....
Daarom zei ik dat er ook helemaal NIETS was, dat uberhaupt wees op een aankoop voor de fokkerij.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:33

Vjestagirl schreef:
Een verborgen gebrek is toch een verborgen gebrek om dat de verkoper het verborgen houdt voor de koper? Dieren mogen alleen teruggegeven worden naar de vorige eigenaar als aangetoont kan worden dat 1) het dier het daar al had en 2) de eigenaar er vanaf wist.

Als een verkoper ervan weet, dan is het een verzwegen gebrek, en spreek je over dwaling.

vwb bewijslast ligt het eraan of het gaat om particuliere verkoper of een handelaar.
bij kopen van particulier moet de koper aantonen dat het dier het al mankeerde
bij kopen van een handelaar moet de verkoper aantonen dat het dier niets mankeerde (alleen blijkt dat het vaker voorkomt dat de rechter de bewijslast omdraait)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 17:54

Alane schreef:
Nu is dit dier bijna 3 jaar, dan was het logisch geweest, vind ik, dat er een uitvoerige keuring had plaatsgevonden om zeker te weten dat het dier qua gezondheid geschikt is voor de fokkerij. Foto's, klinische keuring, spermakwaliteit, of alles is ingedaald en evengroot is.
Want ik vraag me af wat TS had gedaan als het dier geen ZE bleek te hebben, maar 1 bal is niet ingedaald of kleiner, of de sperma kwaliteit is zeer slecht?

[/quote]
Kytha schreef:
Het paard an sich is hier thuis door de VA wel nagekeken maar niet specifiek op ZE.
\

misschien dat het zo wel duidelijk is :+ hij is volledig nagekeken, ja ook op evengrote ballen.
En niet bij elk stamboek wordt verwacht dat een hengst röntgenologisch en op sperma gekeurd wordt (sterker nog; dat wordt niet eens gedaan!), is maar net bij welk stamboek je hem voorbrengt.
Dus dan is het geeneens van belang om dat na te laten kijken. Bovendien verbeterd de kwaliteit van sperma nog bij een net 2 jarige (waar zie jij in godsnaam staan dat hij bijna 3 is????), dus zie ik er het nut niet van in om bij een net 2 jarige dit na te laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:00

Vjestagirl schreef:

Zo zie ik het ook hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:02

Kytha, bij het nsvt moet je volgens hun regels sperma laten controleren even als rontgenologisch laten keuren, tenminste dit staat in hun regels, zie vorige pagina, daar had ik het gequote, bij het ICS kon ik zo gauw niets over vinden.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 18:13

Mindim schreef:
Kytha, bij het nsvt moet je volgens hun regels sperma laten controleren even als rontgenologisch laten keuren, tenminste dit staat in hun regels, zie vorige pagina, daar had ik het gequote, bij het ICS kon ik zo gauw niets over vinden.

Bij ICS zover ik weet (nog?) niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:23

Liezel1 schreef:
Is het nou zooooo moeilijk om te lezen????
Ik zei in mijn eerste post al dat ze geen poot had om op te staan. Dat ZE van het één op het andere moment kan verschijnen.
TS reageerde daarom dat ze er zo van baalde omdat dit als fokmateriaal was aangekocht. Ze baalde van het ZE, maar vooral omdat ze er nu niet meer mee kan fokken....
Daarom zei ik dat er ook helemaal NIETS was, dat uberhaupt wees op een aankoop voor de fokkerij.

Liezel1, Ik heb je prima gelezen hoor, misschien moet je dat zelf ook eens doen, maar ik snap niet waarom je aldoor weer over die keuringen begint. Er is namelijk geen koopcontract en dan kun je al de keuringen van de wereld hebben gehad, dat maakt dan allemaal niet uit.
Ook al had je wel gekeurd, dan is dit niet alleszeggend over of je er mee wilt fokken of niet, dus het zijn geen harde bewijzen. En idd ZE kan zelfs bij een 10 jarig paard de kop op steken en ook dan had je geen barst aan je keuringen gehad op het ZE front.
Maar ja, er is geen koopcontract en daar was het eigenlijk al mee afgedaan.
Verborgen gebreken bij aankoop paard

Citaat:
Verborgen gebreken zijn gebreken die pas na levering aan het licht komen. Bepalend is eerst hetgeen in de koopovereenkomst tussen koper en verkoper werd overeengekomen. Als er een garantiebepaling in de overeenkomst is opgenomen, is de verkoper aansprakelijk voor alle verborgen gebreken waarvan gezegd kan worden dat deze het normale gebruik (van het paard) in de weg staan.
Indien er geen garantiebepaling is opgenomen in de koopovereenkomst, kunt u terugvallen op de conformiteitsgarantie van artikel 7:17 BW. Op grond van artikel 7:17 BW moet het geleverde aan de overeenkomst beantwoorden. Indien de zaak niet de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn beantwoordt hij niet aan de overeenkomst.
U mag dus als koper verwachten dat het paard de eigenschappen bezit die voor een normaal “gebruik” daarvan nodig zijn en waarvan u de aanwezigheid niet hoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
De verkoper is verplicht gebreken te melden die het normaal gebruik in de weg staan, zodat de koper met de gebreken rekening kan houden bij het nemen van zijn koopbeslissing. Dit wordt de mededelingsverplichting van de verkoper genoemd. Daartegenover staat de onderzoeksplicht van de koper. De koper is immers ook verplicht zich actief op de hoogte te stellen van ‘het product’. Te denken valt bijvoorbeeld aan het inschakelen van een deskundige.
Indien een verborgen gebrek aanwezig is, kan de koper de verkoper op grond van artikel 7:17 BW aansprakelijk stellen voor de kosten die deze moet maken om de verborgen gebreken te verhelpen. De verkoper is voor deze kosten aansprakelijk indien vaststaat dat hij op de hoogte was of behoorde te zijn en de koper vervolgens niet heeft ingelicht over het bestaan hiervan. Bovendien is de verkoper slechts aansprakelijk indien het verborgen gebrek een normaal gebruik in de weg staat. Tenslotte dient ook bepaald te worden of de koper heeft voldaan aan zijn onderzoeksplicht. Immers, indien de koper het verborgen gebrek had kunnen opmerken voor de aankoop, is er geen sprake meer van een verborgen gebrek.Indien u hierbij hulp nodig heeft, kunt u contact met ons opnemen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:29

Allereerst een normaal lettertype doet het ook wel...

Als de DA hier komt enten, worden de paarden gelijk nagekeken, en dat is geen klinische keuring :)
Had je klinisch laten keuren had erin kunnen staan: geschikt als hengst voor de fokkerij, incl. het teelballen vergelijk (klinkt wel aardig :? ) en uitslag spermaonderzoek, had je dus een stuk bewijs gehad.
Als het sperma onderzoek dramatisch was geweest dan was dat binnen nu en een paar maand niet verbeterd.

We zitten op de helft van het jaar... begin topic had je het over een 2 jarige, jaar is over de helft, dus 2.5 jarige, bijna 3 jarige...

Het ICS niet, maar daar moet je paard voor ieder onderdeel minimaal een 8 halen om in aanmerking te komen als dekhengst....
maar wordt er schijnbaar niet gekeken naar de gezondheid van het betreffende paard of de inzetbaarheid :?
Dan kun je je afvragen hoe druk ze zich dan maken over ZE ... ...

@Mindim: als er een aankoopkeuring was gedaan, waaruit blijkt dat het paard aangekocht is voor de fokkerij, is een koopcontract geheel niet nodig.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:31

Mindim schreef:
Liezel1, Ik heb je prima gelezen hoor, misschien moet je dat zelf ook eens doen, maar ik snap niet waarom je aldoor weer over die keuringen begint. Er is namelijk geen koopcontract en dan kun je al de keuringen van de wereld hebben gehad, dat maakt dan allemaal niet uit.
Ook al had je wel gekeurd, dan is dit niet alleszeggend over of je er mee wilt fokken of niet, dus het zijn geen harde bewijzen. En idd ZE kan zelfs bij een 10 jarig paard de kop op steken en ook dan had je geen barst aan je keuringen gehad op het ZE front.
Maar ja, er is geen koopcontract en daar was het eigenlijk al mee afgedaan.
Verborgen gebreken bij aankoop paard

Citaat:
Verborgen gebreken zijn gebreken die pas na levering aan het licht komen. Bepalend is eerst hetgeen in de koopovereenkomst tussen koper en verkoper werd overeengekomen. Als er een garantiebepaling in de overeenkomst is opgenomen, is de verkoper aansprakelijk voor alle verborgen gebreken waarvan gezegd kan worden dat deze het normale gebruik (van het paard) in de weg staan.
Indien er geen garantiebepaling is opgenomen in de koopovereenkomst, kunt u terugvallen op de conformiteitsgarantie van artikel 7:17 BW. Op grond van artikel 7:17 BW moet het geleverde aan de overeenkomst beantwoorden. Indien de zaak niet de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn beantwoordt hij niet aan de overeenkomst.
U mag dus als koper verwachten dat het paard de eigenschappen bezit die voor een normaal “gebruik” daarvan nodig zijn en waarvan u de aanwezigheid niet hoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.De verkoper is verplicht gebreken te melden die het normaal gebruik in de weg staan, zodat de koper met de gebreken rekening kan houden bij het nemen van zijn koopbeslissing. Dit wordt de mededelingsverplichting van de verkoper genoemd. Daartegenover staat de onderzoeksplicht van de koper. De koper is immers ook verplicht zich actief op de hoogte te stellen van ‘het product’. Te denken valt bijvoorbeeld aan het inschakelen van een deskundige.
Indien een verborgen gebrek aanwezig is, kan de koper de verkoper op grond van artikel 7:17 BW aansprakelijk stellen voor de kosten die deze moet maken om de verborgen gebreken te verhelpen. De verkoper is voor deze kosten aansprakelijk indien vaststaat dat hij op de hoogte was of behoorde te zijn en de koper vervolgens niet heeft ingelicht over het bestaan hiervan. Bovendien is de verkoper slechts aansprakelijk indien het verborgen gebrek een normaal gebruik in de weg staat. Tenslotte dient ook bepaald te worden of de koper heeft voldaan aan zijn onderzoeksplicht. Immers, indien de koper het verborgen gebrek had kunnen opmerken voor de aankoop, is er geen sprake meer van een verborgen gebrek.Indien u hierbij hulp nodig heeft, kunt u contact met ons opnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:35

Alane, er is geen overeenkomst, dus alles wat je aanhaalt in dat stuk tekst, maakt niet uit. Er is geen overeenkomst op papier.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 18:38

Paard is toch echt net 2 hoor volgens de VA.
En hij is pas 5 mei aangekocht en hier gekomen (lijkt trouwens wel een eeuwigheid geleden inmiddels ;) )
Tuurlijk wordt er bij de HK gekeken naar gezondheid en de punten waarop een 8 behaald moet worden, maar er staat geen kopje zomerexceem tussen ;)
En voor de rest is hij gewoon echt klinisch nagekeken door de VA hoor, maar niet specifiek op ZE.

Maargoed, ik heb inmiddels mijn antwoord, en als je in zit over de keuringen kun je misschien beter zelf een topic openen over de gang van zaken op dat gebied :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:56

volgens het door jou aangehaalde ICS verjaart ieder paard op 1 januari. Jouw paard heeft een onbekende afstamming, zo zeker kun je niet zijn vwb zijn gebooortedatum. en wat ik begrijp van de site van ICS hebben die geen aparte HK...

Citaat:
Primering
Premiekeuringen zijn toegankelijk voor geregistreerde Irish Cobs van 2 jaar (als geboortedatum van alle paarden wordt 1 januari van het geboortejaar aangehouden) en ouder, voor hengsten 3 jaar en ouder.
De eigenaar van het te keuren paard moet lid zijn van ICS Nederland of ICS België

Rastoelating
Rastoelatingskeuringen zijn toegankelijk voor alle paardachtigen die nog niet in het Irish Cob register zijn ingeschreven.

Een overeenkomst hoeft niet gelijk een koopcontract te zijn.
Je hebt immers ook mondelinge koopovereenkomsten.

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/vragen ... ook-geldig
http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/530 ... tract.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:17

Mondelinge overeenkomsten zijn in dit soort dingen vaak wat lastig overeind te houden. Dat wordt een beetje een welles nietes verhaal.

ICS heeft iig wel ggk hengsten, dus er zullen wel regels voor gelden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:08

Mindim schreef:
Mondelinge overeenkomsten zijn in dit soort dingen vaak wat lastig overeind te houden. Dat wordt een beetje een welles nietes verhaal.

precies, en dat had ze kunnen onderbouwen door die keuringen waar ik het de hele tijd over had, niet wetende dat het niet geheel bekend was dat mondelinge overeenkomsten ook gelden :)

Mindim schreef:
ICS heeft iig wel ggk hengsten, dus er zullen wel regels voor gelden.

Kijk maar op hun site, niets over HK, enkel primering, is een hengst geprimeerd dan is hij ggk voor de dekdienst, dus een ggk hengst.

Citaat:
Primering
Premiekeuringen zijn toegankelijk voor geregistreerde Irish Cobs van 2 jaar (als geboortedatum van alle paarden wordt 1 januari van het geboortejaar aangehouden) en ouder, voor hengsten 3 jaar en ouder.
De eigenaar van het te keuren paard moet lid zijn van ICS Nederland of ICS België

Premies
Premies worden toegekend op basis van het aantal punten dat een Irish Cob op een premiekeuring van ICS Nederland behaalt.
Geen premie: onder 128 punten (afgeraden voor de fokkerij van Irish Cobs)
3de premie: 128 t/m 135 punten
2de premie: 136 t/m 143 punten
1ste premie: 144 t/m 160 punten
Bij merries mag voor een eerste premie geen 7 of lager op het scoreformulier voorkomen.
Hengsten die voor één of meer onderdelen 7 of lager scoren worden niet geprimeerd en zijn dus afgekeurd voor de dekdienst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:14

Vond ik ook wat raar bij het ics, er staat ook niet bij op welke punten wordt gekeurd.

Ik begrijp je wel, maar ik denk dat het voor iets als ZE niet op gaat. Aangezien niet is 'bewezen' is dat het erfelijk overdraagbaar is, weet ik niet ze het als verborgen gebrek zouden zien. Omdat de verkoper dan kan argumenteren dat de ZE het gebruiksdoel, waarmee het dier gekocht is, in de weg staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:16

Citaat:
Een Irish Cob geldt als aanbevolen voor de fokkerij als hij / zij op een premiekeuring met een eerste of tweede premie is gewaardeerd.
Een Irish Cob geldt als goedgekeurd voor de fokkerij als hij / zij op een premiekeuring met een derde premie is gewaardeerd.
Bij deze Cobs wordt achter het register het woord "Premie" vermeld, bijvoorbeeld "HB1 Premie", "HB2 Premie" of "Basis Premie".
Deze paarden worden "geprimeerd" genoemd en kunnen voor de fokkerij van Irish Cobs worden gebruikt.

De regels zijn idd wel heel soepel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:21

Als een paard ZE heeft zie je dat altijd, altijd is er wel bij de staartinplant/wortel te zien dat er geschuurd is, die haren zijn nl te kort tov de rest van de staart. Dan zie je groeven in de manenkam, daar waar ze hebben geschuurd en de manen weer zijn aangegroeid.

Je paard na 10.00 uur binnenhalen en dan in de avond/nacht weer buiten...let heel erg goed op wat de voeding is voor dit paard, probeer zoveel mogelijk koolhydraten en suikers in het gras te voorkomen.

ZE hoeft geen drama te zijn, maar als je er verkeerd mee om gaat, wordt het steeds erger.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:00

Mindim schreef:
Vond ik ook wat raar bij het ics, er staat ook niet bij op welke punten wordt gekeurd.

Ik begrijp je wel, maar ik denk dat het voor iets als ZE niet op gaat. Aangezien niet is 'bewezen' is dat het erfelijk overdraagbaar is, weet ik niet ze het als verborgen gebrek zouden zien. Omdat de verkoper dan kan argumenteren dat de ZE het gebruiksdoel, waarmee het dier gekocht is, in de weg staat.

Dat is te ondervangen... denk ik ...... het paard moet in keuringsconditie zijn, met afgeschuurde manen, staart en enorme jeuk is zo'n dier niet voor te brengen.
De kans dat het dier met ZE merries aangeboden krijgt is zeer laag in te schatten, wie zou er dekken bij een hengst waarvan bewezen is dat het dier ZE heeft?
Dan kun je opnoemen dat je vorostander bent van natuurlijk dekken en hengst op de weide bij de merries, met een deken heb je dan gelijk een probleem, nog maar te zwijgen over de eenzame opsluiting als de rest buiten loopt.

@Russel: ZE kunnen ze spontaan ontwikkelen, als dit de eerste zomer is dat ze schuren, hebben ze nog geen zichtbare kenmerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:32

russel schreef:
Als een paard ZE heeft zie je dat altijd, altijd is er wel bij de staartinplant/wortel te zien dat er geschuurd is, die haren zijn nl te kort tov de rest van de staart. Dan zie je groeven in de manenkam, daar waar ze hebben geschuurd en de manen weer zijn aangegroeid.

Je paard na 10.00 uur binnenhalen en dan in de avond/nacht weer buiten...let heel erg goed op wat de voeding is voor dit paard, probeer zoveel mogelijk koolhydraten en suikers in het gras te voorkomen.

ZE hoeft geen drama te zijn, maar als je er verkeerd mee om gaat, wordt het steeds erger.

In de winter zie je het niet en als een paard nog geen ZE ontwikkeld heeft ook niet. Twee is behoorlijk vroeg om al ZE te ontwikkelen.
ZE behoeft eigenlijk altijd een deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:39

Alane schreef:
Dat is te ondervangen... denk ik ...... het paard moet in keuringsconditie zijn, met afgeschuurde manen, staart en enorme jeuk is zo'n dier niet voor te brengen.
De kans dat het dier met ZE merries aangeboden krijgt is zeer laag in te schatten, wie zou er dekken bij een hengst waarvan bewezen is dat het dier ZE heeft?
Dan kun je opnoemen dat je vorostander bent van natuurlijk dekken en hengst op de weide bij de merries, met een deken heb je dan gelijk een probleem, nog maar te zwijgen over de eenzame opsluiting als de rest buiten loopt.

@Russel: ZE kunnen ze spontaan ontwikkelen, als dit de eerste zomer is dat ze schuren, hebben ze nog geen zichtbare kenmerken.

Ik heb het over het terugbrengen bij de eventuele verkoper en niet over de keuring. Je kan het paard niet terugbrengen, ook al had je een overeenkomst. Want in principe staat ZE het gebruiksdoel niet in de weg, omdat het nog niet is bewezen dat ZE vererfbaar is. Daar kan de verkoper je mee om de oren slingeren.

Ik begrijp dus je bovenstaande reactie niet zo goed?

Eczeem komt bij koudbloeden redelijk vaak voor hoor trouwens, dus of het percentage ZE merries die een hengst aangeboden krijgt zoo laag is weet ik niet. Ik weet ook niet of beide ouderdieren het onder de leden moeten hebben om het door te geven. De ouders van mijn paard hadden het niet en de mijne heeft het wel.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:46

Ik heb wel Ijslanders gezien die als jaarling al kaal waren van de jeuk...

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:53

Mindim schreef:
Ilona_D schreef:
Is zeker vervelend maar als je haar echt gekocht had voor met haar te gaan fokken had je misschien wat meer moeten laten onderzoeken en nazoeken (in haar papieren)..en niet zomaar vertrouwen wat mensen zeggen.
Het is natuurlijk zeer moeilijk een 2 jarig paard goed te laten keuren maar je kunt wel veel uitzoeken vooral in de papieren.

Ik denk trouwens ook dat de vorige eigenaren je dit paard niet expres verkocht hebben met EZ.
En ik geloof ook dat als je een paard verhuist naar een andere weide al veel kan gebeuren.

Een vb hiervan is, een vriendin van mij moest voor twee weken haar shetten verplaatsen naar een kaal stuk land ivm dat ze veel te dik waren, ( ze woont aan de andere kant van het dorp) eentje ervan heeft EZ maar bij mij heeft hij niet een keer geschuurd. ze neemt ze mee naar huis en een uur later alles kapot geschuurd.
We hebben echt versteld ervan gestaan hoe dit kon.
Geef de merrie een kans en koop een fijne deken, je kunt nog zoveel doen nu.zonder meteen te hoeven verkopen.

Het is ZE en dat hebben ze of ze hebben het niet. Ze hebben het niet in het ene weitje wel en in het andere weitje aan de andere kant van het dorp niet.

Dit is niet waar.
Ik heb 10 jaar een pony gehad met ZE, ook vastgesteld door veearts.

Pony is op gegeven moment verkocht aan de plaatselijke manege. Heeft daar ook op de wei gestaan en al en nooit meer last gehad van jeuk

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:08

@Mindim: Zou jij je merrie laten dekken door een hengst als je weet dat de hengst ZE heeft?

Maakt niet of het bewezen is of ZE erfelijk is, een hengst hoort gezond te zijn, met ZE is die dat in principe niet.
Een paard met afgeschuurde manen verkeerd mi niet in keruingsconditie, en kun je een dier zo slecht presenteren.
Dus staat ZE het gebruikersdoel wel in de weg, erfelijk of niet erfelijk. tenminste is mijn mening :)