Pensionklant laat paarden barsten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 11:50

Bramasole schreef:
Als een gesprek niet de oplossing biedt en je vader en de klant niet willen veranderen, dan is er niets aan te doen.

Daarom ga ik toch maar weer met mn vader om tafel.

blue_kim

Re: Pensionklant laat paarden barsten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:52

dan zou ik tegen je vader zeggen dat de paarden gewoon vervelend worden van het lange op stal staan en dat jij het niet goed meer met dat meisje kan vinden en dat je dan liever op zoek gaat naar andere mensen omdat zij de sfeer gewoon verpest.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:53

He bah wat dubbel zeg.. Aan de ene kant zou ik me totaal niet aangesproken voelen om die paarden buiten te zetten; dat is haar verantwoordelijkheid. Maar aan de andere kant wil je dat die beesten ook niet aan doen natuurlijk.

Even een flinke babbel met je vader (en evt met haar erbij?) lijkt me niet misplaatst nee, enne.. voor haar 10 anderen toch? Jouw vader zal toch ook wel inzien dat dit geen manier van doen is?

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:00

Voor haar 10 anderen valt een beetje tegen vrees ik.. Er zijn hier in de buurt weinig mensen die alles zelf willen doen. En iets teveel 'luxe' maneges met binnenbakken waarbij je niet na hoeft te denken of ze buiten komen...omdat ze sowieso binnen staan 's winters.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:02

1 paddock in gebruik bij je eigen paard en het andere pensionpaard. Je zet ze daarin als je weggaat en ze gaan pas weer naar binnen als je terug komt (is dat de gehele dag?). In mijn ogen blijft er dan weinig over voor het paard van die eigenaresse die wat verder weg woont....

Meer laten betalen voor alleen even buiten en binnen zetten vind ik overtrokken. Als die eigenaresse akkoord ging met zelf binnen/buiten zetten zou je eea met haar moeten bespreken als ze geen tijd heeft. Misschien wil ze wel maar gaat het niet omdat die andere paarden op dat moment buiten lopen of omdat ze buiten die tijden niet kan?

Is het geen optie die paddock in twee delen te maken zodat alle paarden buiten kunnen lopen? Kleine moeite om zo'n dier even naar binnen en naar buiten te zetten, in mijn ogen. Zeker als je weet dat iemand er kennelijk niet naar omkijkt (of ze legt zich er bij neer hoe het er bij jullie aan toe gaat?).
Het zou mij om het welzijn gaan van het dier en niet om het extra geld voor binnen/buiten zetten (die paar keer extra lopen kosten je zelf hooguit twee sneetjes extra brood voor de energie). Beetje cru in mijn ogen. Of ze moet het dier echt de gehele dag binnen willen hebben.

Als ze echt zo'n slechte verzorgster is zou ik eea eens met de LID bespreken, want als het het paard ook nog eens aan de nodige verzorging ontbreekt (borstelen, hoeven uitkrabben, hoefsmid, ontwormen ed) is zo iemand ook een paard niet waard.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:07

Niet om je aan te vallen, maar toch wil ik even zeggen dat bovenstaande al meerdere keren gezegd is en ik daar ook eerder al op gereageerd heb.

Het gaat niet om de moeite van het binnen/buitenzetten, het gaat om de aansprakelijkheid als er wat gebeurt.

Het wel willen maar niet kunnen omdat mijn paard in de paddock staat gaat niet op omdat ten eerste: de paarden nu nog op het land staan, en ten tweede; omdat ze zo ver weg woont dat ze sowieso niet de mogelijkheid heeft om het zelf te doen.

Daarnaast is de paddock niet groot en gaat het om twee paarden van haar én twee paarden van mij en de andere klant. Samen in paddock is geen optie.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:09

Daarnaast zijn de paarden niet ontwormt en wil ik eigenlijk ook liever niet mijn paard op hetzelfde stuk zetten als waar de hare staat. Voordat iedereen begint te steigeren: Heb haar gezegd dat ze als de wiedeweerga moet gaan ontwormen, maar ze doet het gewoon niet! Ze zijn ook niet ingeent.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:15

Heb wel eea gelezen in je topic maar geen 4 blz doorgeworsteld, dus neem me niet kwalijk als ik iets over het hoofd heb gezien.
Is het geen optie om eens met 1 van haar ouders contact op te nemen en het op het welzijn van het paard te gooien? Kan me goed voorstellen dat je je er aan ergert als iemand haar paard helemaal geen aandacht en zorg geeft.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:18

Dan zou ik het inderdaad ook via die ouders spelen.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:26

Haha, dit was ook al eens eerder geoppert. (d of t?)

Is al gebeurt.Ouders trekken zich er niets van aan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:33

Getsie vervelend. Ik zou toch de dieren buiten zetten, zou het niet kunnen aanzien. Vraag of zij iets tekent ivm aansprakelijkheid?

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:37

Volgens mij zit je gewoon muurvast. Haar weg (laten) sturen gaat niet omdat je niet de baas bent van de stal, maar je vader (en die wil het niet). Zelf die paarden gaan verzorgen is ook geen optie gezien je baan overdag waardoor je de paarden niet halverwege de dag kan wisselen bv. En de verantwoordelijkheid als er iets gebeurt wil je ook niet (terecht denk ik). Dat meisje zelf tot rede brengen is een onbegonnen taak. Die is nu in de puber-modus en gaat zich echt niet terecht laten wijzen. Bovendien woont ze niet in de buurt dus zal ze ook niet elke dag langs stal gaan om haar paarden te gaan doen, want dat is haar nu ook te veel.
Wat misschien nog een idee is (maar ik weet niet in hoeverre dat lukt in je omgeving) is een bijrijder zoeken voor de paarden (uiteraard in overleg) of aan dat meisje voorstellen een bijrijder te nemen (en actief mee helpen zoeken naar een leuk mens :D ). Er is vast wel een lief iemand te vinden die geen geld heeft voor een eigen paard, maar wel bereid is om in ruil voor uitmesten en buiten zetten etc. te mogen rijden. Tegen de eigenaresse van het paard kan je beargumenteren dat ze zo nog vrijer is om haar tijd in te delen. Kan ze nog meer uitgaan en leuke dingen doen met haar vriendje. :P
Wat de wormen betreft: als alleen die 4 paarden op dat stuk land komen --> mestonderzoek laten doen door DA en infectiegraad bepalen. Kans is groot dat het met de besmettingsgraad wel meevalt. Als ontworming toch wel nodig is kan je bv. een brief ophangen dat de paarden ontwormd moeten worden. Geef die haar of hang hem aan haar box. Reageert ze niet dan ontworm je ook haar paard mee en stuur je de rekening. Betaalt ze dat niet... ach, voor die paar tientjes extra is nu ook je eigen paard beter beschermd.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:38

Als iemand weigert om zijn paarden te ontwormen, zou ik hem of haar toch zeker de stal opzeggen. De enige oplossing is bij je vader klagen en vragen of hij de klant wegstuurt. Als hij dat niet wil doen, dan is het verder jouw probleem vrees ik.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:40

Tja wat dat betreft ben ik wel erg voor de full-pension stallen: dan heb je nooit ruzie over wie wanneer zijn stal wel of niet doet en welk paard wel of niet buiten komt.. Ken de situatie nog wel uit mijn ponyclub tijd, waar een groep meiden hun ponys op een groepstal hadden staan (wij overigens niet maar ik kwam er vaak) Er waren twee meiden niet bijster fanatiek meer, waardoor die ponys bijna altijd binnen stonden en de stal maximaal eens per week een keer werd uitgemest, op ernstig aandringen van de stalgenoten. Het is heel vervelend als jouw paard ook in de pislucht staat omdat een ander zijn stal nauwelijks uitmest. Daarnaast vind ik het ook gewoon zielig voor het beest in kwestie..

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:41

Bedankt voor het meedenken!

Het lastige is, ja, het kan nog lastiger, dat haar paard eigenlijk een beetje een steekje los heeft waardoor je er niet voor je lol op gaat zitten. (Lees: steigeren en achterover laten vallen). Wil ik ook liever niet op mn geweten hebben dat ik daar iemand voor ga zoeken :+

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:44

Aha! Dat maakt het idd nog lastiger. Maarrrrrr als je iemand vindt voor die ene normale, en die is bereid om die waco-jacko ook buiten te zetten.... dan ben je wel gered toch?

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:44

Ik ga kijken of ik het voor elkaar kan krijgen dat ik de stal gewoon helemaal ga doen en er volpension van maak. Heeft mn vader geen last meer, ik kan lekker prutsen met de paarden en paarden gelukkig.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:45

Haha, ja, maar het kan nog lastiger...je houdt het niet voor mogelijk...de andere kan niet meer bereden worden vanwege artrose...

:')
Laatst bijgewerkt door Spicenut op 04-11-09 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:46

Jeetje, dan zou beweging juist zoveel beter zijn voor dat paard.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:47

Pfff.....lastig. Ik begin niet te steigeren maar ik vind het maar niks dat je pa genoegen neemt met de betaling maar de gezondheid van een dier hem niets interesseert! Sorry als ik je daarmee benadeel door dit te zeggen maar ik vind dat een pensionhouder er toch echt wel op mag toezien dat een paard tijdig ontwormd wordt (mede omdat die beesten ook op zijn erf/land lopen) en om een slechte naam te voorkomen buiten jullie erf.

Voor zo'n griet 10 andere klanten die ook graag voor dat bedrag willen staan! Ik snap niet dat je pa haar niet eens de oren wast en zegt waar het op staat....

Welzijn voor een paard, die niet hele dagen op stal hoort te staan en zonder de noodzakelijke verzorging (bv tijdig ontwormen, 24 uur per dag op stal laten staan)) is strafbaar in de Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren.

Artikel 37 Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren:
Het is de houder van een dier verboden aan een dier de nodige verzorging te onthouden.

houder= eigenaar, houder of hoeder
De houder van het dier is de eerst verantwoordelijke wanneer het gaat om het voorkomen van ongerief...

Bezit is het houden van een goed voor zichzelf. Een bezitter heeft de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is.

Bezit onderscheidt zich van houderschap. Een bezitter houdt een goed voor zichzelf, terwijl een houder een goed voor een ander houdt. Onverminderd de feitelijke beschikking die een houder heeft over een goed, weet die houder dat hij niet de bezitter of eigenaar is.

http://www.aansprakelijkheid.nl/nl/over ... or-dieren/

Je vader is houder.... Hij is dus net zo strafbaar.

Ik zou er toch maar eens wat mee gaan doen, of pa nu wel of niet luistert....ik zou hem daar maar eens mee confronteren.

Fijn iemand anders zoeken als pensionklant en haar zsm de huur opzeggen!

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:48

Jup. Ik denk dat ik misschien beter een opvanghuis voor geflipte/ niet meer bruikbare paarden ga beginnen. De helft is al zover.

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:51

hmmm, ik begin wel te snappen waarom dat meisje niet meer komt. Ze heeft gewoon niks aan die paarden. (Voor ik iedereen over me heen krijg: ik keur dat niet goed hoor.) Of rijdt ze zelf wel op die steigeraar? En kan dat arthrose-paard ook geen buitenritjes maken?

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:54

Nou, er zijn weleens meiden geweest die graag het artrose paard wilden verzorgen...Buitenritjes kunnen wel.Maar zodra ze daar lucht van kreeg stond ze heel snel op de stoep om die weg te sturen. Ze heeft er namelijk zo'n diepe band mee dat er niemand anders aan mag komen }:0

Zelf durft ze ook niet echt op het paard.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:56

Ik had eens een vraagje, ik weet dat het al gezegt is maar ik er is nog geen duidelijk antwoord op gekomen, stel ze ziet haar fouten in en ze komt vanaf nu ze binnen staan elke dag om ze buiten te zetten en ook binnen te zetten, kan ze dit dan of is er geen plaats meer op de paddock, ik weet dat ze nu niet komt dat ze ver weg woont maar stel dat dit het geval wordt?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:57

De paarden zijn er op deze manier in ieder geval niet mee geholpen....ook niet als haar de huur wordt opgezegd.
Je moet toch wat...dit kan zo niet.
En, volgens mij is vanaf 14 jaar iemand aansprakelijk voor zijn/haar eigen dier, dus dan zou je toch met haar zitten en heb je aan haar ouders wettelijk gezien niet veel. Het is natuurlijk wel te proberen....als die ouders haar er voor betalen / misschien weten ze het niet eens dat die dieren opgehokt staan zonder verzorging 's winters, en dat zij niet komt opdagen voor die verzorging van haar eigen dieren..... Ik neem aan dat ze met haar 16 jaar het allemaal niet zelf moet opbrengen? Dan is er helemaal wat voor te zeggen, dan kan ze het kennelijk niet eens bekostigen als ze ook nog eens wormkuren moet gaan betalen, de benzine van haar brommer etc. :x