Conflict met oude eigenaar van paard. Sta ik in mijn recht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:52

Eejj schreef:
Ik krijg net een pb van een bokker.
Die heeft dit paard ook bekeken en zou hem kopen , heeft ook een aanbetaling gedaan en daarna is het mis gelopen. Die bokker heeft haar geld ook nooit meer terug gezien.

Ik ben blij dat ik dit nu ook weet , mocht ze nog praatjes krijgen kan ik dat ook aan haar voorleggen.

Pfff en nog maar 16 jaar! Ongelooflijk! Hoe zullen die ouders dan wel niet zijn!

BigOne

Re: Conflict met oude eigenaar van paard. Sta ik in mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:02

Misschien verstandig om deze dame de duimschroeven aan te draaien zodat ook de andere bokker haar geld nog terug krijgt, als jullie bewijzen kunnen verzamelen dan zou je haar kunnen zeggen dat je aangifte bij de politie wegens oplichting gaat doen. Zit deze dame zelf niet op bokt?

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 18:40

Zelf zit ze bij mijn weten niet op bokt..

Anders kan ze hem ook vast niet vinden , ik heb zijn naam veranderd. Vind zijn naam op papier niet mooi. :)

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:01

Wat een gedoe Eline.
Ik vond het al een raar verhaal toen je het één en ander vertelde.. Maar nu?! Dat een bokker aanbetaling had gedaan en toen verdernooit meer wat gezien?! Je hebt een engeltje op je schouder dat je zo'n geweldig knap lief dier bij je hebt! :j

(Oja, Ik moet hem ook nog komen meeten binnenkort _O- )

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:32

JE hebt wel bewijs dat je die zaken aan de verkoper betaald hebt, zie je bankafschriften.
Gelukkig heb je er het e.e.a. bij gezet, kan niemand er meer over twisten of je wel of niet betaald hebt.
Laat die verkoopster dan maar bewijzen dat zij het geld niet heeft gehad.
Afspraken met de kliniek zijn ook helder.
Geen reden om je zorgen te maken naar mijn idee, goed dat je niet betaald hebt.
Dat een hengst afvalt van het castreren is normaal, die van mij was ook heel erg afgevallen (ribben kon je ook geod zien, terwijl hij dik heen ging, moest wel een week blijven op de kliniek omdat het al een wat 'oudere' hengst was, en dat lag echt niet aan de hoeveelheid voer.
Wat je ze wel kunt verwijten is verdere mediche zorg die ze onthouden hebben.
Toedertijd was het zo dat als je hengst gcasteerd werd, werd alles open gelaten, zodat de evt. rommel er uit kan. Bij mijn weten gebeurdt dit nog steeds zo, wellicht dat niet iedere kliniek dit zo zal doen.
Dit moest je dan wel dagelijks afspuiten, al dan niet 2 x per dag, zodat het schoon en open bleef.
Als het bij die van jou open is gelaten en men heeft niet afgespoten (tenzij de kliniek dat niet geadviceerd heeft), dan hebben ze daar wel het e.e.a. nagelaten.
Zeker omdat jij hem aantrof met een ontstoken koker e.d..
Dat hadden ze veel eerder te horen zien en dan te in te grijpen, helaas is dit niet gedaan.
Veel succes!!

scharrelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:41

Verschrikkelijk! Wie doet zoiets nou?! Oké, nu mijn verhaal:

Het begon allemaal via Marktplaats, ik had hem erop gezet omdat ikbesloten had hem te verkopen. Ik had een aantal reacties gehad, maar jij kwam er duidelijk bovenuit. Je vond hem helemaal te gek, en wou het liefste meteen komen kijken. Dat gaf mij ook een goed gevoel, dat je er zo enthausiast over was. Ca. een week later kwam je voor het eerst langs. Je wou weten waarom ik hem verkocht. De reden was dat ik hem niet aankon. Hij was eigenwijs, speels en een echte stouterd. Ik had het zwaar onderschat om aan jong paard op te voeden, in me eentje. Tevens had ik geen tijd meer om hem goed op te voeden. Maar zoals ik al zei, ik kon dat ook gewoon niet aan. Je wou hem op je eigen kosten laten keuren, omdat je er toch 100% zeker van wou zijn dat hij geen ‘’ verborgen gebrek ‘’ had in zijn benen. En hij werd uiteraard goedgekeurd!! Je wou hem ook laten casteren op eigen kosten. Omdat je hem zowieso wou laten casteren als hij bij jou gestald werd vroeg je of hij bij zijn vertrouwde omgeving in de wei gecastreerd kon worden. Want je ging ook op vakantie dus het zou allemaal goed uitkomen. Hij zou dan 3 weken kunnen herstellen van de wond in zijn eigen omgeving. Leek mij ook heel eerlijk tegenover het paard. Maar met de castratie ging er iets goed mis, het was anders dan normaal. We waren allemaal erg geschrokken, hij had meer dan 2 uur nodig om überhaupt op te kunnen staan, ná 3,5 uur kon hij pas redelijk goed lopen. Het heeft me een hele dag gekost om hem weer op de goede weg te krijgen. Ik had zo medelijden met hem. Dus ik bleef tot ’s avonds bij hem. Die nacht werd hij met zijn oude vriendinnetje in de wei gelaten, die koele lucht deed hem goed. De volgende dag ging ik weer langs, het was best wel opgezwollen. Maar de dierenarts zei toch dat het best kan opzwellen. Elke dag ging ik kijken hoe het met hem was, 3e dag was het wel heel erg opgezet. Dus ik was genoodzaakt om de dierenarts erbij te halen. Het moest wel!! Ze kwamen langs, hebben zijn temperatuur opgenomen. En hebben hem voor 3 dagen meer antibotica mee gegeven. Hij was flink afgemagerd, en hij had erg pijn. Zelfs de dierenarts zei dat ze het nog nooit zo heftig hebben meegemaakt. De dinsdag daarop kwam je. Je zei dat het flink onstoken was, ik gaf je de antibotica mee die nog voor 1 dag waren. Hij ging heel makkelijk de trailer in. De stamboek papieren waren er en de paspoort kwam er ook al aan. Ik heb een hekel aan afscheid, het maakt het alleen maar moeilijker als je zo emotioneel gaat doen.

En nu even voor de duidelijkheid, want ik ben het er absoluut niet over eens dat je hier je eigen verhaaltje van hebt gemaakt.
Je oordeelt niet zomaar over mijn privé leven en je schrijft ook niet op hoe je denkt dat ik leef op een openbare internet site. Niet over mijn ouders, en ook niet over mijn vriendje.
Je hebt me een en ander e-mails gestuurd, waarop ik niet gereageerd heb. Ik weet precies hoe het zit. Hoe je, je verhaal hier publiceert is erg onder mijn niveau. Je schrijft dat je vaak contact hebt met de Dierenarts, die nooit wat van je gehoord heeft. Je schrijft dat je 850 euro hebt overgemaakt. Zoals je zelf zegt ‘’ 100 euro extra ‘’ .
Ik heb alles klaar liggen, ik heb bankafschriften dat je 7 mei 750 euro hebt overgemaakt. Castratie en Keuring Candid-boy. Nadat ik de Dierenarts rekening binnen kreeg van € 511,00 heb ik je meteen gebeld. Ze rekenden 111 euro meer voor de castratie dan dat ze zeiden. Want wat je zelf zegt, ze zeiden 280 voor castratie all incl. en 120 voor keuring. Nou, nee niet dus. Je vond het ook heel raar dat ze dat extra rekenden. Dus ik had de dierenarts meteen gebeld. En gezegd dat dat niet klopte, volgens de dierenarts wel. Na een aantal telefoontjes heb ik 400 euro overgemaakt naar de dierenarts, want dat bedrag had je mij ervoor overgemaakt. Een maand later kreeg ik weer een rekening van 111 euro, een herinnering. Weer gebeld, weer gezegd dat klopt niet. Hoezo zou ik meer betalen terwjil ze anders zeiden? Ik snap best dat je dat ook dacht. Maar kom dan niet ermee dat ik pas 3 maanden later ermee aankwam. Ik heb het je meteen gezegd. En jij zei ook : dat betaal ik niet. Nou, ik ookniet. In opdracht van jou is hij gecastreerd van mij was het geen must. Ik verkocht hem als hengst, niet als ruin. Jij hebt alles betaald, je had hem ogpehaald als ruin en later was het maar mijn ding. Want tja, het stond op mijn naam, ik was de opdrachtgever. Maar in opdracht van jou. Het is jouw risico. Natuurlijk, het was nog mijn paard, maar blijf ook eerlijk. En schuif het niet op mij af. Want dat was nergens voor nodig, we hadden best overeen kunnen komen. Ik had er moeite mee dat je er zo moeilijk over deed. Je beloofde me dat je de dierenarts zelf zou bellen. Wat je dus nooit gedaan hebt. Nadat heb je mij uit je bestanden verwijdert. Je hebt niets meer laten weten. De dierenarts zei, mocht ik echt niet betalen nemen ze contact op met de deurwaarder. Ja, daar was ik niet op voorbereid. En dat liet ik ook niet gebeuren. Dus, ik heb alle papieren bij elkaar gepakt, de e-mails van ons, bankafschriften, kopie keuring, dieren arts rekeningen , koop contract. Om aan te tonen dat het in opdacht van jou was.
Ik heb er in eerste instantie alles aan gedaan dat je niets hoefde te betalen, en uiteraard dat ik er zelf ook niets aan overhield. Hou me niet voor de domme, dat ik minderjarig ben en in een kraakpand woon en geen contact met me ouders heb omdat ze er niet bij waren. Wat kan jou dat schelen? Het ging over de nazorg kosten van Candid-boy. Mijnpaard, die in opdracht van jou gecasteeerd moest worden. Je hebt alles betaald alleen de nazorg vertikte je. Haal er niet andere dingen bij, want het gaat nergens anders over dan daarover.
Ik vind het erg jammer dat het zo moet gaan. Ik vond het fijn om af en toe te horen wat hij allemaal leerd bij je. Hoe hij goed opknapt. En ik ben inderdaad op vakantie geweest, want daar begon je ook in het openbaar over, maar geloof me. Zelfs ik werk voor mijn vakanties. Ik heb de rekening optijd betaald.
Mocht je je nog bedenken om je tekst evt. te wijzigen of te verwijderen hoor ik het vast wel.
Hoor ik niets meer, erg jammer. Zou wel fijn zijn als het niet nog kinderachtiger hoeft, maar we gewoon als 2 volwassen personen overeen kunnen komen.
Tenslotte ken ik candid-boy al sinds hij een maandje oud is. En ik hem erg mis.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 00:17

Hoe oud ben je nou eigenlijk? TS zegt 16, je profiel zegt 19 :+

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 00:46

ben benieuwd hoe dit afloopt .
maar scharrelei ik las ook ergens dat er iemand was die een aanbetaling had gedaan en zijn /haar geld niet terug heeft gekregen, dat klopt dan toch niet??

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:25

heel makkelijk
probleem is volgen sjullie d ekliniek
de ene zegt dat die teveel rekend, de ander zegt dat dit niet zo is
pak de auto , maak een afspraak en ga er samen heen en los dit op
klaar :)

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:58

Als ik het goed begrijp is dit om 100 euro begonnen. Ik weet niet wat dat paard gekost/opgeleverd heeft, maar het lijkt me dat het in verhouding een klein bedrag is. Het gaat nu blijkbaar om een principekwestie van beide partijen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 09:00

MAar waarom zegt de kliniek dan dat de extra kosten aanmaningskosten zijn?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 09:08

of betaal allebei de helft....

xRONINIx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 09:41

Ik zou ook zeggen betaal allebei de helft..

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 09:46

bericht verwijderd: niet gehele topic doorgelezen voor plaatsen v bericht
Laatst bijgewerkt door Showpony op 19-09-09 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 09:50

Dit blijft een welles-nietus verhaal, enkel TS en de 'oude' eigenaar weten hoe het zit.
Er hoeft ook geen directe schuldige te zijn, beide hebben een aandeel in deze situatie.
Ik snap überhaupt niet dat er zo gemakkelijk met koop én castratie word omgegaan.

Beiden hebben niet goed nagedacht over het geheel.
Wie gaat er nou op vakantie en regelt de koop en verdere zaken die daar bij komen kijken via de telefoon?
Wie verkoopt zijn paard ivm tijdgebrek, maar laat hem wel castreren in opdracht van de nieuwe eigenaar, weet je wel hoeveel tijd er in de nazorg gaat zitten?

Blijkbaar niet, want hadden jullie beiden minimaal dáár over nagedacht had deze situatie zich niet aangedragen.

Al en met al is het toch een kinderspel, want er word schaamteloos met modder gegooid en op een openbaar forum word gedacht dat de andere partij niet meeleest, omdat het paard zijn naam veranderd is, dit terwijl het paard zijn echte naam in één van de eerste posts al genoemd word.

Wees beide volwassen en ga met elkaar om de tafel zitten en praat dit als volwassenen uit, gooi niet met modder, maar zoek een oplossing die gepast is voor beiden!

Want TS castratie is een operatie die zo gepiept is, maar om heel wat nazorg vraagt, ik vind het erg gemakkelijk om dit bij de oude eigenaar te laten doen, terwijl je zelf lekker op vakantie bent.
Had dan gezegd, ik koop hem van je als ruin. Ik vind dat je er op deze manier wel erg gemakkelijk vanaf komt.
Wat als er complicaties waren opgetreden en het paard was overleden? Wie had daarvoor opgedraaid?

Als je een paard koopt, en je wilt hem laten keuren, dan ben je daar toch bij?
Aangezien dit op jou kosten gebeurd, had je er direct kunnen betalen, dan was deze situatie ook niet ontstaan.

Ik weet dat het achteraf gemakkelijk praten is, ik had het je graag van teveoren verteld, maar ja... :D

Als je een paard koopt, zorg je dat je daar zelf bij bent. Of in elk geval iemand die je kent en vertrouwd.
De oude eigenaar ( scharrelei) word hier afgeschilderd en volgens mij is dit niet terecht.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 10:01

Amen _/-\o_

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:07

Dit verhaal werpt wel een ander licht op de zaak.
Zo zie je maar, overal zitten 2 kanten aan.
Wie spreek nu de waarheid, ik wil het in het midden laten.
Ik zou proberen om samen naar die kliniek te gaan, leg het probleem uit (op zich helder), dan ben je er beide bij en kun je vast tot een passende oplosssing komen en is deze verwarring over.
Anders zou je altijd nog kunnen overwegen om samen de kosten de delen, als jullie dat beide nu nog zouden willen.
Ik hoop dat jullie er samen uitkomen.
Succes

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:41

Liezel1 schreef:
MAar waarom zegt de kliniek dan dat de extra kosten aanmaningskosten zijn?

misschien omdat de rekening niet betaald is.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 14:03

Gelukkig weet ik zelf hoe het zit. :)

Over dat het paard niet kon opstaan is mij níets bekend. Ik kreeg een sms van jou dat alles perfect was gegaan. (gelogen dus) Want dat het niet goed is gegaan hoor ik nu pas voor het eerst.

Ik heb toevallig eergisteren nog de kliniek aan de telefoon gehad , en deze geven aan dat de rekening níet betaald is. En dat heb ik je ook laten weten via de mail , daar heb ik geen reactie op gehad.

keuring heb ik níet laten uitvoeren voor de benen , hij is 2 jaar. Ik wou alleen weten of het hart en de longen etc. in orde waren. Daarvoor had ik hem röntgenologisch moeten laten keuren. Ik heb je ook uitgelegd waarom ik dat niet heb laten doen.

De kliniek heeft ook aangegeven dat je pas 5 dagen later hebt gebeld voor de ontsteking. En dat het er niet best uitzag voordat hij er was.

Je weet waarom ik je niet heb laten weten wat er in het telefoongesprek gezegd was. Omdat je niet eerlijk bent geweest. Daarom heb ik je ook van mijn hyves verwijderd , omdat ik het je daarna ook niet meer gunde om je updates te geven over het paard , terwijl ik weet dat je dat best leuk vond.

@ Kaja , als ik bij mijn volgende paard weer 1 dag daarvoor op vakantie zou gaan zou ik precies hetzelfde doen.
Ik heb goed contact gehad met de kliniek ondertussen , en we hadden goede afspraken gemaakt. Voor de oude eigenaar was het fijner als het paard zo snel mogelijk daar weg ging. En voor mij was het fijner als het paard zo snel mogelijk hierheen kon komen.
Ik had inderdaad beter kunnen aangeven dat ik hem alleen als ruin wou kopen. En ik vind dat we er beide wel goed over nagedacht hebben. Het was in deze situatie voor beide niet mogelijk op een andere manier.
Als er geen gedoe was geweest over de extra kosten , dan was er niets aan de hand geweest en was alles perfect gegaan.

Ik heb een mod gepb't om te vragen of het topic opslot kan.
Ik heb het advies wat ik moest hebben. En heb nu via de rechtsbijstand wat dingen op een rijtje.
Ook weet de oude eigenaar wat ze moet doen mochten er nog problemen zijn (volgens het contract). Dat heb ik van de week gemaild , en daar heeft de oude eigenaar niet op gereageerd.

Ik zie verder het nut van dit topic niet meer in , dat wordt toch alleen moddergooien. :)
Als iemand nog iets wilt weten , ben ik bereikbaar voor commentaar via de pb box.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:15

Nieuwe kant aan het verhaal. Had eigenlijk niet verwacht dat de oude eigenaar hier zou reageren maar misschien is dit juist wel goed. Hier allemaal sympathie opwekken voor de TS terwijl we natuurlijk de andere kant van het verhaal niet wisten. Ik moet zeggen, ik was ook overtuigd van de kant van TS. Maar nu twijfel ik. Het gaat niet netjes. Van beide kanten niet. Lastige situatie.

Ik zou zeggen: ga met elkaar om tafel zitten, betaal anders de helft dan is het probleem in principe toch opgelost? Maar laat het paard er niet de dupe van worden. Daarom wil ik ook weten: Hoe gaat t nu met Candid Boy? Met de castratie...

Scharrelei, aan het aantal berichten te zien heb je denk ik of een SA of je MOEST gewoon reageren omdat je vond dat er 2 kanten verteld moesten worden. Hoe je wist dat dit topic er was maakt ook niet uit. Ik ben alleen benieuwd of je de vragen die gesteld werden aan de TS maar niet (bevredigend) beantwoord werden, en de vragen die na je eigen berichtgeving gesteld zijn wilt beantwoorden. Ik denk dat je nog voor veel opheldering kunt zorgen.

Alleen, TS en Scharrelei; maak er geen ruzie topic van. We willen hier alleen het fijne weten van zit zaakje. En we hopen dat Candid Boy hier niet onder (gaat) lijden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:18

Je bent zelf met modder gaan gooien TS en in mijn ogen ook de enigste die met modder gooit, gezien het feit dat anderen op jou mening afgaan, zonder de andere kant van het verhaal te kennen.
Waar twee vechten hebben twee schuld.

Als jij vind dat je een paard op dergelijke wijze kunt kopen, dan is dat jou goed recht. Maar klagen wanneer het achteraf gezien mis is gegaan, is in mijn ogen dan niet gegrond. Het is geen tuinset wat je koopt en je kunt het op je klompen aanvoelen dat er altijd iets verkeerd moet gaan wil je er achter komen hoe belangrijk het is om goede en duidelijke afspraken te hebben.
Jij kunt wel goede afspraken hebben met de kliniek, maar blijkbaar heb je niet goed nagedacht over eventuele gevolgen die er bij een dergelijke ingreep uit voort kunnen komen. Je moet dus zorgen voor goede afspraken met de eigenaar, en zorgen dat je er bij bent, dan kom je ook niet voor nare situaties als deze te staan.

Ik krijg een nare bijsmaak van het feit dat wanneer deze zaak vanaf een andere kant word bekeken, dit topic maar op slot moet.
Ik ben van mening dat anderen wel degelijk lering kunnen trekken van dit 'probleem', ook al word het bij jou heet onder je voeten..

Mag ik vragen wat jullie afspraak was, of hoe het geregeld staat in jullie koopcontract als dit paard was komen te overlijden als gevolg van de operatie?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:15

Zie daar het eigenlijke probleem. Ik snap best dat de TS haar verhaal kwijt wil maar wat kunnen wij daarmee? Je zit iemand zwart te maken die A) niet op bokt zit en zich dus B) niet kan weten en C) dit op de verkeerde plaats doet.

De energie die je in dit topic hebt gestoken had je beter in een gesprek met de andere partij kunnen steken.

Niet raar bedoeld maar imo was/ben je verkeerd bezig door dit zo op bokt te zetten.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:17

Lees eens een stukje omhoog, daar reageert de oude eigenaar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:19

Dat heb ik gedaan Narya en daar baseer ik mijn mening ook op. Ik vind het een nutteloos topic want beide partijen zullen nooit helemaal openlijk hier hun verhaal neerzetten waardoor de rest van de leden alleen maar conclusies kan trekken op de onvolledige verhalen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:23

Maar hoe kan die oude eigenaar reageren als ze niet op bokt zit?

A - ze hoorde het van anderen
B - ze zat wel op bokt en heeft een soort van SA aangemaakt zodat mensen niet echt weten wie ze is