Eigen paard maar pensionstal beslist alles erover

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:05

Vreselijk idd. Ik had een oud paard, erg schraal, ze stond met een welsh pony die last had van hoefbevangenheid op errug schraal land (kaal). Mijn paard werd magerder en magerder, ze mocht niet in een andere volle wei, want dat ze mager was, kwam puur uit ouderdom.
Ik heb mijn biezen gepakt, ze staat nu op een andere stal, samen met mijn andere paard en is bijna een 50/75 kilo aangekomen. Mijn huidige stalhoudster let net zoveel op mijn paarden als die van haar, helemaal top. Paard is er ook een stuk vrolijker en tevreden. Paarden worden ook niet zo snel bij elkaar ingegooid. We weten de groepen en wat daar het beste wel of niet bij in kan. Het is nu zover dat alles bij elkaar in kan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:33

Gelukkig mag ik ook veel dingen zelf bepalen en ik denk dat de stal waar ik sta bij de fijnere hoort voor de paarden.
Ze gaan mooi de hele dag buiten, krijgen daar hooi enz.
Krachtvoer koopt iedereen zelf en bepaalt dus iedereen zelf hoeveel.
Maar ik heb stallen meegemaakt waar overleg een vies woord was/is.
En waar de paarden zelfs moesten lijden onder de zogenaamde goede bedoelingen van de staleigenaar.
Weinig tot niks voeren, soms zelfs geen stro of hooi.
Als ze wisten dat mensen op vakantie waren was het helemaal erg.
Op sommige stallen is ook een hoop verloop.

Het valt me op dat ik vaak van dit soort klaagtoppics zie en er worst toch ook veel gereageerd, negatief maar ook positief.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:40

Amanda schreef:
Wat is er gebeurd met het overleg?

...

Ik merk steeds vaker dat er onvrede heerst maar dat er te weinig wordt gecommuniceerd. Zo krijg je misverstanden en onbegrip. Zo jammer.

Je hebt helemaal gelijk. Mijn conclusie is echter dat paardemensen erg koppig zijn en vaak denken dat ze het het beste weten, zowel eigenaars als stalhouders. Als je twee mensen hebt die het beter menen te weten kan er maar één gelijk krijgen. IMO is degene die de dierenartskosten betaald en erop moet rijden degene die het voer bepaalt. En IMO is een huurder klant en de klant koning. Maar dat is mijn mening, je kunt nu eenmaal geen twee kapiteins op een schip hebben, dat werkt niet.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:41

Amanda schreef:

Dat lijkt mij inderdaad het sleutelwoord. Je moet op zoek gaan naar een stal die in grote lijnen voldoet aan je wensen eisen ( kwa accommodatie etc. ) en in mijn ervaring is de rest dan meestal wel te regelen.

Ik wil bijvoorbeeld dat mijn paard ook in de winter buiten komt (als enige van stal), dus daar betaal ik een klein bedragje voor bij. Ik wil dat mijn paard meer ruwvoer krijgt dan het standaard rantsoen voor zijn maat, dus ik betaal de extra's bij. Mijn paard krijgt minder krachtvoer dan de rest, dus dat hoef ik dan weer niet te betalen. Ik kom niet altijd binnen de openingstijden, maar als ik het aangeef en zelf ook niet te beroerd ben om eens iets te regelen/te gaan halen/handjes uit de mouwen te steken, dan wordt daar nooit een probleem van gemaakt.

Ik kan het erg waarderen als mijn stalhoudster meedenkt over voeren/welzijn/beslag etc., maar ik ben uiteindelijk eindverantwoordelijk en hak de knoop door. Als we echt niet meer op één lijn zitten, dan betekent dat voor mij verhuizen. Maar met goed overleg is het meeste wel te realiseren.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:44

Ik heb geen eigen paard, maar op de manege waar ik rijd kun je wel eigen paarden stallen. Met voeren, uitmesten weet ik niet hoe het gaat, behalve dat mijn vriendin hier eerst ook een paard had staan, er werd elke dag voor je opgestrooid/uitgemest, en telkens als ze kwam lag de hele stal nog vol strond, zodat ze het alsnog zelf kon doen, en dan zaten ze te zeuren dat je teveel stro pakte. Maar hier heb je wel weinig vrijheid als je een eigen paard hebt staan, 1e jaar 5 keer per week les (verplicht) en dan mag je 1 keer per week vrij rijden. (oke les, ik vind ook dat je dat moet hebben, maar eerder 2-3 in de week dan 5 keer. Vrijheidsdressuur, bitloos? moeten ze hier niks van weten. Voor de grap er een keer met uit de paddock/wei halen er op gaan zitten? moet je echt niet in je hoofd halen. Zonder zadel rijden? je wordt raar aan gekeken, samen met stalgenootje naar het bos? mag pas naar een jaar, of onder begeleiding. Dat zou ik vervelend vinden als paardeneigenaar, en zou voor mij een reden zijn om als ik een eigenpaard kreeg, hier niet te gaan staan, maar eerder op een stal met iets meer vrijheid. :)

Als manege klant heb ik trouwens echt niks op deze manege tegen! Prettige manege voor rijklanten. ;)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:56

Je moet gewoon een stalhouder zoeken er hetzelfde over denkt als jij. Als dat niet zo is, doet hij toch wat hij wil op momenten dat jij er niet bent.
Op mijn vorige stal was ik ook met bepaalde dingen niet tevreden. Ik heb wel 10 keer gevraagd of dat niet anders kon, en iedere keer weer werd er beloofd dat het zou veranderen... Niks dus.
Uiteindelijk hielp maar een ding, namelijk een andere stal zoeken. De eigenaar waar ik nu sta heeft hetzelfde idee over voeding en buiten staan als ikzelf, en nu heeft mijn paard het wel zoals ik het hebben wil.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:58

MerelxG_R schreef:
Ik heb geen eigen paard, maar op de manege waar ik rijd kun je wel eigen paarden stallen. Met voeren, uitmesten weet ik niet hoe het gaat, behalve dat mijn vriendin hier eerst ook een paard had staan, er werd elke dag voor je opgestrooid/uitgemest, en telkens als ze kwam lag de hele stal nog vol strond, zodat ze het alsnog zelf kon doen, en dan zaten ze te zeuren dat je teveel stro pakte. Maar hier heb je wel weinig vrijheid als je een eigen paard hebt staan, 1e jaar 5 keer per week les (verplicht) en dan mag je 1 keer per week vrij rijden. (oke les, ik vind ook dat je dat moet hebben, maar eerder 2-3 in de week dan 5 keer. Vrijheidsdressuur, bitloos? moeten ze hier niks van weten. Voor de grap er een keer met uit de paddock/wei halen er op gaan zitten? moet je echt niet in je hoofd halen. Zonder zadel rijden? je wordt raar aan gekeken, samen met stalgenootje naar het bos? mag pas naar een jaar, of onder begeleiding. Dat zou ik vervelend vinden als paardeneigenaar, en zou voor mij een reden zijn om als ik een eigenpaard kreeg, hier niet te gaan staan, maar eerder op een stal met iets meer vrijheid. :)

Als manege klant heb ik trouwens echt niks op deze manege tegen! Prettige manege voor rijklanten. ;)

Weet je zeker dat dat eigen paarden zijn en geen leasepaarden van die manege? Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand een eigen paard koopt en stalgeld betaalt om daarna zo naar de pijpen van de staleigenaar te gaan dansen :n

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:05

heel bekend... helaas.
bij mijn vorrige stalling, een vrij groote met ong 25-30 paarden gestald.
de eigenaar leek soms wel een hekel te hebben aan paarden.
lomp, maar vooral vaak het touw om de neus heen,
das bij die van mij echt niet nodig en alleen maar averechts.

altijd klagen dat je te veel uitmest. vreemd he als je maar een klein piepweitje krijgt met zijn drieen en daar de hele winter mee moet doen, ze dus meer op stal staan.

maar dan wel het stalgeld elk half jaar met ruim 15% omhoog.
kan nog wel ff doorgaan, gelukkig sta ik al weer bjina anderhalf jaar bij mijn schoonouders,
en haal en regel ik nu alles zelf. heerlijk.

nee nooit meer een pensionstalling voor mij.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:06

Wij hebben ook enkele pensionklanten.
En eerlijk is eerlijk, het gaat niet altijd zoals ieder zou willen.
maar ook al probeer je aan de wensen te voldoen, Blijft er altijd maar dat het bij vele helaas niet goed genoeg is.

Ook heb jij zelf de verantwoordelijkheid in wat je vind, Wil jij meer stro, overleg je dit. Kost dat meer dan ishet aan je eigen of je hier mee akkoord gaat.

En je moet hier ook wel een hand inhouden, anders vliegt alles er door heen, draai jij over kosten en dekt het absoluut niet meer.

Winst maak je als pensionhouder eigenlijk toch niet. Vooral op een kleine stal, Daar zou ik dan persoonlijk ook sneller voor kiezen, dan heb je ook vaak veel meer je eigen hand er in.
En anders moet je de verzorging geheel voor eigen rekening nemen en kan je alles zelf bepalen!

Daarin moet er een match zijn tussen eigenaar en houder, als die er al niet is moet je der niet aanbeginnen.

En ook nog een punt wat ik al vaker lees hier: COMMUNICATIE!

Hier wordt bijna iedere week wel besproken of degene tevreden is over het voer schema en de hoeveelheid. Zo niet wordt dit aangepast.
Er wordt precies gevoerd wat jij wilt.

Helaas zitten er dan zelfs nog mensen bij die zeggen dat het nog niet goed genoeg is.
helaas kun je niet aan ieders wens voldoen.

En aan beide kanten merk ik dat het fijn is als dingen gewoon kan bespreken, Kan je dat niet zou ik eeen andere stal zoeken.

Jits

Re: Eigen paard maar pensionstal beslist alles erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:29

Communicatie is idd belangrijk. Helaas zijn er genoeg stalhouders met de instelling "Bevalt het je niet, dan rot je maar op." Dan valt er weinig te overleggen.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:32

Als ik dit lees ben ik zo blij met de stal waar ik sta.
De stalhouders zijn heel erg professioneel, weten waar ze het over hebben. Overleg is altijd mogelijk, maar dat heb ik nog nooit nodig gehad :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:40

Ik heb een hele makkelijke staleigenaar.
Het is gewoon een partucelier met het hart op de juiste plek.
Het voeren bemoei ik me niet mee omdat ik weet dat hij kijkt naar wat mijn paard nodig heeft.
Als hij denkt dat ze te dik word krijgt ze minder en als ze te maager word (en dat is voor haarn iet weggelegd) dan krijgt ze meer.
Het maakt hem dan ook niet uit of mijn paard 1 kilo of 10 kilo biks per dag nodig zou hebben.
Ook mest hij elke dag uit en krijgt ze een lekker dik pak stro en savonds haalt hij alle drollen en natte plekken er nogmaals uit en krijgt ze stro bij als dat nodig is.
Hooi krijgt ze zes keer per dag en dat is ook voldoende.
Als ik wil dat ze meer krijgt of juist minder dan doet hij dat en alles is bespreekbaar.
Hij zet haar buiten en binnen voert haar mest uit brengt me overal naar toe en ik mag alles doen waar ik zin in heb.
In 2008 heeft ze een zwaar trailerongeluk gehad waardoor ze een aantal weken in dekliniek heft gestaan en zelfs daarmee heeft hij mij geholpen door middel van mij geen stalgeld te laten betalen voor die periode zodat ik dat kon gebruiken voor het betalen van de kliniek.
Ik sta er nu acht jaar met haar en ben nog nooit zo tevreden geweest over een stalhouder.
De enige reden dat ze daar weg zou gaan is dat ik haar bij huis kan stallen maar dat zit er nu nog niet in of ze moet zo ziek worden of pijn hebben dat ik haar moet in laten slapen.

Nee ik heb het echt getroffen met mijn staleigenaar.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:46

Amanda schreef:

Ik lees nu 2 kampen. Pensionhouders die het voor het zeggen (willen) hebben en pensionklanten die hetzelfde willen.
Als ik met een probleem zit dan overleg ik. En als jij bij een goede pensionhouder staat dan valt daar over te praten. Wat de eigenaar wil is niet altijd juist. En dan is het aan de pensionhouder om het welzijn van het paard voorop te stellen, uiteraard in overleg. En andersom ook.

Ben jij het niet eens met de mening van de pensionhouder? Dan denk ik dat het tijd wordt om een andere stal te zoeken waar je wel je paard kan houden zoals het beste voor hem is :)

Ik heb op meerdere stallen paarden gereden en ik heb ook de ideale plek nog niet gevonden (helaas past een paard niet op een balkon, dus aan huis is geen optie). Het is ontzettend moeilijk. Daarom is het overleg zo belangrijk. En blijf zoeken naar de plek die het meest ideaal is als je niet de luxe hebt om je paard aan huis te houden met jouw eigen regels.

Ik heb ook vorige maand de stap genomen om mijn paard naar een andere stal te verhuizen. Na 5 jaar op dezelfde stal geweest te zijn. We werden het niet eens over de uren naar buiten en ook het meer voeren van ruwvoer was lastig.
Ik heb nu ook de stap genomen om te gaan zoeken naar iets anders. En overigens nog steeds in overleg en we zijn het er samen over eens dat het zo niet werkt.

Ik merk steeds vaker dat er onvrede heerst maar dat er te weinig wordt gecommuniceerd. Zo krijg je misverstanden en onbegrip. Zo jammer.

Maar dat is toch raar. Kijk over het naar buiten gaan kan ik me voorstellen dat daar discussie over bestaat vooral als iemand zijn haar paard 24/7 buiten wil hebben. Maar over dingen als meer ruwvoer daar zou ik helemaal geen discussie over willen hebben mits je bereid bent de extra kosten te betalen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:48

meisje2000 schreef:
Ik heb een hele makkelijke staleigenaar.
Het is gewoon een partucelier met het hart op de juiste plek.
Het voeren bemoei ik me niet mee omdat ik weet dat hij kijkt naar wat mijn paard nodig heeft.
Als hij denkt dat ze te dik word krijgt ze minder en als ze te maager word (en dat is voor haarn iet weggelegd) dan krijgt ze meer.
Het maakt hem dan ook niet uit of mijn paard 1 kilo of 10 kilo biks per dag nodig zou hebben.
Ook mest hij elke dag uit en krijgt ze een lekker dik pak stro en savonds haalt hij alle drollen en natte plekken er nogmaals uit en krijgt ze stro bij als dat nodig is.
Hooi krijgt ze zes keer per dag en dat is ook voldoende.
Als ik wil dat ze meer krijgt of juist minder dan doet hij dat en alles is bespreekbaar.
Hij zet haar buiten en binnen voert haar mest uit brengt me overal naar toe en ik mag alles doen waar ik zin in heb.
In 2008 heeft ze een zwaar trailerongeluk gehad waardoor ze een aantal weken in dekliniek heft gestaan en zelfs daarmee heeft hij mij geholpen door middel van mij geen stalgeld te laten betalen voor die periode zodat ik dat kon gebruiken voor het betalen van de kliniek.
Ik sta er nu acht jaar met haar en ben nog nooit zo tevreden geweest over een stalhouder.
De enige reden dat ze daar weg zou gaan is dat ik haar bij huis kan stallen maar dat zit er nu nog niet in of ze moet zo ziek worden of pijn hebben dat ik haar moet in laten slapen.

Nee ik heb het echt getroffen met mijn staleigenaar.

Klinkt super!!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:07

sporter schreef:
Amanda schreef:

Ik lees nu 2 kampen. Pensionhouders die het voor het zeggen (willen) hebben en pensionklanten die hetzelfde willen.
Als ik met een probleem zit dan overleg ik. En als jij bij een goede pensionhouder staat dan valt daar over te praten. Wat de eigenaar wil is niet altijd juist. En dan is het aan de pensionhouder om het welzijn van het paard voorop te stellen, uiteraard in overleg. En andersom ook.

Ben jij het niet eens met de mening van de pensionhouder? Dan denk ik dat het tijd wordt om een andere stal te zoeken waar je wel je paard kan houden zoals het beste voor hem is :)

Ik heb op meerdere stallen paarden gereden en ik heb ook de ideale plek nog niet gevonden (helaas past een paard niet op een balkon, dus aan huis is geen optie). Het is ontzettend moeilijk. Daarom is het overleg zo belangrijk. En blijf zoeken naar de plek die het meest ideaal is als je niet de luxe hebt om je paard aan huis te houden met jouw eigen regels.

Ik heb ook vorige maand de stap genomen om mijn paard naar een andere stal te verhuizen. Na 5 jaar op dezelfde stal geweest te zijn. We werden het niet eens over de uren naar buiten en ook het meer voeren van ruwvoer was lastig.
Ik heb nu ook de stap genomen om te gaan zoeken naar iets anders. En overigens nog steeds in overleg en we zijn het er samen over eens dat het zo niet werkt.

Maar dat is toch raar. Kijk over het naar buiten gaan kan ik me voorstellen dat daar discussie over bestaat vooral als iemand zijn haar paard 24/7 buiten wil hebben. Maar over dingen als meer ruwvoer daar zou ik helemaal geen discussie over willen hebben mits je bereid bent de extra kosten te betalen.

Het ligt iets anders. Die van mij mocht geen brok meer en moest meer hooi hebben.
Dat kreeg hij ook 1 voerbeurt meer. Maar ik had liever onbeperkt. Zeker met de kou van afgelopen tijd.
Ze zijn er verder prima voor de paarden, maar mijn ideeën en noodzaak (allergie) voor mijn pony matchten niet met die van hen.

Maar goed, ik heb dus een andere stalling gezocht waar hij 24/7 naar buiten gaat en gewoon hooi krijgt.
Alles in goed overleg en ze begrijpen mijn keuze ook.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:33

Als ik dat hier zo lees allemaal, mag ik in mijn handjes knijpen met mij pensionstal :D
Stond eerst op een stal waar alles idd te weinig was en niet naar mij geluisterd werd. PEnsioneigenaar deed wat hij wilde ongeacht wat jij wilde.
Nu sta ik op een stal waar ik mag bepalen wat er gebeurt, als ik haar in een andere groep wil hebben gebeurt dat, wil ik haar alleen hebben gebeurt dat ook, wil ik haar met regen op stal hebben staan gebeurt dat ook wil ik meer of minder voer gebeurt dat ook.
Wil niet zeggen dat IK dit allemaal wil, maar er zijn weleens van deze dingen geweest op stal en dan deed de pensioneigenaar netjes wat de eigenaar wilde.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:43

Omdat het hier voornamelijk gaat over afspraken verplaats ik het topic van [OPG] -> [TAO]

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:24

Ik doe alles zelf,dus daar heb ik geen last van.
Ik heb wel eens een paard op een pensionstal staan in de buurt.Dat is voor als al mijn stallen vol staan.
Die man doet nergens moeilijk over. Wil je 2 kg of 5 kg maakt hem niets uit. Alleen buiten of met meerdere wat je zelf wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:29

Ik ben harstikke tevreden over de stal waar ik sta!

En op sommige momenten, bij sommige mensen ben ik blij dat de pensionhouder het heft in eigen handen neemt.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:59

@Jesito, Kan me voorstellen dat dat frustrerend is, je betaald er voor en het is jouw paard. Ik wil gewoon dat mijn paard veel meer ruwvoer krijgt en nu heeft de stalbaas een vennoot erbij en die voert echt alsof het shetlanders zijn, je kan het 100 keer zeggen, maar dan komt hij met een tegenopmerking.. ook opschrijven op mijn bordje heeft geen zin, want ze voeren hetzelfde.. Terwijl ik er wel dik 250 euro voor neertel. Mijn paard krijgt 1/4 biks per voerbeurt en een eigen bakje.. Tja.. dubbel, maar wel zoals ik het wil hebben eigenlijk gaat dit best wel goed, maar soms wordt die 1/4 biks dus wel gewoon 'vergeten'.. Terwijl ik mijn eigen voer hier naar aanpas. Ik ga niet op alle slakken zout leggen en ik ben best aardig tevreden, vooral over de stalbaas zelf, maar de mensen die meehelpen mogen wel meer zorg besteden aan de pensionpaarden.. Met de stalbaas is in principe alles bespreekbaar.. ook toen mijn paard even qua voerbeleid anders moest zijn, wilde ik het op een bepaalde manier en dat ging dus ook prima :) . Op de andere pensionstal van mijn andere paarden is het helemaal perfect, dat is gewoon particulier en daar bepaald ik helemaal zelf wat ze te eten krijgen, hoeveel en hoe lang ze naar buiten gaan etc...

@Caira,
Dat valt mij dus ook op.. de stalbaas is wel heel begaan met de paarden op stal en vraagt regelmatig even hoe het met mijn paard gaat, maar de vennoot vind ik dus totaal niet, kijkt amper naar de paarden en gooit bijvoorbeeld ook gewoon beschimmeld kuil er in als dit er tussen zit >;) .

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 02:06

Ik sta gelukkig op een hele goede pensionstal waar de mensen de dieren zien en niet het geld.

Ik mest wel zelf uit, omdat de eigenaren een andere manier van uitmesten hebben (paarden staan op stro en de pensioneigenaren halen mest+natte plekken eruit, terwijl ik eerst een tijd alleen de keutels eruit haal en dan een nieuw laagje erover heen strooi, zodat je een heel mooi dik en droog bed voor je paardje hebt :D ). We hebben ook nog extra voer voor ons diertje. Zij hebben een standaard voer, vrij goedkoop. Een jaarling in de groei voer ik liever wat minder krachtvoer maar dan wel kwaliteit...!

Maar voor de rest kan ik niet klagen. Iedereen let goed op elkaar dieren en helpen elkaar. Het is een hele fijne, harmonische club :D

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 08:45

Jesito@ Geloof me het is daar ook super.
Voor de paardeigenaar (ik dus) maar ook voor het paard zelf.
Hij heeft echt een hart voor dieren en heeft zelf ook allemaal paarden op stal van hem zelf.
Hij kijkt naar het paard en naar wat het dier nodig heeft en meot er iets veranderen dan overlegt hij eerst.
Zo werd ik maandagavond opgebeld dat de hoefsmid weer was geweest en de dierenarts voor de jaarlijkse enting en dat ik de rekening nog wel kreeg.
Ook dit Doen ze gewoon en heb ik ze toestemming voor gegeven.
Een heerlijke stalling waar alles naar wens is dus

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 08:58

Ik heb 1x op een stal gestaan waar de staleigenaar me na aankomst melde dat zij beslist hoeveel krachtvoer de paarden krijgen :? . Ze voerde op het oog, er werd nauwlettend in de gaten gehouden hoe ik uitmestte en ondanks mijn duidelijke nee tegen staan met moeder en veulen heeft zij mijn paard er toch bij gezet. Ik ben na een maand weggegaan.

Verder heb ik eigenlijk geen slechte ervaringen met zelf je dingen doen/regelen. Mijn paard dus mijn beslissingen, daar heeft een pensioneigenaar niks mee te maken. Ook de keuze voor hoefsmid en dierenarts wil ik zelf bepalen, en de afspraken regel ik zelf en ik zorg zelf dat ik er bij ben.

Maar ik weet dat er veel mensen zijn die het prettig vinden dat al dat soort dingen voor ze geregeld wordt. Ik begrijp dat niet, maar dat is iedereen zijn eigen keuze :)

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:05

Ik denk dat het soms ook komt omdat de pensionhouder geen 'paardenmens' is. Het is vaak een boer of iemand uit een hele andere branche die - vaak uit nood- een pensionstal van zijn boerderij gemaakt heeft.

Wat dat betreft is het gewoon handig om een stal te kiezen waar je wel zelf mag voeren/uitmesten/binnen/buitenzetten. Dan kan je het nog in de hand houden!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:08

ik ben het idd met je eens .. ik heb dit zelf ook .. mijn shet word gewoon niet goed uitgemest ..als je er dan wat van zegt dan word je scheef aangekeken.