Na afkeuren toch weer in de sport??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:35

In het contract stond ook dat er steekproefsgewijs gecontroleerd zou worden of het dier er goed bij stond en of het niet meer in de sport liep. En dat laatste is voor de verzekering net zo makkelijk te controleren als voor ieder ander. Kwestie van de KNHS bellen en vragen wat de meest actuele sportstand is van paard met levensnummer zoveelenzoveel ;).

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:36

Laten we er vanuit gaan dat we allemaal het beste voor hebben met onze paarden, en zeker niet op een kreupel paard of een paard met pijn gaan rijden

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:36

Dit paard heeft geen chronische problemen. Door verkeerde rijstijl en ongeluk in de wei zijn de blessures ontstaan. Rijstijl is in tussen verbeterd!

Verder waren de bloedwaardes zo slecht dat het lichaam zich niet op de juiste manier gebruikt kon worden. Dit in combi met verkeerd rijden was de druppel voor het ontstaan van de blessure.

Bloedwaardes zijn op orde, lijf is weer los, en blessures zijn hersteld. Dus de beide operaties hebben nooit de oorzaak weggehaald alleen de symptomen. Nu is de oorzaak weg en zijn er dus ook geen symptomen in de vorm van kreupelheid meer.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:37

daarom is het een ethische kwestie e. Wat vind je zelf belangrijk. Als ik lees 'terug landelijk starten', dan spreken we toch niet over sporadisch eens een wedstrijdje, want dan kan je gewoon zoals eerder een niet-officiele wedstrijdjes doen.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:38

een kennisje, van mij heeft laatst ook haar paard door de verzekering over laten nemen. maar weer teruggekocht omdat het toch te behandelen leek, maar zei mag nooit meer starten meldde ze mij.

Quinn

Re: Na afkeuren toch weer in de sport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:42

Wij hebben ook een paard gehad. Door ongeluk laten afkeuren voor de sport. teruggekocht van verzekering. Een jaar weidegang en een veulen later paard weer goed. Langzaam weer gestart. Uiteindelijk ZZ springen, paard verkocht aan een bekende springruiter en onlangs paard teruggevonden in Duitsland. Paard loopt nog steeds in de sport. Wij hadden toen geen A of iets dergelijks op het paard. Dit was tussen 2000/2002. Ik weet niet hoe het nu geregeld is.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:49

bulck schreef:
daarom is het een ethische kwestie e. Wat vind je zelf belangrijk. Als ik lees 'terug landelijk starten', dan spreken we toch niet over sporadisch eens een wedstrijdje, want dan kan je gewoon zoals eerder een niet-officiele wedstrijdjes doen.

Ik geloof dat Nickynicole heel goed zelf kan inzien in hoeverre haar paard hersteld is om een wedstrijdje te doen. Ik krijg een beetje het gevoel bij sommige berichten hier dat ze haar paard weer kreupel en onhersteld te ring weer in wil jagen. Dat is heel 'makkelijk' te beoordelen achter een computer...

Evelien, ik zou een belletje doen naar je verzekering, of je vriend het even laten uitzoeken. Ik zou niet -zoals mensen hier zeggen- gewoon 'sniekie' een startkaart aanvragen, want als ze er dan achterkomen vrees ik dat je het haasje bent..

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:54

Toch wel bizar dat je verschillende verhalen hier leest van terugkopen van de verzekering en daarna wel/niet opnieuw uitbrengen in de sport. Hierdoor lijkt het wel of er nog onduidelijkheid is.

Ik ben benieuwd wat de verzekering zegt, en zal dat dan zeker melden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:57

Ik veroordeel TS toch helemaal niet!! Ik stel enkel de bedenking.
Verder lopen er genoeg paarden niet rad op wedstrijd van mensen die toch menen dat ze dat wel zijn.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:57

nickynicole schreef:
Toch wel bizar dat je verschillende verhalen hier leest van terugkopen van de verzekering en daarna wel/niet opnieuw uitbrengen in de sport. Hierdoor lijkt het wel of er nog onduidelijkheid is.

Ik ben benieuwd wat de verzekering zegt, en zal dat dan zeker melden.

Niet elke verzekering is hetzelfde en ik heb 2 ervaringen met dezelfde maatschappij, maar die heeft tussen mijn 2 ervaringen in de regels aangescherpt. Waarschijnlijk omdat er teveel paarden alsnog de sport ingingen na het afkeuren.

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:58

tegenwoordig zijn er in klinieks ook veel verschillen, laat maar eens aan verschillende mensen rontgen zien, de 1 zal zeggen dat het 2tjes zijn en de ander misschien 3 tot 4.
Daarnaast komen er jaarlijks zoveel nieuwe technieken en medicijnen bij dat er dingen verbeteren.

verzeker zelf nooit, maar zou idd aanraden de polis goed door te lezen.

Daarnaast vind ik dat een paard met pijn vroeg of laat toch wel in de staak gaat, en zal dan ook geen cavaletti meer willen springen. Als dit paard in training m dress en B spr loopt dan zal die vast niet ergens last van hebben.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:05

smurvaas schreef:
Hallo, ik kom me er ook even in mengen :-)

Het zal misschien wel weer per verzekering anders zijn, maar....

Als je je paard af laat keuren voor de verzekering, en je krijgt je geld, en je koopt je paard weer terug, mag je er wel weer de sport mee in, alleen je kan nooit meer aanspraak maken op de verzekering, die trekken d´r handen er vanaf. Je mag het paard ook gewoon weer verkopen, alleen de verzekering accepteerd het paard nooit meer. (als het goed is)

Het zal misschien per verzekering verschillen maar ik heb al meerdere malen deze constructie gezien, paarden lopen weer in de sport maar kunnen niet meer verzekerd worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:26

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:37

anyw1 schreef:
zodra je je paard verzekert maak je bepaalde afspraken met de verzekering.
een daarvan is het niet starten of doorverkopen na afkeuring.
dat weet je voordat je de verzekering afsluit.
een afkeuring is ook niet zomaar iets, dan is er echt wel iets aan de hand.
superfijn dat een paard dan een tweede kans krijgt en je er alsnog leuke dingen mee kan doen, maar je wéét van tevoren afkeuren = niet meer starten.
of je er dan al veel geld in hebt gestoken doet niet terzake.
je hebt die afspraak, klaar.
enige juiste tactiek is dan: verzekering bellen en opnieuw laten keuren, met de mogelijkheid dat je het uitgekeerde bedrag moet terugbetalen.
en dat vind ik dan terecht.

Wat ik zo vaag vind.. is dat je als je je paard nooit in de verzekering hebt gehad en al dan niet hebt gekeurd hem wel ongemerkt, in welke situatie dan ook kan starten. Waarom zouden mensen uberhaupt hun paard verzekeren vraag ik me dan af? Mijn paard gaat never in de verzekering, ookal zullen de DA kosten dan hoog oplopen (dan verkoop ik mn paard daarna wel voor een redelijk bedag :Y) ) . Ik wil dat het paard 100% van mij is en niet absurd hoeven doen met terugkopen etc. Wat een onzin echt.
Stalgenootje van mij zit/zat met hetzelfde probleem. Paard loopt nogsteeds niet goed, maar ze baalt er wel ontzettend van dat mócht ie het weer gaan doen (laten we daar maar vanuit gaan en op hopen) ze niet meer kan starten.
Paard is toch van jou nadat je het terug gekocht hebt? Wat is er dan opeens anders dan in de situatie waarin het paard nooit verzekerd is geweest en wél blessures heeft gehad?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:40

Cayenne schreef:

maar hier hebben we het erover dat het paard OVERGENOMEN wordt DOOR de verzekering. Niet teruggekocht door de eigenaar (in mijn ogen trouwens écht omgekeerde wereld> terug gekocht en eigenaar in 1 zin).

Dat het paard nooit meer te verzekeren valt snap ik. Maar waarom je dan niet meer zou mogen starten met je eigen paard.. raar.

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:46

nickynicole schreef:
Ik snap ook niet waarom er eigenlijk niemand eens tegen me zegt: "wat goed van je dat je alles hebt gedaan om je paard te houden zonder dat het ten koste is gegaan van het welzijn" Menig andere eigenaar had al lang een spuitje gegeven. Al was het alleen maar gezien de kosten en tijd van het revalideren.

Omdat dit topic er niet is om veren in je kont te steken?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:53

ben heel benieuwd wat er nu eigenlijk mogelijk is.
heb namelijk zelf ook een afgekeurde pony staan ( peesprobleem bijna 10 jaar geleden) en hij doet het nu weer helemaal goed.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 10:11

Sandra_v_B schreef:
nickynicole schreef:
Ik snap ook niet waarom er eigenlijk niemand eens tegen me zegt: "wat goed van je dat je alles hebt gedaan om je paard te houden zonder dat het ten koste is gegaan van het welzijn" Menig andere eigenaar had al lang een spuitje gegeven. Al was het alleen maar gezien de kosten en tijd van het revalideren.

Omdat dit topic er niet is om veren in je kont te steken?

Ook niet om elkaar af te zeiken

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 00:15

Ik zag dat ik al werd genoemd ;)
Mijn paard is in oktober 2005 afgekeurd, heb hem laten behandelen door Steffi vd Laarse en kreeg dankzij haar behandelingen weer een gezond topfit paard!

Heb toen contact gezocht met de verzekering, en met de KNHS, maar ik kreeg niets voor elkaar helaas.

Ik heb me er bij neergelegd en heb er thuis en op onderlinge wedstrijdjes en gezellige (trainings)dagen op andere stallen met vriendinnen&hun paarden nog heel veel plezier mee gehad!

sigrid1182 schreef:
lijkt mij ook, dat als je paard af laat keren en uitkeren, en paard terug koopt, je instemt met voorwaarden dat paard niet meer gestart en verkocht mag worden..

doe je dit wel, lijkt mij dit strafbaar..en kan de verzekering als ze er achter komen, je wel aansprakelijk stellen en je bv het uitgekeerde bedrag laten terug betalen..

zelf vind ik het beetje egoistisch..en gaat om afspraken na komen..

verzekering komt afspraak na, keert geld uit, zou jou dan ook sieren als je dat deed....

Dit klopt helemaal.
Maar, ik heb mijn verzekering voorgesteld het volledige bedrag terug te betalen maar hier stemden ze niet mee in. Ook al had ik dat volledige bedrag uitgegeven aan Steffi en de fysio, ik kon het bedrag van mn ouders krijgen via een regeling maar de verzekering bleef er tegen.
Dit was nml zo omdat ondanks de berichten van andere DA's, degene die hem hadden afgekeurd wel vol bleven houden dat het níet kon en tsja een fout toegeven gebeurd niet zo heel makkelijk....

Ik heb me er bij neergelegd, heb wel (wat technisch gezien ook niet mocht ;) ) onderlinge wedstrijdjes met hem gereden, dressuur, springen, caprilli, zelfs andere bokkers hebben hem op zulke wedstrijdjes gestart!
En heb oriëntatieritten met hem gereden enz en zelfs jaren geleden meegedaan met het Bokt benefiet concours! :D
Maar officieel mag geen enkele vorm van wedstrijden rijden nog.

Helaas is hij nu, 5 jaar na afkeuren, achteruit aan het gaan en dat heeft hij niet verdiend dus neem ik binnenkort alsnog afscheid van hem, maar wel na 5 hele mooie jaren ondanks dat hij af is gekeurd!
Mijn vriendje heeft op hem leren rijden en ik heb nog ontelbare geweldige buitenritten met hem gemaakt, naast dus alle andere dingen die ik nog met hem heb gedaan.
Quentin had 5 jaar geleden al weg kunnen zijn, maar gelukkig was dat achteraf toch niet nodig!

@TS, je paard hoeft toch niet persée mee op concours om gereden te worden?
Laat haar als leuk leerpaard dienen voor een bijrijdster ofzo, iemand die niet mee wil doen aan officiele wedstrijden maar die genoegen neemt met leuk trainen, veel leren en af en toe een onderling wedstrijdje.
Je paard merkt niet of het wel/niet officieel is hoor ;)

Maar als je net als ik je paard hebt laten uitbetalen door de verzekering, hem terug hebt gekocht van de verzekering onder voorwaarde dat je hem niet meer mag doorverkopen en niet meer mag starten, moet je dit ook écht niet doen want als je verzekering er achter komt heb je een groot probleem en in het ergste geval krijg je niet alleen een boete maar ben je je paard ook nog kwijt... En dat is het niet waard lijkt me!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 00:23

muiszje schreef:
maar hier hebben we het erover dat het paard OVERGENOMEN wordt DOOR de verzekering. Niet teruggekocht door de eigenaar (in mijn ogen trouwens écht omgekeerde wereld> terug gekocht en eigenaar in 1 zin).

Dat het paard nooit meer te verzekeren valt snap ik. Maar waarom je dan niet meer zou mogen starten met je eigen paard.. raar.

Muiszje, ik zal even mijn Quentin als voorbeeld geven.
Ik kocht een 6 jarig paard, bedoeld voor de sport, ik liet hem keuren en na goedkeuren is hij meteen verzekerd als sportpaard voor een bepaald bedrag.
Dit houdt in dat als mijn paard dor een blessure niet meer geschikt is als sportpaard, ik geld krijg van de verzekering.

Toen Q werd afgekeurd stemde de verzekering er mee in om mij het bedra uit te betalen, omdat ze hem terecht ongeschikt vonden voor de sport.
Op dat moment krijg ik het geld, daarmee wordt de verzekering eigenaar van mijn paard.

Dan heb je 2 optie's

1. Je laat het hier bij en paard is van de verzekering en gaat naar de slacht, of evt nog als recreatiepaard doorverkocht(hij is immers als sportpaard afgekeurd, bij mij zeiden ze dat ze die van mij als recreatiepaard evt nog konden doorverkopen...)

2. Je wil je paard terug hebben en betaald daar een paar honderd euro voor, dan is het paard weer van jou en niet meer van de verzekering.
Maar omdat de verzekering jou een paard duizend euro heeft betaald omdat je paard ongeschikt is geworden voor de sport, wil de verzekering niet dat jij daarna met datzelfde paard nog de sport in gaat.
Immers, kan dat paard de sport nog in, dan had hij niet afgekeurd hoeven worden en had de verzekering jou geen duizenden euro's hoeven betalen
En daarnaast is het een stukje bescherming, een paard wordt nml niet zomaar afgekeurd voor de sport.
Daarom zegt de verzekering dan oké je mag je paard terugkopen máár je mag hem niet meer starten & niet doorverkopen(immers, je hebt al geld voor hem gehad van de verzekering en hij is afgekeurd voor de sport)

In veel gevallen zijn zulke teruggekochte paarden ook niet echt geschikt meer voor de sport, maar in sommige gevallen dus bv na een lange periode van rust of als de reden van afkeuren niet helemaal blijkt te kloppen kan een paard super opknappen en dan wel weer geschikt zijn voor de sport.

Maar dan loop je er dus tegenaan dat de verzekering het afkeuren niet ongedaan wil maken, de KNHS wil je niet helpen, de verzekering wil niet helpen, de DA die heeft afgekeurd wil niet helpen, en ja dan kan je niet veel anders doen dan je er bij neerleggen
(of de chip onklaar laten maken, opnieuw laten chippen en onder andere naam verder met het paard ;) Maargoed mijn paard was gefokt in deze regio en iedereen kende hem dus ik ben daar niet aan begonnen maar dit gebeurd dus ook regelmatig vooral via het buitenland, kreeg destijds tips hierover via bokt ;) )

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 00:37

Yvonniej schreef:
En nu de volgende vraag..

Stel je geeft je afgekeurde paard weg aan iemand. En die gaat er weer mee starten, wat dan?

Dan ben jij als eigenaar starfbaar! Je bent & blijft nml eigenaar na het afkeuren en terugkopen, zelfs weggeven mag niet.

Ik heb zelfs in mijn contract staan dat ik op geen enkele manier geld mag verdienen aan mijn paard, en hem niet weg mag geven/verkopen en zelf zorg moet dragen voor de maandelijkse kosten.
Naast dus het verhaal van niet mogen starten enz.

Ik zou dus zelfs geen betalende bijrijder mogen hebben bijvoorbeeld, en zodra mijn paard op een wedstrijd verschijnt ben ik in overtreding en als de verzekering daar achter komt heb ik een fikse boete/uitkeringsbedrag terugbetalen en in t ergste geval alsnog mn paard kwijt.

Je stemt nml toe om je paard te houden tot aan zijn dood met de daarbij behorende voorwaarden van de verzekering.
Dus weggeven mag niet eens...

Kijk in hoeverre er echt wordt gecontroleerd weet ik niet, maar in mijn omgeving kende iedereen mijn paard & het verhaal van afkeuren.
1 belletje naar de verzekering en ik had een probleem, al beweerde mijn verzekering samen te werken met de KNHS maar dat geloof ik niet helemaal...

Ik heb het op de nette manier geprobeerd, dus alles terug te willen betalen om zo het afkeuren ongedaan te maken maar zelfs daar wilden ze niets van weten...

Dus sindsdien verzeker ik mijn paarden niet meer, ik maak een reservepotje en verder kunnen mn ouders in geval van nood bijspringen.
(bij dezelfde verzekering een pony met HKO fase 4 en spat gehad, pony kreeg ik niet uitgekeerd en als ik haar liet afkeuren voor de sport kreeg ik dus alsnog 0,0 want het viel door de kleine lettertjes buiten de verzekering... en toen daarna dus Q die bij een half vage diagnose ineens wel volledig werd afgekeurd&uitgekeerd, ik ging naar de kliniek voor een onderzoek en kwam thuis met een volledig afgekeurd paard... toen het vervolgens iets anders bleek te zijn kreeg ik het niet meer ongedaan gemaakt en naja ik ben dus een beetje klaar met verzekeringen ;) behalve met mn auto, daarbij gaat het een stuk makkelijker haha!)