Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:50

randalinpony schreef:
Breghje schreef:

Jamaar meneer van de AID, mijn paarden roesten nu eenmaal in de regen.... :Z

:') _O-

Ik dacht eerder aan een razend ingewikkelde maar totaal onsamenhangende verhandeling over kleurgenetica bij de appaloosa, zodat ze na pakweg 25 minuten van het erf vluchten om nooit meer terug te keren. :D :+

Ik geloof dat dat ook de volgende stap was geweest van de eigenaar van de Fries (het verwantschapspercentage is ook leuke kost, evenals het inteeltpercentage enzo) als men toch niet helemaal overtuigd zou zijn, maar toen men in de trailer keek keek de merrie met een wel heeeel hooghartige, hoog opgeheven blik terug en men was ervan overtuigd ter plekke dat het écht allemaal klopte!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:18

Midasje schreef:
Idd niet geven ik zie niet op de site staan dat het origineel bij de stalhouder moet liggen. Geef hem een kopie. Net wat Nickyu aangeeft zo verdwijnen er paarden.

Heb alleen de eerste pagina gelezen dus het zou kunnen dat het al is vermeld, maar als je op de link van de ts klikt en dan via I&R.. het document opent dan staat dit bij het begin:
Citaat:
Het is verboden een paard te houden zonder paspoort en chip. Dit geldt dus o.a. ook
voor paarden in een manege en in een pensionstal. Het paspoort moet dan bij de manege
of de pensionstal zijn. Maak met de eigenaar van de manege of pensionstal goede afspraken
over het paspoort, laat deze bijvoorbeeld schriftelijk verklaren dat hij/zij de paspoorten
van de paarden in ontvangst genomen heeft.
bron:http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up1/ZgymksbIK_I_R_voorschriften_paardenhouder.pdf

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:26

randalinpony schreef:
Precies, een centrale basisregistratie a la kenteken, waarin de eigendomrechten geregeld worden.

Hebben ze ook meteen een mooie database voor de paardenbelasting *D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:30

TheMagicLine schreef:
Beste is als overheid/wetgever/AID zich een keer realiseert dat implementeren van allerlei nieuwe topdown regeltjes en wetjes stuit op problemen en weerzin in de praktijk.

Een eigenaar van een paardenpaspoort moet ten alle tijde bij zijn paspoort kunnen, bij vervoer, bij buitenrijden (wie neemt dan zijn paspoort mee(???)... denk niemand).

Dat hoef je ook niet bij verweiden, buitenrit... als je maar binnen 3 uur het paspoort kunt tonen

TheMagicLine schreef:
Bovendien hebben niet alle paarden een stamboom (eigendomsbewijs) en in de praktijk- in het veld geldt een paardenpaspoort wel degelijk officieus als eigendomsbewijs, alhoewel het paspoort daar niet voor bedoeld is, is dit een eigen leven gaan leiden.

Een stamboekpapier is evenmin een juridisch bewijs van eigendom...

TheMagicLine schreef:
Welnu, dan moet de overheid maar een apart eigendomsbewijs maken voor paarden zoals bij voertuigen: kenteken deel III of iets dergelijks. En met extra bepaling dat geen enkel paard geslacht mag worden zonder overleggen van een origineel eigendomsbewijs, en geen enkel paard geexporteerd mag worden zonder overleggen/tonen van dit speciale eigendomsbewijs, en alle chipnummers controleren/vergelijken met een database van gestolen paarden-chipnummers.

Dan nog zou je het paard vrij kunnen verkopen binnen Nederland, en zijn het vooral de leken die de regels niet kennen die dit soort paarden dan kopen (zonder paspoort etc)

TheMagicLine schreef:
Ook zou er een register moeten komen bij overheid waarin alle chipnummers vermeld staan van gestolen paarden, dan kan de AID bij controle van een PH niet alleen met een bak koffie aan de keukentafel een stapel paspoorten doornemen.... maar moeten ze ook even alle chipnummers op stal controleren met hun apparaat in welke gelijk een database bevindt met chipnummers van gestolen paarden... doet de AID ook een keer iets nuttigs.

Je kunt aangeven dat je paard gestolen is, volgens de laatste berichten (heb me er niet zo meer mee bezig gehouden) zou het zo moeten zijn dat wanneer je de PUI belt (immers krijg je te zien wie het chipnummer heeft geregistreerd cq paspoort uitgegeven) zij kunnen zien dat het paard gestolen is...
Dit vermelden op de site heeft mi geen meerwaarde, immers loop je de kans dat het paard verdwijnt in het niets...

Het is zo dat het paspoort bij het paard behoort te blijven, en geen kopie

Wat is dan een houder:
Citaat:
Degene die een paard houdt, vervoert, of een paard van iemand anders op stal heeft, wordt beschouwd als de houder van dat paard en is er verantwoordelijk voor dat een paard een paspoort heeft en gechipt is.

kopie of paspoort:
Citaat:
Het is verboden een paard te houden zonder paspoort en chip. Dit geldt dus o.a. ook
voor paarden in een manege en in een pensionstal. Het paspoort moet dan bij de manege
of de pensionstal zijn. Maak met de eigenaar van de manege of pensionstal goede afspraken
over het paspoort, laat deze bijvoorbeeld schriftelijk verklaren dat hij/zij de paspoorten

Lijkt mij tijd te worden dat leden aan gaan kloppen bij hun stamboeken om het via daar geregeld te krijgen dat er eigendomsbewijzen komen bij de paarden die ingeschreven staan.... en dat hoeft helemaal niet moeilijk gewoon vanaf de geboorte een formulier afgeven, wie dat heeft is de eigenaar, ook juridisch gezien

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:08

Breghje schreef:
TheMagicLine schreef:
Beste is als overheid/wetgever/AID zich een keer realiseert dat implementeren van allerlei nieuwe topdown regeltjes en wetjes stuit op problemen en weerzin in de praktijk.

Een eigenaar van een paardenpaspoort moet ten alle tijde bij zijn paspoort kunnen, bij vervoer, bij buitenrijden (wie neemt dan zijn paspoort mee(???)... denk niemand).

Bovendien hebben niet alle paarden een stamboom (eigendomsbewijs) en in de praktijk- in het veld geldt een paardenpaspoort wel degelijk officieus als eigendomsbewijs, alhoewel het paspoort daar niet voor bedoeld is, is dit een eigen leven gaan leiden.

Welnu, dan moet de overheid maar een apart eigendomsbewijs maken voor paarden zoals bij voertuigen: kenteken deel III of iets dergelijks. En met extra bepaling dat geen enkel paard geslacht mag worden zonder overleggen van een origineel eigendomsbewijs, en geen enkel paard geexporteerd mag worden zonder overleggen/tonen van dit speciale eigendomsbewijs, en alle chipnummers controleren/vergelijken met een database van gestolen paarden-chipnummers.

Ook zou er een register moeten komen bij overheid waarin alle chipnummers vermeld staan van gestolen paarden, dan kan de AID bij controle van een PH niet alleen met een bak koffie aan de keukentafel een stapel paspoorten doornemen.... maar moeten ze ook even alle chipnummers op stal controleren met hun apparaat in welke gelijk een database bevindt met chipnummers van gestolen paarden... doet de AID ook een keer iets nuttigs.

Mag ik dit stukje doormailen naar de PVV? (Niet de politieke partij hé, het Produktschap.. ;) ) Ik vind het een goed stuk en degene waarmee ik mail zal er misschien iets mee kunnen doen.

ja hoor

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:12

Chubby schreef:
randalinpony schreef:
Precies, een centrale basisregistratie a la kenteken, waarin de eigendomrechten geregeld worden.

Hebben ze ook meteen een mooie database voor de paardenbelasting *D

inderdaad, daar hebben we niet bij stil gestaan :+

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:17

Citaat:
Lijkt mij tijd te worden dat leden aan gaan kloppen bij hun stamboeken om het via daar geregeld te krijgen dat er eigendomsbewijzen komen bij de paarden die ingeschreven staan.... en dat hoeft helemaal niet moeilijk gewoon vanaf de geboorte een formulier afgeven, wie dat heeft is de eigenaar, ook juridisch gezien

heel leerzaam, zo leer je steeds meer... om nog gecompliceerder te maken; stamboeken zitten soms ook in het buitenland, van Rocky Mountain Horses zit in Lexington Kentucky USA,

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:40

Pytje schreef:
Heb alleen de eerste pagina gelezen dus het zou kunnen dat het al is vermeld, maar als je op de link van de ts klikt en dan via I&R.. het document opent dan staat dit bij het begin:
Citaat:
bron:http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up1/ZgymksbIK_I_R_voorschriften_paardenhouder.pdf

Is in theorie heel erg leuk, maar als je ph botweg zou weigeren om je je originele dokument terug te geven wat dan?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:41

TheMagicLine schreef:
Citaat:

heel leerzaam, zo leer je steeds meer... om nog gecompliceerder te maken; stamboeken zitten soms ook in het buitenland, van Rocky Mountain Horses zit in Lexington Kentucky USA,

Van Noriker in Oostenrijk...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:43

Alane schreef:

Er moet zeker een eigendomsbewijs gaan komen, maar waarom alleen bij stamboeken? Als je dan een papierloze kruising zou hebben oid dan val je alsnog buiten de boot. Zou het handig zijn om eigendom aan chipnummer te kunnen koppelen op een of andere manier? Alle paarden horen gechipt te worden en ook al is dat ook geen waterdicht systeem, het is een beginnetje.

Anoniem

Re: Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:45

Ik weet nog wat een ophef er ontstond toen de term "paardenbelasting" een keer viel in Nederland. Registratie op chipnummer en eigendomsbewijzen betekent dokken. Dat wordt weer zaniken met z'n allen :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:46

Sonja schreef:
Ik weet nog wat een ophef er ontstond toen de term "paardenbelasting" een keer viel in Nederland. Registratie op chipnummer en eigendomsbewijzen betekent dokken. Dat wordt weer zaniken met z'n allen :D

Maar ik voel toch stiekem al wel een beetje aan dat dat is waar we naar toe gaan, dat dit controle idee op de paspoorten daar een beginnetje van is. En paarden kosten al genoeg, de groenten ik ga ook zaniken hoor als er een paardenbelasting komt! :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:02

Bij de AQHA is het papier ook een eigendomsbewijs, als je je paard verkoopt moeten de oude eigenaar (zoals laatstelijk bekend bij het stamboek mét handtekening) en de nieuwe samen op het papier tekenen en dan opsturen naar het stamboek.
De nieuwe eigenaar krijgt dan tzt het nieuwe papier opgestuurd.
Als het via een handelaar (of zelfs meerdere) wordt verkocht moet die handelaar dus al zorgen voor een handtekening van de oude eigenaar want anders kan de nieuwe eigenaar het paard niet eens registreren.

Breghje schreef:
Ik heb ondertussen mailcontact met iemand van het PVV, en ik mag haar antwoord hier neerzetten, echter zonder naam op haar verzoek.
ben benieuwd, of heb ik al wat gemist...

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:05

Breghje schreef:
Sonja schreef:

Maar ik voel toch stiekem al wel een beetje aan dat dat is waar we naar toe gaan, dat dit controle idee op de paspoorten daar een beginnetje van is. En paarden kosten al genoeg, de groenten ik ga ook zaniken hoor als er een paardenbelasting komt! :+

...met een nummerbord (kenteken) om de nek van je paard... en straks alleen maar paarden voor de "happy few"... als het zover komt gaan wij emigreren :+

Hoe dan ook er zijn zeker vele paarden in NL zonder goed geregeld eigendomsbewijs, o.a. gekocht op veilingen (via handjeklap = is cultuur) met alleen een paspoort.

In ieder geval is het zo dat als PH een paspoort niet teruggeeft, dat de eigenaar van het paard dan een groot probleem heeft, hij/zij kan het paard niet elders stallen (er is immers geen paspoort bij het paard), het paard mag niet vervoerd worden en mag ws niet op de openbare weg. praktisch betekent dit dat het paard voor eigenaar "onbruikbaar" is geworden. Dus moeten we wel heel lief zijn tegen PH's...

Als ik een auto huur... wordt de auto uitgeleend met uitsluitend kopieen van het kentekenbewijs en groenekaart! Waarom zou dit niet bij paarden kunnen die op een pensionstal staan?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:08

Breghje schreef:
Alane schreef:

Er moet zeker een eigendomsbewijs gaan komen, maar waarom alleen bij stamboeken? Als je dan een papierloze kruising zou hebben oid dan val je alsnog buiten de boot. Zou het handig zijn om eigendom aan chipnummer te kunnen koppelen op een of andere manier? Alle paarden horen gechipt te worden en ook al is dat ook geen waterdicht systeem, het is een beginnetje.

Veel fokkers zijn verenigd in zo'n stamboek... leden kunnen dit eerder afdwingen via hun vereniging dan een groepje mensen richting de overheid....
Papierloze kruising moet aangemeld worden via een PUI om een paspoort en transponder te krijgen,en via een PUI kan dan zo'n eigendomsbewijs worden afgegeven als bij paarden die geregistreerd staan bij een stamboek en via dat stamboek een paspoort krijgen... idem voor paarden die geregistreerd staan bij een buitenlands stamboek, leden kunnen dat aangeven dat dat gewenst is...

Paardenbelasting wordt nog steeds betaald alleen nu via de motorvoertuigen... om belasting te kunnen heffen zou de wet aangepast moeten worden, de wet die verbied dat men belasting mag heffen op dieren... uitzondering is de hondenbelasting, is een gemeentebelasting en was als de paardenbelasting vroeger...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:10

TheMagicLine schreef:
Als ik een auto huur... wordt de auto uitgeleend met uitsluitend kopieen van het kentekenbewijs en groenekaart! Waarom zou dit niet bij paarden kunnen die op een pensionstal staan?

Dat wil niet zeggen dat het is toegestaan....
een huurauto wisseld vaker van bestuurder/huurder... de reden kan ik begrijpen maar dat maakt het nog niet legaal...

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:12

Alane schreef:
TheMagicLine schreef:

Dat wil niet zeggen dat het is toegestaan....
een huurauto wisseld vaker van bestuurder/huurder... de reden kan ik begrijpen maar dat maakt het nog niet legaal...

is maar een idee, misschien kopieen gedogen?

nickyu

Re: Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:30

als zelfs drugs worden gedoogd
waarom dan geen kopie paspoort ,,,

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:26

Alane schreef:

De houder van een paard wisselt ook nogal eens ;) Pensionhouder, eigenaar, bijrijder, transporteur...

TheMagicLine schreef:

Is nu in de autobranche/ het verkeer toch ook al.. Dan mag je binnen zoveel uur de originele papieren komen tonen..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:41

Breghje schreef:
@Bravura: ik heb nog nooit een aankoopbon van een paard gezien. Bij mijn eigen paard niet, en bij anderen hun paard niet. Ook als je een paard op de markt zou kopen dan krijg je echt geen bonnetje mee hoor.

Ik heb toch echt wel een aankoopbewijs met het bedrag er op bij mijn paard. ;) Paard is gekocht bij een trainingsstal. :+

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:44

[quote="zandvangers of is een schriftelijke koopovereenkomst van de handelaar waar ik toendertijd het paard gekocht heb genoeg [/quote]

Is geldig voor een rechter. :j Dat bedoelde ik ook met aankoopbewijs. En die vraagt daar wel naar bij een zaak.

Even een aanvulling (bron: Bokt Wiki): "Schriftelijk of mondeling -
Koopovereenkomsten betreffende paarden worden meestal mondeling gesloten. Op zich doet dit niets af aan de rechtsgeldigheid van een dergelijke overeenkomst. Mocht het echter tot problemen komen tussen koper en verkoper en hier uiteindelijk een rechtszaak uit voortvloeien dan zijn de mondeling gemaakte afspraken moeilijk aan te tonen. Daarom is het beter om een schriftelijke overeenkomst te sluiten."

In het paardenpaspoort staat dat het paspoort geen eigendomsbewijs is maar een identificatiedocument.

Op KWPN stamboekpapieren staat: dit bewijs is eigendom van het KWPN....dus ook voor de eigenaar is het géén eigendomsbewijs.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:29

Chubby schreef:
Alane schreef:

De houder van een paard wisselt ook nogal eens ;) Pensionhouder, eigenaar, bijrijder, transporteur...

TheMagicLine schreef:

Is nu in de autobranche/ het verkeer toch ook al.. Dan mag je binnen zoveel uur de originele papieren komen tonen..

Een ruiter is geen houder, een vervoerder, pensionhouder... dat zijn houders...
Als jij voor je pensionhouder een paard naar een andere weide brengt, lopend/rijdend dan is dat geen probleem, evenals bij nood situaties...

Als mijn dochter een buitenrit maakt hoeft ze het paspoort niet bij zich te hebben....
Als ik mijn dochter met pony naar de andere kant van NL breng voor een strandrit, dan moet ik als vervoerder het paspoort bij me hebben, maar tijdens de rit hoeft mijn dochter die niet bij zich te hebben.

naar concours:
Op weg naar een wedstrijd wel, ophet wedstrijdterrein ook, maar tijdens de dressuurproef niet...
eventing/cross zelfde, tijdens de terreinrit niet..

Je pensionhouder wil de paarden verweiden naar een weide een eindje verderop, tijdens de tocht daar naar toe hoeft hij de paspoorten niet mee te nemen, maar moet ze, indien gevraagd, binnen 3 uur kunnen tonen.

voor wat dat eerder aangehaalde nummerbord om de nek van het paard: de transponder... is niet gelijk zichtbaar zonder reader, maar kun je er mee vergelijken.... :D

en om een kopie gedoogd te krijgen, helpt dit topic niet.... :)
Zullen er toch andere stappen ondernomen moeten worden...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 14:00

Bravura schreef:
Breghje schreef:
@Bravura: ik heb nog nooit een aankoopbon van een paard gezien. Bij mijn eigen paard niet, en bij anderen hun paard niet. Ook als je een paard op de markt zou kopen dan krijg je echt geen bonnetje mee hoor.

Ik heb toch echt wel een aankoopbewijs met het bedrag er op bij mijn paard. ;) Paard is gekocht bij een trainingsstal. :+

Ik niet, paard is gekocht bij een fokker. Als ik erom vraag zal er best een overeenkomst gaan komen hoor, maar handjeklap is nog steeds het meest voorkomende. En idd, nocht paspoort noch stamboekpapier is eigendomsbewijs, maar op mijn vraag hoe te gaan handelen als je ph het paspoort weigert mee te geven heb ik geen antwoord gekregen. Nocht hier, noch van het AID, noch van het Produktschap. En je mag nog steeds toch écht niet van het erf af als je die papieren niet hebt.

@ Alane, wat ik had begrepen van een eerdere plaatsing (nu weet ik even uit mijn hoofd dat dat op het FPF was) is als jij langer dan 3 uur een buitenrit gaat maken, je hem wel degelijk bij je moet hebben ter identificatie. Op dat moment ben jij namelijk houder / bezitter van het paard volgens de wet, en moet jij dus het paard zijn id kunnen bewijzen. Idd, niet tijdens trec wedstrijden ed, maar bij een lange rit dus wel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:03

Breghje schreef:
@ Alane, wat ik had begrepen van een eerdere plaatsing (nu weet ik even uit mijn hoofd dat dat op het FPF was) is als jij langer dan 3 uur een buitenrit gaat maken, je hem wel degelijk bij je moet hebben ter identificatie. Op dat moment ben jij namelijk houder / bezitter van het paard volgens de wet, en moet jij dus het paard zijn id kunnen bewijzen. Idd, niet tijdens trec wedstrijden ed, maar bij een lange rit dus wel.

Op de eerste dag van een TREC-wedstrijd maak je ook een lange rit van vaak wel langer dan drie uur. En wat denk je van endurancewedstrijden? Hoewel je daar steeds terugkomt op een vetgate en evt. daar een paspoort kunt tonen. Bij TREC ben je echt (langer dan drie uur) in het veld en wat dat betreft kan het dus zeker een lange rit genoemd worden.

Overigens moeten deelnemers aan TREC-wedstrijden in hun bepakking verplicht een kopie van hun eigen ID-bewijs én dat van het paard bij zich hebben. Om een origineel wordt in de reglementen niet gevraagd, een kopie is voldoende.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 14:08

Karin schreef:
Breghje schreef:

Op de eerste dag van een TREC-wedstrijd maak je ook een lange rit van vaak wel langer dan drie uur. En wat denk je van endurancewedstrijden? Hoewel je daar steeds terugkomt op een vetgate en evt. daar een paspoort kunt tonen. Bij TREC ben je echt (langer dan drie uur) in het veld en wat dat betreft kan het dus zeker een lange rit genoemd worden.

Overigens moeten deelnemers aan TREC-wedstrijden in hun bepakking verplicht een kopie van hun eigen ID-bewijs én dat van het paard bij zich hebben. Om een origineel wordt in de reglementen niet gevraagd, een kopie is voldoende.

Daar bedoel ik meer mee, dat ze tijdens een wedstrijd je niet van je paard zullen trekken voor een controle, zoals ze dus in het buitengebied wel kunnen doen theoretisch.

Overigens, om kopie gedoogd te kunnen krijgen eventueel zal dit topic alléén niet helpen nee, maar er zit een knopje op de site van zowel het PVV als het AID waar ik al gebruik van heb gemaakt om mijn vragen te stellen. Hoe meer mensen dat gaan doen hoe meer lampjes er misschien gaan branden? Doen we niks gebeurt er zeker niks.

Ik heb van de mevrouw van het PVV nog geen antwoord of AID een kopie gaat gedogen, maar wat niet is kan nog komen uiteraard.