Hengst op stal, wie verantwoordelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:54

CM_ schreef:
Volgensmij ook idd...

Waarom word het dier niet gecastreerd.
Klinkt namelijk niet als een ideale situatie zo..

Dit is een stel dat.....wil niet zeggen dat zoiets als is voorgevallen.

Bij ons staat ook een hengst op stal en heel soms murmeld hij als er een merrie voorbij komt maar verder is het echt een sulletje. Wij hebben wel een tralie hek wat evt dicht gedaan kan worden, mocht hij in de toekomst wel echt hengstenkuren krijgen.

Als hengst losbreekt, eigenaar hengst verantwoordelijk. Als merrie los breekt, lijkt mij de eigenaar van de merrie verantwoordelijk.
Probeer er iig alles aan te doen om je paard in stal te houden. Denk dan aan een onderlip op de stal bijv...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:14

Ik persoonlijk vind het erg jammer dat mensen zo`n probleem maken om hengsten.. Hengsten kunnnen niet naar buiten/ hengsten kunnen niet in een kudde, hengsten zijn gevaarlijk. Het is net hoe je er zelf mee om gaat. Ik kan mij goed herinneren dat ze bij mijn moeder ook gewoon de hengst in een groep buiten zette. Zowel een hengsten groep als gemengd. Ga je hengsten afschermen van sociale dingen DAN krijg je juist problemen!! Dus een hengst kan best in een kudde lopen (waar bovendien vaak de merries ook nog eens de baas zijn).

Ik heb zelf een welsh arabier dekhengst gereden die dag en nacht bij een merrie liep. Zolang de merrie niet hengstig is er helemaal geen probleem en zal de hengst ook niets doen.

Ik ben het er wel mee eens dat je op stal wel een beetje de rust moet bewaren. Dit niet voor de eigenaren maar voor de paarden zelf. Ik zie een hengst het liefst naast een ruin. Ook moet een hengst gewoon opgevoed worden (al kan een merrie ook behoorlijk gevaarlijk zijn, denk o.a maar eens aan de slaande voorbenen bij het neuzen bij andere paarden zijn meestal merrie`s...) het hangt gewoon van het karakter af. Degelijke stallen behoren daar ook toe.
Ik kan mij voorstellen dat het op sommige stallen/manege`s niet handig is om hengsten te hebben omdat daar vaak mensen komen die weten hoe je met hengsten om moet gaan en dus gewoon een hengstige merrie voor een hengst parkeren en erzelf ook nog eens tussen gaan staan.

Ik zou zeggen:
Ga eens naar een draver of western stal. Vaak zie je niet eens of het een hengst of ruin is.
Mensen zoeken zo graag naar problemen..
Maargoed, dit is dus mijn mening :D :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:19

Veel hengsten zijn niet goed opgevoed helaas... mensen steken daar weinig tot geen tijd in.
Veel misdragingen zijn dus regelrecht de schuld van eigenaren.
Dat dier moet gewoon naar buiten kunnen, maar je moet echt een goede omheining hebben.
Deugdelijk stroomdraad en al snel even een stukkie hoger dan gemiddeld.... Bij ons zetten we er ruinen bij als het klikt, of jonge hengstjes, en nu zelfs een merrie die drachtig is.... na een halve dag weet hij dat ze niet wil, en dan kunnen ze tot aan de zomer lekker samen staan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:22

je kan natuurlijk ook gewoon zelf je merrie gaan opsluiten en niet meer buiten zetten zo dat er niets met je merrie gebeurt MOCHT de hengst ooit uitbreken }:) .... Maar dat zal je vast geen goede oplossing vinden omdat jij vind dat jij pony lekker moet kunnen blijven verzorgen en vertroetelen en dat ze lekker buiten kan lopen. Ik denk dat de eigenaarvan de hengst het zelfde wil voor zijn paardje..
Klinkt onaardig misschien maar ik bedoel hiermee:
Verplaats je even in de hengst en de eigenaar. De hengsten eigenaar kan ook wel denken dat jij je merrie dan maar binnen moet houden om ervoor te zorgen dat er niets met zijn hengst gebeurt..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:38

No_No schreef:
. Zowel een hengsten groep als gemengd. Ga je hengsten afschermen van sociale dingen DAN krijg je juist problemen!! Dus een hengst kan best in een kudde lopen (waar bovendien vaak de merries ook nog eens de baas zijn).

ik ben het grotendeels helemaal met je eens :j
maar een hengst tussen de kudde met merrie's zetten ben ik dan toch geen voorstander van :Y)
als er wel 1 hengstig word en je hebt het niet in de smiezen dan heb je de veulentjes aan het dansen :+

ik heb ook een (nog jong maar zeker dekkend) hengstje, ik gooi hem ook niet in de kudde...wel ernaast :j
de kudde staat vaak in de buitenbak, en hij staat er met ruinen of hengstje naast in de grote paddock, ze kunnen wel elkaar zien, maar hij kan er niet bij..
maar omdat hij zelf met speelvriendjes staat heeft hij hier totaal geen problemen mee en hij maalt er niet eens om :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:28

Ninx schreef:
Veel hengsten zijn niet goed opgevoed helaas... mensen steken daar weinig tot geen tijd in.
Veel misdragingen zijn dus regelrecht de schuld van eigenaren.
Dat dier moet gewoon naar buiten kunnen, maar je moet echt een goede omheining hebben.
Deugdelijk stroomdraad en al snel even een stukkie hoger dan gemiddeld.... Bij ons zetten we er ruinen bij als het klikt, of jonge hengstjes, en nu zelfs een merrie die drachtig is.... na een halve dag weet hij dat ze niet wil, en dan kunnen ze tot aan de zomer lekker samen staan.

Ik ben het volkomen met je eens. In het algemeen zijn zowieso 9 van de 10 fouten die een paard maakt, de ruiter zijn schuld. Dus ook qua opvoeden.