ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:36

Evelienepien schreef:
Volgens mij heb je in ieder geval zekers gelijk met het dikgedrukte, vergrootte gedeelte: er wordt op dit moment door de Dierenbescherming al campagne gevoerd tegen het houden van paarden / pony's, die 23 uur per dag op stal staan en er 1 uurtje uitkomen. Dat wordt gezien als mishandeling.
Plaats er een ander dier bij en je bent dus verantwoordelijk voor 2 mishandelde dieren :(:)
Ja, als je dat op je geweten wilt hebben, is de keuze gemakkelijk ongeacht wat de gemeente ervan vindt.
Voordat ik heel bokt over me heen krijg: de campagne is landelijk ;)

Aha, dus dan mishandel ik mijn pony dus ook. ;)
Och arme pony. Ik denk dat als dat als mishandeling wordt gezien wel een aantal pensionstallen kunnen sluiten.
Bij sommige pensionstallen heb je namelijk niet de mogelijkheid om je paardje langer dan een uur buiten te zetten. Dus wanneer het paardje niet bereden kan woorden, omdat ie bijv. kreupel loopt of wat de reden ook mag zijn en het kan niet langer dan 1 uur uit stal, omdat je die mogelijkheid niet hebt op stal, dan mishandel je je paardje gelijk. Aha ik snap het denk ik, :roll:

Edit: Evelien het is niet tegen jou bedoelt, maar gewoon dat zinnetje vind ik niet kloppen.
Laatst bijgewerkt door Confession op 09-10-09 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:36

Er zijn heel wat kwoots verklo*t, dus ik denk niet dat je sommige quotes serieus moet nemen...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:37

Idd, of je zet 'm in de schuur bij de fietsen, zoiets:
Afbeelding

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:44

Hoe denken jouw ouders eigenlijk over dit (nogal aparte) plan?
Kan mij namelijk niet voorstellen dat jouw ouders hier achter staan,en ook wel wat verder denken dan....goedkope oplossing en ach het beest heeft een dak boven zijn hoofd en mag per dag even een tijdje zijn benen strekken.

Ik heb in mijn jongere jaren (11 ofzo) ook wel eens mijn e-pony in de tuin gezet, denk aan even snel plassen of droge kleren aantrekken.
Nu wonen mijn ouders in een hoekhuis met aan 3 kanten behoorlijk wat tuin en kon mijn pony best even in de tuin staan (tenminste dat dacht ik met mijn kinder fantasie) maar mijn pony dacht daar heel anders over.

* Die heeft flink lopen racen over de grasmat en dwars door de struiken en plantjes van mijn moeder gebanjert
* De kozijnen aangevreten
* De wilgen flink gesnoeid
* En als laatste, de schutting half om geduwd omdat ze haar kont stond te schuren, en dit alles in korte tijd (overigens niet allemaal op 1 dag gebeurd hoor) met het resultaat......behoorlijk kwaaie ouders |(

Om heel eerlijk te zijn vind ik het geen goed idee om zo'n plan ook uit te voeren, het houden van een pony gaat immers niet om de behoeften van het baasje maar om de behoeftes van je pony.
Als jij niet kan voorzien in zijn behoeftes heeft het beestje ook geen paardwaardig bestaan.
Is er geen boer in de buurt waar je pony 24/7 buiten kan staan? vind jij misschien zielig maar je pony vind het heerlijk, liever in weer&wind buiten dan elke dag in een stalletje in de achtertuin.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:49

superkelsey schreef:
Evelienepien schreef:
Volgens mij heb je in ieder geval zekers gelijk met het dikgedrukte, vergrootte gedeelte: er wordt op dit moment door de Dierenbescherming al campagne gevoerd tegen het houden van paarden / pony's, die 23 uur per dag op stal staan en er 1 uurtje uitkomen. Dat wordt gezien als mishandeling.
Plaats er een ander dier bij en je bent dus verantwoordelijk voor 2 mishandelde dieren :(:)
Ja, als je dat op je geweten wilt hebben, is de keuze gemakkelijk ongeacht wat de gemeente ervan vindt.
Voordat ik heel bokt over me heen krijg: de campagne is landelijk ;)

Och arme pony. Ik denk dat als dat als mishandeling wordt gezien wel een aantal pensionstallen kunnen sluiten.
Bij sommige pensionstallen heb je namelijk niet de mogelijkheid om je paardje langer dan een uur buiten te zetten. Dus wanneer het paardje niet bereden kan woorden, omdat ie bijv. kreupel loopt of wat de reden ook mag zijn en het kan niet langer dan 1 uur uit stal, omdat je die mogelijkheid niet hebt op stal, dan mishandel je je paardje gelijk. Aha ik snap het denk ik, :roll:

Edit: Evelien het is niet tegen jou bedoelt, maar gewoon dat zinnetje vind ik niet kloppen.

Ehrm ja, dat doe je dan dus ook.

En ik zie er totaal geen probleem in om pensionstallen te sluiten waar je dier niet naar buiten kan.

En als je paard niet bereden mag worden en verplichte stalrust heeft dan is het wat anders, een medische uitzondering met het de gezondheid van het dier voor ogen. Maar anders, als je dier gezond is: ja dan is het dierenmishandeling om ze zoveel op stal te zetten.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:56

Sodeletuut schreef:
En als je geen stal hebt, kan je je paard toch ook gewoon in de woonkamer zetten? :D
Afbeelding

Geweldig _O- hoe krijg je dat voor elkaar? Echt een briljante foto.

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:59

Vjestagirl schreef:
superkelsey schreef:

En ik zie er totaal geen probleem in om pensionstallen te sluiten waar je dier niet naar buiten kan.

En als je paard niet bereden mag worden en verplichte stalrust heeft dan is het wat anders, een medische uitzondering met het de gezondheid van het dier voor ogen. Maar anders, als je dier gezond is: ja dan is het dierenmishandeling om ze zoveel op stal te zetten.

Hmm, ik heb het idee dat je me niet helemaal begrijpt.
Ik heb niet gezegt dat mijn paardje helemaal NIET naar buiten kan.
Hij kan niet langer dan een uur buiten staan. Voor de rest rijden de meeste mensen hun paard een halfuur/uur per dag dus dan staat het paard ook niet in stal. Dat jij nou misschien wel de mogelijkheid heb om je paard in de wei te zetten, maar heel veel mensen hebben die mogelijkheid niet.
En een paardje dat:
- Een schone stal heeft en voldoende ruimte
- 3x per dag gevoerd wordt
- Goed verzorgt wordt en voldoende aandacht krijgt
- Optijd naar de hoefsmid gaat
- Medische hulp krijgt wanneer het nodig is
- Alle liefde krijgt die die nodig heeft
- Helaas niet langer dan een uur naar buiten kan omdat die mogelijkheid er niet is
Klinkt inderdaar ééérg mishandeld. Als ik jou was zou ik maar gelijk de Dierenbescherming op mij afsturen. :roll:

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:04

Vjesta: ik snap je helemaal :D
Superkelsey: ik snap je ook dat het niet tegen mij is bedoeld; het is landelijk bepaald door Dierenbescherming :D

Sodeletuut

Re: ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:06

Ooh slim, Miss_Malfoy! :D

Wendyashley, dankje! :D
Ik heb al meerdere keren de vraag gekregen hoe ik dit zo bewerkt heb, hihi. Maar het is dus echt. :D
Tja, vond ik gewoon grappig, moet je ook een keer meegemaakt hebben he. _O-
Al was het niet zo'n succes toen we ons andere paardje mee naar binnen namen, ging midden in de kamer staan scheiten. :oo

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:12

superkelsey schreef:
Vjestagirl schreef:

Hmm, ik heb het idee dat je me niet helemaal begrijpt.
Ik heb niet gezegt dat mijn paardje helemaal NIET naar buiten kan.
Hij kan niet langer dan een uur buiten staan. Voor de rest rijden de meeste mensen hun paard een halfuur/uur per dag dus dan staat het paard ook niet in stal. Dat jij nou misschien wel de mogelijkheid heb om je paard in de wei te zetten, maar heel veel mensen hebben die mogelijkheid niet.
En een paardje dat:
- Een schone stal heeft en voldoende ruimte
- 3x per dag gevoerd wordt
- Goed verzorgt wordt en voldoende aandacht krijgt
- Optijd naar de hoefsmid gaat
- Medische hulp krijgt wanneer het nodig is
- Alle liefde krijgt die die nodig heeft
- Helaas niet langer dan een uur naar buiten kan omdat die mogelijkheid er niet is
Klinkt inderdaar ééérg mishandeld. Als ik jou was zou ik maar gelijk de Dierenbescherming op mij afsturen. :roll:

Een paard dat
-20 uur per dag op een stukje van 4x4 staat (en dat zijn ruime schattingen)
-20 uur per dag niet de kans krijgt natuurlijke behoeftes na te gaan (rennen, grazen, kilometers maken, comminuceren met andere paarden)
-In een uur per dag al zijn natuurlijke behoeftes (rennen, kilometers maken, omgaan met de rest van de kudde (die dan erbij in losstaat))
-2 uur per dag een mens om zich heen heeft, en dan dus vaststaat om gepoetst geknuffelt en weet ik het wat te worden
- Zeg dat er om 11 uur 's avonds en om 6 uur 's morgens gevoerd wordt. En dat een paard 3 uur doet met zijn eten. Dan staat hij dus 4 uur zonder eten. Voor een dier wat de hele dag door eet, is dat ietswat gemeen.
Klinkt bij mij behoorlijk mishandeld ja. Misschien vind jij dat raar. Dat mag. Ik vind het mishandeling.

Voeg dan 6 boxen samen en maak er een loopstal/groepsstal van voor 4 paarden. Iétsjes minder rendement, wel gelukkigere dieren. Of nog gekker, gooi de stallen plat en maak een grote paddock met overkapping. Je hebt altijd keus, ook met weinig ruimte.

Als je niet de mogelijkheid hebt om een paard goed te houden, dan moet je geen paard houden. Dit is geen geval van, het kan niet zoals het moet dús het moet zoals het kan. Dit is een geval van het kan niet zoals het moet, dus het kan niet.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:17

Vjestagirl schreef:
Een paard dat
-20 uur per dag niet de kans krijgt natuurlijke behoeftes na te gaan (rennen, grazen, kilometers maken, comminuceren met andere paarden)
-In een uur per dag al zijn natuurlijke behoeftes (rennen, kilometers maken, omgaan met de rest van de kudde (die dan erbij in losstaat))
-2 uur per dag een mens om zich heen heeft, en dan dus vaststaat om gepoetst geknuffelt en weet ik het wat te worden
- Zeg dat er om 11 uur 's avonds en om 6 uur 's morgens gevoerd wordt. En dat een paard 3 uur doet met zijn eten. Dan staat hij dus 4 uur zonder eten. Voor een dier wat de hele dag door eet, is dat ietswat gemeen.
Klinkt bij mij behoorlijk mishandeld ja. Misschien vind jij dat raar. Dat mag. Ik vind het mishandeling.

Voeg dan 6 boxen samen en maak er een loopstal/groepsstal van voor 4 paarden. Iétsjes minder rendement, wel gelukkigere dieren. Of nog gekker, gooi de stallen plat en maak een grote paddock met overkapping. Je hebt altijd keus, ook met weinig ruimte.

Als je niet de mogelijkheid hebt om een paard goed te houden, dan moet je geen paard houden. Dit is geen geval van, het kan niet zoals het moet dús het moet zoals het kan. Dit is een geval van het kan niet zoals het moet, dus het kan niet.

Nee dat is handig als een paard een ander trapt hebben ze ook ruimte om te vluchten heb een keer letterlijk een paard door een hek getrapt zien worden die geen ruimte had om te vluchten dan staan ze volgens mij liever even alleen hoor ;)

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:18

mijn paard komt ook ongeveer 2 uur buiten . helaas kan niet anders en heb niet het gevoel dat ie ongelukkig is

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:20

Doe dan boxen zonder die verrekte tralies, die vind ik het meest vriendelijk!

Zo lang stilstaan -minstens 20 uur-, is naast zijn natuurlijke behoeften ook nog eens slecht voor de doorbloeding. Benen van stalpaarden zijn 9 van de 10keer koud

Hehe de discussie dwaalt al af :z

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:21

Superkelsey,

Een paar dat één uur naar buiten kan is idd mishandeling, dit wil zeggen dat het dus van de 24 uur in een dag zo'n 22 uur op 9m2 moet staan...... En idd, het zal Echt tijd worden dat het wettelijk wordt vastgesteld dat een paard minimaaaaaal minstens 6 uur per dag naar buiten moet.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:21

Misschien een dom antwoord hoor :P maar zijn we het er allemaal niet aardig over eens.. dat ze het gewoon niet moet doen :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:22

pernill schreef:
Vjestagirl schreef:
Een paard dat

Nee dat is handig als een paard een ander trapt hebben ze ook ruimte om te vluchten heb een keer letterlijk een paard door een hek getrapt zien worden die geen ruimte had om te vluchten dan staan ze volgens mij liever even alleen hoor ;)

Als je paard geen ruimte heeft om te vluchten, heeft ie dan wel de ruimte om een sprintje te trekken? Als hij geen ruimte heeft om te vluchten is je padock nouwelijks groter dan je stal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:22

NonaWen schreef:
Misschien een dom antwoord hoor :P maar zijn we het er allemaal niet aardig over eens.. dat ze het gewoon niet moet doen :o

Nope, er zijn mensen die vinden dat het prima kan.

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:25

Vjestagirl schreef:
Een paard dat

- mijn pony kan rennen in de paddock, grazen als ik ga wandelen, kilometers maken als ik ga rijden en communiceren kan die genoeg want hij heeft een leuk vriendje naast zich (kan hij aanraken) en tegen over zich en ziet voor de rest genoeg paarden.
- Ik zet mijn pony niet vast, andere mensen doen dat misschien wel maar ik praat nu alleen even over die van mij omdat jij zegt dat ik die van mij mishandel.
- Mijn paardje heeft hooi in z'n stal liggen, tussen door krijgt ie een appeltje van ander meisje en peentjes van mij. En stro vreet ik ook de hele dag door.

Klinkt mij dus niet als mishandeling. Want wil jij zeggen dat jouw paardje ideaal leeft? Er zijn altijd wel op- of aanmerkingen.
Verder heb ik geen zin in een discussie met jou, want jij loopt te l*llen alsof jij het perfecte baasje bent van het perfecte paard in een perfecte omgeving. Ik weet dat mijn paard het goed heeft, ik weet dat de andere paarden bij mij op het stal het goed hebben. Punt. Als jij geen stalleven gewent bent moet je er ook niet over gaan lopen zeiken.
Laatst bijgewerkt door Confession op 09-10-09 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Meraki

... :\ echt ?

ik wilde dat vroeger ook .. :P maar, neh..niet echt.. realistisch

DreamUp

Vjestagirl schreef:
Als je paard geen ruimte heeft om te vluchten, heeft ie dan wel de ruimte om een sprintje te trekken? Als hij geen ruimte heeft om te vluchten is je padock nouwelijks groter dan je stal.

eve voor de duidelijkheid het gaat niet over mijn paard en niet over mijn padck er staat alleen dat ik het heb zien gebeuren ...
snel conclusies trekken nee vast niet..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:29

Jammer dat sommige mensen niet schijnen te willen begrijpen dat een paard het recht heeft op een leven als PAARD naast zijn/haar leven met ons, de mens. Jammer dat sommige mensen dat hun paard niet gunnen.
Van mij mogen stallingen die paarden amper vrije beweging en sociaal contact kunnen bieden (en ik versta daar heel wat meer onder dan wat contact met een wandje er tussen ;) ) per direct verboden worden. Wordt inderdaad tijd voor keiharde regels, gezien het feit dat veel mensen nog steeds vrede hebben met pensionstallingen e.d. die het nog steeds niet begrijpen.

Wat de situatie van TS betreft: Ook hierbij vind ik absoluut dat een paard niet in een achtertuintje gehouden mag worden. Een paard hoort dagelijks de ruimte te krijgen om de fourageren, te bewegen en om sociaal contact te hebben met andere paarden zonder tussenkomst van de mens. Dat je daarnaast rijdt of wat dan ook, prima, maar een paard dient naar mijn idee niet alleen als leuke hobby voor ons. Wij hebben de plicht ze een paardvriendelijk leven te geven naast hun leven met ons, de mensen.

Voor mijn paard zou het zware dierenmishandeling zijn om hem zo lang op te sluiten. Daar kan ik heel eerlijk in zijn. Die zou echt GEK worden van al die uren in een box of een l.llig achtertuintje zonder soortgenoten. ;(

Verder ken ik precies de verschillen tussen de stalpaarden (in de winter) bij ons en de weidepaarden (de 7 die het hele jaar door buiten staan in weer en wind). Nou, ik sta nog steeds 200% achter mijn keuze mijn paard buiten te houden. :)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:30

Officieel mag het wel van de gemeente. Mijn buurvrouw heeft 2 Shetlanders in haar achtertuin staan. Heb er zelf geen last van, maar misschien ook mede omdat ik paarden niet vind stinken. Soms is het wat irritant, als de één weg is, gaat de andere heel hard hinniken.

Maar het mag dus wel. ;)

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:32

mag niet overal hier mag het dus niet.maar ik ben het ook mee eens dat je paard gewoon lekker moet kunnen rennen en spelen ben blij dat die van mij lekker het hele jaaar overdag naar buiten kunnen.

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:35

als het kan waarom niet?
en buiten staan, er zijn genoeg paarden die niet naar buiten gaan. bij ons op stal is er alleen een paddock maar daar kan mijn verzorg paard niet in omdat die door het hek heen rent en naar stal gaat. als hij elke dag in het bos gereden word. en stalletje heeft zn eten en aandacht krijgt die die verdient. Prima! als de buurt het ook geen probleem vind, zou ik gewoon even kijken met de gemeente of het een optie is!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:35

superkelsey schreef:
Vjestagirl schreef:
Een paard dat

- mijn pony kan rennen in de paddock, grazen als ik ga wandelen, kilometers maken als ik ga rijden en communiceren kan die genoeg want hij heeft een leuk vriendje naast zich (kan hij aanraken) en tegen over zich en ziet voor de rest genoeg paarden.
- Ik zet mijn pony niet vast, andere mensen doen dat misschien wel maar ik praat nu alleen even over die van mij omdat jij zegt dat ik die van mij mishandel.
- Mijn paardje heeft hooi in z'n stal liggen, tussen door krijgt ie een appeltje van ander meisje en peentjes van mij. En stro vreet ik ook de hele dag door.

Klinkt mij dus niet als mishandeling. Want wil jij zeggen dat jouw paardje ideaal leeft? Er zijn altijd wel op- of aanmerkingen.
Verder heb ik geen zin in een discussie met jou, want jij loopt te l*llen alsof jij het perfecte baasje bent van het perfecte paard in een perfecte omgeving. Ik weet dat mijn paard het goed heeft, ik weet dat de andere paarden bij mij op het stal het goed hebben. Punt. Als jij geen stalleven gewent bent moet je er ook niet over gaan lopen zeiken.

Comminuceren: kan jouw paard door de wand van de stal heen kijken om het hele andere paard te zien? Kan jouw paard kroelen met het andere paard? Kan hij weglopen, of juist heel dichtbij gaan staan?

En goed, je zet je paard niet vast, maar ik neem niet aan dat je er de hele stal door achteraan hobbelt om hem te poetsen. Als je gaat poetsen moet hij stilstaan.

En zelfs als je er achteraan hobbelt: een paard 20 uur per dag in een stal zetten is mishandeling. De dierenbescherming is er al mee bezig.

En over het kilometers maken en grazen: een paard doet dat tegelijkertijd. Ze lopen en eten tegelijk en leggen op die mannier kilometers af, niet als ze een uur hard moeten werken, en daarna weer stil moeten staan.

En ik weet dat mijn paard in een perfecte omgeving staat. Ja, in de randstad. Waarom? Omdat ik het verdom om een paard te houden op een manier die niet paardwaardig is.

En ja, ik ben stalleven gewent, meer dan me lief is. Ik heb ook rondgelopen op een stal waar paarden 1,5 uur per dag in de bak mogen lopen met zijn 2tjes en verder fijn gereden mogen worden.