Kan ik een paard betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:35

MLoeser schreef:
Het kan wel als je:

-Een erg goedkope stalling kunt vinden
-Goedkoop voer geeft (wat niet altijd goed is)
-Een paard koopt dat nooit ziek is
-Geen entingen nodig heeft
-Goedkope ontwormmiddelen koopt
-Je zelf de hoefverzorging helemaal alleen doet (zonder controles door een echte smid/bekapper)
-Je geen wedstrijden wilt doen
-Je nooit extraatjes voor je paard wil
-Je op fiets naar stal kunt (benzine kost ook geld)
Enzovoort.

Het KAN wel, alles kan, maar of je echt goed voor je paard kunt zorgen, en of je echt de nodige zorg kan betalen, dat is een twee.

Wat je wel kunt doen, erg leuk is, en minder risico's kent is gewoon een leuk paard leasen. Er worden regelmatig paarden ter lease aangeboden voor een vast bedrag per maand, zonder verrassingen. Als je goed zoekt kun je paarden vinden die je gewoon helemaal voor jezelf hebt.

Dit red je écht niet. Als je geen geld hebt voor een hoefsmid, wat ga je dan doen als er scheuren of brokkelhoeven komen, of als hij eens bevangen raakt?
En een paard kopen dat nooit ziek wordt... :') Kan je mij het adres van die fokker eens bezorgen? Zo wil ik er ook wel één!
Met alleen goedkope wormmiddelen heeft je paard binnen het jaar koliek en/of een wormenbuik. En voor een DA is er ook al geen geld. Trouwens, op welke pensionstal mag dat, geen entingen geven?
TS heeft een leuk verzorgpaard nodig, zeker geen eigen paard.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:38

Liezel1 schreef:
€150 per maand is imo zelfs al te weinig als je je paarden aan huis hebt.
Denk aan ruwvoer, krachtvoer, bodembedekking, supplementen, bekappen, ontworden, enten etc... Als je dat allemaal terugrekent, dan redt je het niet..
En dan heb ik het nog niet over tuig, les en andere bijkomende kosten, zoals onderhoud van de weide.

dat is niet waar ik heb 4 paarden aan huis en redt het er meer dan makkelijk mee

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:48

als je alleen het stalgeld hoeft te betalen van die €150 moet het wel lukken. ik ben €100 euro stalgeld kwijt en ongeveer €50 aan hooi, vlas en voer kwijt.
ik voer goed hooi, vlas koop ik per meerdere pallets omdat dat goedkoper is en brok/meusli voer ik niet veel die van mij wordt al dik als ze ernaar kijkt, dus het ligt ook aan het ras wat je wilt kopen, en wat je ermee wil gaan doen want een sportpaard eet meer dan een hobbypaard.

maar dan moet je niet kijken voor de rest zoals DA, Zadel en andere benodigt heden enz. wormenkuur, hoefsmid enz. want dan is het niet mogelijk om voor €150 een paard te onderhouden.

ik ben over een heel jaar rond gemiddeld €2700 a €3000 kwijt en dan heb ik echt alles opgeschereven wat ik gekocht heb en stalling, DA, hoefsmid enz.
ik heb een kasboekje waar ik in bij hou wat ik koop wanner en hoeveel het kost, en dan kom ik de meeste jaren rond deze prijs uit, maar dan moet ik er wel bijvertellen dat je niks gen gekke dingen moet hebben met je paard, dus geen hoge DA rekeningen, want anders wordt het natuurlijk meer. ik heb de afgelopen jaren niet echt hoge DA kosten gehad.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:42

waarom al die reacties dat het TS niet gaat lukken?

ik betaalde in het het begin stalling 125 incl hooi stro en brok.
hoefsmid hoefde echt maar 1 x per half jaar te komen.
4 x wormenkuur en enting.
150 euro redde ik PRIMA!

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:45

Het is wel te weinig.
als je het aanschaf van het paard moet betalen.
Maar als je een goedkoop stal enz kan vinden zou het ook
wel kunnen lukken

whynova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:55

Het is veel te weinig. Ik betaal 175 stalling exl voer. daarnaast elke 8 weken hoefsmid 90 euro en daarbij wormenkuur en enting. Zo moest van de week de da komen ivm dik been ze hebben foto's gemaakt en een scan uiteindelijk was er niks te vinden maar wel 300 euro lichter.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:56

zit me net te bedenken dat 150 je enigste inkomen is?
van welk geld wil je dan de andere dingen zoals kleding en uitgaan enzo kopen? en spulletjes voor je paard..

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:57

whynova schreef:
Het is veel te weinig. Ik betaal 175 stalling exl voer. daarnaast elke 8 weken hoefsmid 90 euro en daarbij wormenkuur en enting. Zo moest van de week de da komen ivm dik been ze hebben foto's gemaakt en een scan uiteindelijk was er niks te vinden maar wel 300 euro lichter.

Ten eerste, stalling kan voor veel minder dan 175 excl voer als je even goed zoekt
ten tweede, niet elk paard staat op 4 ijzers
ten derde, dierenarts kosten worden hier niet meegerekend.

Beetje onzinnig dus.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:00

Ligt eraan hoe duur je stalling is. denk dat dat het maakt of breekt.
Ik zou het, zonder DA kosten, hier kunnen doen. Betaal dan ook maar 50,- stalling incl hooi. (weiland. schuilstallen hebben we zelf gebouwt en betaald).

guessje

Re: Kan ik een paard betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:17

Ligt aan je stallingskosten idd, hier in het westen lukt dat je echt niet ! Ben je al meer dan 150 euro kwijt aan je stalling dan nog de hoefsmit enz.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 01:36

Nee, er zijn altijd onverwachte kosten die opduiken als je er net niet op zit te wachten. Ik ben per maand minimaal 300 euro kwijt en ik doe echt niks geks.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 01:41

Lindy1982 schreef:
Liezel1 schreef:
€150 per maand is imo zelfs al te weinig als je je paarden aan huis hebt.
Denk aan ruwvoer, krachtvoer, bodembedekking, supplementen, bekappen, ontworden, enten etc... Als je dat allemaal terugrekent, dan redt je het niet..
En dan heb ik het nog niet over tuig, les en andere bijkomende kosten, zoals onderhoud van de weide.

dat is niet waar ik heb 4 paarden aan huis en redt het er meer dan makkelijk mee

Als ze moet lessen en haar weide moet onderhouden en het tuig ervan moet kopen, dan wordt dat erg krap.
Reken minimaal 4x les, dat is 1x per week, dan zit je toch al minimaal rond de €60.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 01:42

ik betaal rond de 250 euro voor een pony!
voor paard 50 euro meer!

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:15

Het ligt er heel erg aan waar je woont.
Mensen bij mij op stal hebben een pony die voor langere tijd op rust moest.Die zijn gaan zoeken en hebben een stal een Berlicum/middelrode gevonden.Daar betaal je schrik niet €60, per maand in de winter en €45,- in de zomer maanden. Dit is inc hooi/strooi. brokken moet je zelf regelen. Ze worden binnen en buiten gezet en hebben een buitbak.De bossen liggen op 10 min stappen.Je paard wordt elke dag buiten gezet ook in de winter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:44

maverick schreef:
Het ligt er heel erg aan waar je woont.
Mensen bij mij op stal hebben een pony die voor langere tijd op rust moest.Die zijn gaan zoeken en hebben een stal een Berlicum/middelrode gevonden.Daar betaal je schrik niet €60, per maand in de winter en €45,- in de zomer maanden. Dit is inc hooi/strooi. brokken moet je zelf regelen. Ze worden binnen en buiten gezet en hebben een buitbak.De bossen liggen op 10 min stappen.Je paard wordt elke dag buiten gezet ook in de winter.

Dat is idd heel weinig. :j
Probleem is wel dat deze stallen meestal vol zijn óf als je weg wil of moet, je niet voor hetzelfde geld iets kan vinden en dat is wel iets waar je rekening mee moet houden. Paard moet niet de dupe worden van het geldgebrek van de eigenaar.

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:23

Was het maar waar dat het zo goedkoop kon. :P Ik red het in ieder geval niet op voor 150 euro. Betaal nu 155 voor mijn paard + 90 voor mijn pony's. Daarbij komen dan nog mijn lessen en het paardenspaarpotje :+ (voor als er iets kapot gaat oid.)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:26

Rapperijder schreef:
MLoeser schreef:
Het kan wel als je:

-Een erg goedkope stalling kunt vinden
-Goedkoop voer geeft (wat niet altijd goed is)
-Een paard koopt dat nooit ziek is
-Geen entingen nodig heeft
-Goedkope ontwormmiddelen koopt
-Je zelf de hoefverzorging helemaal alleen doet (zonder controles door een echte smid/bekapper)
-Je geen wedstrijden wilt doen
-Je nooit extraatjes voor je paard wil
-Je op fiets naar stal kunt (benzine kost ook geld)
Enzovoort.

Het KAN wel, alles kan, maar of je echt goed voor je paard kunt zorgen, en of je echt de nodige zorg kan betalen, dat is een twee.

Wat je wel kunt doen, erg leuk is, en minder risico's kent is gewoon een leuk paard leasen. Er worden regelmatig paarden ter lease aangeboden voor een vast bedrag per maand, zonder verrassingen. Als je goed zoekt kun je paarden vinden die je gewoon helemaal voor jezelf hebt.

Dit red je écht niet. Als je geen geld hebt voor een hoefsmid, wat ga je dan doen als er scheuren of brokkelhoeven komen, of als hij eens bevangen raakt?
En een paard kopen dat nooit ziek wordt... :') Kan je mij het adres van die fokker eens bezorgen? Zo wil ik er ook wel één!
Met alleen goedkope wormmiddelen heeft je paard binnen het jaar koliek en/of een wormenbuik. En voor een DA is er ook al geen geld. Trouwens, op welke pensionstal mag dat, geen entingen geven?
TS heeft een leuk verzorgpaard nodig, zeker geen eigen paard.

Nogmaals, Die hierboven gegeven beschrijving is sarcastisch, of in ieder geval hypothetisch, zoals in al eerder aangaf (terug lezen in een topic is moeilijk, weet ik). Als je goed leest begrijp je hopelijk toch dat het onmogelijk is. Dat probeer ik de TS duidelijk te maken... :Z

Ik reageer zo, omdat er toch een aantal bokkers zijn die aangeven dat het hun wel is gelukt... Dat de TS realiseert dat het net zo goed met mazzel te maken heeft.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:38

Ik red het wel voor 150 euro geloof ik, maar dat is dan ook alleen maar omdat ik de ongelovelijke mazzel heb dat ik mijn paard bij mijn schoonouders gestald heb en ik dus alleen geld voor lessen, verzekering, wormkuren, spullen en extraatjes kwijt ben. Verder staat mijn paard op blote voeten en hoef ik de smid maar 2 keer per jaar te betalen (hij kijkt vaker, maar er hoeft vaak niets gedaan), mijn paard is gelukkig ook nog nooit ziek geweest.
Kortom, je moet ook geluk hebben om het te redden. Maar eerlijk gezegd denk ik als je alles van die 150 euro moet doen dat het toch wel lastig wordt hoor! (als ik stalling moest betalen was ik ook minimaal het dubbele kwijt geweest) En daarbij moet je toch geld achter de hand hebben voor noodgevallen etc.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:00

guessje schreef:
Ligt aan je stallingskosten idd, hier in het westen lukt dat je echt niet ! Ben je al meer dan 150 euro kwijt aan je stalling dan nog de hoefsmit enz.

Je hoeft in het westen niet 150,- kwijt te zijn aan stalling. Maar geloof dat ts in Brabant woont?

1Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:43

Buget van 150 euri is echt te weinig
weet je, paardje kopen is geen kunst maar een paard/pony in goede conditie houden is een heel ander verhaal.
De stal met het stro het voer/hooi, wormmiddel,hoefsmid,enting,eventuele verzekering onderhoud van zadel,hoofdstel, eventuele deken, onderhoud van hoeven en huid/staart/manen zo kan ik nog wel even door gaan het zijn kosten die steeds terug komen.
Ik weet je kan veel scoren van marktplaats en koopjes hier en daar maar....het valt altijd tegen, t`is net ff iets duurder dan verwacht.
De optie van leasen is een hele slimme, een vriendin van mij heeft een bijrijdster zij betaald 50 euro en rijdt daar voor 3xper week

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:00

1Famke schreef:
De optie van leasen is een hele slimme, een vriendin van mij heeft een bijrijdster zij betaald 50 euro en rijdt daar voor 3xper week

Voordat ik zelf een paardje heb gekocht, heb ik eerst een half jaar een paar geleasd, hiervoor betaalde ik 125 euro per maand,
maar dan was het ''in principe'' mijn eigen paard te noemen, ik mocht alle dagen naar hem toe, altijd rijden, poetsen, verzorgen, les met hem nemen enz.
je hebt dan geen extra onvoorziene kosten zoals veearts, inentingen, onderhoud van zadel en andere spullen dat je aan moet schaffen.
dus wel de lusten en niet de lasten :D

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:16

hmmm ik ben echt geen 150 euro p maand kwijt hoor!
60 euro stalling,met stal,iedere dag weidegang,buitenbak,hooi en stro....dussss t kan wel.

Verder wortelen 25 kg a 3 euro en voer 25 kg a 15 euro.
Dan 3x per jaar ontwormen en om de 6 weken hoefsmid,beslaan in de zomer a 60 euro of kappen in de winter a 20 euro.

Ik red t dus wel,maar t ligt er absoluut aan waar je woont en of je goedkope stalling kan vinden!!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:06

connie1964 schreef:
hmmm ik ben echt geen 150 euro p maand kwijt hoor!
60 euro stalling,met stal,iedere dag weidegang,buitenbak,hooi en stro....dussss t kan wel.

Verder wortelen 25 kg a 3 euro en voer 25 kg a 15 euro.
Dan 3x per jaar ontwormen en om de 6 weken hoefsmid,beslaan in de zomer a 60 euro of kappen in de winter a 20 euro.

Ik red t dus wel,maar t ligt er absoluut aan waar je woont en of je goedkope stalling kan vinden!!

ik vind het knap, ik betaal 200 euro per maand voor stalling en daar komt voer bij ;)
ligt ook aan de regio hé ;)
en wat er vrij is natuurlijk

volgens mij weet TS niet waar ze aanbegint bij het aan schaffen van een paard, als het diertje ziek wordt of weet ik veel wat zal er echt geld moeten komen hoor hij zal niet vanzelf beter worden

Denise_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:19

Helaas red je het hier niet van. Met voer en stalling zit je er al overheen! Je hebt soms mensen die mazzel hebben en heel erg weinig stallingskosten betalen, maar over het algemeen ga je het niet redden...

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:26

Eerder niet dan wel. Als je mazzel hebt en je vindt een goedkope stal dan is dat mooi meegenomen, maar er mogen dan geen onverwachtse dingen met je paard gebeuren, want dan redt je het niet.