Koop ongedaan maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liefhelietje

Re: Koop ongedaan maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:58

Denk dat het toch verstandig is om dat bloedonderzoek wel te laten doen, mochten die dierenartsen er niet uitkomen. Want mocht ze er van weten dan is het paard waarschijnlijk wel gesedeerd of had in ieder geval pijnstillers. Zodar je dat weet dan ben je 100% zeker dat de verkoper iets verborgen hield.. Maar snap dat het een duur grapje is dus hopelijk komen de DA's er wel uit!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 12:23

Devaney2009 schreef:
Heb je bij de KNHS de wedstrijdgegevens al opgevraagd? Daar kan je in ieder geval bekijken of het dier werkelijk wekelijks op concours is gegaan. Evt. naam plus paard googlen werkt ook goed.

Bij naam van het paard googlen komt er uit dat hij voor het laatst in 2002 wedstrijden zou hebben gelopen, wij hebben gisteren de wedstrijdgegevens opgevraagd, maar in ieder geval bedankt voor de tip. Mochten we er echt niet uitkomen dan laten we het bloed controleren, maar momenteel proberen we het eerst zo aangezien bloedcontrole wel een dure grap is ;).

Iedereen bedankt voor de reacties en de handige informatie :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:28

Als blijkt dat het dier in 2002 voor het laatst in de wedstrijden heeft gelopen. Dan hebben ze je ook bij de poot genomen.
Dan heeft die dus niet recentelijk M2 gelopen.
Je kan 'm wel thuis trainen, maar als dit niet bevestigd is......
Ik zou het KNHS bellen, het is nu nog geen weekend.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:31

kan hij niet onder een andere naam zijn uitgebracht? Maar bij KNHS zullen ze het wel weten. Ben benieuwd hoor!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:36

Dat zou ook nog kunnen.
Ik zou iig telefonisch contact opnemen. Aan de hand van het levensnummer moet dit terug te vinden zijn, even bellen dus!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 13:27

Nee hij is niet onder een andere naam uitgebracht, gegevens zijn opgevraagd dus nog even geduld hebben. Bij mijn weten is er trouwens ook een soort van 'garantie' tijd. Als je binnen een aantal weken een gebrek vind moet je het paard toch terug kunnen brengen. Of heb ik dat verkeerd gelezen?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:40

dan is het wel typisch...

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 13:42

Tja, ik word er momenteel ook helemaal gek van :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:49

me_yentl schreef:
Nee hij is niet onder een andere naam uitgebracht, gegevens zijn opgevraagd dus nog even geduld hebben. Bij mijn weten is er trouwens ook een soort van 'garantie' tijd. Als je binnen een aantal weken een gebrek vind moet je het paard toch terug kunnen brengen. Of heb ik dat verkeerd gelezen?

Dus als jij een auto koopt bij een autobedrijf (APK gekeurd ;) ) en deze auto vertoont 3 weken een mankement, kan je de auto dan ook terugbrengen?

Bij een Bovag misschien wel (dus ook bij een handelaar 6 mnd of langer) maar particulier ga maar eens aantonen dat er sprake is van dwaling.
Daarbij als het paard M2 geklasseerd is geweest bij de huidige eigenaar is dit aantoonbaar bewijs (ook al stamt het uit 2002), de eigenaar heeft het paard jaren naar tevredenheid gehad.....nogmaals de koper moet het tegendeel bewijzen!

Ik spreek uit ervaring ivm de klassering...bij mijn ex-paard werd het gedrag + niveau betwist.
Terwijl ik hem in de sport heb uitgebracht (M2, waarvan de laatste 4 jaar niet meer), maar tijdens de proefrit heb aangetoond (met getuigen) dat het paard alle Z oefeningen beheerste. De kopers hebben dit ook toegegeven in de rechtzaal.
Rechters zijn hiervan niet onder de indruk, je moet met harde bewijzen komen :Y)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:52

me_yentl schreef:
Devaney2009 schreef:
Heb je bij de KNHS de wedstrijdgegevens al opgevraagd? Daar kan je in ieder geval bekijken of het dier werkelijk wekelijks op concours is gegaan. Evt. naam plus paard googlen werkt ook goed.

Bij naam van het paard googlen komt er uit dat hij voor het laatst in 2002 wedstrijden zou hebben gelopen, wij hebben gisteren de wedstrijdgegevens opgevraagd, maar in ieder geval bedankt voor de tip. Mochten we er echt niet uitkomen dan laten we het bloed controleren, maar momenteel proberen we het eerst zo aangezien bloedcontrole wel een dure grap is ;).

Iedereen bedankt voor de reacties en de handige informatie :)

Ik zou eerst maar eens de gegevens bij het KNHS opvragen. Googlen op naam is niet echt betrouwbaar te noemen. Als ik bijv google op mijn naam en een van mijn paarden kom ik niet eens wat tegen.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:52

me_yentl schreef:
Wanneer vaststaat dat het paard voor de koop reeds aan een ziekte leed, kan aangenomen worden dat het geleverde paard niet beantwoordt aan de koopovereenkomst. De koper mocht er immers op vertrouwen dat hij geen ziek paard kocht. In dat geval kan de koopovereenkomst op grond van het verborgen gebrek worden ontbonden, mits dit gebrek de ontbinding wel rechtvaardigt. Een verkoudheid van voorbijgaande aard zal in de regel geen ontbinding van de koopovereenkomst rechtvaardigen. De aandoening moet van blijvende aard zijn dan wel het paard ongeschikt maken voor het doel waarvoor het is aangeschaft.

Kunnen we hier niet wat mee? Er zijn namelijk getuigen dat de eigenaar duidelijk heeft aangegeven dit paard te willen kopen voor de dressuursport.

Ja maar je hebt geen bewijs dat hij bij de vorige eigenaar ziek was toch. Dit wordt moeilijk om hard te maken. Houd er wel rekening dat de kosten van je paard minimaal 1.750,- euro moeten zijn als je in hoger beroep wilt na de uitspraak. Koop beantwoord niet aan de overeenkomst dus kan je het wel eisen voor zover ik weet. (heb nog niet helemaal bijgelezen) wil je wel veel succes wensen.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:55

Particulier kun je een paard terug brengen tot 3 maanden.
als er een verborgen gebrek toonbaar is is de EX-Eigenaar genoodzaakt het paard terug te nemen en alles te vergoeden !

we hebben een zelfe situatie gehad we hebben in oktober voorig jaar een fries gekocht en in januari ging deze ineens kreupelen en bleek een ernstig geval van artrose te hebben wat er door d.a aangeduid an erg lang zat.

Paard is terug naar eigenaar gegeaan eigenaar heeft alles vergoed.en heeft het paard in laten slapen
Laatst bijgewerkt door superrizzo op 16-10-09 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:56

Eerst krijg je een kort geding en verlies je deze zaak (door gebrek aan bewijs), dan wordt hoger beroep afgeraden door de kantonrechter (alleen een schikking wordt voorgesteld).Daarbij draait de verliezende partij op voor de griffiekosten.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 13:56

Ja, maar dan heeft ze ons. Mocht het zo zijn dat ze er de laatste paar jaar geen wedstrijden meer mee heeft gereden, verkeerd ingelicht. Want tegen ons heeft ze gezegd dat het paard 3 weken geleden voor het laatst een wedstrijd heeft gelopen. En daar zijn 4 getuigen van.

Bij een onderzoek naar verborgen gebreken dient de dierenarts vast te stellen of het paard voor de koop leed aan een bepaalde ziekte of aandoening (antedateren). Deze vraag moet zo spoedig mogelijk na de koop worden beantwoord. Dit in verband met de antedateringstermijnen.

Ik bedoelde dit. :) Hebben we hier niks aan? Ik neem aan dat ze hiermee bedoelen een soort van 'garantie' periode mocht je paard niet 100% zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:59

superrizzo schreef:
Particulier kun je een paard terug brengen tot 3 maanden.
als er een verborgen gebrek toonbaar is is de EX-Eigenaar genoodzaakt het paard terug te nemen en alles te vergoeden !

we hebben een zelfe situatie gehad we hebben in oktober voorig jaar een fries gekocht en in januari ging deze ineens kreupelen en bleek een ernstig geval van artrose te hebben wat er door d.a aangeduid an erg lang zat.

Paard is terug naar eigenaar gegeaan eigenaar heeft alles vergoed.en heeft het paard in laten slapen

Is het tot een rechtzaak (kort geding) gekomen? of hebben jullie onderling de zaak afgehandeld, met goede wil van de verkopende partij?
Dat is nogal een verschil nl.....de verkopende partij van ts is nietvan goede wil en mocht het tot een kort geding komen,
dan moet er voldoende bewijs zijn en dan telt alleen de WET :Y)
Van die 3 maanden is onzin, dat geldt misschien alleen als er aantoonbaar bewijs is en er sprake is van dwaling.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 16-10-09 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:00

Indien een koper na de koop "mankementen" aan het paard constateerd,dan dient de koper dit binnen twee maanden na de ontdekking aan de verkoper te melden.
Doet de koper dit niet,dan verliest hij zijn recht de koopovereenkomst op grond van non-conformiteit te ontbinden
Indien sprake is van een consumentenverkoop (een koopovereenkomstwaarbij de koper een particulier is en de verkoper een profesional) dan kan de koper binnen een termijn van 6 maanden nadat het paard is geleverd de koopovereenkomst ontbinden en eisen dat de verkoper het paard terug neemt.
Overigens geldt wel dat de koper een gebrek moet melden binnen twee maanden.
Een belangrijk verschil tussen consumentenkoop en een gewone koopovereenkomst is,dat de bewijslast bij de consumentenkoop bij de verkoper ligt
De verkoper dient aan te tonen dat er geen sprake was van een gebrek ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst
Bij een gewone koopovereenkomst dient de koper aan te tonen dat wel sprake van een gebrekdat ten tijde van de koopovereenkomst aanwezig moet zijn geweest

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:02

een kort geding vindt bij een zaak als deze niet plaats. Deze zaak zal voorkomen rond een afgesproken datum en tijd.
Als je aan kan tonen dat het er al zat voor de koop en de verkoper info heeft achtergehouden kan je de koop ongedaan maken.
Maar ik neem aan dat je advocaat de mogelijkheden ook al met je hebt besproken?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 14:02

lundi schreef:
Indien een koper na de koop "mankementen" aan het paard constateerd,dan dient de koper dit binnen twee maanden na de ontdekking aan de verkoper te melden.
Doet de koper dit niet,dan verliest hij zijn recht de koopovereenkomst op grond van non-conformiteit te ontbinden
Indien sprake is van een consumentenverkoop (een koopovereenkomstwaarbij de koper een particulier is en de verkoper een profesional) dan kan de koper binnen een termijn van 6 maanden nadat het paard is geleverd de koopovereenkomst ontbinden en eisen dat de verkoper het paard terug neemt.
Een belangrijk verschil tussen consumentenkoop en een gewone koopovereenkomst is,dat de bewijslast bij de consumentenkoop bij de verkoper ligt
De verkoper dient aan te tonen dat er geen sprake was van een gebrek ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst
Bij een gewone koopovereenkomst dient de koper aan te tonen dat wel sprake van een gebrekdat ten tijde van de koopovereenkomst aanwezig moet zijn geweest

Wij kunnen aantonen dat de hoefkatrol er al zat bij aankoop. Bovendien hebben wij dit paard nog maar een week in ons bezit dus zitten wij binnen den 6 maanden termijn én hebben wij het de verkoper gemeld binnen 2 maanden.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:05

me_yentl schreef:
lundi schreef:

Wij kunnen aantonen dat de hoefkatrol er al zat bij aankoop. Bovendien hebben wij dit paard nog maar een week in ons bezit dus zitten wij binnen den 6 maanden termijn én hebben wij het de verkoper gemeld binnen 2 maanden.

Hier kan je zeker wat mee! succes!
maar dit heeft je advocaat toch ook al met je besproken?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:05

lundi schreef:

En dat kan ze! zie hieronder.....

listiglistje schreef:
Dit ga je echt niet winnen.....laat het een wijze (dure) les zijn voor de volgende keer!

A. Paard is goedgekeurd door VA (nog wel door VA verkoper en daarbij neemt de koper genoegen met zeer oude foto's STOM }:0 )
B. Ga maar eens bewijzen dat verkoper het wist, zij heeft dit paard 10 jaar lang gehad en nog recent uitgebracht in de wedstrijdsport + door haar VA onlangs goedgekeurd.

Natuurlijk ontstaat HK niet in een dag (wat je eigen VA ook al zegt), maar voor een rechtzaak moet de koper kunnen aantonen dat verkoper het wist!
Ik denk dat dat heel erg moeilijk wordt gezien punt B + met een getuigenlijst uit haar omgeving, het goedgekeurde klinische rapport en oude goedgekeurde rontg.foto's heeft zij toch echt alle troeven in handen om aan te tonen dat ze het niet wist ;)

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:06

lundi schreef:
me_yentl schreef:
Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Het is inderdaad mogelijk dat de kreupelheid een andere oorzaak heeft en dat de hoefkatrol aan het licht is gekomen. We hebben hem laten keuren bij de da van de vorige eigenaar. Ondertussen contact opgenomen met de dierenartsen, beide dierenartsen gaan om de tafel. Nu zijn er dus wel foto's, en hieruit blijkt dat de hk er al zat voor de koop.

Dat kan zij toch aantonen alleen moet zij wel zorgen dat deze dierenartsen dit voor haar op papier willen zetten!!!
En dat is het punt meestal,in een geval dat er zaak ontstaat houden dierenartsen elkaar meestal een handje boven het hoofd,en trekken ze vaak terug!Maar goed het gaat hier niet om een dierenarts maar om particuliere verkoop,dus wie weet maak je kans!
Vraag het die dierenarts !

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 14:06

Dit heeft onze advocaat inderdaad ook al met ons besproken ;). momenteel stelt deze een brief voor ons op, die wij zelf verzenden naar de verkoper. Om haar niet gelijk op schrik te jagen. Mocht het na vriendelijke pogingen niet lukken, dan komt onze advocaat er tussen :).

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 14:08

lundi schreef:
Dat kan zij toch aantonen alleen moet zij wel zorgen dat deze dierenartsen dit voor haar op papier willen zetten!!!
En dat is het punt meestal,in een geval dat er zaak ontstaat houden dierenartsen elkaar meestal een handje boven het hoofd,en trekken ze vaak terug!Maar goed het gaat hier niet om een dierenarts maar om particuliere verkoop,dus wie weet maak je kans!

Dierenarts is voor ons een verslag aan het opstellen. Wij hebben ook al bij een andere kliniek een second opinion gevraagd op de foto's.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:12

me_yentl schreef:
lundi schreef:

Dierenarts is voor ons een verslag aan het opstellen. Wij hebben ook al bij een andere kliniek een second opinion gevraagd op de foto's.

Maar haar VA ook? Haar veearts heeft het paard ten tijde van de koop goedgekeurd?
Voor een rechter zal dit zwaarder wegen dan een achteraf gedane constatering van een eigen va en een second opinion NA aankoop.

Verkoper heeft bewijs dat hij ten tijde van de koop goedgekeurd is.
Zo wordt het eeen welles nietes spelletje. waarbij jij aan het kortste eind trekt....
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 16-10-09 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 14:13

Haar VA is momenteel ook een verslag aan het opstellen ja. Mochten we het toch niet winnen, dan heb ik mij alvast ingelezen over het rechtrichten ;). Hopen dat dat werkt :).