Hoeveel vragen aan bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:37

jes_sira schreef:
xxappiexx schreef:
Reacties dat het te gek voor woorden is hoef ik niet. Graag alleen een reactie op mijn vraag en anders gewoon niets aub.

Oke: €0.

Dat JIJ te weinig tijd voor je paard hebt ligt bij jezelf, dan mag je al blij wezen als iemand tijd vrij wil maken voor JOU paard en JOU dus wil helpen. En dan kun je ook vragen of zij op die dagen ook de verzorging wil doen

Nee, het is normaal dat de eigenaar van het paard waar JIJ gebruik van maakt, jouw dure hobby financieerd.
En dan ook nog alle faciliteiten die de eigenaar betaald en jij goed gebruik van maakt.
:+

.... omdat de eigenaar daar zelf de tijd niet voor heeft en dat het paard anders te weinig beweging krijgt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:38

Het klopt dat veel bijrijders manegeruiters zijn, maar niet allemaal, het is gewoon even goed zoeken, ook voor de verzorgers in kwestie trouwens ;)

Ik heb altijd gezegd De goede verzorgers kopen op ten duur zelf een paard.. Ik heb het anders gedaan, altijd paarden van anderen gereden en verzorgd, toen zelf 1 gekocht en nu ben ik weer waar ik 7,5 jaar terug gebleven was, haha! :D

En ik ben er superblij mee dat ik deze kans heb gekregen van paardenbeest zijn eigenaar :+: Paard is helemaal geweldig en echt het type waar ik helemaal voor val, lekker relaxt, rustig op stal, braaf met rijden etc.. :) Ik mag vanavond weer, ik kijk er al het hele weekeind naar uit :D

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:39

jes_sira schreef:
Nee, het is normaal dat de eigenaar van het paard waar JIJ gebruik van maakt, jouw dure hobby financieerd.
En dan ook nog alle faciliteiten die de eigenaar betaald en jij goed gebruik van maakt.

Waarom alles toch zo op de spits drijven? De één heeft weinig tijd en een paard dat veel aandacht nodig heeft, de ander heeft de tijd en de rijvaardigheid om dat te doen, en zo help je mekaar. Zodra een van beide partijen niet meer gelukkig is met de gang van zaken wordt daar gewoon over gepraat.
Waarom daar zo moeilijk over gedaan moet worden snap ik niet. Als je met die mentaliteit tegenover mekaar moet gaan staan zal niemand er veel plezier aan beleven denk ik.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:39

Een zak wortels kost 1,50
Stalling € 250
Hoefsmid
Dierenarts
Wormenkuur
Tandarts
Zadel
Hoofdstel

Ik geloof best dat een goede bijrijder lastig te vinden is,
Maar ik blijf erbij, waarom zou je als eigenaar andermans hobby moeten financieren?

Een passende bijdrage per maand is meer dan redelijk, ook voor goede bijrijders.
Ik ken een eigenaar die de helft van de stalling vraagt. Dat vind ik het andere uiterste.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:40

marlinH schreef:
.... omdat de eigenaar daar zelf de tijd niet voor heeft en dat het paard anders te weinig beweging krijgt.

Paard hoeft echt geen beweging te krijgen van een ruiter hoor...
Meeste blessures komen nog altijd door de ruiter, dus om te denken dat rijden zo goed voor ze is, vind ik naief :=
Paarden worden meestal scheef gereden :o

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:40

jes_sira schreef:
Ik vind dat zo bizar dat een paardeneigenaar blij (lees dankbaar) moet zijn met een bijrijder?

Jij als eigenaar betaald € 300,00 per maand ong. aan alle kosten rondom een paard.
7 dagen per week rijden is erg veel als je fulltime werkt, gezin hebt enz.

Nu heb je iemand die op zich alles mag het jouw paard en dus zijn/haar hobby uitvoerd op jouw paard.
Waarom zou je als bijrijder gratis en voor niks je hobby mogen uitvoeren, terwijl de eigenaar dus jouw hobby betaald.
Toen ik jong was, was het andersom.
Als bijrijder was je dankbaar en deed je zoveel mogelijk in de verzorging, betaald je bijv. de hoefsmid en zorgde je dat de eigenaar happy met je was, zodat je op diegenes paard mocht blijven rijden.

Nou, ik bedank voor bijrijders met een air van ondankbaarheid.
Ikzelf heb mijn bijrijders nooit laten betalen, maar dat lag aan de situatie (persoonlijk).
Maar zelfs dan, niet terugbellen, stiekum dingen doen die niet mogen, mijn spullen kapot terughangen en niks zeggen, regelmatig afbellen en ga zo maar door.
Je denkt van, je doet iemand er plezier mee, maar ho maar.
Zal het aan de mentaliteit van de jeugd liggen dat dit zo erg verschilt als pakweg 15/20 jaar geleden?

Ervaring heeft me geleerd dat ik dan vele malen liever elke dag mijn schatje verzorg dan de narigheid van bijrijders.
Er zitten ook nog wel goede tussen, maar het lijkt steeds minder te worden.

Dus dan zou je ook niet meer betaald hoeven worden op je werk als je het werk wat je doet leuk vindt.
De kosten die je hebt daar kies je als eigenaar helemaal zelf voor! Dan moet je er dus NOOIT vanuit gaan dat iemand wel even wat van je kosten afhaalt.

Als een bijrijder betaald zegt het alsnog niks over de kwaliteit van de bijrijder, neem de bijrijder van Lowara die lessen op har paarden gaf, denk dat die birjijder echt wel een klein bedrag had betaald, lessen zouden waarschijnlijk toch meer opbrengen :=

Maar zoals ik het begrijp willen jullie dus bijvoorbeeld ook ALLE buitenlanders/immigranten het land uithebben ipv. alleen de slechten?
Immers straf je dan ook de goeden voor het feit dat er slechten tussen zitten.

MaarTS ik adviseer je om even de zoekfunctie te gebruiken, er zijn namelijk al 10000 van dit soort topics, hoop voor jou een bijrijder te vinden die niet netzo lui is om even de zoekfunctie te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:41

superwoman schreef:
Anoniem schreef:
Maar een goede bijrijder vinden. Met ervaring en die er verstand van heeft(kreupelheden enz.) Die vind je niet makkelijk. Het grootste deel van de meiden die een bijrijd paard zoeken zijn toch manege ruiters. Die geen ziek paard herkennen (geen aanval naar manege ruiters maar toch wel een soort feit). Dus als je er 1 kan vinden die er verstand van heeft. Moet je daar ook blij mee zijn

Maar dat is dus het probleem, die kun je niet vinden. Meeste goede verzorgsters zijn voorzien,(hebben trouwens ook ergens hun "opleiding" gehad ) stellen hoge eisen of kopen zelf een paard.

Tsja ik vind mij zelf best een goede verzorgster :o (sorry klinkt heel arogant maar is zeker niet zo bedoelt). En ben nog niet voorzien. Heb wel een eigen paard. Maar die rijd ik 3 dagen in de week(zus rijd de andere dagen) Dus ik heb ervaring. En verantwoordelijkheidsgevoel. En stel geen hoge eisen. Alleen dat ik wel graag wil rijden (poetsen kan ik bij mijn eigen paard ook :+ ) Dus ik denk zeker dat er goede mensen te vinden zijn. Het is alleen langer zoeken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:42

jes_sira schreef:
Een zak wortels kost 1,50
Stalling € 250
Hoefsmid
Dierenarts
Wormenkuur
Tandarts
Zadel
Hoofdstel

Ik geloof best dat een goede bijrijder lastig te vinden is,
Maar ik blijf erbij, waarom zou je als eigenaar andermans hobby moeten financieren?

Een passende bijdrage per maand is meer dan redelijk, ook voor goede bijrijders.
Ik ken een eigenaar die de helft van de stalling vraagt. Dat vind ik het andere uiterste.

Ik heb mijn paard destijds zelf gedaan, 7 dagen per week, 3 jaar lang.. Op ten duur was ik versleten!! Ik had gewoon 2 avondjes per week rust voor mezelf nodig..

Dus heb ik mijn beste dinnetje hem 2x per week laten rijden, die heeft nooit een cent betaald. Allereerst omdat ze mijn beste dinnetje was, ten tweede omdat het MIJN paard is en IK 2 avonden in de week op mijn reet wilde kunnen blijven hangen..

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:44

ik zou 50 tot 70 euro per maand vragen.

Als jullie dit kunnen lezen dan kunnen jullie ook prima lezen dat de TS vraagt hoeveel ze de bijrijder moet laten betalen en niet of ze de bijrijder moet laten betalen. }:0
Laatst bijgewerkt door missRosanne op 31-05-10 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 16:45

x_Marr schreef:
jes_sira schreef:
Ik vind dat zo bizar dat een paardeneigenaar blij (lees dankbaar) moet zijn met een bijrijder?

Jij als eigenaar betaald € 300,00 per maand ong. aan alle kosten rondom een paard.

Nu heb je iemand die op zich alles mag het jouw paard en dus zijn/haar hobby uitvoerd op jouw paard.
Waarom zou je als bijrijder gratis en voor niks je hobby mogen uitvoeren, terwijl de eigenaar dus jouw hobby betaald.
Als bijrijder was je dankbaar en deed je zoveel mogelijk in de verzorging, betaald je bijv. de hoefsmid en zorgde je dat de eigenaar happy met je was, zodat je op diegenes paard mocht blijven rijden.

Ikzelf heb mijn bijrijders nooit laten betalen, maar dat lag aan de situatie (persoonlijk).
Maar zelfs dan, niet terugbellen, stiekum dingen doen die niet mogen, mijn spullen kapot terughangen en niks zeggen, regelmatig afbellen en ga zo maar door.
Zal het aan de mentaliteit van de jeugd liggen dat dit zo erg verschilt als pakweg 15/20 jaar geleden?

Ervaring heeft me geleerd dat ik dan vele malen liever elke dag mijn schatje verzorg dan de narigheid van bijrijders.

Dus dan zou je ook niet meer betaald hoeven worden op je werk als je het werk wat je doet leuk vindt.
De kosten die je hebt daar kies je als eigenaar helemaal zelf voor! Dan moet je er dus NOOIT vanuit gaan dat iemand wel even wat van je kosten afhaalt.

Als een bijrijder betaald zegt het alsnog niks over de kwaliteit van de bijrijder, neem de bijrijder van Lowara die lessen op har paarden gaf, denk dat die birjijder echt wel een klein bedrag had betaald, lessen zouden waarschijnlijk toch meer opbrengen :=

Maar zoals ik het begrijp willen jullie dus bijvoorbeeld ook ALLE buitenlanders/immigranten het land uithebben ipv. alleen de slechten?

MaarTS ik adviseer je om even de zoekfunctie te gebruiken, er zijn namelijk al 10000 van dit soort topics, hoop voor jou een bijrijder te vinden die niet netzo lui is om even de zoekfunctie te gebruiken.

Zeg hou je gemak even wil je?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:45

missRosanne schreef:
ik zou 50 tot 70 euro vragen.

Als jullie dit kunnen lezen dan kunnen jullie ook prima lezen dat de TS vraagt hoeveel ze de bijrijder moet laten betalen en niet of ze de bijrijder moet laten betalen. }:0

Psst, als ik van de TS hoor wat een bijrijder mag of niet mag, kan ik ook aangeven wat ik er voor zou vragen, c.q. betalen ;)

Dus zodra de TS tijd heeft om daar op terug te komen, zal ik een bedrag noemen, moeten we even op wachten. Kan wel wat in het luchtledige schieten, maar daar schioet TS niks mee op. :P
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 31-05-10 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:46

Lastig, lastig. Ik ben zelf bijrijder en betaal op dit moment 60 euro per maand. Best wel veel vind ik, maar dan mag ik ook (minstens) 2x per week op een heel goed paard rijden. Krijg ik voor een klein bedrag ook les en leer heel veel over paarden en verzorging in het algemeen.
Als manegeruiter (ik ben er inderdaad ook een) zijn dat toch dingen die je niet goed meekrijgt.

Hiervoor reed ik gratis bij en betaalde ik alleen zelf de lessen (hoewel dat niet verplicht was).

Of ik wel of niet moet betalen maakt mij niet meer of minder betrouwbaar. Maar ja, ik heb de leeftijd des onderscheids intussen wel bereikt. In het algemeen vind ik bijbetalen niet erg, zolang je er zelf dan ook beter van wordt, in die zin dat je vooruit kunt in welk opzicht dan ook.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:48

Tallie1979 schreef:
missRosanne schreef:
ik zou 50 tot 70 euro vragen.

Psst, als ik van de TS hoor wat een bijrijder mag of niet mag, kan ik ook aangeven wat ik er voor zou vragen, c.q. betalen ;)

Maar dat is de vraag van de TS niet. |o

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:48

Rapperijder schreef:
jes_sira schreef:

Waarom alles toch zo op de spits drijven? De één heeft weinig tijd en een paard dat veel aandacht nodig heeft, de ander heeft de tijd en de rijvaardigheid om dat te doen, en zo help je mekaar. Zodra een van beide partijen niet meer gelukkig is met de gang van zaken wordt daar gewoon over gepraat.
Waarom daar zo moeilijk over gedaan moet worden snap ik niet. Als je met die mentaliteit tegenover mekaar moet gaan staan zal niemand er veel plezier aan beleven denk ik.

?? snap ik niet.

Het lijkt mij eerder dat de mentaliteit van een bijrijder die niet wil betalen, want je hebt zelf geen tijd om je paard 7 dagen per week te rijden en dankbaar moet zijn dat de bijrijder tijd (zo wordt het in het topic hier ook weer gezegt) neemt om jouw paard te rijden.
Ik zie dat als een profiteur die op andermans kosten een dure hobby uitvoerd op een andermans (mag ik hopen) geliefd paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:49

Anoniem schreef:
Tsja ik vind mij zelf best een goede verzorgster :o (sorry klinkt heel arogant maar is zeker niet zo bedoelt). En ben nog niet voorzien. Heb wel een eigen paard. Maar die rijd ik 3 dagen in de week(zus rijd de andere dagen) Dus ik heb ervaring. En verantwoordelijkheidsgevoel. En stel geen hoge eisen. Alleen dat ik wel graag wil rijden (poetsen kan ik bij mijn eigen paard ook :+ ) Dus ik denk zeker dat er goede mensen te vinden zijn. Het is alleen langer zoeken.

Ik zie in je profiel alleen springen, waar ik dus niet je dressuur (basis) niveau op kan beoordelen..
Daarbij denk ik ook dat er gerust wel enkele goede verzorgsters zijn zonder verzorgpaard,maar slechts héél weinig :D
Tot nu toe ben ik alleen verzorgsters tegen gekomen die nog niet veel gewend waren, al dachten ze van wel en imo zijn mijn paarden heel braaf :Y)
Maar daarom ben ik ook klaar met verzorgsters. Zet ze liever "stil".
Laatst bijgewerkt door superwoman op 31-05-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:49

mijn verzorgster/bijrijdster betaald 30 euro in de maand. Dat is voor 3x in de week lekker zelfstandig rijden en geen echte verzorging verder(uitmesten wordt gedaan).

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:50

x_Marr schreef:
jes_sira schreef:

Waarom vat jij het allemaal zo persoonlijk op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:53

superwoman schreef:
Anoniem schreef:

Ik zie in je profiel alleen springen, waar ik dus niet je dressuur (basis) niveau op kan beoordelen..
Daarbij denk ik ook dat er gerust wel enkele goede verzorgsters zijn zonder verzorgpaard,maar slechts héél weinig :D
Tot nu toe ben ik alleen verzorgsters tegen gekomen die nog niet veel gewent waren, al dachten ze van wel en imo zijn mijn paarden heel braaf :Y)
Maar daarom ben ik ook klaar met verzorgsters. Zet ze liever "stil".

Dressuur is B/L niveau ;) Heb ik alleen geen foto's van omdat niemand het leuk vind om dressuur te kijken hier in mijn omgeving :+

Ik snap ook goed dat je je paard liever stil zet(als je slechte ervaring heb). Maar bij een paard die niet stil kan staan(zoals de mijne). Dan heb je toch een probleem.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:55

x_Marr schreef:

Wat een onzin. Paardrijden = hobby!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:02

Anoniem schreef:
Dressuur is B/L niveau ;) Heb ik alleen geen foto's van omdat niemand het leuk vind om dressuur te kijken hier in mijn omgeving :+

Ik snap ook goed dat je je paard liever stil zet(als je slechte ervaring heb). Maar bij een paard die niet stil kan staan(zoals de mijne). Dan heb je toch een probleem.

Hélemaal niet om banketstaaf te doen, maar bij ruiter op B-L niveau moet ik mijn paarden steeds corrigeren (bijv: aan het been zetten en rechtrichten) Dat is niet heel veel werk, maar de nadelen zijn dan groter dan de voordelen. De ruiter kan leren van mijn paard, maar de beweging die het paard krijgt levert mij niks op.(al zou het gratis zijn) Paarden staan aan huis, dus de verzorging moet ik toch wel doen.
Ik heb (gelukkig) geen ervaring met paarden die niet stil kunnen staan... Met bijv even een rondje aan de longe kunnen de meeste paarden daarna gewoon bereden worden..

Ik kan me best voorstellen dat sommige mensen geen geld vragen, maar ik vind het niet gek dat mensen er wel geld voor vragen.. ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:05

lotjaa93 schreef:
@ GamblersCup: dan heb jij dus echt de tijd voor je paard, niet alle mensen die op zoek zijn naar en verzorgster hebben dat. maar respect als jij niet wil dat er spullen voor je paard gekocht worden, maar in mijn geval heeft de eigenaresse een westernzadel/hoofdstel waar ik dus niet lekker mee kan dressuren,

Dat maakt wel verschil, ik zou niet willen dat iemand er een westernzadel op gooit en mijn paard western gaat rijden. Dus hoeft die persoon ook geen geld aan uit te geven. Mocht bijrijdster graag een sprongetje wagen (heb zelf alleen dressuurzadels) dan koop ik een passend zadel, en niet de bijrijdster.

lotjaa93 schreef:
en in overleg ben ik degene die de eczeemdeken heb gekocht,

Dat vind ik dus echt belachelijk. Als jouw paard last heeft van exzeem, dan laat je je bijrijdster toch niet voor een deken opdraaien?

lotjaa93 schreef:
de hoefsmid en dierenarts ontvang. en als zij door haar ziekte op bed ligt, en t paard zijn halster kapot heeft getrokken, is het wel aardig als ik even een nieuwe haal zonder daarna de kosten bij haar te declareren

De DA en hoefsmid ontvangen of betalen? Ik ben er altijd zelf bij, al mag een bijrijdster best erbij zijn als de hoefsmid komt, mocht het voor haar beter uit komen als voor mij. Maar het hoeft dus niet, mijn paard dus ik heb die verantwoording. DA ben ik altijd zelf bij, gaat om de gezondheid van m'n dier.
Wat het voorbeeld van het halster betreft: spullen zijn aanwezig. Trek maar een nieuw halster uit de kast mocht ie kapot zijn. Ik vul wel aan wanneer nodig. Als ik ziek ben, hoef ik niet naar stal, paarden worden perfect verzorgd.

Ik vind nog steeds dat een bijrijdster GEEN spullen voor verzorgpaard hoeft te kopen. Bij mij mag het niet eens, ik wil dat de goede en passende spullen worden gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:05

superwoman schreef:
Anoniem schreef:

Hélemaal niet om banketstaaf te doen, maar bij ruiter op B-L niveau moet ik mijn paarden steeds corrigeren (bijv: aan het been zetten en rechtrichten) Dat is niet heel veel werk, maar de nadelen zijn dan groter dan de voordelen. De ruiter kan leren van mijn paard, maar de beweging die het paard krijgt levert mij niks op.(al zou het gratis zijn) Paarden staan aan huis, dus de verzorging moet ik toch wel doen.
Ik heb (gelukkig) geen ervaring met paarden die niet stil kunnen staan... Met bijv even een rondje aan de longe kunnen de meeste paarden daarna gewoon bereden worden..

Ik kan me best voorstellen dat sommige mensen geen geld vragen, maar ik vind het niet gek dat mensen er wel geld voor vragen.. ;)

Dat snap ik wel hoor ;) B/L is ook niet hoog. Maar de gemiddelde eigenaar die een bijrijdster zoekt. Rijd zelf ook niet veel hoger ;) Dus dan maakt het niet veel uit. En als ze aan huis staan scheelt het natuurlijk ook al. Dan snap ik wel dat je ze liever aan de longe doet dan dat je een B ruiter er op laat rijden.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:06

Ik heb jarenlang paarden van anderen gereden. En heb nu een eigen paard.
Ik ken dus allebei de situatie's.
Je kan je bijrijder laten meebetalen als deze daar ook bepaalde rechten voor krijgt.
Ik heb 1 keer helft van het stalgeld betaald en had daarvoor ook 50% een paard. Punt.
Maar verder nooit hoeven betalen. Ik kan rijden en kom mijn afspraken na, dat was denk ik minstens zo belangrijk.
Uiteraard wel altijd geholpen met stal, wei, mee op wedstrijd. Betaling in natura wellicht.
Voor 1 of 2 keer per week kun je niet veel vragen.
Maar het ligt er ook heel erg aan wat voor iemand je zoekt. Iemand die jou paard verder opleid kun je niks aan vragen.
Mijn mening.
Anders is een kleine bijdrage een goede zaak, een paard is niet goedkoop, het vraagt verantwoordelijkheids gevoel zeker een paard van een ander. Je laat zien dat je serieues neemt. Rechten en plichten, dat wel.
Of anders hulp bij klusjes (tuig schoonmaken, mee op wedstrijd) zoiets?
Ik zou in ieder geval nooit willen dat ze eigen spullen voor mijn paard gaan gebruiken, ben het eens met bovenstaande wat dat betreft

daisjuh

Re: Hoeveel vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:11

ik vraag aan mijn verzorgster 60 euro p/m voor 3 a 4 dagen in de week en ze mag er allesmee doen: poetsen , longeren, wandelen, rijden, buiten rijden, wedstrijden rijden. ik gebruik het geld onderandere voor haar ijzers omdat we vaak naar buiten gaan

Mariposa11

Re: Hoeveel vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:17

Ik zou idd wel een vergoeding vragen, dan komt er wrs eerder een serieus iemand op af dan wanneer je gratis laat rijden..

Iets van 50 tot 70 per maand lijkt me redelijk. Voor 8 keer in de manege lessen zijn ze meer kwijt ;)