paard op proef en na keuring niet helemaal goed bevonden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:14

Nou prima dan toch! Ik vind dat je het goed geregeled hebt zo hoor! En ik hoop dat je er een leuk en goed paard aan hebt! Ik weet hoe moeilijk het is om iets leuks en betrouwbaars te vinden op dit moment, er zijn zoveel paarden met een verhaal... Ik ben zelf ook op zoek en het valt echt niet mee....

daffodil

Re: paard op proef en na keuring niet helemaal goed bevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:16

Nou dan zou ik me als ik jou was ook niet zo'n zorgen maken! Hij is uitgebreid verzekerd en als ik je zo hoor over de verkopers zou je wel eens gewoon een heel erg leuk paard voor weinig gekocht kunnen hebben!

Alle plezier ermee en niet bij de eerste misstap denken oh oh er is toch iets mee, lekker mee aan de gang gaan, de hoefsmid zijn werk laten doen en ik ben heel benieuwd naar hoe hij het van de zomer dan doet!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 11:17

jiperdepip de dierenarts heeft een uitgebreid raport gemaakt voor de verkoper, dit was voor hun voldoende.
De afspraak was dat als hij al niet door de klinische keuring zou komen dat we dan zouden stoppen en dat we dan het paard terug zouden brengen.
Zij vonden het voldoende zo dat raport.
De foto's gaan straks ook wel gemaakt worden als hij een tijdje op ander beslag staat met een licht gecorrigeerde hoefstand. Dan gaat hij helemaal overnieuw gekeurd worden.
De dierenarts raadde ons dit ook aan om als eerste te gaan doen in overleg met de hoefsmid. Vandaar dat wij open staan voor het paard om hem die extra kans te geven.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 11:18

[quote="daffodil"]Nou dan zou ik me als ik jou was ook niet zo'n zorgen maken! Hij is uitgebreid verzekerd en als ik je zo hoor over de verkopers zou je wel eens gewoon een heel erg leuk paard voor weinig gekocht kunnen hebben!

Alle plezier ermee en niet bij de eerste misstap denken oh oh er is toch iets mee, lekker mee aan de gang gaan, de hoefsmid zijn werk laten doen en ik ben heel benieuwd naar hoe hij het van de zomer dan doet![/quote]

ja dat is heel belangrijk, lekker mee aan de gang blijven en niet direct spoken gaan zien!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 11:20

Vala schreef:
Nou prima dan toch! Ik vind dat je het goed geregeled hebt zo hoor! En ik hoop dat je er een leuk en goed paard aan hebt! Ik weet hoe moeilijk het is om iets leuks en betrouwbaars te vinden op dit moment, er zijn zoveel paarden met een verhaal... Ik ben zelf ook op zoek en het valt echt niet mee....

Voor jou ook succes met je zoektocht, er staan veel leuke paarden te koop, maar het moet wel net passen en aanspreken.
Waar ben je naar opzoek?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:25

Maar als ie nou over een maand of zo toch helemaal goedgekeurd wordt krijgen de verkopers dan alsnog hun geld of heb jij dan gewoon voor weinig een goed paard?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 11:44

Tavanta dat is de gok die we aan beide kanten hebben genomen. He bedrag staat nu gewoon vast. Bij goedkeuring heb ik voor weinig een leuk paard en bij afkeuring niet.
Zij wilde gewoon persé dat hij goed terecht zou komen en dat gevoel hebben zij bij ons.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:44

persoonlijk denk ik dat je beter een foto van de voorbenen kunt schieten voor je de stand gaat veranderen. Aan die foto kan je precies zien hoe de staat is en misschien vererger je het er juist mee. Of blijkt het niet nodig te zijn maar iets anders eenvoudigs. Ik zou nooit zomaar aandurfen om die stand op latere leeftijd zonder gegronde foto te veranderen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:12

ja ik ben het met splash eens,
straks al jou moeite en die van je smid voor niets dat zou zonde zijn

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:16

nou dat nog niet eens maar misschien is een andere oplossing beter. Of wordt bevestigd dat het wel moet lukken maar dan heb je een stukje zekerheid. En gokken doe ik niet in het belang van stand veranderen.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:11

ik vind dat jullie het heel goed en netjes hebben geregeld. veel succes ermee!

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:47

meggiemeg schreef:
De foto's gaan straks ook wel gemaakt worden als hij een tijdje op ander beslag staat met een licht gecorrigeerde hoefstand. Dan gaat hij helemaal overnieuw gekeurd worden.

Als hij een tijdje op ander beslag loopt en hij zou dan goed lopen (ook op het harde), waarom zou je hem dan helemaal overnieuw gaan keuren? Normaal gesproken keur je om te beslissen of je het paard al dan niet koopt, maar dat is hier niet meer aan de orde. Ik ben wel benieuwd waarom jij het toch alsnog zou willen keuren?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 01:21

Om verdere dingen uit te sluiten.
Heb in december mijn paard op een hele snelle en rot manier weg moeten brengen en dat wil ik niet weer zo snel meemaken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:23

dan zou ik toch even lezen wat ik geschreven heb hiervoor en daar dan wat mee doen. Daar heb je meer aan dan je op dit moment al doet. Zeg niet dat het verkeerd is maar wel effectiever. En misschien zelfs gunstiger voor je paard en je portemonnee.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:19

Heb je ook bij de verzekering gecontroleerd dat het paard daadwerkelijk uitgebreid verzekerd is incl. ziektekosten zonder uitsluitingen?
Verder kan je daar ook informeren wat er in het verleden gedeclareerd is. Dat geeft hopelijk meer duidelijkheid over het zeer terechte punt dat Kiwiko aanhaalt. Het blijft apart dat men zo in prijs zakt.

waldgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:32

Laat aub foto`s maken.
ik heb nl hetzelfde als jij.
Ik ging voor mij gevoel een perfect paard.
We besloten hem te laten keuren en na de keuring werd hij bij mij thuis gebracht.
Nou, de buigproef was achter dus niet goed.
Ik heb toen ter plekke foto`s laten maken en het bleek dat hij een zwevend sesam beentje had(of iets in die trant)
het was dus niet goed, en had later een verhoogde kans op kreupelheid.
Hij werd dus afgekeurd.
Voor de eigenaar was dit ook nieuw en hij wist niet wat hij er nu mee moest doen.
want hij kon het paard nu ook niet doorverkopen aan een ander, dus was slacht de enigste optie.
Nou, dat was dus zwaar om te horen want ik was al helemaal gek op mijn paard.
Ik heb hem dus voor iets meer dan de slachtprijs gekocht.
Hij loopt verder perfect en heeft "nog"nergens last van.
Maar nu komt t, ik wilde eigenlijk SGW gaan rijden en dat was met dit paard geen optie.
Nu heb ik iemand gevonden die hem dressuur matig gaat rijden want dat heeft hij altijd gedaan.
En ik ben dus nu op zoek naar een paard dat SGW kan lopen.
denk goed na wat je wilt gaan doen en of het paard daar voor geschikt is.
Ben je er tevreden mee als hij alleen maar recreatie kan en dan nog voorzichtig(dus niet langs de zee crossen) en hij is daar nog goed voor kan je overwegen om dat te doen.
Maar wil je net als ik verder komen en gaan springen dan zou ik er nog eens dieper over nadenken.
Want ik ben echt heel blij met mijn nieuwe schat, en ik zou hem niet kunnen missen.
Maar om niet te kunnen doen wat je wilt met je paard is best frustrerend.
Heel veel succes ermee, en laat zeker foto`s maken

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 21:53

Arnyek schreef:
Heb je ook bij de verzekering gecontroleerd dat het paard daadwerkelijk uitgebreid verzekerd is incl. ziektekosten zonder uitsluitingen?
Verder kan je daar ook informeren wat er in het verleden gedeclareerd is. Dat geeft hopelijk meer duidelijkheid over het zeer terechte punt dat Kiwiko aanhaalt. Het blijft apart dat men zo in prijs zakt.

Ik heb alle documenten van de verzekering in handen inclusief alles wat er de afgelopen 5 jaar is gedeclareerd, bijna niets en wat is ingediend is niet noemenswaardig.
Wij hadden ook niet verwacht dat ze met dit aanbod akkoord zouden gaan.
Ze willen erg graag dat dit paard nog een kans krijgt. Bij hun kunnen ze dat niet geven (te weinig ervaring en niet de juiste mensen in de omgeving) en ik heb open kaart gespeeld over alle mogelijkheden voor hun wat betreft laten afkeuren en afkopen door hun verzekering enzovoorts.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 21:54

Waldgraaf de foto's worden straks ook wel gemaakt.
In overleg met de dierenarts wordt nu eerst aan zijn voeten gewerkt omdat zij ook verwacht dat dat het probleem is.
Als hij eenmaal wat gewend is aan de stand dan gaan we weer verder met hem bij de kliniek

waldgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:17

oke, ja zij zal het inderdaad het beste weten.
hoop dat t goed komt en je helemaal gelukkig blijft met je paard.
heel veel succes met alles

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 00:11

Tenzij je een supergoede hoefsmid hebt die heel veel ervaring heeft in het beoordelen van stand en gangen ( volgens mij een uitstervend soort) dan ben ik het met Splash eens. Als een standverandering/correctie al nodig zou zijn, dan zijn röntgenfoto's het beste middel om e.e.a. te beoordelen.
Ik vind het allemaal wat vreemd - natuurlijk kun je op het oog een gebroken voetas zien maar wie zegt dat deze persé veranderd zou moeten worden. Sommige paarden hebben nu eenmaal een wat afwijkende voetas waarmee ze minstens 30 kunnen worden - het is maar zeer de vraag of correcties werkelijk nodig zijn en wat de resultaten er op termijn van zullen zijn. Zeker in een twijfelgeval als dit zou ik hier meer overleg willen zien - DA's zijn zeker geen experts op hoefgebied.
Ik zou ook de kleine lettertjes van je verzekeringspolis maar 's lezen: dit soort ingrepen vallen meestal niet onder de verzekering! (Ook de uitgebreide ziektekosten verzekering niet).
Mijn tip: neem contact op met Rob van Nassau (http://www.hoofcare.nl)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 08:37

Onze smid kijkt inderdaad naar het paard zelf en bekijkt elk paard individueel. Hij beslaat meerdere paarden hier en geen staat hetzelfde. Dat is bij de smid die het paard heeft gedaan wel het geval.
Onze smid bekijkt hoe het paard loopt, hoe de stand van de schouder en het been is ten op zichte van de voet. Aan de hand daarvan (en met de informatie van de dierenarts) gaat hij met dit paard aan de gang.
De zadelmaker komt ook langs om te kijken naar het zadel, de vulling is naar mijn idee te mager en moet in elk geval uitgevlakt worden.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:57

Lastig, want hij kan op de foto wel helemaal goed zijn, maar in de banden/pezen een probleem hebben waardoor hij niet goed is op de buigproef.

Laat hem twee weken staan en keur hem dan overnieuw.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 08:39

Devaney2009 schreef:
Lastig, want hij kan op de foto wel helemaal goed zijn, maar in de banden/pezen een probleem hebben waardoor hij niet goed is op de buigproef.

Laat hem twee weken staan en keur hem dan overnieuw.

Hoefsmid is maandag geweest, hij begint nu al makkelijker te lopen, hoefsmid gaf ook het een en ander aan tijdens het bekappen en beslaan(vraag hem altijd de oren van het hoofd..). Heeft voor nu ijzers zonder lip er onder gezet met het eerste gedeelte wat vlak en de rest zoals het hoort. Het paard moet nu makkelijker de voet af kunnen rollen en vrijer gaan bewegen. Ook is de stand al iets gecorrigeerd.
Gisteren met longeren merkte ik al dat hij vrijer begint te lopen vanuit de schouder, de voet makkelijker afrolt en totaal niet met de achtervoet in het voorijzer klapt. Dit gebeurde volgens de vorige eigenaar dus erg regelmatig. Heb het nog niet zien gebeuren deze hele week.

De bedoeling is ook om straks het paard nogmaals te keuren als hij gewend is aan deze stand.
Alles gaat in overleg met de dierenarts.