Buren klagen over de paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:00

totdat je buurman klaagt dat die rotstal geen gezicht is en stinkt. :)

Heb jij het niet zwart op wit staan heb je geen rechten.
Vandaag zit ambtenaar jansen er en die is wel dierenliefhebber en zegt het is goed.
Maar morgen is hij ontslagen en zit klaasen er en die houd de landelijke regels aan.
En als jij dan geen schrijven hebt, heb je een probleem.

En meestal klaagt een buurman ook niet, dus maakt het niet uit.
Of rijd er geen overijverige ambtenaar rond op zoek naar illegale bouwwerken en komt ook dat vliegtuigje net niet over
Totdat.

Maar het maakt mij verder niet uit. :)
Maar zo zijn wel de regels.
Niet zeggen dat je het nu niet weet als het totdat komt. :)
En ik hoop gewoon dat het totdat moment nooit komt.

Ook hier niet, want hier staat ook niet alles legaal. :D
Maar ik weet hoe de regels zijn en de consequenties die het kan hebben.

Verder is het an ts om na te vragen hoe haar gemeente er over denkt.
Vinden ze het goed, dat ze er dan op let dat zwart op wit te krijgen. :)
Laatst bijgewerkt door vorame op 15-07-09 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:00

Gemeentes kunnen heel verschillend zijn, sommigen zien 5 paarden als hobby, andere 7 paarden.

Ik heb ook een schuilstal op mij wei, maar die is illegaal, wordt wel gedoogd. Maar afbreken en opnieuw opbouwen kan problemen geven.

Dan geloof ik dat je minimaal 30 meter van je stal tot je buren moet hebben, maar dat kan ook nog wel eens verschillen per gemeente.

daantjuhhh

Re: Buren klagen over de paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:05

Excuus.

Ik ben het aan het nazoeken.
En een verplaatsbare container daar heb je sinds een paar jaar een vergunning voor nodig.

Toen een vriendin van mij die plaatste was dat ergens rond 1998... dik 10 jaar geleden.
Toen mocht het dus wel.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:12

daantjuhhh schreef:
Excuus.

Ik ben het aan het nazoeken.
En een verplaatsbare container daar heb je sinds een paar jaar een vergunning voor nodig.

Toen een vriendin van mij die plaatste was dat ergens rond 1998... dik 10 jaar geleden.
Toen mocht het dus wel.

Ik ben blij dat je het hebt nagezocht. :)

PS_Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:32

Zo als ik het allemaal lees is het typisch een gemeente plaatje! Het is idd zo dat elke gemeente zijn eigen regels handhaaft, dat zie je overal terug. Mijn vriendin controleert op veiligheidsvoorschriften. Dit heeft ze nu al in een aantal verschillende gemeentes gedaan en bijna overal is het anders. Het is maar net hoe de bevelvoerders pet staat! Nu wil dat niet zeggen dat het met bouwverordeningen hetzelfde is, maar ik kan me goed voorstellen dat het lastig is een duidelijk plaatje te krijgen over wat nou wel of niet mag/kan zonder direct het risico te lopen dat alles weg gehaald moet worden! Dat de politie en de gemeente weten van de overlast (wat trouwens een slimme zet was ;) ) en er niet veel aan doen, wil niet zeggen dat het plaatsen van een container gelijk toegestaan is!

Om het gemeentelijke uitzoekwerk er buiten te houden is het altijd het beste een soort pad stelling te creëren waarbij zowel jij als je buren de situatie accepteren zo als het is! Lastig, maar vaak wel het beste!

In ieder geval veel succes!

Groet, PS

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 11:08

Even een update! :)

Ik heb de paarden nu sinds afgelopen weeekend snachts op de uitloop laten staan (met de staldeuren open) en de vriend van de dochter van de buren die in het huis wonen dat het meest dichtbij de stal staat zei dat hij er nu geen last meer van heeft. Dan moeten we het voorlopig maar zo doen... Haar hoeven worden er helaas niet bepaald beter op doordat ze nu de hele tijd heen en weer staat te draaien op de uitloop. Net dus rubbermatten besteld wat mij een paar honderd euro gaat kosten, maar ja, je moet wat…

Overigens wordt er in het topic veel gesproken over de vergunning en mogelijkheden tot vergunningsvrij bouwen. Het is dus niet zo dat de stal op een stuk weiland staat, hij staat bij het huis van mijn vader. De stal is 30m2, dit zou precies vergunningsvrij gebouwd mogen worden.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:11

Bij huis wil niet zeggen op het bouwblok.
Dat moet je dan even na kijken.

En ook aan vergunningsvrij zitten wel regels.
Kijk even op de site van vrom. :)
En anders bij je gemeente.
Niet alle uiterlijken mogen.

Maar wel erg fijn dat het zo beter gaat.
En voor de paarden ook wel fijn dat ze lekker naar buiten kunnen :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 11:44

Handige site, dank je! Wat ik uit die site, en de site www.wetten.nl opmaak zou er geen bouwvergunning voor nodig zijn mits het in het bouwblok valt. Nu kan ik dit niet met 100% zekerheid zeggen, maar eigenlijk moet het wel dat het in het bouwblok valt gezien de locatie van de stal.

Of het voor de paarden fijn is weet ik niet, ze staan sowieso al de hele dag op het land, alleen in de nacht op stal. Nu staat ze dus s'ochtends vroeg alleen maar heen en weer te draaien op haar uitloop, ook niet echt prettig voor hoeven en benen...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:48

Ons bouwblok loopt ook raar.
Je zou zeggen dat onze rijbak op bouwblok valt gezien de bestaande bouwwerken.
Maar dat is ook niet zo.
Het bouwblok loopt bij ons niet recht en logisch :)

Ik heb zitten kijken op de site van het kadaster.
Voorheen kon je daar gratis een kaart van je perceel opvragen en daar stond dan het bouwblok op getekend.
Maar ik kan dat niet meer vinden, of alleen maar tegen betaling.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:54

Daan_Ordeal schreef:
Dan moeten we het voorlopig maar zo doen... Haar hoeven worden er helaas niet bepaald beter op doordat ze nu de hele tijd heen en weer staat te draaien op de uitloop. Net dus rubbermatten besteld wat mij een paar honderd euro gaat kosten, maar ja, je moet wat…

Kan je niet gewoon een dikke laag houtsnippers of zand in je uitloop laten storten??

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 12:05

Vorame, ik weet niet hoe het bouwblok loopt, dacht dat het wel logisch zou zijn maar dat hoeft dus niet ;)

Tieme als ik er houtsnippers of zand op stort wordt het denk een gigantische bende, want ze poept natuurlijk ook en loopt dat er dan helemaal door heen. Als je nu ook ziet wat een bende het s'ochtend is...

Ik leg gewoon dat rubber er op en dan zijn we voorlopig in ieder geval van het probleem met de buren af :) (hoop ik tenminste)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:13

Zou je niet voor alle zekerheid even langs de gemeente gaan, en alles tot op de bodem uitzoeken. Dan weet je tenminste in hoeverre je in je recht staat. Mocht er toch nog ruzie komen, dan is het misschien te laat om het nog goed uit te zoeken. Je kan die informatie maar beter hebben.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:16

In de gemeente waar ik woon mag je naast 100m2 met vergunning ( tot 6 meter nokhoogte) ook nog 30m2 vergunningsvrij bouwen ( 3 meter nokhoogte). Toen we vroegen of we aan regels gebonden zitten waar we dat neer zouden zetten scheen dat niets uit te maken, zolang het maar op ons eigen erf was. Er is toen niet over een bouwblok gesproken, dus dat is niet per se aan de orde.
Ik hoop voor jullie dat met de maatregelen die je nu treft alles is opgelost, voor jullie en de buren. Het is altijd lastig en onprettig als er daardoor problemen ontstaan.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 16-07-09 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:17

Daan_Ordeal schreef:
Of het voor de paarden fijn is weet ik niet, ze staan sowieso al de hele dag op het land, alleen in de nacht op stal. Nu staat ze dus s'ochtends vroeg alleen maar heen en weer te draaien op haar uitloop, ook niet echt prettig voor hoeven en benen...

Hoe groot is die uitloop?
Als ze gewoon rond kunnen lopen, is dat namelijk helemaal niet zo verkeerd voor de hoeven en pezen. Harde ondergrond ter afwisseling van zandgrond en weiland, is juist wel goed voor de doorbloeding e.d..