paspoort in bewaring geven pensionstal? (mail aan PVE)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:15

Het klopt dat de houder (in dit geval dus de pensionstalouder) het paspoort zonder uitstel moet kunnen laten zien. De pensionhouder is in overtreding wanneer dit niet het geval is.

ze zijn echt onozel bezig, die boete is weer een leuke melkkoe straks zeker :Y)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:17

Hallo, da's toch ook gewoon een stukje vertrouwen dat je met de pensionhouder moet hebben?
Wij geven allemaal onze paspoorten af ivm enten
En die krijg je dan vanzelf weer terug
Mijn paard moet nog een herhalingsprik, dus het boekje is nog niet bij mij terug

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:06

ravellie schreef:
Hallo, da's toch ook gewoon een stukje vertrouwen dat je met de pensionhouder moet hebben?
Wij geven allemaal onze paspoorten af ivm enten
En die krijg je dan vanzelf weer terug
Mijn paard moet nog een herhalingsprik, dus het boekje is nog niet bij mij terug

enten is weer een heel ander verhaal, er zijn een hoop pension stallen die dan alle paspoorten verzamelen en dat je hem na het enten weer terug krijgt, zoals jij dus.
dat doen ze omdat niet iedereen zelf bij het enten aanwezig kan zijn, dus lijkt me dan niet meer dan normaal dat je je papier afgeeft.
maar het gaat er hier dus om dat je je paspoort bij de pensionhouder in bewaring geeft zolang als dat jij daar met je paard op stal staat, dus je krijgt het pas terug als je weer weggaat van die stal.

Mloes

Re: paspoort in bewaring geven pensionstal? (mail aan PVE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:09

Bij de vorige stal moest het paspoort ook afgegeven worden. Dit ivm. enting. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat ze iets met Cin zouden gaan doen, denk dat je daarvoor genoeg vertrouwen moet hebben in de staleigenaar. Cin staat nu op een kleinere stal, hier heb ik mijn paspoort gewoon thuis, enten moeten we ook zelf laten doen. Ook prima, ik heb met beide geen problemen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:49

Wellicht iets om over na te denken, daar de meesten van jullie niet verder gezocht hebben ;)

De houder cq pensionhouder is dus degene die de boete krijgt;

Deze boete kan max. € 7.400,00 bedragen (per paspoort dat niet in orde of aanwezig is dacht ik zelfs);

indien de houder dit aanvecht voor de rechter kan het bedrag zelfs oplopen tot max. € 18.500,00 en kan er ook onder curatele plaatsing toegewezen worden.

De pensionhouders die dit wél gelezen hebben zullen dus geen risico's nemen. Ik geef ze groot gelijk! Wellicht is het een idee om een contract te ondertekenen dat JIJ, als eigenaar, jezelf aansprakelijk stelt en de boete zelf zult betalen. Wellicht zullen pensionhouders dan soepeler reageren...

rayaa07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:55

mijn paspoort ligt gewoon thuis.
ik zou hem nooit mee geven. wie weet wie kwaad wil.
of hij raakt kwijt.
als mijn stal eigenaar er niet mee eens zou zijn. zoek ik mooi een andere.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:10

Ik doe de paarden zelf (voeren, mesten, aanschaf voer en strooisel) en ben dus volgens mij ook zelf houder van de paarden. Mijn eigen paarden is nog een, maar ik zou echt flippen als een paspoort van het paard van een klant door een pensionhouder wordt kwijt gemaakt. Enten ben ik ook zelf bij, zonder dat ik er ben worden de paarden gewoon niet van stal gehaald.

Daarnaast: ik heb nu ineens ruzie op stal, ben toch blij dat ik alle paspoortjes mooi zelf heb.

Die boete is maar een eventualiteit, de kans op verlies is veel groter en ik gok zomaar dat ik dan zelf wel kan dokken voor een kopie :? Principes zijn allemaal mooi maar in de praktijk zijn mensen toch vaak smerig als het om centen gaat :\

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:30

ShamalArabs schreef:
Wellicht iets om over na te denken, daar de meesten van jullie niet verder gezocht hebben ;)

De houder cq pensionhouder is dus degene die de boete krijgt;

Deze boete kan max. € 7.400,00 bedragen (per paspoort dat niet in orde of aanwezig is dacht ik zelfs);

indien de houder dit aanvecht voor de rechter kan het bedrag zelfs oplopen tot max. € 18.500,00 en kan er ook onder curatele plaatsing toegewezen worden.

De pensionhouders die dit wél gelezen hebben zullen dus geen risico's nemen. Ik geef ze groot gelijk! Wellicht is het een idee om een contract te ondertekenen dat JIJ, als eigenaar, jezelf aansprakelijk stelt en de boete zelf zult betalen. Wellicht zullen pensionhouders dan soepeler reageren...

en waar komt deze wijsheid vandaan?

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:47

Mmm, ik vraag me af hoe dat zit bij ons:
De 'pensionhouder' woont in een nabij gelegen dorp, en dus niet op het erf. Wie is dan de 'houder'? Dus is er vrij vaak ook helemaal niemand op het erf te vinden. Zou het paspoort dan in de kantine/stal bewaard moeten worden? En hoe zit dat eigenlijk als het hele spul onderverhuurd is aan een ander persoon? Zoals unit verhuur wat je vaak ziet tegenwoordig? Lijkt me gewoon dat dit niet echt haalbaar en wenselijk is in de praktijk.

Edit: wat betreft het 'bijwerken' in het paspoort: NIEMAND komt aan mijn paarden, geen mensen/veearts/smid zonder dat ik erbij ben. In geval van nood staan wij binnen 10 min met de trailer op het erf. En er is geen veearts die een paard niet zal helpen omdat het paspoort niet aanwezig is. Buiten de functionele problemen komt er ook een heel stuk verantwoording bij de pensionhouder te liggen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 02:05

ow, verscherpt toezicht was het... nu ja, ook niet leuk...

Citaat:
Artikel 15
Dit artikel regelt de tuchtrechtelijke handhaving van het I&R systeem. Voor de handhaving
van verordeningen in medebewind wordt in beginsel het handhavingstraject van de
medebewindsvorderende wet gevolgd. In dit geval is dat de Gwwd en bestaat de
handhaving uit strafrechtelijke en bestuursrechtelijke instrumenten. Daarnaast kan de
minister ingevolge artikel 108a Gwwd, juncto artikel 3, van het Besluit identificatie en
registratie voor dieren, bepalen dat het productschap bij overtreding van
medebewindsverordeningen tuchtrechtelijke maatregelen kan stellen. Van die bevoegdheid
heeft de minister in artikel 2 van de Regeling medebewind vergoeding en tuchtrechtelijke
maatregelen identificatie en registratie van eenhoevige dieren gebruik gemaakt. Concreet
wordt aangegeven ten aanzien van welke overtredingen tuchtrechtelijke maatregelen kunnen
worden gesteld. In aansluiting daarop dienen de tuchtrechtelijk te handhaven bepalingen
expliciet in de verordening te worden aangewezen.
Ter zake van de tuchtrechtelijke procedure en de tuchtrechtelijke maatregelen is de Wet
tuchtrechtspraak bedrijfsorganisatie 2004 van overeenkomstige toepassing. Dit houdt onder
meer in dat op overtreding de volgende tuchtmaatregelen kunnen worden gesteld: berisping,
een geldboete van ten hoogste een bedrag van de derde categorie (maximaal € 7.400,00), in
voorkomend geval een geldboete van ten hoogste de vierde categorie (maximaal
€ 18.500,00), openbaarmaking van de uitspraak op kosten van de betrokkene en het onder
verscherpt toezicht stellen van het bedrijf van betrokkene.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:40

en hoe moet je dat weten als pensionhouder zijnde, krijg je dan officieel een brief thuis met deze regels of hoe werkt dat? Iedere NL wordt geacht de wet te kennen, maar in de praktijk werkt dat niet zo.....

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:28

cissy schreef:
en hoe moet je dat weten als pensionhouder zijnde, krijg je dan officieel een brief thuis met deze regels of hoe werkt dat? Iedere NL wordt geacht de wet te kennen, maar in de praktijk werkt dat niet zo.....

Daar heb je ook een goed punt! Er zijn zat plaatsen waar de stal een voormalige 'varkens boerderij' of wat dan ook is en onderverhuurd is. Deze staan niet ingeschreven bij de kvk etc. als bedrijf zijnde, gewoon een uit de hand gelope hobby van iemand. Ik lees ook veel bladen, maar ik heb nog nergens een bijlage over deze situatie aangetroffen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:56

sassefras schreef:
sjee mensen

wat een vertrouwen,

je laat wel je paard staan, die zou ik dan ook maar snel mee naar huis nemen :D

Juist omdat je zelf het paspoort en eventuele papieren hebt, kun je je paard makkelijker toevertrouwen aan een pensionstal.

Volgens mij gaat het er niet om óf de PVE deze regel heeft en hoe hoog de boete wel niet is.
Het punt is dat het een rare regel is die in de praktijk niet werkt.

Trouwens... aan buitenlandse meisjes wordt altijd geadviseerd om NOOIT hun paspoort af te geven aan hun 'vriendje' want voor ze het weten zitten ze achter het raam.
Waarom moet het dan als het om paarden gaat dan wel? In principe vertrouw je je pensionstal, maar er kan altijd een vervelende situatie ontstaan en dan is het belangrijk dat je als eigenaar alle officiële documenten zelf hebt, zodat je paard niet gegijzeld kan worden. Zonder paspoort mag je hem immers niet vervoeren... (als we dan toch officiëel aan het doen zijn. ;))

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:59

LindyH schreef:
Trouwens... aan buitenlandse meisjes wordt altijd geadviseerd om NOOIT hun paspoort af te geven aan hun 'vriendje' want voor ze het weten zitten ze achter het raam.
Waarom moet het dan als het om paarden gaat dan wel? In principe vertrouw je je pensionstal, maar er kan altijd een vervelende situatie ontstaan en dan is het belangrijk dat je als eigenaar alle officiële documenten zelf hebt, zodat je paard niet gegijzeld kan worden. Zonder paspoort mag je hem immers niet vervoeren... (als we dan toch officiëel aan het doen zijn. )

En wat moet je zelf dan met het paspoort? Als je het zo gaat vergelijken mag het paard het paspoort niet afgeven, het paspoort behoort namelijk tot het paard en niet tot de eigenaar. En dat is ook heel de doelstelling waarom het paspoort bij de pensioneigenaar moet zijn, het paspoort behoort tot het paard en het paard staat daar en niet bij jou thuis.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:18

pensionhouder waar ik sta moest ik zelfs nog zelf vragen of ik ergens gegevens moest achterlaten:p nou heb ik ook een ponyveulen en de goede man heeft daar nu eenmaal niet zo veel mee... maar toch... zou ook niet zomaar mn paspoort ergens achterlaten, nog buiten het ''risico'' van verkoop (toch afhankelijk van de pensionhouder) zijn we allemaal mensen en zo''n papiertje is zo verdwenen, bedoeld of onbedoeld:)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 20:20

Neonlight schreef:
En wat moet je zelf dan met het paspoort? Als je het zo gaat vergelijken mag het paard het paspoort niet afgeven, het paspoort behoort namelijk tot het paard en niet tot de eigenaar. En dat is ook heel de doelstelling waarom het paspoort bij de pensioneigenaar moet zijn, het paspoort behoort tot het paard en het paard staat daar en niet bij jou thuis.

Sommige mensen gaan elke week een keer naar les met de trailer en ook nog op wedstrijd.
die moeten dan 2 x per week weer aanbellen bij de pensionstalhouder, "mag ik mijn paards paspoort even? Waar moet ik tekenen voor ontvangst?" en na terugkomst weer "hier is het paspoort, wilt u even weer tekenen voor ontvangst?"
En als je dan rekent dat je soms 's ochtends heel vroeg weg moet en na afloop soms 's avonds laat terugkomt, is dat niet praktisch. Vooral niet als je de pensionstalhouder weer op moet scharrelen terwijl hij net in het allerachterste weiland mest staat weg te scheppen of is net met een paard naar de DA of de arme man/vrouw ligt al in zijn bedje....en daar sta je dan....

Het principe vind ik niet het ergste. Ik ga ervan uit dat een pensionstalhouder te vertrouwen is, anders stond mijn paard er niet.
Het lijkt me gewoon zo ongelooflijk onpractisch, vooral op een grote pensionstal.