help - ik ben bedrogen!!! wie heeft advies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:00

hhmmm moet zeggen dat die E500 me ook wel 'tegenvalt', ik had verwacht dat je het over een groter bedrag zou hebben eigenlijk...
Maakt het voor jou niet minder rottig ofzo, maar ik weet niet hoeveel moeite ik zou doen voor dat verschil.

Anoniem

Re: help - ik ben bedrogen!!! wie heeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:01

500 euro voor een veulen? Sorry TS maar voor die prijs moet je ook niet meer verwachten dat een leuk gezond veulen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:05

Tja, die prijs....
Die is gewoon best wel laag. Dan denk ik dat het hele verhaal ook niet echt stand houdt. Als het een écht tinkerveulen zou zijn, had je er meer voor moeten betalen.
Nu is het gewoon afwachten... kans is 50/50. Als het de tinker is, dan heb je een mazzeltje, voor dat geld had je nl geen veulen kunnen kopen. Als het de fries is, dan heb je een reeël bedrag betaald voor een kruising.
Als het een bonte is, en niet al te groot wordt, behang heeft en er barok uitziet, kun je hem/haar alsnog laten opnemen in het stamboek, ongeacht de vader.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:32

Ik heb niet alle posts doorgelezen dus wellicht heeft iemand anders het al geopperd. Mogelijk krijg je zo' n mooie kruizing uit de merrie, dat die meer oplevert dan een tinker waarvan er al zoveel zijn. De waarde van een paard wordt vooral bepaald door wat de gek ervoor geeft. Overigens lijkt het me juridisch wel te rammelen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:36

en wat als het bedrog zou zijn?
wat verwacht je dan? wat wil je dan?

wat wil je dan eisen van de verkoper/eigenaar?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:47

Ik neem aan dat je de merrie niet terug wilt geven, dus de koop ongedaan maken.
Dan kun je dus een paar dingen proberen te regelen met de verkoper:

* ze nemen het veulen na de geboorte terug, voor de prijs + onkosten die je ervoor betaald hebt.
* ze geven je een x-bedrag terug van de aankoopprijs van het veulen, dus ter waarde van een kruising. Mocht het dan een echte tinker zijn, heb jij mazzel.
* je laat de situatie zoals deze nu is en kijkt gewoon wat eruit komt en wat je er straks voor terugkrijgt.

Misschien mis ik nog een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:49

Sammyoo schreef:
Ik heb niet alle posts doorgelezen dus wellicht heeft iemand anders het al geopperd. Mogelijk krijg je zo' n mooie kruizing uit de merrie, dat die meer oplevert dan een tinker waarvan er al zoveel zijn. De waarde van een paard wordt vooral bepaald door wat de gek ervoor geeft. Overigens lijkt het me juridisch wel te rammelen.

Ik geloof niet dat een kruising écht meer op zal leveren dan een raspaard. Maar zoals al gezegd is kan de TS het paard in laten schrijven als tinker als hij daar op lijkt. En dan zal ze er net zo veel voor kunnen krijgen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:54

opisop_shop schreef:

* ze nemen het veulen na de geboorte terug, voor de prijs + onkosten die je ervoor betaald hebt.
* ze geven je een x-bedrag terug van de aankoopprijs van het veulen, dus ter waarde van een kruising. Mocht het dan een echte tinker zijn, heb jij mazzel.
* je laat de situatie zoals deze nu is en kijkt gewoon wat eruit komt en wat je er straks voor terugkrijgt.

Als de fries de vader blijkt te zijn, een gratis dekking met die tinkerhengst...

en denk dan spontaan aan Bonte Willem, kruising warmbloed X fries.... leuk peerd :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:09

Alane schreef:
het veulen wordt niet gelijk weet ik hoevel meer waard als de vader die tinkerhengst is, de moeder is aangekocht als papierloze merrie.

idd zo zie ik dat ook.

Geloof wel dat je misleid bent, maar financieel gezien heeft dat eigenlijk geen waardeverschil...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:12

Ja, maar met een gratis dekking los je nu niets op, denk niet dat TS op nog meer veulens zit te wachten?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:17

maar is wel een optie :j

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 08:49

nee, geen veulens meer voorlopig voor mijn merrie. Ik heb ze gekocht om te rijden, niet om als veredelde grasmachien op te treden...

inschrijven of niet is gewoon een HOBBY beslissing. Het veulen blijft waarschijnlijk ook gewoon bij mij als alles mee zit. Ik wil het graag zelf proberen zadelmak maken over een aantal jaar.

idd een goedkoop tinkerveulen, vandaar ook deels mijn koopbeslissing. Goedkoop, maar vergeet niet: het is nog niet geboren, dus ik heb nog veeartskosten (ontworming, spuitjes, chippen...) en de risico's van de bevalling! En ze hebben mij er bij verteld dat de andere gelijkaardige paarden aan dezelfde prijs worden verkocht, dus ook een ongeboren veulen aan dezelfde prijs als het mijne maar daar zijn ze zeker van dat de tinker gedekt heeft.

De waarde van het veulen komt voor mij op de 2e plaats. Het kan goed zijn dat er een mooi, leuk paardje van komt, daar gaat het niet om. het gaat er om dat ze mij de tinker - met uitzicht en karakter die ik leuk vond - voorgesteld hebben terwijl er nu evengoed een voor mij onbekende fries op gezeten kan hebben...

ik bedoel maar stel: je koopt sperma van Clinton vd Heffinck om eventjes de bwp toer op te gaan. Wie van jullie gaat er blij zijn als bij geboorte blijkt dat het sperma was van een andere hengst?

bedrog is volgens mij: ze beloven/verkopen mij product A en achteraf blijk ik product B te hebben
Laatst bijgewerkt door cupcake1986 op 23-04-10 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:51

Dat weet je nog helemaal niet, ik zou eerst het veulen eens afwachten...

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:59

Ik zou inderdaad ook eerst eens afwachten wat er uit gaat komen :j

Misschien is het wel gewoon de Tinker geweest die gedekt heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:04

opisop_shop schreef:

Maar rechtelijk gezien zijn dit geen oplossingen zover ik weet.
Volgens de verkooppapieren heeft ze 1 prijs betaald voor een drachtig paard, toch?
Er staat toch niet ....zoveel voor het paard en ...zoveel voor het "toekomstige" veulen?
Want als jij naar de rechter gaat voor je gelijk, is de oplossing dat jij het paard teruggeeft en jij je geld + onkosten terug krijgt.
Zover ik heb begrepen = wanneer je het paard niet kwijt wil, je niet bij de rechter moet zijn.... omdat je dan blijkbaar wel tevreden bent met je paard en de waarde van het paard bepaald wordt doormiddel "wat een gek ervoor geeft"

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 09:11

superwoman schreef:
Volgens de verkooppapieren heeft ze 1 prijs betaald voor een drachtig paard, toch?
Er staat toch niet ....zoveel voor het paard en ...zoveel voor het "toekomstige" veulen?

op mijn verkoopdocumentje staat er wel degelijk: x€ voor de merrie en x€ voor het veulen, alleen ben ik zo dom geweest om er niet op te zetten wie de vader van het veulen is - mijn eerste koop, heb ondertussen al wat bijgeleerd. Volgende keer laat ik de verkoper een halve boek ondertekenen waarin tot in het detail omschreven staat hoe en wat.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 09:20

Billy schreef:
Dat weet je nog helemaal niet, ik zou eerst het veulen eens afwachten...

idd, maar ik vroeg dan ook wat ik best kan doen. Heb hier en daar al wat juridisch advies ingewonnen en die zeggen mij dat ik best zo snel mogelijk een aangetekende brief stuur met een voorstel mocht toch blijken dat het een halve fries is.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:27

Hoe wil je dat zien? Een halve Fries kan bont zijn met veel behang en een volle tinker kan zwart zijn...
Zeggutmaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:30

Billy schreef:
Hoe wil je dat zien? Een halve Fries kan bont zijn met veel behang en een volle tinker kan zwart zijn...
Zeggutmaar...

Met DNA onderzoek.. maar is DNA onderzoek niet bijna net zo duur als het eventueele bedrag dat je terug zou krijgen?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:38

Als het (bonte) veulen wél van de Fries is, kun je het in laten schrijven bij het Barock Pinto stamboek toch? Zijn erg gewilde paarden hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:39

cupcake1986 schreef:
op mijn verkoopdocumentje staat er wel degelijk: x€ voor de merrie en x€ voor het veulen, alleen ben ik zo dom geweest om er niet op te zetten wie de vader van het veulen is - mijn eerste koop, heb ondertussen al wat bijgeleerd. Volgende keer laat ik de verkoper een halve boek ondertekenen waarin tot in het detail omschreven staat hoe en wat.

Dan kun je idd dus wél van het veulen af komen...
Maar wil je dat?
Als DNA onderzoek zo duur is, vraag ik me af of het zin heeft. Je zou zoals gezegd een nieuwe dekking kunnen eisen als hij van de fries blijkt te zijn, maar persoonlijk zou ik mijn paard dan liever door een andere hengst (en eigenaar) laten dekken. En wie weet wordt dit een heel leuk veulen wat je toch niet kwijt zou willen...
Zijn er ook nog voorwaarden beschreven wanneer het veulen overlijd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:41

DNA onderzoek is niet zo heel duur, ik heb ongeveer 35E betaald.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:41

Brainless schreef:

ohh, dat valt erg mee :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:02

Brainless schreef:

waren de ouders toen bekend?

Ik hoor hier in de omgeving nl heel andere bedragen als het gaat om te kunnen controleren of paard A een veulen is van B en C.

@TS: de kosten voor een DA en de nazorg, spuiten,enten en paspoort zijn gelijk, of het nu een tinker is of een fries.

vwb je voorbeeld: praat je allereerst al over hele andere bedragen, ben ik als merriehouder degene die de keuze maakt en praat je over hele andere bedragen....
Als ik mijn merrie naar Totilas breng, en een jaar later blijkt dat het veulen van een friese hengst is.... dan praat je over een gigantische waardevermindering... en wil nog niet zeggen dat het express gebeurd is....en ligt de verhouding dekgeld even iets anders.

Jij hebt een drachtige papierloos paard gekocht dat drachtig is, met een bedrag voor het ongeboren veulen wat reeel is voor en veulen uit een papierloze merrie met welke hengst dan ook...
Mischien kun je wel meer geld krijgen voor een Fries X papierloze tinker dan voor tinker X papierloze tinker.
Maar wat wil je nu bereiken dan? Wat is je doel als bevestigd zou worden dat het bedrog is , dat een rechter je gelijk geeft, wat is dan je eis?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:03

Ja ouders waren bekend.
Maar als TS weet wie de officiële hengst is kan ze daar gericht op testen.
(ik heb DNA laten testen op een Friese merrie).