Paspoorten: Stalhouder of eigenaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paspoorten, stalhouder of eigenaar?

A. Stalhouder
6 (20%)
B. Eigenaar
24 (80%)

Totaal aantal stemmen: 30

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:45

Urielle schreef:
femiaans schreef:
En wat een wantrouwen, als je geen vertrouwen in je stal hebt snap ik niet dat je wel het vertrouwen hebt dat ze goed voor je paard zijn.

Dat staat los van elkaar.
Stalhouders zijn vaak goed voor je paarden en vriendelijk voor jou zolang je er staat en elke maand geld binnenbrengt. Zodra je je stal opzegt, zijn er heel wat niet professioneel genoeg ingesteld om zelfs maar vriendelijk tegen je te blijven en moet je ook goed controleren dat je paard nog (genoeg) eten krijgt en de stal goed wordt uitgemest. Ik snap ook niet goed waarom je ineens ruzie krijgt met je stalhouder omdat je graag ergens anders wilt staan maar toch is dat opvallend vaak het geval.

Dit is ook wat ik bedoel urielle.
Zolang je braaf elke maand blijft betalen is er geen probleem. Maar eens de opzeg gedaan gebeuren er allerlei rare dingen. En nee, ik bedoel dit niet als excuus om ergens met onbetaalde rekeningen te vertrekken. Sommige stalhouders willen op zulke momenten niet allleen het onderste uit de kan, maar ook nog eens de kan zelf als je begrijpt wat ik bedoel.
En als je dan je paspoort niet zelf in handen hebt kom je in een heel zwakke onderhandelingspositie...

JustMe89

Re: Paspoorten: Stalhouder of eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:59

Moet het paspoort niet gewoon ALTIJD bij het paard zijn? Op stal dus?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:03

Alleen als er inentingen zijn worden ze verzameld op stal, voor de rest van het jaar liggen ze gewoon bij mij thuis.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:13

Rapperijder schreef:
Dit is ook wat ik bedoel urielle.
Zolang je braaf elke maand blijft betalen is er geen probleem. Maar eens de opzeg gedaan gebeuren er allerlei rare dingen. En nee, ik bedoel dit niet als excuus om ergens met onbetaalde rekeningen te vertrekken. Sommige stalhouders willen op zulke momenten niet allleen het onderste uit de kan, maar ook nog eens de kan zelf als je begrijpt wat ik bedoel.
En als je dan je paspoort niet zelf in handen hebt kom je in een heel zwakke onderhandelingspositie...

Gelukkig hoeft het niet altijd zo, mijn vorige stalbaas heeft mijn paard netjes naar de nieuwe stalling gebracht en van tevoren heb ik redelijk uitgebreid afscheid genomen van het hele gezin (paard stond bij een boer) Maar je weet het gewoon niet van tevoren, en dus houd ik als voorzorg mijn paspoort lekker bij me. Waar mijn paard nu staat vertrouw ik de mensen van de stalling echt zijn paspoort niet toe, ze hebben al bewezen dat mijn paard ze geen reet kan schelen qua voer en verzorging en dergelijke :\

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:37

Seltje schreef:
Alleen als er inentingen zijn worden ze verzameld op stal, voor de rest van het jaar liggen ze gewoon bij mij thuis.

bij ons is dat ook zo. ik hou liever mijn paspoorten bij maar bij mijn manege zijn de mensen wel te vertrouwen. en ze hebben liever dat eigenaars de papieren bijhoudt. ook uit voorzorg als er papieren gepikt wordt, bij brand, enzo...

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 06:24

Urielle schreef:
Dat staat los van elkaar.
Stalhouders zijn vaak goed voor je paarden en vriendelijk voor jou zolang je er staat en elke maand geld binnenbrengt. Zodra je je stal opzegt, zijn er heel wat niet professioneel genoeg ingesteld om zelfs maar vriendelijk tegen je te blijven en moet je ook goed controleren dat je paard nog (genoeg) eten krijgt en de stal goed wordt uitgemest. Ik snap ook niet goed waarom je ineens ruzie krijgt met je stalhouder omdat je graag ergens anders wilt staan maar toch is dat opvallend vaak het geval.

Het lijkt mij dat op het moment dat je weg wil gaan en de stalhouder wil het paspoort niet mee geven , de stalhouder zich niet aan de wet houdt. Het paspoort hoort namelijk ook dan bij het paard aanwezig te zijn. Theoretisch zou je dan de politie kunnen bellen met het hele verhaal. ( Er wordt niets voor niets het advies gegeven om de SH te laten tekenen voor ontvangst van het paspoort)
Daarnaast vind ik het persoonlijk belachelijk als een stalhouder zo`n instelling heeft. Gasten tekenen geen jaar contract, en je weet dat er wel eens wisseling kan zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 06:46

hestejente schreef:
Waar mijn paard nu staat vertrouw ik de mensen van de stalling echt zijn paspoort niet toe, ze hebben al bewezen dat mijn paard ze geen reet kan schelen qua voer en verzorging en dergelijke :\

Dan was mijn keuze snel gemaakt en wederom van stal gewisseld...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:30

Soms is het ook gewoon compromissen sluiten. Slechte zorg van de stalhouder is voor mij ook ooit de reden geweest om over te gaan naar het huren van lege boxen. Als je er op zaterdagavond achterkomt dat je voer van vrijdagmiddag er nog staat, dan ga je op een gegeven moment maar over op zelf voeren.
Als verder de stal wel helemaal naar je zin is, is dat een logische stap.

@Femiaans: als de stalhouder een ander verhaal uit zijn mouw trekt, blijft het woord tegen woord. Ik heb ook wel eens ergens een paar honderd Euro extra betaald (zgn niet betaald stalgeld wat wel degelijk betaald was) om gewoon mijn paard mee te kunnen nemen nadat ik op voorhand gemeld had dat ik vertrok. Heb tot mijn opzeg nooit problemen gehad met die mensen :?
Dan kun je zeggen: niet doen en bewijs vragen. maar op dat moment wil je gewoon je paard mee en naar een andere stal en hoop je dat ze stikken in hun centen.

_x_alina_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:11

Mijn paspoort ligt op stal ik vertrouw het hun toe en als ze geënt word ligt daar en het ligt er altijd. Tot dat ik het weghaal maar ik kan het ook gewoon pakken zonder gezeik. En als ik ergens anders heen zou gaan zouden ze nog even goed voor mijn paard zorgen als altijd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:21

Ik heb de paspoorten thuis, vind ik prettiger. Kan ze altijd pakken wanneer nodig en makkelijk alles zelf nakijken en verder ben ik er sowieso zelf áltijd bij als er ingeënt wordt. Stalhouder kan een kopie krijgen als dat gewenst is. Ik ben heel zuinig op de papieren. Ezelsoortjes en vliegenstrontjes horen er IMO niet op. ;)

Idd hoort het paspoort eigenlijk bij het paard op stal, maar een kopie volstaat in de meeste gevallen ook. Bovendien is het nog zo dat áls er bijv. iets met je paard is en je naar de kliniek moet, je het paspoort niet direct bij je hoeft te hebben. Men is dan echt wel schappelijk. Bij controle moet je binnen een paar uur het paspoort kunnen tonen. Krijgt mijn stalhouder controle, dan wordt ik wel gebeld en zorg ik dat het paspoort binnen 2 uur daar is. Geen probleem!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:08

Urielle schreef:
Soms is het ook gewoon compromissen sluiten. Slechte zorg van de stalhouder is voor mij ook ooit de reden geweest om over te gaan naar het huren van lege boxen. Als je er op zaterdagavond achterkomt dat je voer van vrijdagmiddag er nog staat, dan ga je op een gegeven moment maar over op zelf voeren.
Als verder de stal wel helemaal naar je zin is, is dat een logische stap.

@Femiaans: als de stalhouder een ander verhaal uit zijn mouw trekt, blijft het woord tegen woord. Ik heb ook wel eens ergens een paar honderd Euro extra betaald (zgn niet betaald stalgeld wat wel degelijk betaald was) om gewoon mijn paard mee te kunnen nemen nadat ik op voorhand gemeld had dat ik vertrok. Heb tot mijn opzeg nooit problemen gehad met die mensen :?
Dan kun je zeggen: niet doen en bewijs vragen. maar op dat moment wil je gewoon je paard mee en naar een andere stal en hoop je dat ze stikken in hun centen.

Bewijs van betaling kan je altijd hebben als het geld elke maand overmaakt, of een kwitantie vraagt. Wil de SH dat niet, weet je op voorhand dat het een zwartbeuner is die de normen dus al niet zo nauw neemt.
Al onze gasten hebben het vertrouwen in ons en dat is wederzijds, maar ik vind het zelf ook prettig om zo veel mogelijk alles zwart op wit te hebben. Zowel voor de gasten als voor ons een fijne zekerheid.
Mocht het ooit escaleren stuur ik er liever een incasso op af dan flauw gaan lopen doen over een paspoort.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:54

femiaans schreef:
Bewijs van betaling kan je altijd hebben als het geld elke maand overmaakt, of een kwitantie vraagt. Wil de SH dat niet, weet je op voorhand dat het een zwartbeuner is die de normen dus al niet zo nauw neemt.
Al onze gasten hebben het vertrouwen in ons en dat is wederzijds, maar ik vind het zelf ook prettig om zo veel mogelijk alles zwart op wit te hebben. Zowel voor de gasten als voor ons een fijne zekerheid.
Mocht het ooit escaleren stuur ik er liever een incasso op af dan flauw gaan lopen doen over een paspoort.

Femiaans: Als mensen veranderen van stal, dan gaat dat vaker wel dan niet om een conflict met de stalhouder. Per slot van rekening vertrek je ergens omdat je niet langer tevreden bent over de geboden diensten.
Het paspoort aan de stalhouder geven levert hem een pracht van een kans op om nog wat extra geld uit de vertrekkende klant te kloppen. Het gaat in dit soort gevallen meestal niet om bedragen waarvoor je het gerecht/de politie inschakelt. De meeste mensen betalen dan gewoon ipv de politie te bellen. Maar dat neemt niet weg dat het een soort van afpersing is.

Verder blijft het zo dat er behalve het paspoort nergens een eigendomsakte/registratie van een paard bestaat. Stamboeken hebben een eigenaar in hun bestand staan maar meestal nemen nieuwe kopers niet de moeite om dat te laten aanpassen en loopt het jaren achter op de realiteit.
In mijn ervaring is het meestal zo dat degene die het paard én het paspoort in zijn bezit heeft zich zonder enig probleem kan uitgeven voor de eigenaar van het paard. Pensionhouder kan ieder paard van klantendat zo bij hem gestald staat zonder enig probleem inladen en verkopen. Wat ga je doen als klant, je hebt letterlijk niks in handen. Achteraf klacht indienen is gemakkelijk, maar bewijs dan achteraf maar eens dat het beest van jou was...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:07

Rapperijder schreef:
Femiaans: Als mensen veranderen van stal, dan gaat dat vaker wel dan niet om een conflict met de stalhouder. Per slot van rekening vertrek je ergens omdat je niet langer tevreden bent over de geboden diensten.
Het paspoort aan de stalhouder geven levert hem een pracht van een kans op om nog wat extra geld uit de vertrekkende klant te kloppen. Het gaat in dit soort gevallen meestal niet om bedragen waarvoor je het gerecht/de politie inschakelt. De meeste mensen betalen dan gewoon ipv de politie te bellen. Maar dat neemt niet weg dat het een soort van afpersing is.

Per bank betalen en/of kwitantie vragen/af laten tekenen op een kaart.... geen idee welk bedrag een PH dan nog kan eisen..
En de meesten conflicten onstaan omdat de gast achterblijft in de betaling/niet betaald....

Rapperijder schreef:
Verder blijft het zo dat er behalve het paspoort nergens een eigendomsakte/registratie van een paard bestaat. Stamboeken hebben een eigenaar in hun bestand staan maar meestal nemen nieuwe kopers niet de moeite om dat te laten aanpassen en loopt het jaren achter op de realiteit.
In mijn ervaring is het meestal zo dat degene die het paard én het paspoort in zijn bezit heeft zich zonder enig probleem kan uitgeven voor de eigenaar van het paard. Pensionhouder kan ieder paard van klantendat zo bij hem gestald staat zonder enig probleem inladen en verkopen. Wat ga je doen als klant, je hebt letterlijk niks in handen. Achteraf klacht indienen is gemakkelijk, maar bewijs dan achteraf maar eens dat het beest van jou was...

Ook al staat bij tig stamboeken jouw naam als eigenaar, is dat nog steeds juridisch waardeloos... is het paspoort evenmin enig bewijs.
En als het zo simpel was/is als jij schetst... dan zou de PH of een DA die het paspoort in handen krijgt per direct kunnen vertellen dat het paard van de paspoorthouder is...

Op papier zetten dat je PH het paspoort in bewaring heeft conform de I&R regeling paardachtigen.

Als je PH een keer controle krijgt, dan zal hij wel duidelijk maken waarom, hij blijft in gebreke en mag de boete betalen, of jij moet dat al willen doen..... kun je een leuk paard voor kopen voor dat bedrag :j

Kijk het is niet wat je denkt, wilt of doet, maar het is wettelijk geregeld dat het paspoort bij het paard moet zijn, en dat de houder van het paard, PH dus, het paspoort moet kunnen tonen bij controle...

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:16

ik heb mijn paspoort ook gewoon thuis liggen

Toen mijn paard met spoed naar de kliniek moest had ik geen paspoort bij de hand om hem te vervoeren.
Toen ik gecontroleerd werd heb ik de overdracht van mijn dierenarts naar de kliniek laten zien.
Dit was voldoende en mocht meteen door rijden. Ze hebben niet eens veder gekeken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:19

Alane schreef:
En de meesten conflicten onstaan omdat de gast achterblijft in de betaling/niet betaald....

Wat ben ik braaf dan :+

Ik bied:
- voeren van beschimmeld hooi en bij klachten dat hooi als stro willen gebruiken
- lestijden uitbreiden zodat werkende pensionklanten nog 1 uur per dag kunnen rijden (heel leuk, 3 paarden op een uur erdoor moeten jassen)
- pensiongeld op korte tijd steeds extreem verhogen (was geen conflict, wel reden tot vertrek)
- paard niet voeren en beloofde werkzaamheden aan terrein niet uitvoeren
- conflict over verplichte luchtzuigband die ik niet wou aandoen
- hengsten die ineens na jaren niet meer op de wei mogen, slecht onderhoud aan terrein en langdurig niet repareren defecte voorzieningen > wel moeten betalen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:25

oh ik zou met een gerust hart mijn paspoort bij je achterlaten hoor!
:D :+

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:27

Precies Urielle.
Een nieuwe stal gaan zoeken, de oude opzeggen en dan je paard en kast met spullen verhuizen is een hele hoop gerij, gesleur en gedoe. Ik doe dat echt niet voor mn plezier, maar omdat de pensionhouder zich niet aan de gemaakte afspraken houdt qua verzorging van het paard of qua rijtijden, accomodatie,... en ik daardoor niet meer anders kan.

En Alane: het punt van dit topic is juist dat die I&R regeling paaardachtigen in de praktijk niet uitvoerbaar is. Er moet een ander systeem komen dat eigenaren niet verplicht om het enige document dat ze van hun paard hebben, dat in veel gevallen ook nog eens het afstammingsbewijs is, bij een ander in bewaring te geven.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:38

Het is net wat de klanten willen. Al onze eigen paspoorten en papieren liggen gewoon thuis. Maar thuis is ook de stal. :) Klanten mogen het zelf weten, net wat zij prettig vinden. Sowieso verzamelen we 2x per jaar alle paspoorten voor de entingen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:38

xrenox schreef:
ik heb mijn paspoort ook gewoon thuis liggen

Toen mijn paard met spoed naar de kliniek moest had ik geen paspoort bij de hand om hem te vervoeren.
Toen ik gecontroleerd werd heb ik de overdracht van mijn dierenarts naar de kliniek laten zien.
Dit was voldoende en mocht meteen door rijden. Ze hebben niet eens veder gekeken!

Dat is ook 1 van de uitzonderingen die genoemd worden..

@Urielle: ik schreef de meeste, en niet alle :D

@Rapperijder: ben ik geheel met je eens, dat het een ongelukkige regel is....
Van de andere kant ga je nu uit van de gast die het paspoort niet terug krijgt, en de PH in gebreke blijft als gastbedrijf, van de andere kant is het voor een PH soms ook het enige middel om achterstallig geld te krijgen.... + de boete die de PH kan krijgen als hij de paspoorten niet kan tonen.
Ergo: als jouw merrie bij mij staat en hier een veulen krijgt, moet ik als houder een paspoort aanvragen :? net zo idioot.
Van de andere kant, als jij als eigenaar weigerd om een paspoort aan te vragen, ben ik het paashaasje bij controle...

Mischien moeten ze het paspoort 2 ledig maken, een gedeelte voor de eigenaar en een gedeelte voor de houder. Raakt de houder het deel kwijt is er simpel een duplicaat aan te vragen. medische handelingen worden dubbel geregistreerd, houders deel en eigenaars deel.... Bij vervoer moeten beide delen of eigenaars deel het paard vergezellen...
is de PH ingedekt, eigenaar kan vervoeren waar hij/zij naar toe wil.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 06:15

Ook ik ben het helemaal met rapperijder helemaal eens, dit werkt heel moeilijk! Maar je kan ook afspreken dat de SH een sleutel van je kast krijgt ( of al heeft) en dat je daar je paspoort in legt. Er staat nergens dat hij hem de hele dag vast moet blijven houden :D
Daarnaast blijf ik van mening dat als je met en GOED contract werkt je nergens voor verrassingen komt te staan. Uitzonderingen hou je natuurlijk wel, maar dat zijn meestal de stallen die je op bokt kan terug vinden.
Wat betreft het paspoort, wij als stalhouders worden ook voor het blok gezet om ze in bewaring te nemen. Nu werkt het in ons geval iets anders ( de paarden gaan niet op wedstrijd) maar je zal helemaal gek worden van de mensen die elke keer om hun paspoort moeten vragen. Maar paspoort achterhouden is gewoon strafbaar, en nogmaals, als iemand zijn paspoort niet wil achterlaten hebben wij geen plek. En ik voorzie dat als straks de bekeuringen gaan vallen het overal zo gaat worden.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:02

Het paspoort van mijn paard ligt op stal, maar wel in mijn zadelkast. Aangezien de pensionhouder ook al een paspoort van zijn eigen paard is kwijtgeraakt, houd ik hem liever zelf in beheer.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:40

Het is geen eigendomsbewijs, dus ik heb er geen probleem mee hem bij de stalhouder achter te laten. Is handig bij het enten (gebeurt hier collectief op stal) en ik heb helaas ook een situatie meegemaakt waarin ik met mijn pony met spoed naar utrecht moest en echt niet even naar huis had kunnen rijden om het paspoort op te halen.
Ik heb het stamboekpapier en koopcontract thuis en kan dus aantonen dat dit paard van mij is (en daar hoort het paspoort bij) mocht dat ooit nodig zijn.