Welke (budget) auto geschikt voor 1,5 paards trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 19:29

oOoKellyoOo schreef:
Wat een luxe zeg, een auto voor een paard te vervoeren, veel mensen (zoals ik ) doen een moord voor een andere auto die als prive en trailer kan trekken

Het hebben van een eigen paard ervaar ik al als een hele luxe, hihi :D Maar goed, we gaan weer behoorlijk offtopic. ;)

Een daihatsu feroza lijkt me ook wat; ik mag die kleine jappendingen wel (al heb ik er zero ervaring mee, heb alleen ervaring met europeanen; VW, Volvo) en dus toch wel voorzichtig...

Concorde

Re: Welke (budget) auto geschikt voor 1,5 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:06

Die Ferooz van mij was zo gek nog niet, het was een auto uit '91 dus er was wel eens wat, en hij is bij mij uiteindelijk de deur uit gegaan omdat de nokkenas brak en dus de hele motor in de soep liep. Volgens de meneer van de ANWB was die auto behoorlijk mishandeld geweest, hij kon zien dat er niet altijd netjes op gepast was.
Auto was het waard om te maken, maar ik had daar geen tijd en geld voor, dus heb 'm verkocht aan de monteur die 'm ook in onderhoud had gehad (die man had gewoon zn werk goed gedaan hoor, doet onze auto's al jaaaaren en is super eerlijk). Hij heeft er zijn eigen projectje van gemaakt en Ferooz rijdt weer, hij gebruikt hem nu zelf, heeft 'm voor de auto-ambulance en gaat er wel eens mee de modder in.

Ferooz startte altijd: Ik heb tijdens die strenge winter vorig jaar (of is t alweer 2 jaar terug?) zoveel mensen ellende zien hebben met auto's die niet wilden lopen, maar die van mij deed t altijd! ANWB meneer zei ook dat ze nagenoeg onverwoestbaar waren.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 20:31

Maar de trekkracht? Ik bedoel, ze lijken zo licht...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:13

Valt wel mee, het is natuurlijk geen Landrover maar een 1 1/2 paards kan ie echt wel de baas. Het is niet zo'n speelgoed-autootje als die Vitara's, als je ze een keer naast elkaar ziet staan is de Ferooz ook 'veel meer auto'.
Het is geen dikke jeep, maar wel echt een werkpaardje. Ik heb er ook wel wat langere ritten mee gedaan met de trailer erachter (+- 2 1/2 uur) Vergelijk het met een Belg vs. Tinker voor de ploeg, haha. Andere orde van grootte, maar ook sterk. :+

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 22:16

Nou ben ik meer van de arabieren; maar een porsche ervoor gaat m voorlopig nog niet worden, haha! :D
Maar ben wel blij met je antwoord; die wagentjes liggen mooi in mijn budget en spreken me zeker wel aan! 8-)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:34

of zn grotere broer de Rocky? maar die worden ook niet meer gemaakt geloof ik, maar die mag wel meer trekken dan de Feroza.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:09

Land Rover Freelander td4 met grijs kenteken. ;)
Mag 2000kg trekken, 140kg kogeldruk hebben en maar 19,- wegenbelasting per maand. En zonder trailer ook gewoon een fijne auto om mee op de snelweg te rijden!
Terreinwagens zijn erg leuk maar lawaaierig(er), zwaarder (wegenbelasting!) en verbruiken over het algemeen meer. (of haalt een Nissan Patrol ook 1 op 12? ;)
Kijk maar op de autosites, de Freelander I is erg betaalbaar.

Wat de kogeldruk betreft; natuurlijk moet je die niet overschrijden maar zo heel veel verschil zit er ook weer niet in druk van een volle en lege trailer. De constructie is zo dat het gewicht ongeveer gelijk verdeeld wordt over de voor en achterkant en dus op de assen drukt, i.p.v. de druk op de koppeling heel erg verhoogt. Overigens is het maximum op de koppeling van mijn 2 paardstrailer 100kg. Dus daarvoor hoef je ook geen auto met een toegestane kogeldruk van 250kg te hebben. ;)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:11

Tazia_2009 schreef:
VOLVO!! betrouwbaar, goedkoop, sterk! volvo 850 of V70.

Gr

Wij hebben een 850 uit '97 als ik me niet vergis, mag 1600kg trekken en de trailer ligt er heel fijn achter. :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:58

sflj schreef:
Land Rover Freelander td4 met grijs kenteken. ;)
Mag 2000kg trekken, 140kg kogeldruk hebben en maar 19,- wegenbelasting per maand. En zonder trailer ook gewoon een fijne auto om mee op de snelweg te rijden!
Terreinwagens zijn erg leuk maar lawaaierig(er), zwaarder (wegenbelasting!) en verbruiken over het algemeen meer. (of haalt een Nissan Patrol ook 1 op 12? ;)
Kijk maar op de autosites, de Freelander I is erg betaalbaar.

Een Freebee 1 met 140kg kogeldruk?? Welk bouwjaar??

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:39

2003. :)

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:52

Er is geen enkele freelander die 140 kg kogeldruk mag hebben. Het is allemaal 75 kg en dus te weinig voor een 2-paards.
Het is simpelweg een wannabee auto (suv), en niet geschikt om een 2-paards trailer te trekken.

Let op dat je in het autoboekje moet kijken en niet op de trekhaak!
Wat op de trekhaak staat is namelijk wat de trekhaak kan hebben en niet de auto.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:56

Ik ben niet achterlijk, Stefanvi.
Ik weet waar ik moet kijken.
75kg zou idioot zijn omdat er wel 2000kg achter mag. Lijkt me dus een beetje onlogisch, niet? ;)
En dan nog; waar denk jij dat een agent kijkt die je aanhoudt? ;) Hebben ze jou ooit naar je instructieboekje gevraagd tijdens een controle?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 09:02

Ik vind Land Rover echt geweldig! Maar ben toch bang dat die nogal boven budget valt... heb wat op MP rondgesnuffeld en de enige Landrover die binnen budget viel was er 1 voor slooponderdelen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:41

yildiz schreef:
Ik vind Land Rover echt geweldig! Maar ben toch bang dat die nogal boven budget valt... heb wat op MP rondgesnuffeld en de enige Landrover die binnen budget viel was er 1 voor slooponderdelen..

Hoe handig ben je? Er staan bosjes goedkope, in redelijke staat zijnde Range Rovers te koop, die belastingvrij zijn. Voorwaarde om een Range Rover betaalbaar te houden is zelf sleutelen. Een Range Rover is een sleutelvriendelijke auto, onderdelen is geen enkel probleem en alle handboeken zijn gewoon te koop. Kwestie van doen.............

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 09:46

ikke schreef:
yildiz schreef:

Hoe handig ben je? Er staan bosjes goedkope, in redelijke staat zijnde Range Rovers te koop, die belastingvrij zijn. Voorwaarde om een Range Rover betaalbaar te houden is zelf sleutelen. Een Range Rover is een sleutelvriendelijke auto, onderdelen is geen enkel probleem en alle handboeken zijn gewoon te koop. Kwestie van doen.............

Onhandig... ik ben ook weg van de Discovery, maar durf het dus niet aan vanwege het sleutelgebeuren. We hebben, zoals gezegd, al een oldtimer staan en die heeft al bakken met geld gekost omdat we het gewoon niet zelf doen (ik kan het niet, hubbie heeft er geen tijd voor).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:02

Waarom zou je alle kosten voor 3 auto's aangaan?
Waarom niet 1 goede auto voor jezelf die ook mag trekken?
Dat bespaart je in elk geval wegenbelasting, verzekering en onderhoud....
Waar ik altijd huiverig ben voor auto's die wat ouder zijn is het onderhoud of toch een grote kostenpost die er aan zit te komen. Denk aan een distributieriem die vervangen moet worden of andere leuke kostenplaatjes koppelingsplaten of een versnellingsbak.
Er zijn genoeg goede auto's te vinden die een 1½ paards trailer mogen trekken. Onze volvo S60 D5 mag 1600 kg trekken en is een super auto om in te rijden.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 10:05

meggiemeg schreef:
Waarom zou je alle kosten voor 3 auto's aangaan?
Waarom niet 1 goede auto voor jezelf die ook mag trekken?

Lees even het topic door, ik blijf mezelf niet herhalen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:14

Rijd zelf met een volvo 850 uit '92. Mag zoals hierboven al vermeld 1600 kilo trekken en als je dan een keer een noodstop MOET maken wordt je in elk geval niet voortgeduwd door je (volle) trailer ;) :D

verder een super auto, veel ruimte, dikke motor met zat pk's en weinig tot geen onderhoud. :)
ik heb dan niet de station maar de sedan, die vind ik nog net iets mooier :+

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:43

Tazia_2009 schreef:
VOLVO!! betrouwbaar, goedkoop, sterk! volvo 850 of V70.

Gr

Jep! Wij hebben ook een 850 die 'm makkelijk trekt! Ze zijn erg goedkoop te krijgen, veilig, betrouwbaar en motorisch nauwelijks kapot te krijgen (bovendien rijden ze ook nog lekker en heb je veel ruimte achterin)!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:45

Onhandig... ik ben ook weg van de Discovery, maar durf het dus niet aan vanwege het sleutelgebeuren. We hebben, zoals gezegd, al een oldtimer staan en die heeft al bakken met geld gekost omdat we het gewoon niet zelf doen (ik kan het niet, hubbie heeft er geen tijd voor).[/quote]

Wij hebben ook een discovery gehad, heerlijke auto om te trekken hoor maar een gewone apk was al snel Euro 600,= om maar te zwijgen van de wegenbelasting met zo'n zware bak (was ook nog een diesel) en als ie echt wat had.....kassa. We betalen nu in de 3 maanden wat we destijds in de maand betaalden (Volvo 850)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 16:13

Jongens, ik denk dat ik er wel uit ben. Ga op zoek naar een Volvo, kan ik de kinders ook nog es mee nemen! Bedankt allemaal voor de reacties!

SuperMickje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:15

yildiz schreef:
Jongens, ik denk dat ik er wel uit ben. Ga op zoek naar een Volvo, kan ik de kinders ook nog es mee nemen! Bedankt allemaal voor de reacties!

goed idee, wij hadden ook altijd een volvo 440 (1993) en die kon makkelijk een beladen 1/5 paardstrailer hebben + nog 5 personen in. En dat ging altijd goed

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:21

Leuk dat je je hebt aangemeld op Bokt, maar je kunt beter eerst kijken naar de datum van een topic. Het is niet de bedoeling topics die meer dan een paar maanden stil ligt omhoog te halen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:37

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:23