Paard blijkt ouder, wat te doen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:32

Ik vind dit een prachtig verhaal.
Iemand koopt een paard die gewoon 10 jaar ouder is als opgegeven.
Een stamboek kan je in deze story niet beschuldigen.
Een stamboek zal een paspoort verstrekken op aanvraag van de eigenaar.
Het stamboek is geen opsporings instantie en hoeft geen onderzoek te doen naar wie de chip geplaatst heeft.
Dit paard is al heel veel verhandeld, en de meeste paarden handelaren raken de paspoorten "kwijt"
Vroeger was dit ook standaard in de auto handel
Mijn vader zei altijd.
Auto en paarden handelaren zijn niet te vertrouwen.
Jij koopt iets en jij hebt een probleem dus.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:34

ik schrijf nergens dat ik je beschuldig, ik zeg alleen dat je de fout ook bij jezelf moet zoeken. De fout begon dus inderdaad bij die man in belgie, daar ben je al opgelicht lijkt mij.

Ik zeg alleen dat je de leeftijd zelf al had kunnen laten inschatten bij een aankoopkeuring, dat hoort de DA te doen. Evenals dat je schrijft dat de tandarts al is geweest, dus die had het je ook al kunnen vertellen.

En het verhaal klopt dan nog niet, je zegt dat die mensen hem dus 10 jaar hebben gehad, toen was hij 7 (ze dachten 11, waar was het paspoort dan, zij hadden het paspoort toch al dus zij wisten hoe oud die was lijkt mij)

Daarvoor stond hij in terschelling, hoe oud was hij daar dan? Dan zou hij dus weer ouder zijn dan 17 lijkt mij, er klopt gewoon geen kant van dit verhaal, sorry dat ik het zeg.

Daarna is hij dus via iemand uit utrecht naar België gegaan en die heeft het paspoort dus kwijt gemaakt. Dus die mensen daarvoor hadden het paspoort al, dus die wisten zijn leeftijd al... Die man uit België heeft het nieuwe paspoort aangevraagd schrijf je, dus die mensen die het paard eerst hadden, hebben dus ook tegen je gelogen, want die moesten zijn leeftijd al geweten hebben aangezien die man uit België pas het paspoort heeft aangevraagd.

Het ICS is misschien fout geweest om een ander levensnummer af te geven, het paard wordt dan geschat maar dat heeft waarschijnlijk te maken met die vent uit België. Het ICS heeft er heus geen belang bij om je paard jonger te laten zijn, dat heeft alleen die vent uit België. Dus niet gelijk het ICS de schuld geven, jij doet het wel bij hun en dan wordt je kwaad als ik er wat van zeg dta je zelf beter had moeten opletten? De pot verwijt de ketel denk ik zo...

KiWiKo

Re: Paard blijkt ouder, wat te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:35

tussen een jaar of 10 en een jaar of 17 zie je niet meer zoveel verschil in gebit of lijf.............

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:37

Ik kan me voorstellen dat het paard jonger wordt geschat. Idd wat KiWiKo zegt, en tel daarbij het feit dat veel tinkers een slecht gebit hebben omdat ze in Ierland slecht voer krijgen en bij een paard wat al ouder is wordt altijd uitgegaan van import.

Of een stamboek opsporingsplicht heeft bij een paard wat al een chip heeft weet ik niet.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:38

Dat hebben ze weldegelijk. Dit in verband met gestolen paarden (of andere dingen zoals deze), het is dus officieel verplicht als dit niet word gedaan dan is dat (opzettelijke) nalatigheid.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:39

Kan ik dat ergens vinden? Verplicht het PVE dit?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 19:39

@Bianca; De tandarts hadden we het wel kunnen vragen maar wij verdachten toch niks? De tandarts weet zijn leeftijd niet en hebben wij ook niks gevraagd dus daar zit niks verkeerd.

Aankoopkeuring hebben wij niet gedaan. Alles leek in orde, paspoort e.d. was netjes en hij was gechipt.

Het iCS is niet fout geweest een ander levensnummer af te gevne, Het ICS is fout geweest door een paspoort af te geven en gegevens te wijzigen van een paard wat op dat chipnummer al een paspoort en gegevens had. En daar gaat het nu net om.

En zoals ik al zei hebben de vorige eigenaren hem pas in 2005!! gechipt, dus daarvoor wisten ze ongeveer de leeftijd aan de hand van hoelang ze hem en hoelang hun kennisen hem hadden.

Citaat:
Die man uit België heeft het nieuwe paspoort aangevraagd schrijf je, dus die mensen die het paard eerst hadden, hebben dus ook tegen je gelogen, want die moesten zijn leeftijd al geweten hebben aangezien die man uit België pas het paspoort heeft aangevraagd.

En dit volg ik niet, hoe moesten welke mensen zijn leeftijd geweten hebben en hoe hebben ze tegen mij gelogen?
De vorige eigenaren wisten zijn leeftijd ja. Hebben hem verkcoht en het paspoort meegegeven, verder niks meer mee van doen gehad., klopt toch?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:41

Ik vraag me af waar het fjordenstamboek dan de leeftijd op heeft gebaseerd.

dide

Het staat wellicht niet op de site. maar als je het PVE belt krijg je echt te horen dat het verplicht is. Als dit niet zo zou zijn zou het registeren toch ook geen nut hebben. Dan steel je een paard en krijg je er voor een paar euro een paspoort bij.

Grit

Ik begrijp van CP dat ze al meer info heeft die ze hier niet neer kan zetten. Ik neem aan dat dit wel komt als alles duidelijk en afgehandeld is. En dat zal nog wel even duren en het heeft weinig nut om te gaan gissen wie de schuldige is.

Een paard heeft op hetzelfde chipnummer twee paspoorten en twee geboortedata. Iemand heeft ergens een bewuste "fout" gemaakt of zijn/haar werk heel slecht gedaan.
En dan snap ik heel goed dat CP er werk van maakt. Ik denk niet dat ze nog geld terug kan krijgen, maar ik denk ook dat dit inmiddels niet meer het ergste is.

Ik zie in deze nergens een verkeerde rol van CP. Misschien naief om het gebit niet op leeftijd te laten checken, tja. Misschien dat je dit doet als je een ervaren tinkereigenaar bent en weet dat er vaak onduidelijkheid over is. Ik zou daar ook niet aan gedacht hebben.
En of het verhaal wel/niet klopt. Zoals ik de berichten van CP lees krijgt ze telkens weer wat nieuwe informatie, dit is gewoon puzzelen. Je weet dat er iets niet klopt, maar bent afhankelijk van anderen om het plaatje compleet te krijgen.

Succes CP!!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:42

Je zegt dat je geen aanleiding had om dingen na te kijken. Dat is nou altijd zo. Anders koop je een paard niet. Als koper heb je wel verantwoordelijkheid om dingen na te kijken, bijvoorbeeld door een aankoopkeuring.
Nou denk ik dat in dit geval de veearts had gezegd dat het paard tussen de 10 en 18 kon zijn. Dus dan weet je nog niks. Verklaard ook waarom het ICS het zo geschat heeft. :o

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:43

Heb je geen koopcontract met hierin de geboortedatum? Dat kun je dan laten ontbinden namelijk.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:45

Als koper heb je natuurlijk ook een plicht. Maar dit staat los van elkaar, misschien hebben ze beide wel een fout gemaakt. Maar het ICS is hiertoe verplicht een koper in mijn weten niet. En ik neem aan dat er wel een verschil te zien is of een paard 10 of 18 is.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 19:46

@Nuage, Het probleem is nou dus dat het ICS nooit had hoeven schatten. Ze hebben dud de plicht om het chipnummer na te kijken en dan hadden ze kunnen zien hoe oud hij was ;) En daar zit nu net de fout en dat maakt ze medeplichtig ;)
Dat wij een paard hebben gekocht dat 5 jaar ouder blijkt te zijn okay, dat weten we nu, balen tuurlijk maargoed je doet er niks aan. Geld terug? Die kans is niet groot. Wat ik wel probeer te doen is deze zaak aan het licht te krijgen door andere ervaringen.

Zoals Grit het zegt, we zijn aan het puzzelen, we weten nu waar het fout is gegaan maar niet waarom. Dat zijn speculaties. Maar die fout had nooit gemaakt mogen worden en nu zitten wij met de gebakken peren. Wij gaan dit tot op de bodem uitzoeken en gelukkig heb ik daar uit meerdere hoeken al hulp bij inmiddels.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 19:46

Nuage schreef:
Heb je geen koopcontract met hierin de geboortedatum? Dat kun je dan laten ontbinden namelijk.

Ik geloof het wel. Maar waar ik dan bang voor ben, als je de koop ontbind, dan moet je het paard toch ook weer teruggeven??

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:47

Dide heb jij ervaring met tinkers?
Want een tinker die ouder is dan 10 jaar en geïmporteerd is, wat dus vrijwel altijd zo is, is heel moeilijk op leeftijd te schatten. We hebben het hier niet over een KWPN-er.

cp112: dat klopt dan moet je het paard teruggeven. Maar als je dat niet wilt, wat zoek je dan wel?
Mogelijk kan je een stuk geld terugkrijgen na een procedure omdat je een ouder paard hebt gekocht. Maar dat is een lang proces.

Ik heb nog steeds nergens gezien dat een stamboek opsporingsplicht heeft trouwens..

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:48

cp112 schreef:
@Bianca, volgens mij lees jij ergens iets verkeerd.

De vorige eigenaar waar ik contact mee heb heeft Guus een jaar of 10 in bezit gehad, ze kochten hem toen hij 7 was (ze dacht eerst 11 maar klopt niet) Degene waarvan ze hem kochten woonde ook op Terschelling en had hem al een aantal jaar in het bezit.

Hier schrijf je toch al dat ze hem 10 jaar hadden en dat hij 7 was? Dus zij wisten zijn leeftijd, zij hadden toen zijn paspoort toch nog?

Guus is dus 17. Dit hebben wij via het Fjordenstamboek opgezocht, dat is dus zijn originele paspoort.
Dit klopt dus ook niet, want je schrijft hierboven dat mensen uit terschelling hem ook al een aantal jaar hadden?

De mensen waarmee ik contact heb hebben hem verkocht aan een kennis die ook handelaar was (in Utrecht) zo is hij dus viavia in België beland. Deze meneer heeft óf geen paspoort gehad (kwijt) of hij heeft het kwijt gemaakt om zo een nieuwe aan te vragen.
Als meneer de Belg heeft gezegd tegen het stamboek, ik heb hem net gechipt, hij is nog nergens ingeschreven, doet daar even een DA rapportje bij van een bevriende DA dan geeft het stamboek dus een nieuw paspoort uit.

Maar wanneer hij een nieuw paspoort heeft aangevraagd bij het ICS hoort het ICS te controleren of er niet al een paard met dat chipnummer rondloopt. Dit is wel het geval, Ze hebben waarschijnlijk gesjoemeld met de leeftijd en zo is het gekomen dat wij een ICS paspoort hebben met een verkeerde leeftijd ( en naam overigens)Hier zijn ze inderdaad fout geweest, dat geef ik toe, maar als ze iets binnenkrijgen zoals boven, gaan ze er net zoals jij (goh paspoort, is gechipt alles zit erbij) dan checken ze dat niet omdat er een DA is die aangeeft dat het dier nergens is ingeschreven. En inderdaad ik weet niet of er een opsporingsplicht is, heb dat nog neit gezien op de site van de PVE (als iemand die heeft dan graag :)) )

Citaat:
En zoals ik al zei hebben de vorige eigenaren hem pas in 2005!! gechipt, dus daarvoor wisten ze ongeveer de leeftijd aan de hand van hoelang ze hem en hoelang hun kennisen hem hadden.

Tevens als hij in 2005 gechipt is, dan kan het Fjordenstamboek hem geen echte geboortedatum geven, dan wordt dat geschat. Dus ook daar klopt er iets niet, het is dus gewoon een geschatte leeftijd...
Ik denk dat het om een gestolen paard gaat waarbij er met de chips geklooid is.
Laatst bijgewerkt door Biancaa op 20-07-09 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 19:49

Het paard gaat absoluut niet terug. Dus vandaar dat dat al niet meer in beeld is. Zoals ik zei zou een (deel) geld terug mooi zijn natuurlijk maar gezien de meerdere zaken wil ik dit oplossen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:49

cp112 schreef:
@Nuage, Het probleem is nou dus dat het ICS nooit had hoeven schatten. Ze hebben dud de plicht om het chipnummer na te kijken en dan hadden ze kunnen zien hoe oud hij was ;) En daar zit nu net de fout en dat maakt ze medeplichtig ;)

Waar haal jij vandaan dat het verplicht is?
Je gebruikt grote woorden maar ik zie nergens de onderbouwing. Ik bedoel dat niet rot ofzo, maar waar is dan het set regels waarin dit staat?
En wat wil je bereiken? Het ICS zwart maken?
Want je wilt geen geld terug en ook je paard niet kwijt.
Dan is het dus laster.

Nogmaals, ik begrijp je frustratie en bedoel het niet zo rot als het klinkt, maar bedenk goed wat je nu wilt bereiken en hoe je dit nu aanpakt.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:50

KiWiKo schreef:
tussen een jaar of 10 en een jaar of 17 zie je niet meer zoveel verschil in gebit of lijf.............

Dat is inderdaad een levensfase waarin het lastig schatten is. Maar ga me niet vertellen dat je het verschil niet kunt zien tussen een paard van ongeveer 12 jaar en een paard dat 20+ is, want dat verschil is er wel degelijk. Paarden van 20+ krijgen toch al lichte kuiltjes boven de ogen en hier en daar wat grijze haren op het hoofd.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 19:51

@Bianca, jij snapt het nog niet, ga het topic nog maar eens doorlezen.

Als de mensen voor degene waarmee ik contact heb gehad hem een aantal jaar gehad hebben maakt toch niet uit :+ ze kochten hem toen hij 7 was en hebben hem 10 jaar gehad, dat maakt 17 nog altijd in mijn ogen :+

En al heeft het Fjordenstamboek ook geschat, dit maakt niet uit, ICS is nog fout door het niet te controleren.
De man in Utrecht had WEL een paspoort, waar deze kwijt is geraakt of gemaakt weten we niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:52

tussen 12 en 20 plus zie je echt het verschil wel. :)

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:52

Nuage schreef:
cp112 schreef:

Je gebruikt grote woorden maar ik zie nergens de onderbouwing. Ik bedoel dat niet rot ofzo, maar waar is dan het set regels waarin dit staat?
Dan is het dus laster.

Nogmaals, ik begrijp je frustratie en bedoel het niet zo rot als het klinkt, maar bedenk goed wat je nu wilt bereiken en hoe je dit nu aanpakt.

Zo bedoelde ik het dus ook esme, wel mij kwaad erop aankijken, maar het zelf wel doen ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 19:53

Nuage schreef:
cp112 schreef:

Dan is het dus laster.

Dit is geen laster, dit is uitzoeken waarom iets gebeurd is en daaraan wat doen aangezien er meer gedupeerden zijn.
En het is verplicht, dit heb ik uitgezocht, ik ga niet zomaar dingen roepen waar ik niks van weet. Heb de hele middag met jan en alleman van organisaties aan de tel gehangen.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:54

Misschien is de leeftijd niet ontzettend goed te schatten, maar ik vind het persoonlijk nogal een verschil. En nogmaals nuage het is verplicht (absoluut niet rot bedoeld), ik heb inderdaad geen bevestiging daarvan.