Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:01

ikke schreef:
moonfish13 schreef:
Dan is het toch prima?
Als je maar niet zomaar op de mooie blauwe ogen van de verkoper vertrouwd.
Dat kan in deze tijd niet meer jammer genoeg.
Zonder contract heb je geen poot om op te staan.

Ja en nee. Ik heb deze zomer een paard gekocht waarvan ik wist dat het een risico was. Dat paard bleek een gouden greep als rijpaard, is elke euro meer dan waard maar in de sociale omgang heeft ze me wel behoorlijk in de (mentale) problemen gebracht.
dat kan ik de verkoper niet kwalijk nemen. De wijze waarop ik het paard houdt wijkt totaal af van de wijze waarop het dier tot dan toe werd gehouden. Dit paard moest op 9-jarige leeftijd opeens leren hoe sociaal paardengedrag werkt. Dat is, helaas, niet zonder slag of stoot gegaan.

Sommige zaken kun je niet voorspellen. Zowel de verkoper als mijn lesgeefmens (die me de tip over dit paard gaf) hadden geen idee dat er zo'n hiaat in haar opvoeding zat. Later ben ik meer van haar verleden te weten gekomen en werd een en ander iets beter verklaarbaar, maar wat ze heeft aangericht zal de rest van haar leven een klein zwart randje blijven.........
Zelfs al vertrouw je niemand, geloof je alleen wat je zelf ziet, dan nog gaan er soms dingen anders dan je had voorzien.

...mag ik vragen wat hier was misgegaan?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:04

Ben het helemaal met Dees eens, 13 jaar... ik zou verder kijken naar een paard dat gewoon dagelijks gereden is en wat wedstrijden gestart is.
De bloedlijn is aardig, jammer dat de moeder van deze merrie geen predicaten heeft,dat maakt de fokwaarde een stuk minder, zeker omdat oma en overgrootoma wel mooie predicaten hebben.

Ik zou lekker verder zoeken, IMO is het risico te groot .
Dus kan alleen maar zeggen dat ik het eens ben met je ouders.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 14:12

annastasia schreef:
en hoe lang ga je haar de tijd geven om te wennen?
Bij mijn paard heeft het bv bijna 1 jaar geduurd, voordat ze goed gewend was.

Komt het paard alleen te staan?
Of hebben jullie nog meerdere paarden thuis?

Er komt zo wie zo nog iets bij te staan of dat een shetlander of een pony word is nog niet zeker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:14

@Dees Een paard van 'al' 10 jaar oud? dat vind ik nog niet zo oud voor een paard hoor. De meesten zijn op deze leeftijd al mooi doorgereden en bevestigd en al het een en ander gewend. Liever een van deze leeftijd dan een 5 jarige voor een meisje van deze leeftijd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:18

Mindim schreef:
@[naam verwijderd] Een paard van 'al' 10 jaar oud? dat vind ik nog niet zo oud voor een paard hoor. De meesten zijn op deze leeftijd al mooi doorgereden en bevestigd en al het een en ander gewend. Liever een van deze leeftijd dan een 5 jarige voor een meisje van deze leeftijd.

Mindim, lezen :D
Ik raad deze jongedame geen 5-jarig paard aan (zeker niet!), ik zeg dat ze pas over 5 jaar weer eens over zo'n ongetraind paard mag nadenken ;) Eerst maar even een tijdje een geroutineerd paard houden, ervaringen opdoen welke verder gaan dan de manegepony en de shetlander van een vriendinntje.

Voor de handel is een paard van 10 jaar oud simpelweg te oud. Zeker gezien het gegeven dat de merrie enkel bosritjes heeft gelopen. Dat wil niet zeggen dat ik dat persoonlijk oud vind, maar de gemiddelde handelaar vindt dat wel. De meeste sportruiters trouwens ook, die beginnen ook niet meer aan een 10 jarige fokmerrie. En dus zal het paard niet voor veel geld te verkopen zijn.
Laatst bijgewerkt door Dees op 27-12-09 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 14:19

Dees schreef:
gamorca schreef:
Ik ben 13 & Rij nu ongeveer 4 1/2 jaar [ Daarbij heb ik ook een tijd 2x p/w gelest indeplaats van 1x en een tijd de shetlander van vrienden verzorgt en bereden] Ik heb ook een tijd een pony gereden van iemand die hem in de lessen liet lopen om hem rustiger te krijgen omdat best koppig was en af en toe er ineens vandoor kon gaan.

Zal ik cru wezen?
Ik vind je te jong en te onervaren voor zo'n paard.

De afstamming van de merrie is geen reden om aan te nemen dat dit paard haar 2 jarige vakantie zonder protest zal opgeven. De merrie is volgens TS 'goed' doorgereden, en wel op het niveau van bosritten. Ervaringen met manegepony's en een shetlander zullen bij lange na niet voldoende zijn om dit bloedpaard weer in goede banen te leiden.

Ik vind de zorgen van de ouders volkomen op zijn plaats.
Ik heb geen idee wat dit paard moet kosten (maar dat kan nooit veel zijn - ik vind er exterieur matig best nog wel wat op aan te merken, de merrie heeft geen prestaties, is al 10 jaar oud en voor de fokkerij is het papier van dit paard ook te mager). Ik denk dat er voor de TS best een leuker paard te vinden is. Eentje waar je wel probleemloos op weg kunt sturen. Om dan naar een jaar of 5 weer eens te gaan kijken naar zo'n paard als deze zwarte. Nu nog niet.

Snap ik, toch wil ik graag nog even kijken hoe het gaat [De man van de eigenaar gaat haar weer laten starten met rijden] misschien blijkt het uiteindelijk wel een goed paard te zijn voor mij. Maar dan moet mijn ouders het natuurlijk eerst goed vinden. Toch bedankt voor je mening!
Laatst bijgewerkt door gamorca op 27-12-09 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:21

Ik zie geen bloedlijn. Staat deze op paardenfokken?
wij hebben een paar maanden geleden ook een tienjarige gekocht die wat jaartjes niets had gedaan, omdat ze in tussen veulens had gekregen. Dat is wel een paard wat daarvoor geklasseerd was en goed opgeleid.
Mijn dinnetje rijdt haar en er zit gewoon erg veel werk aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:23

aliealie schreef:
ikke schreef:
Ja en nee. Ik heb deze zomer een paard gekocht waarvan ik wist dat het een risico was. Dat paard bleek een gouden greep als rijpaard, is elke euro meer dan waard maar in de sociale omgang heeft ze me wel behoorlijk in de (mentale) problemen gebracht.
dat kan ik de verkoper niet kwalijk nemen. De wijze waarop ik het paard houdt wijkt totaal af van de wijze waarop het dier tot dan toe werd gehouden. Dit paard moest op 9-jarige leeftijd opeens leren hoe sociaal paardengedrag werkt. Dat is, helaas, niet zonder slag of stoot gegaan.

Sommige zaken kun je niet voorspellen. Zowel de verkoper als mijn lesgeefmens (die me de tip over dit paard gaf) hadden geen idee dat er zo'n hiaat in haar opvoeding zat. Later ben ik meer van haar verleden te weten gekomen en werd een en ander iets beter verklaarbaar, maar wat ze heeft aangericht zal de rest van haar leven een klein zwart randje blijven.........
Zelfs al vertrouw je niemand, geloof je alleen wat je zelf ziet, dan nog gaan er soms dingen anders dan je had voorzien.

...mag ik vragen wat hier was misgegaan?

Het paard had geen flauw idee hoe ze moest omgaan met een groep paarden. Haar eerste reactie was alles van zich afslaan en bluf-dominantie. Dit paard bleek als veulen nooit de "paardenopvoeding" gekregen te hebben die zo noodzakelijk is voor een sociaal paard. Ondertussen gaat het redelijk goed, maar ik "confronteer" haar bewust met zaken die ze niet leuk vindt. Ze MOET leren hiermee om te gaan en dat gaat tijd kosten. Ze accepteerd het omdat ik blijkbaar voldoende bagage in huis heb om haar duidelijk te maken dat ze moet gaan leren hiermee om te gaan, maar het blijft wel opletten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:23

Dees schreef:
Mindim, lezen :D
Ik raad deze jongedame geen 5-jarig paard aan (zeker niet!), ik zeg dat ze pas over 5 jaar weer eens over zo'n ongetraind paard mag nadenken ;) Eerst maar even een tijdje een geroutineerd paard houden, ervaringen opdoen welke verder gaan dan de manegepony en de shetlander van een vriendinntje.

Voor de handel is een paard van 10 jaar oud simpelweg te oud. Zeker gezien het gegeven dat de merrie enkel bosritjes heeft gelopen. Dat wil niet zeggen dat ik dat persoonlijk oud vind, maar de gemiddelde handelaar vindt dat wel. De meeste sportruiters trouwens ook, die beginnen ook niet meer aan een 10 jarige fokmerrie. En dus zal het paard niet voor veel geld te verkopen zijn.

Had ik gelezen hoor ;)
De 5 jaar die ik noem had niets te maken met de 5 jaar die jij noemde om dan maar eens weer naar zo'n paard te kijken. Ik had ook 6 of 7 kunnen zeggen. In ieder geval vind ik een paard van 10 beter over het algemeen beter dan een jonger paard. Dus mijn 5 had niets te maken met jouw genoemde 5 :D

Ik gaf al eerder in het topic aan, vorige bladzijde, dat ik een dergelijk paard niets voor een meisje van 13 vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:24

sjeik schreef:
Ik zie geen bloedlijn. Staat deze op paardenfokken?
wij hebben een paar maanden geleden ook een tienjarige gekocht die wat jaartjes niets had gedaan, omdat ze in tussen veulens had gekregen. Dat is wel een paard wat daarvoor geklasseerd was en goed opgeleid.
Mijn dinnetje rijdt haar en er zit gewoon erg veel werk aan.

Even het topic doorlezen, dan kom je vanzelf een foto tegen van de stamboom ;)

sjeik

Re: Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:26

Die is onleesbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:26

gamorca schreef:
Snap ik, ik ga ook niet ontkennen dat ik onervaren ben op dat gebied. Toch wil ik het eigenlijk proberen [Niet geschoten is altijd mis] en misschien blijkt het uiteindelijk wel een goed paard te zijn voor mij. Daarom ga ik denk ik wel een proefperiode doen en kijken hoe het gaat. Maar dan moet mijn ouders het natuurlijk eerst goed vinden. Toch bedankt voor je mening!

En dat vind ik een hele foute instelling.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:28

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:29

sjeik schreef:
Die is onleesbaar.

Gran Corrado x Haarlem x Sultan x Godolphin

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:30

OK en hoe zit het met de vrouwelijke lijnen?
DIe van MP lijkt me ook beter geschikt trouwens.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 14:36

Mindim schreef:
gamorca schreef:
Snap ik, ik ga ook niet ontkennen dat ik onervaren ben op dat gebied. Toch wil ik het eigenlijk proberen [Niet geschoten is altijd mis] en misschien blijkt het uiteindelijk wel een goed paard te zijn voor mij. Daarom ga ik denk ik wel een proefperiode doen en kijken hoe het gaat. Maar dan moet mijn ouders het natuurlijk eerst goed vinden. Toch bedankt voor je mening!

En dat vind ik een hele foute instelling.

oke, ik heb het een beetje fout verwoord. Wat ik bedoelde dat ik misschien daarom juist nog heel veel van haar kan leren.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:37

Als je zelf nog niet veel ervaring hebt, hoe moet je dan leren van een onervaren paard. Als je echt wat wilt leren ga dan voor een goed ingereden en doorgereden paard. Alleen al voor je eigen veiligheid. Met deze investeer je niet in je eigen rijden.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:43

garny95 schreef:
weer voorzichtig, laat die eigenaren maar een weekje weer rustig beginnen met dit paard, dan kan je daarna samen met je ouders besluiten of het acceptabel is wat je ziet en voelt met rijden, als ze dit niet willen, afhaken.
Het zal niet de eerste merrie zijn die door lichameleijke en rijtechnische problemen wordt ingezet voor de fok en daarna onder deze noemer weer verkocht wordt, ik vind gezondheidsproblemen en drachtig wel iets om heel erg op je hoede te zijn.

Wat garny95 zegt is helaas ook (bijna) het eerste dat in mij opkomt, heb al zoveel van die rotgeintjes gezien en meegemaakt. Heb je een levensnummer van het paard? Dan zou ik in elk geval de KNHS bellen om eventuele resultaten op te vragen. Het zal helaas het eerste paard niet zijn met een hele rits uitsluitingen enz. op zijn naam.
In ieder geval zou ik een lange proefperiode afspreken en misschien kun je via mensen die het paard kennen te weten komen of het jou vertelde verhaal klopt? Sorry, ik weet dat ik nu heel achterdochtig overkom.........

Natuurlijk hoop ik voor je dat je een eerlijke verkoper hebt getroffen en dat je een geweldig paard koopt waar inderdaad door de gemelde omstandigheden een tijd niks is mee gedaan.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 14:46

sjeik schreef:
Als je zelf nog niet veel ervaring hebt, hoe moet je dan leren van een onervaren paard. Als je echt wat wilt leren ga dan voor een goed ingereden en doorgereden paard. Alleen al voor je eigen veiligheid. Met deze investeer je niet in je eigen rijden.

Ze is ook wel goed doorgereden etc. alleen heeft daarna 2 jaar stil gestaan. Betekend dat dan dat ze alles opnieuw moet leren of begrijp ik dat nu verkeerd?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:48

Nee hoor, als dat paardje normaal gereden is kent ze alles nog. je zult haar alleen qua spieropbouw en lichamelijke conditie moeten optrainen.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 14:48

Oreo schreef:
garny95 schreef:
weer voorzichtig, laat die eigenaren maar een weekje weer rustig beginnen met dit paard, dan kan je daarna samen met je ouders besluiten of het acceptabel is wat je ziet en voelt met rijden, als ze dit niet willen, afhaken.
Het zal niet de eerste merrie zijn die door lichameleijke en rijtechnische problemen wordt ingezet voor de fok en daarna onder deze noemer weer verkocht wordt, ik vind gezondheidsproblemen en drachtig wel iets om heel erg op je hoede te zijn.

Wat garny95 zegt is helaas ook (bijna) het eerste dat in mij opkomt, heb al zoveel van die rotgeintjes gezien en meegemaakt. Heb je een levensnummer van het paard? Dan zou ik in elk geval de KNHS bellen om eventuele resultaten op te vragen. Het zal helaas het eerste paard niet zijn met een hele rits uitsluitingen enz. op zijn naam.
In ieder geval zou ik een lange proefperiode afspreken en misschien kun je via mensen die het paard kennen te weten komen of het jou vertelde verhaal klopt? Sorry, ik weet dat ik nu heel achterdochtig overkom.........

Natuurlijk hoop ik voor je dat je een eerlijke verkoper hebt getroffen en dat je een geweldig paard koopt waar inderdaad door de gemelde omstandigheden een tijd niks is mee gedaan.

Ik ben ook achterdochtig hoor en heb ook research lopen doen :o Van de KNHS kan ik indd wel doen. Bedankt!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:48

Goed doorgereden, ik dacht dat het om een paard ging dat alleen maar wat recreatief is gereden?

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 14:49

Oreo schreef:
Nee hoor, als dat paardje normaal gereden is kent ze alles nog. je zult haar alleen qua spieropbouw en lichamelijke conditie moeten optrainen.

Oke, bedankt

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 14:50

sjeik schreef:
Goed doorgereden, ik dacht dat het om een paard ging dat alleen maar wat recreatief is gereden?

Nee volgensmij had ik dat ergens ookal gezegd? Nouja, Ze is in ieder geval wel doorgereden en daarna zijn ze recreatief met haar gaan rijden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:52

zie al die bezwaren niet. Belangrijkste is gewoon goed les maar dat is overal zo. Wanneer het niet klikt kom je er zelf ook wel achter. Ik zou zeggen ga ervoor en veel plezier. En ga je lekker verdiepen hoe paarden weer opgebouwd moeten worden. Is genoeg over te lezen.