Niet gemelde dracht bij aankoop merrie: verborgen gebrek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:31

Prrrr schreef:
Maar dat vooraf keuren en melden van gebruiksdoel is in dit geval essentieel, zowel om te kunnen bepalen of er sprake is van een verborgen gebrek als om te kunnen bepalen of er sprake is van een vorm van dwaling of bedrog.

Als je niet hebt laten keuren dan is het gebruiksdoel ook niet bekend, en wordt het denk ik juridisch lastig.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 22:00

gem schreef:
Ik weet een geval van een merrie die ruim in de 11e maand van de dracht zit (heb ik voor haar uitgevonden), nu op dit moment dus, en nog moet ze zsm verkocht worden omdat het veulen niet gewenst is.
Eigenaar zou zelfs in paniek kunnen gaan beweren dat ze niet weet wanneer de merrie uitgerekend is, en haar doodleuk weer met een handelaar meegeven!

Net gemaild gekregen dat de merrie zojuist, op dag 317 van haar dracht, verkocht is. Hoop dat het nieuwe baasje de waarheid te horen heeft gekregen, en dat de merrie haar veulentje in veiligheid geboren kan laten worden en kan laten opgroeien.

Maar goed, dit is maar 1 van de gebeurtenissen, over een tijdje duikt er wel weer een nieuw geval op :\ .

Alane

Re: Niet gemelde dracht bij aankoop merrie: verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:32

Apart je vraag om advies als paard verkocht wordt en er niet bij vermeld wordt of het dier drachtig is of niet.... en nu maakt je 'kennis' zich mischien wel schuldig aan hetzelfde... en dan weet je zeker dat de verkoper, je 'kennis' dus wist dat het paard drachtig is....

En je bent bekend met bloedtapperij en wat er met die merries gebeurd als ze niet meer ingezet (kunnen) worden voor de tapperij en verkocht worden met 4 maand dracht...

naomi_s

Re: Niet gemelde dracht bij aankoop merrie: verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:11

ik heb deze discussie even gevolgd.

@Alane: hoe zit dat dan met merries die van een tapperij afkomen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:02

naomi_s schreef:
ik heb deze discussie even gevolgd.

@Alane: hoe zit dat dan met merries die van een tapperij afkomen?

die zijn dan 4 a 5 maand drachtig, en gebruikt in de eerste fase van dr dracht om bloed van te tappen om er een hormoon uit dat gewonnen bloed te halen... er is een tapperij die werkt met stickers op paspoorten dan kunnen de eventuele eigenaren contact opnemen met de tapperij en zo eventueel een dekbewijs verkrijgen of ieder geval te horen krijgen door welke hengst de merrie gedekt is, alleen gebeurd het wel eens dat het stickertje van het paspoort gehaald wordt door een handelaar... en dan is het vader onbekend.

Dat zijn meestal merries in de lagere prijsklasses, en hoeven absoluut geen slechte merries te zijn, die dan vaak worden op gekocht door handelaren, en vandaaruit weer doorverkocht, soms weer aan een handelaar en dan pas aan een particulier... en zo kan het gebeuren dat een handelaar niet weet dat een merrie drachtig was..
Nu is het zo dat een tapperij het hele jaar door tapt, en dan krijg je dus merries die op de vreemdste tijden van het jaar een veulen krijgen, zoals oa de merrie waar TS het over heeft... (wat overigens geen garantie is dat die merrie daarvandaan is gekomen, maar ts is bekend met een stal waar dat gebeurd, volkomen legaal) die bijna op het laatst loopt.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 31-10-09 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten verwijderd wegens oud-topic. Gelieve niet meer in te reageren.