Geld investeren in je bijrijdpaard???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:39

joyce83 schreef:
Ik heb zelf een nieuw zadel gekocht toen ik een verzorgpaard had. Dit als investering (en eerlijk is eerlijk, wist toen niet dat er zoveel verschillende maten waren en dat ze per paard aangepast moesten worden). Zadel was wel op paard gepast. Zadel is dus altijd van mij gebleven en heeft daarna ook op mijn eigen paard gelegen.
Eigenaar had een zadel wat wel paste, maar voor mij niet lekker zat. Tevens had ik mijn eigen hoofdstel en dekjes wat ik voor haar gebruikte.

Aan de andere kant als je nu een zadel koopt waar je zelf fijn mee kan rijden en het past dan daarna ook op je nieuwe paard is het wel meegenomen. Als het niet zou passen kun je het ook weer verkopen.

je kan het zadel dan wel weer verkopen maar je maakt er verlies op,
het zadel is dan ouder en vaker gebruikt.
Ik zou het niet doen en je geld in je zak houden :D

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:30

Het is niet alleen een investering in het paard, maar ook een uitgave voor jezelf. Jij rijdt nl niet fijn in het zadel die bij het paard hoort en daarom wil je een andere. Ik zou lekker een ander zadel erbij kopen, natuurlijk wel goed passend op het paard en met toestemming van de eigenaar. Je kunt hem tenslotte altijd weer verkopen. En de evt verminderde waarden? daarvoor heb jij lekker gereden. Het gaat er hier voornamelijk omdat jij niet lekker zit op het zadel van de eigenaar en door een zadel erbij te kopen kan je dat makkelijk oplossen. Als je het jezelf kunt veroorloven en de eigenaar vind het goed? Zou ik het gewoon doen!!!

Joltsje

Re: Geld investeren in je bijrijdpaard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 18:23

bedankt voor jullie reacties.

Eigenkijk weet ik het helemaal niet meer haha. Er zijn 2 bijrijdpaardjes. En 1 zadel met verstelbare boom. Ik zit nu te denken maar 1 paard door te rijden ivm tijd. Het paard waar mijn eigen zadel dus niet op past. Omdat het mij meer aanspreekt. Het is een wintec veelzijdigheid. Zou ik die op het andere paard kunnen laten aanpassen en een andere bijrijder zoeken? Dan koop ik in overleg met de eigenaar een zadel voor het paard. Passend gemaakt door een zadelmaker.

Voor alle paardeneigenaren. Ik ga echt alleen voor een passend zadel. Paard heeft geen moeilijke rug voor mijn idee. Dus voor 300-400 moet het wel lukken lijkt mij. Ik moet nog overleggen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 13:07

nou.. ik heb gemaild.. ze willen meebetalen.
heb zelf aangegeven een zadel te zoeken tot 400 euro. en dat ik zelf 150 of 200 mee betaal.. dus dat is super eoeo.. nu maar sneupen..

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:00

Dit vind ik dan wel weer raar. Wat als jij het paard niet meer doet? Betalen zij dan jou deel terug, hoe regel je dat dan?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:11

dan heb ik pech naar mijn idee..
ben zeker van plan een jaar te blijven rijden.. betaal nu 150 euro stalling voor mijn eigen paard..

je kan het weggesmeten geld vinden... maar ik heb er wel wat voor over om in een lekker zadel te zitten..

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:15

Dat kan natuurlijk ook! Ik vind het helemaal niet weggegooid geld hoor, maar ik was erg benieuwd.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:47

Ik vind het wel bijzonder dat je dat doet, ik zou het zelf echt niet doen :n.
Zou niet zoveel geld willen steken in het paard van iemand anders, die me bij wijze van spreken de volgende dag de deur uit kan zetten.

Waar ik me wel heel erg over verbaas zijn de eigenaren die er zoveel moeite mee hebben dat bijrijders hun eigen spullen meenemen. Ik gebruik alleen het bit en het zadel van de eigenaresse, verder heb ik zelf BB, hoofdstel etc.
Een uitzondering vind ik ook het zadel, dat is aan de eigenaresse :j Het blijft natuurlijk haar paard, maar met een hoofdstel zie ik het probleem niet zo.

Maar ik vind van mijzelf eigenlijk dat ik daar aardig wat verstand van heb, en dat ik verantwoordelijk met het paard van een ander omga en er alleen passende spullen van goede kwaliteit gebruik.
Ik heb zelf een aardige tijd een 'eigen' paard gehad (alleen op papier van 'n ander) en ik zou het niet opvatten als een 'belediging' als een bijrijdster spulletjes zou kopen voor mijn paard hoor.

Dit is natuurlijk puur mijn mening t.o.v jullie mening, en laat ik even duidelijk zijn; ieder zo z'n eigen mening hè! Dus voel jullie niet aangevallen, ik spreek alleen mijn gedachtes uit ;)
(om misverstanden te voorkomen...)
Laatst bijgewerkt door Donna_ op 21-05-10 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:49

ik heb altijd in die zin meebetaald aan verzorg-bijrijdpaarden, had altijd mijn eigen spulletjes, zadel/hoofdstel, dekens, dekjes, etc...
omdat ik het leuk vond, maar ook omdat ik het prettig vond als de paarden nette, en vooral goed passende spullen hadden...

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:53

Ik snap niet goed dat mensen perse geen geld in het paard van een ander willen steken...
Het gaat toch om het plezier dat je hebt met dat paard en dat is toch ook wat waard! Als je zelf lekkerder zit in een ander zadel zou ik dat zadel lekker kopen!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:59

Voor mijn verzorgpaard investeer ik ook wel, maar de spullen die ik koop voor hem gaan ook weer mee als ik weg ga. Ondertussen heb ik al halster, hoofdstel, longeerlijn, bit, vliegenspul enz. gekocht. Zadel ben ik mee bezig.. Maar mocht ik weggaan laat ik vliegenspul enz. gewoon staan, maar de duurdere dingen gaan gewoon mee. Ik verzorg hem sinds november ;)

Ik zou als ik jou was toch even afspraak over het zadel maken, waarom zou je het geld kwijt moeten zijn, dat is zonde. Met een simpele afspraak krijg je toch wat terug.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:12

Ik heb sinds 2 mnd een verzorgpaard. Een mooie friese ruin. Deze heeft een merano zadel en is dus niet je van het. Daarbij vind ik dat hij een beetje naar achteren leunt en niet helemaal past. Eigenaren zijn super aardig en hebben veel over voor hun paard, maar echte kennis is er niet helemaal. Ik heb nu zelf een boomloos zadel voor hem gekocht. Maar ook een ander hoofdstel. De rest van al mijn spullen zijn ook nieuw, omdat ik die voor een vorig paardje had gekocht. Ik betaal voor het verzorgen niets. Wel heb ik besloten het voer te gaan halen, aangezien hun een simpele brok hebben gehaald en ik inmiddels helemaal heb uitgezocht wat het beste bij hem past. Ik gebruik graag mijn eigen spullen, maar ik weet van mezelf ook dat ik hoge eisen stel aan de spullen. Het moet gewoon goed zijn, anders koop ik het niet. De eigenaren zijn er erg blij mee dat ik hem echt beschouw als een stukje eigen paard.
Ze hebben zelfs al een vakantie geboekt en laten de expertise van hun paard (paard staat aan huis) dan aan mij over. Voelt echt super om zo wederzijds vertrouwen te hebben...

Rufus2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:24

Ik heb ook sinds een paar maanden een bijrijd paard, ik hoef geen zadel of zo te kopen omdat alles aanwezig is en van een goede kwaliteit , maar toch vind ik het leuk om zelf dingen te kopen bv antiklit/shampoo/borstels/poetsdoos en ook prive lessen die ik zelf betaal.

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:32

Als er een goed zadel voorhanden is zou ik niet een ander zadel gaan kopen omdat je een veelzijdigheid niet lekker vind rijden... En je zegt zelf dat je wilt gaan sparen voor een eigen paard. Dat zou ik dan eerder doen met het geld voor het zadel.
Maar je zegt ook dat je nog niet precies weet hoe lang het gaat duren voor je weer een eigen paard hebt...
Toch zou ik het risico niet nemen.

Voor mijn verzorgpony heb ik alles zelf gekocht. De eigenaar vond het hartstikke leuk als ik kwam rijden, maar had die pony's eigenlijk gewoon voor de fun.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:39

Joltsje schreef:
dan heb ik pech naar mijn idee..
ben zeker van plan een jaar te blijven rijden.. betaal nu 150 euro stalling voor mijn eigen paard..

je kan het weggesmeten geld vinden... maar ik heb er wel wat voor over om in een lekker zadel te zitten..

Ik vind die 200 euro nog heel goed te doen inderdaad... Mooi dat de eigenaren ook bij willen dragen.

Hier reageren mensen die het vreemd vinden dat mensen niet willen investeren, maar het is ook maar net hoeveel die investering is...
Ik heb er best iets voor over, maar voor 1500 euro een zadel kopen en op maat laten maken voor een vreemd gebouwd paard waar bijna geen zadel op past, dat vind ik te veel van het goede...
Hoofdstel regelde ik wel zelf als ik het hoofdstel niet netjes genoeg vond, ander bit in overleg als het paard niet fijn liep op het aanwezige bit is ook prima, net als je eigen halster-touw-poetsspullen, betalen voor je eigen lessen en wedstrijden en je eigen vervoer regelen...
Maar 1000 euro of meer is al een heel bedrag richting eigen paard als je daarvoor aan het sparen bent... Kan net dat duizendje verschil zijn tussen een gewoon paard, en dat paard met net dat beetje meer potentie!

Als je zo´n paard echt jarenlang mag rijden-verzorgen en uitbrengen op wedstrijd en weet dat zo´n dier niet (snel) onder je kont vandaan verkocht zal worden, of jij ingeruild voor een andere ruiter, dan is zo'n paard misschien wel die investering waard...

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:28

Zou een 2ehands merkzadel kopen, die behouden hun waarde vrij goed.
Met een beetje geluk past het ook nog eens op je nieuwe paard!
Ik zou geen constructies bedenken van ieder de helft betalen, want van wie is het zadel als je stopt?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:42

Ik heb zelf een verzorgster en moet zeggen dat ik wel wat gekocht heb speciaal voor haar. Maar dat was wel weer vanuit mijn kant. Ik heb bijvoorbeeld gevraagd aan haar of zij met mijn paard ook af en toe naar buiten wilt (dat vindt mijn pony namelijk het allerleukste!). Echter vond ik het verantwoord om haar naar buiten te sturen zonder martingaal, dus die heb ik voor haar gekocht en gebruikt ze dan ook netjes. Nu gaat het zo goed dat het niet meer nodig is en ligt het inderdaad ongebruikt in de kast. Maar als mijn bijrijdster niet lekkker kan zitten in mijn zadel, dan ga ik echt geen anders zadel voor haar kopen hoor :P. Ik ben klein en mijn bijrijdster is lang...dus er zal er altijd 1 zijn die wat minder comfortabel zit. En ik ben dus echt niet diegene die minder lekker op mijn eigen paard gaat zitten.

Aan de andere kant weet ik ook niet wat ik moet vinden van iemand die voor mijn pony spullen gaat kopen. Mocht ze een zadel aan willen schaffen, dan betaal ik daar echt geen cent aan mee :n. En als ze het dan alsnog wilt, dan ben ik toch echt diegene die bepaald of er mee gereden mag/gaat worden ofniet :). Alles is aanwezig, er is niks nodig. Ik vraag wel geregeld aan mijn verzorgster of ze het idee heeft dat er iets mist en als ik van plan ben iets aan te schaffen dan meld ik dat eigenlijk altijd (en zitten we samen op internet te speuren naar leuke kleurtjes/leuke dingetjes :P) en soms komt ze weleens met spullen aanzetten onder het mom van 'ik heb het, maar gebruik het niet..zal ik het meenemen naar stal'. Dat vind ik hartstikke tof! En als ik een keertje geld vergeet voor wortels, dan staat er altijd een krat klaar, van mijn verzorgster :D.

Ik wil niet dat iemand anders voor mijn paard betaald (alleen lessen/wedstrijden moeten ze zelf betalen), het is immers mijn paard.

Daarnaast neem ik mijn vezorgster ook weleens mee naar evenmenten (indoor brabant) als bedankje dat ze mijn paard rijdt en verzorgt :D. Ik ben hartstikke blij met haar!

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:47

Ik heb een bijrijdpaard en daar heb ik zelf een nieuw zadel bij gekocht omdat ik op het zadel wat ze zelf hebben ik niet goed zat, mijn hele houding is er door verpest. Dit zadel wat ik heb gekocht is zo goed als nieuw, maar wel 2e hands. Verder betaal ik de lessen zelf, maar de startkaart is bijvoorbeeld weer betaald voor me. Wedstrijdgeld moet ik weer zelf betalen. Ik heb wel een zadeldek gekregen die ik mooi vond. Het verschilt heel erg, net wat ik zelf nodig vind maar waarvan hun ook het nut in zien word meestal door hun betaald maar ik wil ook niet dat ze alles voor me betalen.
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 24-05-10 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:49

Ik heb zeker geld geïnvesteerd in mijn bijrijdpaard. Het was ook de eis dat ik mijn eigen tuig zou kopen. Het enige wat ik niet hoef te kopen zijn dekens en halsters. Maar voor de rest heb ik alles geïnvesteerd.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:20

Een nieuw zadel zou ik toch nooit kopen denk ik....wel gedaan in het verleden maar ik vind dat toch wel iets voor de eigenaar om voor te zorgen.
Verder geld investeren in bijrijpaard...tja, ik neem wel lessen, wat geld kost, maar dat is ook een investering in mijzelf, kleine spulletjes zou ik ook kopen, voor mijn vorige bijrijpony bijvoorbeeld een bitloos hoofdstel omdat zij zelf niet bitloos rijd en ik dat wel graag wilde. Huidige bijrijpaardje heeft alles al, daar zal ik hooguit misschien eens een leuk dekje voor halen :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:33

Als je een zadel kunt kopen voor 300 euro, zoals in de beginpost staat dan zou ik het gewoon doen. Zo ik het lees ga je er veel mee rijden, dus dan is een fijn zadel toch wel lekker. En mocht je om een of andere reden niet meer op het dier mogen rijden, dan kun je het zadel altijd nog weer verkopen/inruilen.

Zelf heb ik een keer een bijrijdpaard gehad waar ik al 80 euro in de maand voor moest neerleggen, daarna kwam de eigenaar ook nog dat er maar op papier moest worden vastgelegd dat ik ook aan de dierenartskosten/hoefsmid/materiaal etc moest dokken, en ik moest hem maar voeren 7 dagen in de week, 2 keer per dag... toen dacht ik ja dag, en heb ik zelf maar een paard gekocht :P