Welke Zwaardere auto`s voor 2 paardstrailer ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:35

ikke schreef:
Nissan en vergeet die gebakjes voor de asfaltridders zoals de Terrano maar, die redden het niet.

En waarom, volgens jou?

LS_

Re: Welke Zwaardere auto`s voor 2 paardstrailer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:42

wij hadden eerst een land rover freelander 2 ervoor staan, ging super.
daarna een land rover discovery 3, die kon het met gemak aan maar de vering zakte scheef na een rit met een paard erachter, erg vreemd..
nu hebben we een range rover sport, dat gaat ook heel makkelijk :)

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:52

Hoeveel moet je kogeldruk zijn om een 2 paards trailer (2000kg) te kunnen trekken?

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:29

missRosanne schreef:
Ik ben zelf een Mercedes-meisje :o Hebben een C-klasse en moet zeggen met een 2paardstrailer heeft hij ons ook nog nooit in de steek gelaten,
En mocht hij een keer zn dag niet hebben, dan staan ze bij de dealer gelijk voor je klaar met super service.
Maar het is natuurlijk ook net wat je mooi vindt.

Als ik jullie was zou ik maar eens heel snel stoppen met die illegale praktijken voordat het een keer fout gaat.

Een MB C-klasse mag maximaal 1500 kg trekken, sommige types 1800, maar geen 2000 in ieder geval.
De kogeldruk zal ook niet toereikend zijn omdat deze waarschijnlijk 75 kg is.

Op twee punten is deze combinatie dus niet toegestaan, ook al heb je er maar 1 paard in staan, dan nog mag het niet vanwege de kogeldruk.

TICKELS schreef:
Hoeveel moet je kogeldruk zijn om een 2 paards trailer (2000kg) te kunnen trekken?

Min. 100 kg

Voor een serieuze trailer zoals een ifor zelfs nog wat meer.

Reken er maar op dat je hierbij uitkomt bij de terreinwagens of stevige bussen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:54

Frank, dat vraag ik me ook af waarom de terrano niet goed genoeg is voor een 2 paards.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:41

Die van ons doet dat prima hoor. (terrano)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:05

Ja, die van ons ook! Heb net nog een combinatie van 2900 kg. erachter gehad.
Fluitend!

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:12

Wij rijden met een Renault Trafic, mag 2000 kg trekken, kogeldruk 150 kg. Trailer mag tot 2000 kg beladen worden.

Paarden wegen 525 kg en 565 kg, trailer weegt 820 kg.

Wij hebben onze paarden gewoon een keer gewogen op een vrachtwagenweegbrug. Wat op het kenteken van je trailer staat (massa ledig voertuig) klopt ook vaak niet.
De meeste trailers zijn zo vanaf de fabriek gewogen zonder alle extra's, zoals bijvoorbeeld rubberen tussenschot, stootkussens, zadelkamer, reservewiel, rubberen zijwanden, rubberen vloer.
Altijd verstandig om eens even een keer een meetbrug op te zoeken!

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:20

Wij trokken met een Hyundai h300 2 paarden in de trailer. dat deed hij met gemak. Nu heb ik kleine paardjes die nooit boven de 600 gaan wegen. Maar die auto mocht dan 2000 kg trekken. De kogeldruk weet ik zo niet.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:53

Chefke schreef:
Wij trokken met een Hyundai h300 2 paarden in de trailer. dat deed hij met gemak. Nu heb ik kleine paardjes die nooit boven de 600 gaan wegen. Maar die auto mocht dan 2000 kg trekken. De kogeldruk weet ik zo niet.

Heb het even opgezocht, en dat mag 100 kg zijn, heb wel bij de nieuwe versie gekeken, weet niet of jullie die ook hebben.
Anders kun je dit altijd terugvinden in het instructieboekje van de auto.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:04

Ik denk er over om een Ford Mondeo station te kopen.
Die mag 1800 trekken.
Mijn vriendin heeft m ook en vind m wel oke trekken (wel wat anders als mijn huidige Frontera, maar ach).
Ik kan alleen niets vinden over de kogeldruk. Kan iemand dit vertellen?

En barst maar los met het commentaar! :D
Is dit wat? Met die 1800 kilo zit ik wel goed.

Ik wil zoiets als deze (enkel als voorbeeld):

http://link.marktplaats.nl/284055832

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:13

zodiacje schreef:
Die mag 1800 trekken.
Mijn vriendin heeft m ook en vind m wel oke trekken (wel wat anders als mijn huidige Frontera, maar ach).

75 kg, is dan ook maar een gewone personenauto.
Dus 2-paards kun je vergeten.

En hoezo zit je met die 1800 kg wel goed?
Dat is eigenlijk voldoende voor 1 paard.
Met 2 paarden erop zul je hier al snel overheen zitten.

En of je met 1390 kg auto en 1800 kg trailer met 'levende' lading wilt rijden? Ik ben er niet zo kapot van.

Waarom zou je van een Frontera terug willen gaan naar een Mondeo?
Die frontera is wel geschikt voor een 2-paards trailer.
Deze heeft ook meer vermogen, iets wat ook wel erg fijn is voor het trekken van een trailer.

Als je begint over lagere kosten, dan kun je beter maar niet met een trailer gaan rijden, want elke hobby kost geld en zo ook het vervoer ervan.
Voor het trekken van een trailer moet je gewoon een goede auto hebben, en jij bent in de positie dat je reeds een goede auto hebt, en dan zou je hem weg gaan doen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:22

zodiacje schreef:
Die mag 1800 trekken.

Autotrader is je beste vriend :D
De auto uit je voorbeeld:
massa leeg 1397 kg
max. aanhangermassa geremd 1800 kg
max. aanhangermassa ongeremd 730 kg
max. kogeldruk 75 kg

Een tweepaards gaat dus niet werken, ondanks die 1800kg, die 75kg kogeldruk nekt je hier.
Voor de rest geen foute auto, al is de combi 107kW en een automaat misschien niet helemaal top, beetje afhankelijk hoe de automaat schakelt.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:49

ik heb een "wat" oudere trailer. ( zei zij netjes hihi 1979, onderstel en bodem zijn wel onderhouden en vernieuwd hoor!)
Ik denk dat ie wat lichter is als de nieuwere trailers.
Ik kom met daadwerkelijk gewicht niet boven de 1650 kilo uit wat ik er daadwerkelijk achter zou hangen.

Fijn dat jullie de kogeldruk wel konden vinden, thanks! Ik zal de druk van mn trailer even gaan bekijken. Maar die zal dan idd wel te hoog zijn.
Tja dan misschien maar geen 2 paards meer. Heb toch maar 1 paard hihi.

In ieder geval bedankt voor het opzoeken en jullie mening!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 01:01

Euhhh... het gaat toch niet om wat je in je trailer zet maar om het sommetje van het ledig gewicht van je trailer vermeerderd met het maximale laadvermogen? Dat bij elkaar (dus voor mijn anderhalf paards Ifor gewicht trailer 700kg + laadvermogen 1100kg = 1800kg) moet gelijk of minder zijn dan het maximale geremde aanhangwagen gewicht op je autopapieren. Of je er nu wel of niet iets in hebt staan is niet van belang voor de wetgeving. Ook als je die Ifor leeg achter je auto hebt hangen moet je nog een auto hebben die minimaal 1800kg geremd mag trekken!
Zo hou je dus al binnen het segment luxe wagens weinig over, alleen al als het om een anderhalfpaards gaat.
Voor een tweepaards, en dan laten we een lichte nemen, van 600kg eigen gewicht + zo'n 2000kg laadvermogen moet je een auto vinden met een toegestaan geremd aanhangwagengewicht van minimaal 2600kg. Nou ik ken ze niet, jullie wel? Dan kom je toch echt bij de terreinwagens uit. Of je moet je trailer laten terugkeuren op b.v. 1200kg laadvermogen. Maar dan zullen je paarden ook op een strak dieet moeten blijven ;)

Ik had vroeger een Ford Scorpio, maximaal geremd gewicht 1850kg. Mocht dus prima die Ifor trekken.Heb er ook wel eens (stout, stout) een 2-paards achtergehad. Met 2 lichte paarden erop. Laten we zeggen 600kg trailer + 2x 500kg paard. Kom je dus op 1600kg. Mag niet vanwege het al eerder gestelde laadvermogen van de trailer, maar zou dus volgens jullie (m.i. foutieve) berekingen hier wel hebben gemogen (kogeldruk vergeet ik even voor het gemak...). Nou, kan je zeggen dat dat een zware rit was, hoor. Motortechnisch ging het prima (2.9 liter benzine) maar je voelt de trailer bij elk beweginkje aan de auto. Niet relaxt rijden. En als het mis gaat ook nog eens niet verzekerd.
Nee, voor mij geen luxe wagens voor een 2-paards, hoe je het ook berekent of verzint. 't Is gewoon niet verantwoord.

Overigens verbaast het me altijd dat mensen die regelgeving niet kennen, en nog steeds denken dat het gaat om het gewicht wat je op daadwerkelijk trekt ipv het theoretisch maximum. Je krijgt het toch echt duidelijk uitgelegd bij het lessen voor je E. En voor mij was dat 15 jaar geleden, en ik weet het ook nog...
Laatst bijgewerkt door Knavia op 14-10-09 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 01:14

knavia.
Het klopt niet wat je zegt, als je je E-Rijbewijs hebt maakt het daadwerkelijke gewicht uit, je auto hoeft dan niet de maximale massa te kunnen trekken.
En een 2-paards kan je toch niet trekken zonder je E.
Misschien eerst is wat beter inlezen voordat je met onwaarheden komt.

ik ben nu bezig met mijn E en krijg toch echt uitgelegd dat het dus niet om de maximale massa gaat.
Rij ook les in een auto die 1950 mag trekken en een aanhanger die maximaal 2000 mag wegen, denk je dat ze me examen laten doen in een illegale combinatie..
Ik denk het toch echt niet.
kreeg zelfs nog de vraag wat ik zou kunnen doen op het moment dat de aanhanger wel tot 2000 kilo geladen was (50 kilo eruit halen en in je auto gooien)

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 01:25

Artikel 5.12.7
1.
De last onder de assen van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum aslasten. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de last onder de koppeling niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs is vermeld.
2.
De totale massa van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum massa.

Heb het nagezocht 8)7
Je hebt gelijk, het gaat om wat er daadwerkelijk achter hangt, niet het theoretisch maximum. Toch zou ik kunnen zweren dat ik dat wel zo heb geleerd. Echt, echt echt.. :oo

Er zal wel wat veranderd zijn de afgelopen 15 jaar... :+

Nou ja, dat was dan mijn volkomen nuttelzoe inbreng in dit topic. Negeer me maar....

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 05:13

Heb in NL altijd met mijn Grand Cherokee gereden, super wagen, mooie combi en nérgens kwam je vast te zitten.... Enige nadeel, het verbruik! Met trailer liep hij 1:3, zonder liep hij 1:5, dus echt zuinig was het natuurlijk niet.

Hebben hier een Ford Expedition gehad die eigenlijk alleen maar voor de boot liep maar het makkelijk mocht en kon trekken, maar eveneens het verbruik, 1:5 zonder iets...

Nu hebben we mijn droomauto, een Cadillac Escalade die het zeer zeker mag en kan met zijn 3200 kilo en zijn 5.3 motor met 350 pk, zie me al rijden over de Nederlandse wegen met mijn paardjes achter me aan......

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 06:28

stefanvi schreef:
missRosanne schreef:
Ik ben zelf een Mercedes-meisje :o Hebben een C-klasse en moet zeggen met een 2paardstrailer heeft hij ons ook nog nooit in de steek gelaten,
En mocht hij een keer zn dag niet hebben, dan staan ze bij de dealer gelijk voor je klaar met super service.
Maar het is natuurlijk ook net wat je mooi vindt.

Als ik jullie was zou ik maar eens heel snel stoppen met die illegale praktijken voordat het een keer fout gaat.

Een MB C-klasse mag maximaal 1500 kg trekken, sommige types 1800, maar geen 2000 in ieder geval.
De kogeldruk zal ook niet toereikend zijn omdat deze waarschijnlijk 75 kg is.

Op twee punten is deze combinatie dus niet toegestaan, ook al heb je er maar 1 paard in staan, dan nog mag het niet vanwege de kogeldruk.

Stom stom stom. :+ Typ fout,ik bedoel natuurlijk een E-klasse. :o
Haha, met een C-tje denk ik inderdaad niet dat het gaat lukken nee. :P
Dankje voor je oplettendheid!

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 06:30

Replay schreef:
Heb in NL altijd met mijn Grand Cherokee gereden, super wagen, mooie combi en nérgens kwam je vast te zitten.... Enige nadeel, het verbruik! Met trailer liep hij 1:3, zonder liep hij 1:5, dus echt zuinig was het natuurlijk niet.

Hebben hier een Ford Expedition gehad die eigenlijk alleen maar voor de boot liep maar het makkelijk mocht en kon trekken, maar eveneens het verbruik, 1:5 zonder iets...

Nu hebben we mijn droomauto, een Cadillac Escalade die het zeer zeker mag en kan met zijn 3200 kilo en zijn 5.3 motor met 350 pk, zie me al rijden over de Nederlandse wegen met mijn paardjes achter me aan......

Escalade, kwijl :~ Heel veel plezier met je droomauto!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:52

Knavia schreef:
Artikel 5.12.7
1.
De last onder de assen van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum aslasten. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de last onder de koppeling niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs is vermeld.
2.
De totale massa van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum massa.

Heb het nagezocht 8)7
Je hebt gelijk, het gaat om wat er daadwerkelijk achter hangt, niet het theoretisch maximum. Toch zou ik kunnen zweren dat ik dat wel zo heb geleerd. Echt, echt echt.. :oo

Nou ja, dat was dan mijn volkomen nuttelzoe inbreng in dit topic. Negeer me maar....

Het klopt dat het veranderd is ;) Vroeger was het wel zo zoals jij zei. Heb het destijds aan mijn rijinstructeur gevraagd en die zei dat het nu het daadwerkelijke gewicht is en vroeger het maximale gewicht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:31

mag schreef:
Knavia schreef:
Artikel 5.12.7
1.
2.

Heb het nagezocht 8)7

Het klopt dat het veranderd is ;) Vroeger was het wel zo zoals jij zei. Heb het destijds aan mijn rijinstructeur gevraagd en die zei dat het nu het daadwerkelijke gewicht is en vroeger het maximale gewicht.

En dat is dan ook weer niet waar, de regels zijn namelijk sinds de invoering van het europeese rijbewijs in 1984 al zo en daarvoor waren de regels eigenlijk hetzelfde, waarbij er geen regels voor B-rijbewijs bestonden.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:02

ooh nou... dan heeft mijn instructeur het verkeerd verteld, of ik verkeerd begrepen :+
Als we maar weten hoe het nu moet ;)

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:11

hee Anja!

Hoe issie ermee???

WIj hebben zelf ook een ford mondeo stationwagon, en eigenlijk speciaal aangeschaft voor onze trailer, al is dat wel een 1 1/2 paards. Een twee paardstrailer is volgens de papieren te zwaar, omdat het maximale gewicht op papier dan meestal op 2000 kg ligt en je die dan dus niet mag trekken met deze auto.

Onze trailer trekt hij overigens perfect hoor, ondanks dat het maar een "gewone" personenauto is, hij is behoorlijk zwaar en ligt stabiel op de weg. Succes!! (en een knuffel aan Aad!!)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:17

hier 2 range rovers en een defender,allen geen enkel probleem

voor de defender een freelander,die trok het ook prima op de weg....bv een geladen 2-paards trailer achteruit een grind-weggetje opduwen was iets wat een beetje te hoog gegrepen was,daarom ook dan 'geruild' voor een defender,die heeft er terug geen problemen mee