Bijrijder van een kreupel paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:55

Het grappige is dat er laatst een topic was van iemand die 2 pony's had waarop gereden kon worden en die 2 potentiële bijrijdsters op bezoek zou gaan krijgen. De vraag was toen: wat is een reële vergoeding voor het rijden op die 2 pony's? Er waren toen vrij veel bokkers die het schandalig vonden dat er überhaupt geld voor gevraagd werd aangezien de eigenaar toch een dienst bewezen werd door de bijrijdsters. Immers, haar pony's werden voor haar gereden.

Hier vinden meerdere bokkers het juist schandalig als je niet betaalt terwijl je niet kunt rijden. Omgekeerde wereld!

Tsja ik denk dat de meningen over dergelijke zaken altijd verdeeld zullen blijven en dat het het beste is als de personen in kwestie samen tot een regeling komen waar ze beide tevreden mee zijn.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:55

Ik heb zelf nooit betaald om bij te rijden. Heb eerst 4 jaar een draver gereden en nu rijd ik een arabier.

Ik vind het vrij logisch dat ik, aangezien ze beiden op een zelf-doe-stal stonden en ik de stal op mijn dagen uitmeste, het voer klaarzette, stallen veegde, paddock en wei leeghaalde, niets hoefde te betalen om te rijden.

Het is mij ook nog nooit voorgesteld, om te betalen om hun paard op 2/3 dagen per week te verzorgen. Zij zagen het meer als een wederzijdse hulpvraag. Eigenaar had geen tijd om elke dag naar paard te gaan en wilde ook op dagen eens iets anders kunnen doen en ik zocht een paardje om te kunnen verzorgen en te rijden.

Arabiertje heeft ook zeker 2 maanden stil gestaan, maar ik bleef hem gewoon verzorgen en alle 'staltaken' uitvoeren. Ookal kon ik niet rijden.
Nu kan ik zeker al 4 weken niet rijden door de sneeuw, maar ik ga gewoon trouw naar hem toe om de verzorging op me te nemen (en dat kost me wel benzine ';-), het is 25 min. rijden).

Waarom hebben jullie dan bijrijders? Als jullie het al een privilege vinden als mensen tijd met je paard mogen doorbrengen?

Dan kan je toch beter geen bijrijder nemen als je zo'n instelling hebt?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:56

Horseware schreef:
Citaat:
Straks komen mijn pensionklanten aan, ik kan een maand niet rijden DUS ik betaal geen stalling.

Dat vind ik ook appels met peren vergelijken. Er is een verschil tussen een eigenaar en een bijrijder. Dergelijke zaken zijn voor rekening en risico van de eigenaar, niet van de bijrijder. Ik zou me als eigenaar schamen om maandelijks geld te vragen voor een paard dat bijvoorbeeld een half jaar niet gereden kan worden door een blessure.

En als je dan als bijrijder dat half jaar betaald hebt kan alsnog de eigenaar besluiten het paard te verkopen en als bijrijder heb je geen enkel recht :+

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:08

Misschien heel cru, maar als ik een betalende bijrijder nodig zou hebben om m'n paard te kunnen onderhouden zou ik toch even flink achter m'n oren krabben ;)
Persoonlijk zou ik nooit aangewezen willen zijn op een bijrijder.
Tuurlijk is het super als je elkaar op deze manier kan helpen, maar de keuze om een paard te kopen ligt toch bij jezelf.

Ik zou dus idd niet laten betalen. Het werk wat een bijrijder je uit handen neemt zou ik al voldoende vinden.

Airborn

Re: Bijrijder van een kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:23

Overigens, komend voorjaar ligt Farita er weer een maand of langer uit vanwege een veulen, en betaal dan wel gewoon door, en ook nu met de vorst betaal ik braaf 100 per maand voor 2 dagen in de week. Dat vind ik niet erg, en doe ik met plezier, ik heb immers een band met het paard en doe veel met dr.
Maar voor half jaar 6 keer per week uitmesten etc van kreupel paard betalen, nee, sorry.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:36

Ik heb ook een bijrijdster die een bijdrage betaalt in het onderhoud.

In het begin dat ze mijn paard verzorgde mocht ze niet veel. Niet rijden nog, wel longeren. Later is dat opgebouwd en toen het lekker liep hebben we afgesproken dat ze zou gaan bijdragen. Een dag voor die maand begon werd mijn paard ziek. Die ziekte duurde een aantal maanden. Toen heeft ze wel verzorgd maar ik heb direct aangegeven dat ik geen betaling verwachtte.

Nu rijdt zij hem al een poosje bij (ongeveer 2,5 jaar). Vorig jaar had hij wat last van zijn rug en hoeven, hebben we 3 weken niet gereden. Dan vraagt zij niet: hoef ik nu niet te betalen? En ook niet nu ze vandaag in de avond komt en dus niet kan rijden. (want de bak is bevroren en in het donker buitenrijden is niet zo handig) Dit is gewoon een risico. Die keren dat ze niet kan rijden rijdt ze een andere keer wel extra want ze komt regelmatig vaker dan "haar" 2 dagen.

Maarrr.. Als het paard kreupel raakt en maandenlang niet mag rijden, zou ik het als eigenaar wel bespreekbaar maken. het ligt m mij dus een beetje aan hoe lang het gaat duren. En ook zou ik het als eigenaar aan de orde stellen. Maar als je zo stellig bent("een bijrijdster moet altijd doorbetalen") moet je dat wel van te voren aangeven.

Als het om 2-3 weken gaat, zou ik het persoonlijk wel jammer vinden als mijn bijrijdster een punt gaat maken van betalen. Want een paard loopt nu eenmaal niet 365 dagen per jaar. Dat valt wel te verwachten.

Maar dat jij ts het na 6 weken in de groep gooit vind ik begrijpelijk. Maar als je echt niet wilt betalen denk ik ook dat je beter kunt stoppen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:37

laetitia schreef:
Waarom hebben jullie dan bijrijders? Als jullie het al een privilege vinden als mensen tijd met je paard mogen doorbrengen?

Dan kan je toch beter geen bijrijder nemen als je zo'n instelling hebt?

_O- wat een grappige stelling!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:40

Ik zou niet betalen voor een kreupel paard :)
Bij de meeste mensen betaal je voor het rijden, en je kan er nu niet op rijden..
Ik zou zelf nooit betalen voor een bijrijdpaard tenzij het een klein bedrag zou zijn voor iets speciaals..

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:41

Citaat:
Daarom heb ik geen eigen paard :Y)
Ik wil best rijden en in ruil daarvoor mesten of betalen. Moet ik betalen voor rijden en mesten, dan heb ik zoiets van "Ja, dag!". Bij de manege kan ik rijden tegen betaling zonder dat ik rotklusjes hoef te doen... Dat zijn dan wel minder fijne paarden vaak, maar ja, dat neem ik dan maar voor lief.

En dat vind ik nou weer vreemd! Ik sta op een stal waar ik zelf moet uitmesten en ik mag geen bijdrage van mijn bijrijdster vragen omdat zij dat op haar dagen doet? Ik betaal zelf toch ook heel veel geld voor dat paard en mest ook zelf mijn stal uit?

Ik zie een bijrijdster meer als een persoon waar ik mijn paard mee deel. Daar horen alle werkzaamheden bij! Die ik als eigenaar ook met plezier doe! Het is maar één stal!

Als jij liever op een manege rijdt, doe je dat toch liever? Als het je alleen om het rijden gaat adviseer ik jou om nooit van de manege af te gaan!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:44

Ik heb ook een bijrijdpaard gehad die kreeg een peesblesure en die persoon vondt dat ik ondanks dat gewoon door moest betalen.
Dan moest ik 7 dagen per week uitmesten en water geven en daarvoor betalen want poetsen en wandelen had ze iemand voor ingehuurd via die stal.
Toen heb ik gezegt bekijk het maar.
Eerst kwam ik 2 dagen per week rijden, poetsen, mesten en water geven en daar betaalde ik voor en als er ineens niet meer gereden kan worden moet ik ineens 7 dagen per week mesten en daarvoor betalen ik dacht het niet.
Erg sneu voor het paard dat hij nauwlijks wordt uitgemest zinds ik gestopt ben en ik hoop dat ze het paard gaat verkopen want aan een baasje dat alleen maar komt als er kan worden gereden heeft het paard ook niks maar ik weiger 60 euro per maand te betalen om stront te mogen schepen.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:44

Ik heb zat paarden verzorgt die niet gereden konden worden.
Bijv. te klein voor mij, nog te jong, lange tijd kreupel etc.
Heb er nooit geld voor hoeven te betalen, eigenaar was allang blij dat ik het beestje wat extra aandacht en verzorging gaf.

Persoonlijk zou ik er in jou situatie niet voor betalen.
Zou zoals eerder gezegt is alleen betalen als ik erop kan rijden, zodat ik er ook iets van leer.
Ik zou als eigenaar van een kreupel paard ook geen bijdrage vragen, zou je eerder geld géven.. :')

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:46

Dat vind ik gewoonweg schandalig van die eigenaar.

Moontje1991 schreef:
Ik heb ook een bijrijdpaard gehad die kreeg een peesblesure en die persoon vondt dat ik ondanks dat gewoon door moest betalen.
Dan moest ik 7 dagen per week uitmesten en water geven en daarvoor betalen want poetsen en wandelen had ze iemand voor ingehuurd via die stal.
Toen heb ik gezegt bekijk het maar.
Eerst kwam ik 2 dagen per week rijden, poetsen, mesten en water geven en daar betaalde ik voor en als er ineens niet meer gereden kan worden moet ik ineens 7 dagen per week mesten en daarvoor betalen ik dacht het niet.
Erg sneu voor het paard dat hij nauwlijks wordt uitgemest zinds ik gestopt ben en ik hoop dat ze het paard gaat verkopen want aan een baasje dat alleen maar komt als er kan worden gereden heeft het paard ook niks maar ik weiger 60 euro per maand te betalen om stront te mogen schepen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:50

rakni schreef:
En dat vind ik nou weer vreemd! Ik sta op een stal waar ik zelf moet uitmesten en ik mag geen bijdrage van mijn bijrijdster vragen omdat zij dat op haar dagen doet? Ik betaal zelf toch ook heel veel geld voor dat paard en mest ook zelf mijn stal uit?

Ik zie een bijrijdster meer als een persoon waar ik mijn paard mee deel. Daar horen alle werkzaamheden bij! Die ik als eigenaar ook met plezier doe! Het is maar één stal!

Als jij liever op een manege rijdt, doe je dat toch liever? Als het je alleen om het rijden gaat adviseer ik jou om nooit van de manege af te gaan!

Je hoeft niet meteen te flippen hoor. Ik zie in bijrijden niet een paard met iemand delen, dat noem ik eerder leasen en voor leasen betaal je inderdaad meestal een flinke duit. Maar als je least heb je meestal ook wel iets meer over het paard te zeggen dan als bijrijdster. Maar als jij dat hetzelfde vindt, dan mag dat, dat is dan jouw mening, en daarop zal ik je niet aanvallen door elke zin met een uitroepteken te laten eindigen.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:57

Wow wat een discussie alweer haha, gelukkig staan bijrijders en paardeneigenaren hier volgens mij altijd lijnrecht tegen over elkaar ;)

Maar .. ik heb ook een tijd lang voor een paard gezorgd dat kreupel stond. Nu betaalde ik eerst ook niks, dus daar kan
ik je niet in helpen. Ik ben gewoon een aantal keer per week blijven gaan om te mesten, poetsen en later te wandelen en nog later
het rijden weer rustig op te bouwen. Maar daar had ik zeker geen geld voor betaald.

Want verzorgsters/bijrijders die het hier een dienst noemen worden dan wel vreemd afgeschilderd in een aantal posts hierboven.
Maar ben jij als eigenaar dan niet blij als iemand met je paardje komt wandelen? Als iemand je zorg uit handen neemt?
Het is uiteindelijk jouw paard en je neemt, in mijn ogen, een bijrijdster om jou werk uit handen te nemen. Dus ook als een paard wat mankeert, maar om dan geld te vragen. Tenslotte betaal je ook om te mogen rijden. En iedereen die hier roept dat hij/zij vind dat
een paard niet alleen is om te rijden, wat uiteraard ook zo is .. maar even omdat het hier om geld van de bijrijder gaat, heeft aan de andere kant wel een paard gekocht om te rijden en wil een luxe stal met faciliteiten om te rijden?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:00

Vind ik ook nursie.

Een eigenaar neemt meestal geen bijrijdster omdat die eigenaar zo'n groot hart heeft dat zij het zo'n bijrijdster gewoon graag gunt om haar paard te rijden.
Meestal zit er wel meer achter dan dat, te weten : Tijdgebrek en soms zelfs Geldgebrek.

Als ik een paard koop dan doe ik dan voor mijzelf, omdat ik graag een eigen paard wil. Niet omdat ik graag een paard wil en daarmee ook nog een bijrijder kan blij maken.

Nee die bijrijder komt pas om de hoek kijken op het moment dat ik het allemaal niet meer red met mijn tijd in verband met bijv. mijn werk, gezin, andere hobby's.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:05

xNursiex schreef:
Wow wat een discussie alweer haha, gelukkig staan bijrijders en paardeneigenaren hier volgens mij altijd lijnrecht tegen over elkaar ;)

Ik ben paardeneigenaar, heb geen verzorgers/bijrijders, maar zou het niet durven geld te vragen voor het poetsen en uitmesten van mijn paarden.. Maar mocht iemand dit toch perse willen doen... nou vooruit voor 100 euro per maand mag er hier wel gemest en gepoetst worden.. :D

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:35

Prisca schreef:
Tja ik sta hier anders in. Ik heb altijd bijrijders gehad en nu niet meer. Ik vroeg toen een bijdrage in de "verzorging"en niet in het "rijden"voor dit had ze dan in ruil een goede stal met binnenbak alle mogelijkheden. Ik geef die persoon een paard ter beschikking en goede spullen en ook de garantie dat hij niet verkocht wordt of wat dan ook. Dit in overleg en termijnen. Ik had toen deze bijdrage financieel nodig anders was het niet te betalen. Denk ook dat de meeste die een bijrijder hebben ook puur financieel hebben en niet omdat het geld verdienen is.
Als hij dan kreupel was betaalde ze gewoon door. Mijn stalling loopt toch ook gewoon door?. Ik ga er dan ook vanuit dat ze op "haar" dagen gewoon de verzorging voor rekening neemt. Paardrijden is meer dan op de rug zitten. Ik zie hier toch vrij dieronvriendelijke reacties.

Jullie liefde voor het betreffende paard houdt dan wel snel op hoor?. Als een bijrijder het zo zou doen zou die zo kunnen vertrekken voor die persoon 10 andere. Als het je eigen paard is zou je dan ook stoppen met betaling van stalling als die kreupel is?.

Tja, als je als eigenaar al financiële hulp nodig hebt van een derde (in dit geval: een bijrijder/verzorger) dan vraag ik me sterk af of je niet beter gewacht had met een paard te kopen?
Persoonlijk zou ik de goede verzorging van mijn paarden niet willen laten afhangen van de financiële bijdrage van een ander :n Dan nog liever geen paard! Want wat als je bijrijder er mee stopt, je paard wordt ernstig ziek en je kan de DA-kosten niet betalen? Wat dan?
Nee, als je overgaat tot de aankoop van een paard hoor je een duidelijk plan te hebben over hoe en wat 'als...'. De bijdrage van een bijrijder hoort imo helemaal niet in dat plan betrokken te worden!
Moest ik ooit een bijrijder nemen, dan zou dat louter zijn om mijn paarden meer aandacht te geven en niet om het financieel makkelijker te hebben. Dan kan ik ze even goed verkopen. :Y)
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 11-01-10 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:36

Jammer dat hier dan weer niet op gereageerd wordt:

Citaat:
Wel als de huurbaas je dak eraf heeft gehaald en zegt, sorry je kan er (voorlopig) niet in wonen, maar je moet wel doorbetalen.

Wat vinden jullie daar dan van..... ik voorspel 'oorlog' met de huisbaas :P

En er wordt ook niet gereageerd op het volgende: Wat vinden jullie dan van een advertentie waarbij iemand 100euro per maand vraagt, omdat ze dan 3 dagen het privelege ( :+ ) hebben om tijd met je paard door te brengen en om te mesten en te poetsen? Dat is toch belachelijk ofniet :+

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:40

zap schreef:

Citaat:
Wel als de huurbaas je dak eraf heeft gehaald en zegt, sorry je kan er (voorlopig) niet in wonen, maar je moet wel doorbetalen.

En er wordt ook niet gereageerd op het volgende: Wat vinden jullie dan van een advertentie waarbij iemand 100euro per maand vraagt, omdat ze dan 3 dagen het privelege ( :+ ) hebben om tijd met je paard door te brengen en om te mesten en te poetsen? Dat is toch belachelijk ofniet :+

Oorlog met de huisbaas, ja :P

En ik vind dat inderdaad belachelijk :j

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:18

@ Zap: lijkt me ideaal zo'n huis in de zomer! En het is ook een hele eer om daar te wonen denk ik.. Je kan toch niet zomaar je huisbaas aan z'n lot over laten als het dak eraf waait, die kan daar ook niks aan doen en heeft al extra kosten om het te repareren, vind het echt niet kunnen als je dan stopt met betalen :P

En dat paard klinkt ook helemaal perfect! Tis dat ik het geld niet heb, anders zou ik dat zo doen hoor! Want hoe meer je betaalt hoe meer je van een paard houdt :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:48

Zou er zelfs 150,- voor over hebben om 3 x per week de stal te mesten, hooi in kratten te doen. Voeremmertjes klaar te maken, gangpad te vegen, paarden in en uit de wei te halen!

Wie biedt zijn vieze gore potstal aan? :D

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:52

zap schreef:

Citaat:

Bij mijn paard mag je voor 50 euro per maand komen kroelen en mesten hoor _O-
Ik heb als bijrijdster nooit betaald en heb 1 keer iemand laten betalen voor mijn paard maar die betaalde dan voor een les van mij op mijn Z2 paard. Voor verzorging vind ik het grote onzin.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:56

Dit is iets heel moeilijks.

je betaald voor het bijrijden.

Echter het betreft een paard die wel zijn onkosten heeft (stalling, voeding etc) en zelfs meer (DA) nu het kreupel is.
Ik zou ook zeggen je hebt een afspraak voor betalen dus in dit geval ook. Is het iets ernstigers of het paard langer kreupel dan zou ik hierover praten om het bedrag te verminderen of stoppen.

In de toekomst om dit te voorkomen zou je bv het paard kunnen huren of een bedrag afspreken de keren dat je met het paard rijd.
Hou je je eigen kosten in de gaten en betaal je niet als het paard kreupel is en je dus niet rijd. Dus ja hoe heb je dit afgesproken.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:28

Een bijrijder geld vragen zou ik nooit doen maar goed (dat is een andere discussie)
Los daarvan:
Jij bent dat paard gaan bijrijden omdat de eigenaar tijd te kort kwam (oid)
Jij verzorgt het paard en de eigenaresse heeft zo een dagje vrij.
Je betaalt voor het rijden (het verzorgen is tenslotte een dienst en wederdienst)
Je kan nu niet rijden dus zou je ook niet hoeven te betalen.

Als zij afhankelijk is van jouw bijdrage is dat toch echt haar probleem en zal ze dat zelf moeten oplossen. Ik vind dat je als eigenaar nooit afhankelijk mag zijn van de bijdrage van de bijrijder, maar ook dat is een andere discussie ;)

Niet betalen dus. Denk ook niet dat je meerdere reacties zal krijgen van mensen (zowel bijrijders als eigenaren) die zeggen dat je wel zou moeten doorbetalen.
Juridisch is hier geen enkele grond voor.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:25

TS: heb je al met de eigenaresse gesproken? Wat voor idee heb je nu naar aanleding van de reacties?