ik verzorg een arabische merrie van ong. 13. schat van een beest en goudeerlijk, maar wel een karaktertje af en toe.
trailer laden was al voordat ik haar verzorgde een drama. de eerste twee voetjes worden met een stormloop op de klep gezet en daarna gaat ze er net zo hard weer vanaf. ze heeft zelf op haar achterbenen (en een keer op een achterbeen) de trailer afgesprongende. de eigenaren hadden als noodoplossing haar blinddoeken, dan rende ze er idd in een keer op( niks tegen de eigenaren ,dit zijn geweldige mensen). en in noodsituaties vind ik dit nieteens zo'n slechte oplossing. het is tenminste niet zo grof als je het weleens ziet.
maar toch vind ik het niet ideaal zo en ben ik met haar aan de slag gegaan een paar keer. eigenlijk gewoon tussendoor en lang niet zo actief en met zoveel overtuiging als achteraf gezien had gemoeten, maar ja
ik merkte dat "geweld" direct heel averechts werkt (ben ik ook niet van, maar alles een keer proberen), longeertouw, duwen, voetje voor voetje..heeft ze geen boodschap aan. en je moet al helemaal niet (met een zweep) achter haar gaan staan ( arme boer die gewoon de koeien ging voeren liep er tijdens het laden een keer achterlangs, paard direct in de achteruit
)wat wel werkte was commando's aanleren( ik weet niet goed hoe ik dit correct uitleg)
ik vroeg kort na elkaar de commando's ho, terug en kom, voor stilstaan, achteruit en vooruit. na een paar minuutjes oefenen kon ik haar op stemcommando stapjes vooruit en achteruit laten doen en uiteindelijk is ze twee keer in een keer de trailer opgelopen
. ze had toen zo'n verbaasd hoofd dat ik zelf denk dat ze het doet omdat ze blindelings naar me luisterd op dat moment en niet zelf nadenkt. laatst liep ik toevallig eens op de trailer af, direct werd ze weer onrustig en wilde ze eigelijk de andere kant op, ( wat ik ook heb teruggezien in dat eerste filmpje van die engelse )vandaar dat ik nu eens heb besloten voor eens en voor altijd haar correct trailer laden te leren.
ik ben al enige tijd bezig met de drie commando's, meer vanuit omgangsaspacten en omdat ik het veilig en handig vind dat een paard waar het ook is, rustig stil kan staan of voor en achteruit kan lopen op commando. en omdat dit al eerder effect had wil ik dit opnieuw gebruiken. ik doe verder ook weleens vrijheidsdressuur met haar met clicker, dus ik denk dat ik dit hier ook voor zal gebruiken.
heeft iemand misschien aanvullingen of extra tips voor mij.
), maar de enige die de oorzaak weet is het paard en die kan niet praten

wil je meer info of der naam, pb me even, ik weet zeker dat ze kan helpen, én niet goed is geld terug ook altijd fijn